[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:03

Het zou heel goed luis kunnen zijn. Zo begon het bij mijn shet ook toen ze die had.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:36

Beginnen met een keer wassen. Zoals op de vorige pagina (door Tug) al aangegeven eventueel eerst met zachte zeep wassen en daarna insoppen met anti-luizen middel bijvoorbeeld Sebacil. Even je dierenarts vragen wat je daar kunt krijgen. Succes!

Hier is de regen al losgebarsten, heb Colonel zijn deken nu even afgedaan. Ze voorspellen morgen ook de hele dag regen dus dan moet dat kunnen hoop ik?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:28

de meeste shetten en jaarlingen van robuuste rassen hebben nu eigelijk nog een veel te dikke vacht om te wassen, je moet ze of s'ochtens vroeg al wassen en als je zeep gebruikt goed uitspoelen en voor de zekerheid door het laatste spoelwater ruim azijn doen om de zeep te neutraliseren. ze hebben vaak een hele dag nodig om op te drogen, luizenmiddelen niet uitspoelen!

ook kun je wassen vaak uitstellen tot er minder haar is, door veerust of een andere spray op basis van permetrin of pyrethrinen, goed tussen de haren te spuiten, niet te lang op 1 plek, dan bevriest de huid en dat herstel is nieuwe jeuk, soms helpt het al voldoende luis om zeep, altijd na 10 tot 14 dagen nogmaals om de nieuw uitgekomen neten/luizen te doden.

alleen de rui van dit soort harige monsters kan door al het afval wat zich tussen de haren heeft opgehoopt, samen met zweet al een jeukoorzaak zijn, dan helpt lekker natspuiten en laten rollen in een flinke laag zand ook veel. een schrikdraadje om bomen,hekken en palen lost extreem schuren vaak op, een geschikt maatje liefst meerdere en een plekje uit de zon doen ook veel goed.

een lekker rolbad maak je al met een kruiwagen of 10 zand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:39

mijn oudste paard heeft ook zomerexzeem maar groot probleem, nu ze een veulen heeft mag ze geen deken meer op hebben dus ja altijd maar inspuiten en sprayen, maar ja of dat goed helpt

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:01

chalinka schreef:
mijn oudste paard heeft ook zomerexzeem maar groot probleem, nu ze een veulen heeft mag ze geen deken meer op hebben dus ja altijd maar inspuiten en sprayen, maar ja of dat goed helpt

waarom mag ze geen deken op als ik vragen mag ?

als je goede eczeem deken heeft dan kan het veulen gewoon bij de uiers hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:03

MSophie schreef:
chalinka schreef:

waarom mag ze geen deken op als ik vragen mag ?

als je goede eczeem deken heeft dan kan het veulen gewoon bij de uiers hoor !

mag niet van da omdat hij denkt dat veulen er in kan verstrikt geraken

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:08

ah, ken hier in de buurt eeen haflingermerrie (niet de flauwste!) en die staat nu 2e zomer met deken op met veulen :) gaat gewoon goed :)

diddle nog netjes trouwens, wel ff de been-elastieken vastgenaaid.. krengen gingen elke keer losser..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:13

ik hoop dat het er snel op kan, want zit ook nog scheur in, want vorig jaar mei kocht ik haar en stond ze al vol schuurplekken (ze was mishandelt geweest)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:26

chalinka schreef:
ik hoop dat het er snel op kan, want zit ook nog scheur in, want vorig jaar mei kocht ik haar en stond ze al vol schuurplekken (ze was mishandelt geweest)

ik zou hem gewoon opdoen dan de bandje maar wat strakker en veulen wend daar ook wel aan hoor..
en anders had je er geen veulen bij moeten nemen hoe gemeen dat ook klinkt ik vind geen deken op net zo goed mishandeling !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:27

kan ik iets doen dat ze drachtig was en het maar pas een maand na de koop te weten kwam?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:24

Nou vandaag was ik bij Daantje, ze had flink haar uier/navel lopen schuren. Het was helemaal op gezwollen en kapot. |(
Ik heb besloten dat Daantje morgen even een uurtje bij me ouders in de tuin( rijtjes huis :D ) mag door brengen.
Ik ga even proberen om een uier lap te maken, ga morgen eerst even naar een stoffen winkeltje even kijken of ik een geschikt stukje stof kan vinden, twee klipjes en elastiek.
En dan maar hopen dat het me lukt.

Verder gaat het super goed alleen onder de buik het gene wat buiten de buikflap komt gaat jeuken.
Ik merk dat ze aan de nek ook wel wat jeuk heeft en achter de oren, maar ze loopt niet constand te schuren. Aan de staart heeft ze niks geen jeuk.
Hebben jullie paarden ook ondanks de deken wel wat jeuk aan de manen en het hoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 05:58

lot255 schreef:
ellepel schreef:
de zeewater tip ken ik,maar ik heb hem gehoord dat je dan een kilo zeezout moet oplossen in 5 liter water en je pard daarmee dus moet insmeren..die 5 liter zit ik nu over te twijfelen trouwens, kon ook nog wel eens zijn dat de oplossing sterker was en het 2 liter water was en 1 kilo zout.

maar prikt dat dan niet heel erg bij je paard? hoevaak zou dat dan moeten op een dag, moet het intrekken? erover gieten?

klopt niet hoor wat ik daar zei, :n
heb het nog na gevraagd en dan gaat het om een kilo( moet wel zeezout zijn!!!!) per 10 liter water en daar je paard mee insponzen.
wel uitkijken met plekjes want het prikt enorm op open wondjes.

kan volgens mij nog wat worden dit jaar met de eczeem...
ap had verdorie gister zijn koker en tussen zijn billen allemaal eczeemplekjes zitten..vervelend!!!!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:50

nouu yess, vandaag constant regen hier..
kan de deken ook niet meer gaan afdoen, dus we hopen er het beste maar van..

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:51

Ik heb een vraagje. Kan iemand mij misschien helpen? Ik heb een pony die zomerexceem heeft en is allergies voor een bepaald aantal vliegen. Weet iemnad of exceemdekens helpen en welk merk is dan het beste? Ik had ook zalfjes gezien helpen die ook? En welke dan?
Groetjes Ida Paulien

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:54

deken zal wle helpen, want door de deken is het grootste gedeelte van het lichaam onbereikbaar voor die krengen

welke deken het beste is , dat licht een beetje aan je paard,
als je ene heel rustig paard hebt wat brave weidegenootjes heeft kun je waarschijnlijk met een goedkopere deken toe
staat je paard tussne wat actievere paarden, die wta meer spelen , dan is ene duurdere deken (vaak betere kwaliteit stof) een beter idee

en ook nog , wat vind jij fijn
persoonlijk vind ik de boett erg fijn, maar die kan wat warm zijn in de zomer, die van mij kan er wat onder zweten
maar kwa pasvorm en kwaliteit een erg goede deken
de ivanhoe is ook een heel nette deken,

de everline, pagony, vantaggio, equitheme en er was nog een andere ...eczeemdeken, dus echt een beetje boett model, die vind ik persoonlijk niet fijn
stof is te slap en te fragiel en ik vind de pasvorm niet fijn (maar dat ligt weer aan het model van je paard misschien)

en je hebt ook nog de bucas buzz off full neck , heb hem nu bij een flink aantal paarden in gebruik gezien en ik ben er zeer over te spreken(pasvorm, kwaliteit, bescherming) als ik dit jaar geen veulen bij mijn merrie zou hebben, had ik zeker voor de bucas gegaan zijn
de rambo zijn hier ook veel mensne over te spreken

ik krijg volgende week een snuggy sweet itch rug set binnen, is een engels fabrikaat , gekocht via ebay voor 160 pond ,
word op dit moment gemaakt,
ik vond het idee van geen banden en klips aan de buikflap en een vaste buikflap heel handig en geen liesbanden ook , dit ivm het veulen
en er zit een hoofdkap aan , soort sleazy model zeg maar
dus dat gaan we volgende week zien
hopelijk is ie op tijd binnen , ze is over 10 dagen uitgerekend :p

kw smeersels, het varieert wat wel of niet helpt en hoe veel dat het helpt

ik gebruik uierzalf met tea tree olie erdoor gemengd
een mengsel van amandel olie , calendula olie en neem olie(dit gebruik ik in de zomer)
en kamillosan zalf voor eventuele plekjes

ook heb ik goede ervaring met leover bio huidolie, zedan goudsbloemen olie

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:58

Heb gister de Ivanhoe halsdeken (dus alleen het halsstuk) aangeschaft voor mijn pony.
Ben benieuwd :)
Hij past perfect, maar op dit moment ze staat nog steeds zonder iets buiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:50

Enige plekjes die Bayo nu heeft zijn op het hoofd en net naast de maantop. Helpt geen deken tegen, en die heeft hij nu dus niet om. Spuit wel in met sioskin, smeer de plekjes in met tea tree en zinkzalf (blijft langer zitten) en zorg dat hij minstens om de dag flink in het zweet gewerkt wordt. Moet zeggen dat ik op dit moment me afvraag waar die jeukreactie vandaan komt, want het is juist aan de kant waar de manen altijd overheen vallen waar hij jeukt en er zit een vliegenmasker overheen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:05

Ik lees zo af en toe mee, mijn paard heeft ook eczeem maar nog een lichte vorm, ik probeer ook op z'n eten te letten en kan nu aan een aantal zakken Subli Zonder geraken (ik woon in België). Is dit aan te raden voor eczeemgevoelige paarden? (er zit minder in?)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:09

De subli zonder bevat geen melasse maar wel een behoorlijk % koolhydraten die eigenlijk ook gewoon suikers zijn. Ik zou het mijn eczemer niet geven :).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:22

chalinka schreef:
kan ik iets doen dat ze drachtig was en het maar pas een maand na de koop te weten kwam?

zomerdekentje op kan ook ;)

maar er lopen veel eczemers met deken en veulen rond hoor,gaat harstikke goed.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:25

Lennox schreef:
De subli zonder bevat geen melasse maar wel een behoorlijk % koolhydraten die eigenlijk ook gewoon suikers zijn. Ik zou het mijn eczemer niet geven :).

Aha, ok, bedankt voor de info! Momenteel krijgt hij dieetmengeling, omdat er geen melasse inzit en minder eiwitten enz (als ik het goed heb) maar hij vind het niet zo heel lekker, daarom was ik wat aan het rondkijken :) Overigens hoeft hij niet veel krachtvoer, hij krijgt maar twee handen per dag als extraatje.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:57

Ik ben vandaag flink crea bezig geweest.
Ik wilde dus een uier lap maken, alleen toen ik alles wilde op meten bij Daantje kwam ik er achter dat ze ook de binnen kant van de achter benen ook schuurde.
Dus ook daar wilde ik wat op verzinnen.
Dus heb nu een uier lap gemaakt met pijpjes om de binnen kant van de achter benen te beschermen.
En ik moet zeggen hij is super gelukt!!!
Ik ga morgen even foto's maken, mischien hebben sommige van jullie er ook nog wat aan.
Maar nu is de de buik + uier beschemt en de boven benen van boven tot aan de been riemen.
Ik ben er super blij mee, Als je het niet zou weten zou je zeggen dat het gewoon uit de winkel komt en dat het zo hoort.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:00

het babybuikje....
Afbeelding
officieel nog 9 dagen
de boett past nog net, tis maar goed dat ze geen mega buik heeft ander had de buikflap niet meer gepast

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:57

Heb die van mij vandaag maar even een vliegendeken omgedaan, i.v.m. het weer.
Hoop dat alles morgen nog heel is

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:54

Hallo,

Ik ben met mijn fries sinds gisteren begonnen met het exeem deken, ik heb hier geen ervaring mee en daarom hoop ik dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.

- moet het deken dag en nacht op? dat heb ik nu wel aangezien hij overdags op het land staat en dus geen kans heeft om te schuren en er 's avonds aan begint.

- Ik heb begrepen dat het deken er voor zorgt dat de vliegjes niet meer kunnen prikken en eitjes leggen, dat zou dus betekenen dat hij overdags niet af mag. ook niet met rijden en losgooien etc.? ditlijkt mij namelijk erg onhandig.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Groetjes, Nienke