[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:26

jakkie wat een akelige plekjes!

Bij mijn merrie begint het dankzij wekelijks wassen met tea tree shampoo ,een RSIH, derfen en een bioresonantie kuur af te zakken, ze is best wel blij aan het worden weer.

zie link :D[ITP] Qatama Nadeemah op haar jaarlijkse fotoshoot.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:48

Dat is volgens mij geen ZE.
Heb weleens eerder zulke foto's van verschillende paarden gezien, maar wat het nou precies was? Geen idee.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:19

Flosje, jij zit toch bij een holistische arts? Kreeg ze daar geen detox van?
Kan namelijk goed dat ze aan het detoxen is via de huid, ik zie namelijk ook iets wat lijkt op pus?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:21

Flosje446 schreef:
Senna heeft zulke plekjes nu op haar benen en het breidt naar boven uit. Het jeukt verschrikkelijk. Maar die plekjes komen toch niet door de eczeem?
Bij Sen zag het er gisteren zo uit:
Afbeelding
Er zitten nog veel meer plekjes, maar die zie je niet goed. Vandaag had ze nog veel meer korstjes en kale plekjes waar allemaal vocht uitkwam.

Lijkt meer op mok dan ZE. Op open wondjes kan je beter geen Derfen smeren, wat je wel kan doen is een verzorgende wondzalf (cutene, msm ofzo) op de wondjes smeren en daar omheen met Derfen smeren.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:00

Die van mij heeft zo'n zelfde plekjes gehad, beetje mokachtig, open, pussig. Heb er 2x derfen met vaseline opgedaan en binnen een paar dagen was het weg ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:13

Auky schreef:
Flosje, jij zit toch bij een holistische arts? Kreeg ze daar geen detox van?
Kan namelijk goed dat ze aan het detoxen is via de huid, ik zie namelijk ook iets wat lijkt op pus?

Klopt, dat ze wordt behandeld door een holistisch therapeute. Detox krijgt ze nu al meer dan een week niet meer (1 flesje van gegeven). Het is niet echt pus, maar meer een soort wondvocht (waterig).
Ik heb vandaag mest en speeksel opgestuurd naar de therapeute, zij heeft al een vermoeden wat het is, maar ze wil het toch voor de zekerheid even testen. Als ze het weet dan belt ze me meteen even (hopelijk morgen). Ik had vorige week ook al contact met haar gehad, omdat Sen zo'n jeuk had op haar lijf (vooral hals (niet manen), schouder en bovenkant buik). Vandaag kreeg ik ook al nieuwe pilletjes tegen de jeuk. Als tip gaf ze ook op een biotex groen met een beetje lauw water te mengen, met een spons dit op de jeuk plekken deppen, goed afspoelen en daarna met Cardiflor van VSM insmeren (dit is trouwens niet voor die plekken op haar benen, maar tegen jeukplekken).

@Gillian, Deaglan: Senna staat onder behandeling van een therapeute. Hierdoor ga ik liever niet zomaar dingen er op smeren, want misschien is het wel een gevolg van de medicijnen. Als het viezigheid is wat naar buiten moet komen en ik ga het dicht smeren, dan komt het weer in het lichaam terecht en dat is ook niet zo goed.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:14

Hier 3 dagen geleden weer plekje op het hoofd, toen gesmeert en het is zo weer dicht. :) Net zo op d'r achterhand, die is ook weer snel genezen. :) Vandaag nog even een keer gesmeert. :) (Derfen)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:37

Hier helaas ook een jeukprobleem! Misschien heeft iemand tips?

Mijn haflinger heeft voor zover ik weet geen zomereczeem. Tijdens het mennen begint hij al snel met z'n staart te zwaaien richting buik, hapt naar borsttuig en singel en wil steeds aandraven/dribbelen/stilstaan etc. Kortom, prettig mennen is het niet voor ons beide. Als je hem op het aangewezen plekje gaat kriebelen doet hij zijn lippen in de 'ah-dat-is-lekker-stand'. Heeft iemand tips wat ik kan proberen om hem hieraf te helpen?

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:59

Ik kom hier ook even binnenvallen met een eczeem deken te koop ;)

Deze kocht ik vorig jaar 2ehands op Marktplaats maar is helaas nét iets te klein voor m.
De stof is van rekbaar Licra en rgoed ademend.
Zilverkleurig
Heeft er iemand interesse hierin?
Deken ligt nu bij me op zolder, eeuwig zonde
Prijs is nog overeen te komen....
[EA-TK-AP] [TK]regendeken Amigo mt 205/Eczeem deken mt 195
Ik heb ondertussen de RSIH gekocht, die m wel goed past!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:17

Zo, ik heb de hele avond eczeemdeken zitten naaien.
Pony van me is laatste week ontzettend ondeugend en is flink aan het vechten geweest, dus de nodige scheuren zaten er weer in.
Heb meteen de oude opnieuw gedaan, alle naden extra dicht genaaid, als je dan toch bezig bent hé, haha.

Normaal is er niets aan de hand, maar madam zint het op de 1 of ander manier even niet met d'r weidegenootjes.

Afijn, hij kan weer een hele tijd mee.

Zat er aan te denken om voor volgend jaar een hoofdkap te maken van dezelfde stof als mijn bodydeken.
Heb nog een halsstuk liggen waar dat misschien van kan.
Shadow heeft echt een hekel aan dingen om haar hoofd zoals vliegenkappen en frontriemen enzo.
Maar deze stof is toch anders en misschien als ik hem goed pas maak, dat ze dat wel accepteert.

Ze heeft het niet zozeer nodig voor d'r eczeem.
Ze is extreem gevoelig op haar huid, en aan vliegen rondom ogen enzo ontkom je gewoonweg niet zonder er iets voor te doen.

Dus wie weet ga ik van de winter nog even flink knutselen.

Owja, wie toevallig nog een IVANHOE hals of bodydeken heeft liggen die niet gebruikt wordt, wil ik die graag overnemen voor een leuke prijs, mag via pb.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:21

Sanet schreef:
En om dingen aan te raden wat jullie nog kunnen proberen, is het wel handig ook om te weten wat jullie al wel geprobeerd hebben?

bijna elk middeltje wat te koop is bij een ruitershop :P

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:21

@ Flosje, in dat geval zou ik even overleggen met je HT ;) Die kan je daar wellicht meer over vertellen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:23

Jolanda: Hebben jullie naast smeersels ook aanpassingen gedaan in voerbeleid? Weidebeleid? stalling? en draagt het dier een deken?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:27

Ik word niet goed!!! Ik heb echt al 10 verschillende hoofdkappen geprobeerd!! NIKS blijft zitten. ik heb ook al 2 hoofdkappen over mekaar en een halster erbij nou het blijft gewoon niet zitten, en als het blijft zitten dan gaat het stuk. ze hoofd iet er nu zooo goed uit. ze zwarte plekken zijn bijna allemaal weg!!!!!!
nou ik weet het niet meer hoor :(

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:37

_CS_ schreef:
Jolanda: Hebben jullie naast smeersels ook aanpassingen gedaan in voerbeleid? Weidebeleid? stalling? en draagt het dier een deken?

met smeersels ben ik gestopt... werd er gek van.
denk elke keer dat ik HET had gevonden... helaas..
deken en cullico werkt het beste.

als ze geschuurd heeft smeer ik alleen Bio-huidolie van Leovet erop. als haar manen vies zijn was ik haar.
door het Bio-huidolie worden haar manen vet.. als ze gaat rollen gaat het zand door het deken.. gevolg vieze manen.
probeer niet teveel te wassen...

ik sta op een pensionstal, dus kan helaas geen verandering brengen in het weidebeleid.

voer: ze krijgt een beetje (ong. 1/4) Pavo nature best. muesli. 2x per dag.
er wordt op stal kuil gevoerd. ze krijgt normale hoeveelheid.
De eigenaar voert.. ik heb wel aangegeven toen ik daar kwam dat ze geen biks mag. ook de normale muesli die de andere paarden krijgen mag ze niet. hierin zitten onwijs veel suikers in. het plakt aan je handen als je het pakt.
ik had gevraagd of ze bereid was om Pavo te voeren. dit wilde ze.

Sterre doet het er goed op.

stal.. ik sta in een open stal..

ze draagt een deken. BOETT. voskleurig.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:39

Joh, je bent niet de enige...
Ik heb een hele collectie hoofdkappen, geen een is naar m'n zin.... Of ze schuren en geven wondjes, of ze sluiten niet goed aan zodat er nóg vliegen in komen, of de stof komt op de ogen zodat die weer geïrriteerd raken :roll: Doodziek wordt ik ervan...
Dat ze nou eens een fatsoenlijke, op het hoofd aansluitende, aanpasbare/verstelbare kap maken die niet schuurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:54

Ik smeer levertraanzalf op de schuurplekjes op het hoofd, dat helpt ook geweldig.

Heeft iemand ervaring met de eczeemdeken van bucas?

Hier ook geen kap, ze lopen 24 uur per dag buiten en ik ben bang dat zo'n ding verschuift en hij me in paniek door de draden gaat rennen. Het ziet al zo veel spoken de laatste tijd :D
Het lijf gaat verder goed, geen schuurplekken.

Ik baal er van dat er geen dekens worden gemaakt die de manen rond de schoft niet zo uitdunnen. Flint heeft achter de oren tot de helft van de manenkam, megadikke vlechten, en vanaf daar heeele dunne vlechtjes. Ik vlecht wel, want ik heb het idee dat er met vlechten minder haren verloren gaan, dan zonder vlechten, dan gaat alles in de knoop zitten.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:01

@flosje446

de pony van mijn moeder had dit vorig jaar!!!!
dit jaar heeft ie nergens last van...

Winni (zo heet ie) had er best veel last van.. je mocht er ook niet aankomen of ze werd echt boos.
ze sprongen spontaan open en de pus liep eruit.. heel vies.
ze had het alleen tussen haar achterbenen(liezen) en ter hoogte van het pijpbeen en kootbeen.(als die botjes zo heten)
(bij mensen: binnenkant bovenarm, binnenkant onderarm)

er zaten toen bacteriën in het bloed die de haarwortelzakjes aantaste.. oftewel ontstoken haarzakjes.

in DA term: Folliculitis en furunculosis.
(even in mijn boekje opgezocht ;) )

normaal gesproken zit het op plekken waar tuig zit.. de DA kon hier ook geen reden voor geven.

ik wil niet zeggen dat jou paard dit ook heeft (anders was ik wel DA geworden) maar het lijkt er erg veel op

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:07

Jah er is een deken die zo'n gladden hals gedeelte heeft. ben de naam alleen even kwijt.

maar ik ben nu ook geneigd om die hoofdkap eraf te doen want voor mijn paard ish et natuurlijk ook niet fijn, vandaag zat die hele kap over haar NEUS! of ze word verblind omdat die kap scheef zit. ik heb nu een normale vliegenkap om gedaan met neus flap.

ben zo bang dat zijn gezicht weer terug naaar af gaat :(

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:14

http://euro-horse.nl

AV-003 Cashel long nose vliegenmasker

ga naar web winkel-

onderaan plaatje met Anti- vlieg.

vliegenkap met oren en neusflapje...
is dit iets voor jullie?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:24

Hoi allemaal, mag ik me hier ook melden?
ik rijd een 9jarige friesche ruin met zomerexceem.
Nu dacht ik dat ik het dees jaar goed onder controle had... sinds een week is het niet meer te doen. Ik heb al een nieuwe exceemkap voor zn hals en hoofd moeten halen. Was hem 3 keer per week met shampoo van Befix. Staat overdag binnen... vliegendeken op... ik weet het niet meer...
Iemand nog tips die ik kan meenemen? Eventueel alvast voor volgend jaar. Ik ben al in april begonnen met smeren en wassen en deken. en het was onder controle... Sinds een week is het veel erger geworden...

roseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 02:22

Hoi,

Mijn eczemer is gestopt met schuren na 1x smeren met derfen, en ik smeer nu om de 3 dagen, en ze staat zonder deken nu 6 uur per dag buiten.
Schuurt niet meer, ik kan het zelf nog niet geloven.
Voer absoluut niks bij, alleen goed paardenhooi en gras.
Voor mij is het een wonder, en de mensen die zich afvragen of het wel eczeem was: het is over met derfen.
probeer het gewoon.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:35

Hoi,

Ik had een tijdje geleden gevraagd of mensen hier ervaring hadden met Musté Balsem. Verder geen reactie op gehad, maar ik wil jullie even waarschuwen. Ik zal niet zeggen dat het altijd het geval is, maar mijn ervaring is niet goed.

In eerste instantie schuurde mn pony niet meer dus ik was helemaal blij met het spul. Nu was ik van de week op vakantie en werd ik door mn staleigenaar gebelt; Ze hadden de veearts laten komen. Mijn pony heeft een allergische reactie gehad op het product en heeft een fikse onsteking aan de huid hierdoor. Heel zn huid was opgezet en hij had allemaal rimpels op zn hals hierdoor, hele huid was warm en hij kon zn hals nog nauwelijks bewegen, heb vernomen dat hij de wei op ging en dan op rust ging staan en niets ging eten omdat hij gewoon niet bij het gras kon komen.

Voor ik op vakantie ging was er op het oog niets aan de hand, beetje sloom alleen. Dacht dat dat misschien kwam omdat ie weer aan het verharen was en wilde een vitamine spuit halen ofzo. Maar goed als er mensen zijn die het gebruiken toch maar even opletten of je paard/pony niet ineens een beetje sloom wordt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:03

wat zijn de ingredienten daarvan whitepanther?
Vervelend, krijgt hij nu AB?
Hopelijk is hij er snel weer bovenop!

Vicky, wat heb je verder geprobeerd/aangepast?
Ik vind 3x per week wassen wel echt heel erg veel hoor!

Voor de Derfen-gebruikers; wassen jullie je paard ook?
En wat doen jullie met de schilfers?
Wisse's manen zijn heel erg vies en vet nu, omdat hij ook ipv onder eczeemdeken nu onder vliegendeken staat en daar komt veel zand doorheen dus wordt hij sneller vies.
Kan ik hem gewoon wassen, en moet ik daarna de Derfen opnieuw smeren?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:11

Whitepanter, jeetje. Das ook niet niks :(:)

opisop_shop: hiervoor hebben we gesmeerd met Liberate (is nu Befix geworden) en dat werkte ook heel goed. Ben nu gaan wassen ipv smeren. werkte ook goed... Nu ineens niet meer.
Heb ExcemaBalsem van Zoology (schrijf je dat zo?) geprobeerd. Sweet Itch. en hij staat onder een Exceem hals en onder een vliegendeken. Hij staat bij zon binnen en dan Snachts buiten.
Heb hem nu helemaal binnen staan omdat ie zelfs 's avonds en 's nachts last heeft buiten, en dan staat ie bijna op zn kop in de wei :(:)
Gisteren had ik gereden en stapte iemand anders op hem en hij bleef aan het schudden, heb hem echt even ''wakker'' moeten tikken. Heel raar. Als ie zo met zn hoofd omhoog en omlaag blijft doen, is ie helemaal in zijn eigen wereldje... krijg ik ook geen contact met hem, tenzij ik m wakker tik... Vorig jaar is ie gaan hangen en heeft ie meerdere halsters en teugels kapot getrokken. Vorig jaar ben ik met opstappen meerdere keren BIJNA in de sloot beland...
Ik heb wel het idee dat het een stuk minder was dan vorig jaar. Maar dus sinds een week weer heel erg...