[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:28

Zouttherapie wordt al jaen bij mensen met longproblemen gedaan maar er is nog nooit enige werkzaamheid aangetoond.. Ik zou het geld bewaren en er een stomer van kopen, dat is wel bewezen werkzaam

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:54

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:57

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:06

Ik vraag me eigenlijk af; Hebben mensen na de zouttherapie ook echt het slijm los zien komen?

Als ik damp en daarna ga stappen kunnen er best flinke klodders uit komen, dus voor mij wel een teken dat het werkt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 08:27

superpony schreef:
Ik vraag me eigenlijk af; Hebben mensen na de zouttherapie ook echt het slijm los zien komen?

Als ik damp en daarna ga stappen kunnen er best flinke klodders uit komen, dus voor mij wel een teken dat het werkt.

Ja, absoluut! Net na elke behandeling (daar waren we natuurlijk niet bij, maar we werden uitgebreid op de hoogte gehouden incl foto's van de klodders :') ), maar ook in de week na de kuur nog wel. Daarna is het hoesten gestopt en niet meer teruggekomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:37

Oke, dus dan doet het dus zichtbaar wel iets.

Toen ik mn ruin stoomde, zag ik eerst ook niet veel gebeuren en wegens blessure kon ik hem niet stevig laten bewegen.
Daarna zijn ze op de wei gegaan en stoomde ik niet meer. Hij hoestte nauwelijks en liep weer oke.

Toen maakten we een stapritje en halverwege het bos flink hoesten. Opeens een hele klodder die langs me vloog en daarna was het ook echt maanden helemaal klaar. Tot we op onze huidige plek kwamen.
We kunnen echt niks anders vinden en willen verhuizen, maar hier lijkt hij toch gevoelig voor iets. Hij is stabiel, maar zoals nu er rondom weer brandhaarden aan gaan, slaat het echt op je keel. Ben toch bang dat dat of het bedrijf op 100m hem triggert.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:58

Hoihoi kom ik weer even binnenvallen...maar ik wilde mijn bevinding even delen.
Mijn pony hoest in de winter regelmatig, dit is nu de 2e of bijna 3e winter. Regelmatig is de dierenarts geweest, heeft ze een kuurtje gehad en was het weer even over. Daarnaast maak ik op advies hooi nat, spray ik het in met hooispray en heb ik verschillende supplementen geprobeerd. Toch komt die hoest elke keer weer terug.
Nu viel het mij op dat ze vaak begint met hoesten wanneer het gaat regenen, zo ook eergisteren. Het was een paar dagen hier droog maar eergisteren begon het te regenen en mijn pony was ook weer begonnen met hoesten.
Doordat ik dit vaker opmerk heb ik een deken erop gedaan...en tot op heden heb ik haar niet horen hoesten.

Toeval?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:02

Ik heb er 4 24/7 buiten staan van 19 tm 25jr, alle 4 zonder dekens. Alleen mn ruin van 20 heeft luchtwegproblemen. Ik ga hem echt geen deken op doen, want hij heeft een goede vacht en kan het zo veel beter zelf regelen. We hebben wel schuilstallen, maar daar staat hij echt nooit in.

Ik kwam vd week met boodschappen doen spliterwten tegen, dus toch maar weer eens 2 zakjes meegenomen. Geef ze 1 eetlepel nu.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:27

superpony schreef:
Ik heb er 4 24/7 buiten staan van 19 tm 25jr, alle 4 zonder dekens. Alleen mn ruin van 20 heeft luchtwegproblemen. Ik ga hem echt geen deken op doen, want hij heeft een goede vacht en kan het zo veel beter zelf regelen. We hebben wel schuilstallen, maar daar staat hij echt nooit in.

Ik kwam vd week met boodschappen doen spliterwten tegen, dus toch maar weer eens 2 zakjes meegenomen. Geef ze 1 eetlepel nu.

Ja, als hij het zelf allemaal kan regelen dan is dat prima.
Ik bedoel ook niet dat ik vind dat iedereen met een hoestende pony/paard hem of haar een deken op moet doen.
Maar het viel me op dat mijn pony voornamelijk aan het hoesten was wanneer het regende en ik wilde mijn bevindingen delen.
Ik heb haar tot op heden nog niet horen hoesten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:01

Maar dat zou echt aan veel meer moeten liggen en is een totaal plaatje. Een ''gezond'' paard met vacht regelt altijd alles zelf. Regen is totaal geen probleem.
Maar zodra ze bijv zeiknat op stal worden gezet, uren stilstaan, op de tocht staan etc etc, is dat heel anders. Zelfde als paarden niet genoeg weerstand hebben door verkeerde voeding.
Bij luchtwegproblemen moet je toch naar het totaal kijken en vaak veel aanpassen, wil je er vanaf komen of het iig minimaliseren.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:16

Is iemand geinteresseerd in het overnemen van de Flexineb? Ons paard kan er niet aan wennen, het geeft hem te veel stress. Ik heb er mee geoefend meer niet. Dus nooit gebruikt - alleen een paar x omgehad...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:24

Beste Bokkers,

Wellicht kan ik uit dit topic nog wat tips halen... mijn IJslander heeft al een aantal jaar COPD, de laatste jaren gaat dit best goed, zonder medicatie. Echter begint ze nu weer af en toe te hoesten (in de winter heeft ze er altijd last van, in de zomer eigenlijk niet). Ik denk zelf dat het door de luchtvochtigheid komt, in iedergeval met het weer, omdat het in de winter altijd weer terugkeert. Geven jullie je paard tegen het hoesten nog iets extra´s door het voer?
Mijn paard staat 24/7 buiten met uitloopstal waar vlas in ligt, dus dat is gelukkig wel ideaal voor haar.
Ik hoor het graag als iemand nog tips heeft :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:36

Mijn pony krijgt (op advies van groene os) L-glutamine en MSM door haar voer. Sinds ze dit krijgt is ze echt een heel stuk verbeterd. Daarnaast geef ik haar spliterwten. Sinds afgelopen week ook een haygain in huis.

Edit: de L-glutamine herstelt het darmepitheel en ondersteund het immuunsysteem. MSM remt allergie-reactie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 01:08

Als hij gaat hoesten, ook vaker rond die periode, dan ga ik weer stomen met zoutoplossing.

Ik gaf fenegriek, maar die was op en toen ging het al een aardige tijd goed. Omdat hij laatst weer begon en ik boodschappen deed weer eens spliterwten meegenomen en dat lijkt momenteel weer goed te gaan.

En wat extra bewegen. Die van mij staat 24/7 buiten en loopt amper de stallen in waar ook vlas ligt, maar hij heeft wel blessures. Het gaat momenteel wel goed, dus dat maakt het wel makkelijker om hem wat te laten bewegen.

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:31

Mijn paard gaat aanstaande zondag weg voor een 10 daagse zouttherapie ik hoop zo dat het iets helpt want we blijven kwakkelen

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:48

Niemand interesse in de Flexineb?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:49

Oh top! Wij zijn nog steeds heel blij dat we dat gedaan hebben. Hoop dat jij er net zoveel aan gaat hebben +:)+

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:51

Carolita schreef:
Niemand interesse in de Flexineb?

Wat is dat als ik vragen mag? Sorry weet nog niet alle handige dingen heb net pas een paard met luchtweg problemen

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:52

Sandra_H schreef:
Oh top! Wij zijn nog steeds heel blij dat we dat gedaan hebben. Hoop dat jij er net zoveel aan gaat hebben +:)+

Ik hoop het ook en hoop ook voor langere tijd

Pepper2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:08

@Tundra, zou je eens een update willen geven na die zouttherapie? Ik ben wel benieuwd wat dat precies is en wat het effect er precies van is en hoe lang het 'werkt'

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:23

Pepper2005 schreef:
@Tundra, zou je eens een update willen geven na die zouttherapie? Ik ben wel benieuwd wat dat precies is en wat het effect er precies van is en hoe lang het 'werkt'

Is goed we hebben haar gister weggebracht en mocht gelijk mee de zoutbox in. Ik hoop dat het helpt

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:00

Hier heeft mijn paard vorige week weer een zoutkuur gehad...trailer 10 dagen lang op erf langsgeweest...paard er voor 30 minuten op, daarna 30 minuten stappen en terug op de paddock...na paar dagen kwam er alweer flink wat slijm los! Sinds ik zoutkuren geef geen kuur prednison meer nodig gehad..

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:23

Vleddertje1 schreef:
Hier heeft mijn paard vorige week weer een zoutkuur gehad...trailer 10 dagen lang op erf langsgeweest...paard er voor 30 minuten op, daarna 30 minuten stappen en terug op de paddock...na paar dagen kwam er alweer flink wat slijm los! Sinds ik zoutkuren geef geen kuur prednison meer nodig gehad..

Mijn paard is geen fan van de trailer daarom de keus om haar daar te stallen zodat ze de 10daagse kuur wel kan krijgen. Ze schijnt het erg goed te doen vandaag voor 2de keer erin gestaan er is nog geen slijm/snot nog uitgekomen maar er staat geloof ik 3/4 dagen voor.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:44

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Fijn dat ze het goed doet daar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:11

Pepper2005 schreef:

SandraH, hier in het topic heeft hun ervaring ook al geschreven.