Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:44

miroxmill schreef:
Aller eerst heel erg bedankt voor al het advies dat jullie mij eerder hebben gegeven! Mijn pony is herstellende van zijn maagzweer. Ik heb hem eerst maagcompositum van de groene os gegeven, daarna abprazole. Hij viel ook wat af dus kreeg hij om de dag slobber en compact gras erbij. Hij gaat vanaf deze week ook lijnzaad olie krijgen erbij.

Helaas is mijn abprazole bijna op en mijn pony heeft het echt nog iets langer nodig, dus ik vroeg me af of iemand hier nog wat abprazole over heeft? Ik zou het enorm waarderen, als je nog wat over hebt graag een pb'tje sturen! :)

Ik raad je aan om de gastro+ met luzerne te gaan voeren. In de gastro zitten stoffen die er voor zorgen dat de maag rustigrr wordt en de maagzweer kan herstellen. Luzerne verlaagt ze zuur graad van het maagzuur en bevorderd daarnaast e kauwbewegingen. Hoelang hev je de abpraozol gegeven?

Al die supplementen los geven is niet handig omdat veel elkaar tegen werkt en dit werd mij ook sterk afgeraden. Met een maagzweer moet ze zo vet en vezelrijk voer voeren.

Ik voer nu onbeperkt hooi, 750 gram gastro en handje muesli voor het kauwen. Dit sochtends en savonds. Sochtend krijg je eerst voor 500 gram seniores priores met 50 ml lijnzaadolie en savonds ren kilo seniores priores mret 50 ml lijnxaadolie. Je mag een pb sturen als ne verder wil weten wat wijsheid is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:03

mabel94 schreef:
miroxmill schreef:
Aller eerst heel erg bedankt voor al het advies dat jullie mij eerder hebben gegeven! Mijn pony is herstellende van zijn maagzweer. Ik heb hem eerst maagcompositum van de groene os gegeven, daarna abprazole. Hij viel ook wat af dus kreeg hij om de dag slobber en compact gras erbij. Hij gaat vanaf deze week ook lijnzaad olie krijgen erbij.

Helaas is mijn abprazole bijna op en mijn pony heeft het echt nog iets langer nodig, dus ik vroeg me af of iemand hier nog wat abprazole over heeft? Ik zou het enorm waarderen, als je nog wat over hebt graag een pb'tje sturen! :)

Ik raad je aan om de gastro+ met luzerne te gaan voeren. In de gastro zitten stoffen die er voor zorgen dat de maag rustigrr wordt en de maagzweer kan herstellen. Luzerne verlaagt ze zuur graad van het maagzuur en bevorderd daarnaast e kauwbewegingen. Hoelang hev je de abpraozol gegeven?

Al die supplementen los geven is niet handig omdat veel elkaar tegen werkt en dit werd mij ook sterk afgeraden. Met een maagzweer moet ze zo vet en vezelrijk voer voeren.

Ik voer nu onbeperkt hooi, 750 gram gastro en handje muesli voor het kauwen. Dit sochtends en savonds. Sochtend krijg je eerst voor 500 gram seniores priores met 50 ml lijnzaadolie en savonds ren kilo seniores priores mret 50 ml lijnxaadolie. Je mag een pb sturen als ne verder wil weten wat wijsheid is.

Omeprazol is geen supplement maar een medicijn en het enige dat daadwerkelijk maagzweren geneest omdat het ervoor zorgt dat de maag veel minder maagzuur aanmaakt en de maag daardoor tot rust komt en kan genezen.
Supplementen (of die nu in de gastro+ zitten of los worden gegeven) kunnen de symptomen minder erg maken en/of maagzweren voorkomen maar niet genezen.

Crazymel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:20

Heeft er iemand paar abler zakjes over zodat ik kan kijken of pony lief het wel eet. Anders is zonde van een grote bestelling

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:15

Ik zal wel oppassen met eerst kleine hoeveelheden proberen. Je weet nooit hoe snel Abler is met leveren(Bij de één super snel en de andere keer is het weer langzaam) en straks begin je met de omeprazole en dan staat hij weer een paar dagen zonder! :)

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:36

Hoi allemaal!

Ik lees al een tijdje mee en denk dat ik toch ook echt mijn paard aan de omeprazol (van abler) ga zetten.

Een tijdje terug is de dierenarts geweest omdat mijn paard niet lekker in zijn vel zat en enorm was afgevallen. Het is al een oudje (bijna 25), dus ik dacht eigenlijk aan zijn tanden. Dus zijn gebitje nagekeken, en dat was eigenlijk allemaal prima op wat ouderdomskwaaltjes na. Omdat hij toen ook op een beter rantsoen gezet werd, heeft de DA gezegd dat we zijn conditie beter nog maar even aan kunnen kijken.

Momenteel heeft hij bijna de hele dag beschikking tot ruwvoer (als het goed is nooit langer dan een paar uur geen beschikking), hij krijgt 2x per dag een schep basisbrok en ik geef hem na het trainen altijd een emmertje senioren-slobber met een halve schep sportbrok met lijnzaad (beiden van Subli). Sinds zijn nieuwe rantsoen zit hij wel beter in zijn vel, maar zijn conditie is erg wisselend. De ene dag zie ik zijn ribben, een week later zit er alweer wat meer vet overheen en weer een week later kan ik ze weer tellen. Zijn maag ziet er altijd wel mooi rond en gevuld uit. Het meest opvallende is dat hij na het rijden bijna altijd een opvallend aantal keer flink gaapt.

Ik zit er dus aan te denken om ook een bestelling bij Abler te plaatsen, alleen vertrek ik de 20e voor 6 weken naar Frankrijk. Het liefst zou ik zijn toestand natuurlijk zelf in de gaten willen houden wanneer ik de medicijnen toe dien.
Ik vroeg me dus af, of het kwaad kan nog die 6 weken te wachten, of is juist beter om ervoor al te beginnen met de medicijnen, zodat de veranderingen (iemand anders neemt zijn verzorging over en hij is behoorlijk eenkennig) minder grip op hem hebben. Hoeveel zakjes zou ik dan moeten bestellen en hoe weet je de dosering? Bespreken jullie de behandeling met omeprazol met jullie DA?

Sorry voor dit veel te lange verhaal :') Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:17

Bij een oudje denk ik eerst altijd aan ppid/cushing. Is je paard recent getest?
Op de Abler website kan je uitrekenen hoeveel je paard nodig heeft voor 'treatment'. Na een paar weken heel langzaam afbouwen. Voldoende informatie daarover te vinden op dit forum.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:39

Sinds wanneer kan je niet meet met CC bij abler betalen?

Ik heb altijd met CC besteld en wil nu nieuwe bestelling doen maar kan alleen met bank overschrijving. Wat vervelend zeg.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:44

Sinds een paar maanden. Volgens mij kan het nog wel als je contact met Abler opneemt. Bij een bankoverschrijving krijg je wel korting.

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:09

henshem schreef:
Bij een oudje denk ik eerst altijd aan ppid/cushing. Is je paard recent getest?

Ik ga zeker even googelen op cushing, maar mijn eerste reactie is eigenlijk dat ik denk dat dat het niet is. Met hulp van wat lijnzaad komt hij nog goed uit zijn wintervacht en hij is sinds zijn nieuwe rantsoen wel weer fris en wakker. Hij werkt nog erg graag, komt niet erg levensmoe over. Ik kan me van ons oude paard met cushing wel herinneren dat dat twee hele opvallende dingen waren.

Maar ik ga het even verder uitzoeken! In ieder geval bedankt voor de tip.

Gelukkig is iemand op stal bereid hem eventueel de zakjes en zijn slobber dagelijks te (blijven) geven. Dus dat is alweer een hobbel in de weg minder.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:52

"Mijn" 28 jarige pony heeft met de Pasen koliek gehad en is behandeld met Novacam en pepti spuiten. Tijdens de behandeling leek te aanzienlijk beter te eten dan ze nu weer doet. Ik denk koliek gekregen door plotseling slechter eten. Nu staat ze altijd al erg opgetrokken en vermoed ik dat bij haar een maagzweer het grote probleem is.
Eigenaar wenst geen hele dure onderzoeken aan deze oude pony te doen. Basiskosten kosten neem ik voor mijn rekening. Nu zat ik eraan te denken om abler te proberen, maar ik zie het zelf niet zitten om dit vanuit Amerika te bestellen. Kan ik met iemand mee bestellen, of heeft iemand nog liggen waar ik van over kan nemen, zodat ik dit kan proberen.

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:42

henshem schreef:
Omeprazol is geen supplement maar een medicijn en het enige dat daadwerkelijk maagzweren geneest omdat het ervoor zorgt dat de maag veel minder maagzuur aanmaakt en de maag daardoor tot rust komt en kan genezen.
Supplementen (of die nu in de gastro+ zitten of los worden gegeven) kunnen de symptomen minder erg maken en/of maagzweren voorkomen maar niet genezen.

Ik weet dat de Omeprazol een medicijn is. Dat heeft mijn paard namelijk ook gehad. al die supplementen los bedoel ik mee dat sommige mensen van alles door elkaar geven aan supplementen. Dus dat was meer een bescherming. Het is dus niet zo dat ik niet weet waar ik over praat, loop al 1,5 jaar met een paard wat gevoelig is op der maag. Anders had ik namelijk wel mijn mond gehouden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:25

Iemand nog tips? krijg de abler niet meer bij mijn merrie erin.

Door voer heen werkt niet, in appelmoes of slobber werkt niet en in een appel of wortel trapt mevrouw er ook niet in :(

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:30

SteffiiY schreef:

Door voer heen werkt niet, in appelmoes of slobber werkt niet en in een appel of wortel trapt mevrouw er ook niet in :(

spuitje gevuld met lijnzaadolie en alber? Gaat er bij mijn merrie altijd wel in

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:32

mabel94 schreef:
henshem schreef:

Ik weet dat de Omeprazol een medicijn is. Dat heeft mijn paard namelijk ook gehad. al die supplementen los bedoel ik mee dat sommige mensen van alles door elkaar geven aan supplementen. Dus dat was meer een bescherming. Het is dus niet zo dat ik niet weet waar ik over praat, loop al 1,5 jaar met een paard wat gevoelig is op der maag. Anders had ik namelijk wel mijn mond gehouden.

Vervelend voor jou en je paard dat hij wat gevoelig is op zijn maag. In dit forum zijn helaas een hoop mensen met paarden die chronisch maagpatient zijn. Voor de mensen die zich net melden is het wel belangrijk om correcte informatie te krijgen. Succes met je paard!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:45

mabel94 schreef:
SteffiiY schreef:

Dat is een goeie.. waar haal ik een spuit vandaag die groot genoeg is dat de korrels erin en eruit kunnen?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:17

Of door banaan prakken :+ . Goeie tip van een aantal pagina's terug Y)(^)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:32

Weet niet of de mijne bananen eet, maar kan het ook wel even proberen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:20

Steffie een dikke wormen spuit?
Alhoewel als je daar 4 zakjes in kwijt moet.
Misschien bij de blokker ofzoiets een gewone huis tuin en keuken spuit?

Voor als nog kan ik het hier gelukkig gewoon door de luzerne mengen.
En dat gooi ik dan in de voerbak over de zemelen, dan gaat alles mooi op.
Maar lijkt me erg lastig als ze het "door hebben"

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:31

henshem schreef:
mabel94 schreef:

Vervelend voor jou en je paard dat hij wat gevoelig is op zijn maag. In dit forum zijn helaas een hoop mensen met paarden die chronisch maagpatient zijn. Voor de mensen die zich net melden is het wel belangrijk om correcte informatie te krijgen. Succes met je paard!

Inmiddels is t bij mijn paard ook chronisch te noemen. Dankje

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:34

SteffiiY schreef:
mabel94 schreef:

Dat is een goeie.. waar haal ik een spuit vandaag die groot genoeg is dat de korrels erin en eruit kunnen?

Bij de welkoop. Of een vitaminespuit die zijn altijd wel groot

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:22

Ja echt jammer dat ze het "door heeft".
Heb nu maar een 100 ml injectiespuit gekocht en dan misschien daarin doen met zonnebloemolie of appelstroop met klein beetje water.
Weet dat de korrels liever niet nat mogen worden maar het is even niet anders. :(

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:14

Ik ga mijn voerschema drastisch aanpassen :)
Is er iemand die naar mijn voerschema wil kijken?

En daarbij, waar halen jullie de bietenpulp en zemelen? Of is het geven van Pavo speedibeet makkelijker?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:36

Wat voer je nu Steffi en wat wil je gaan geven? Bietenpulp en zemelen? Ik zal hier nog wel iets van een vitamine brok aan toevoegen.

Ik zelf voer Speedibeet. Is net wat je zelf makkelijk vind. Is te koop bij de Welkoop.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:45

Paard heeft 2 jaar geleden erg last van maagzweren gehad en is toen met dank aan Abler er weer boveno gekomen.
Toen 2 jaar geen klachten gehad.

Nu staat ze tijdelijk op een andere stal voor training en begint ze weer sympthomen te krijgen.
Ze krijgt nu 3x per dag een halve kilo sportsfit pavo en luzerne en wat wortels en 3x per dag hooi uit de slowfeeder.
Ik wil gaan naar:

Ochtend: Havens Gastroplus(komt a.s zaterdag op de markt), luzerne en wat wortels
middag: havens gastroplus, luzerne en wortels
avond: speedibeet met abler korrels en luzerne

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:47

Waarom wortels? Hier hebben ze daar alleen maar last van.
Aanvullen met spelt vind ik een beter idee.
Ben zelf ook benieuwd naar de werking van gastroplus.