Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indy1990

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:53

Hoi allen, ik had de laatste keer ook al wat problemen om aan de pergolide te komen via de dierenarts. Het was even niet leverbaar. En zo dat heb ik gemerkt aan Indy! Ik zag hem meteen weer minder worden. (gedrag) gelukkig was het maar een week, omdat ik aardig optijd altijd ben met bestellen. En ik een week het kunnen overbruggen met pergolide van de apotheek. (die waren overigens 15 euro voor 10 pillen!) Ik betaal normaal 20 euro voor 30 pillen van 1 mg. Verder gaat het ok met Indy. Inderdaad ook korsten, onder zijn buik. Maar ach, als dat alles is...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:56

Indy: dat is wel link hoor om je paard cold turkey te laten gaan van de pergolide. Zo is een vriendin van mij haar paard uiteindelijk kwijt geraakt. Ze was een paar dagen op vakantie en degene die voor haar paard zorgde vergat een paar keer de pergolide te geven en paard werd onwijs hoefbevangen en is daar niet meer overheen gekomen. Op de bijsluiter wordt ook gewaarschuwd voor plotseling stoppen. Wij bestellen echt al als we aan het laatste doosje beginnen ongeveer, gewoon voor de zekerheid :j zodat we nog een hele ruime marge hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:21

fargo schreef:
Inderdaad bij de normale apotheek met recept van je DA. Meestal bestellen ze het even en dan is het er binnen een dag of 2.

Dank je voor de info!
Heb nu net weer besteld maar als ik het ophaal bij de DA vraag ik het direct even na!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:27

Ik ben even aan het bellen geweest en bij de apotheek hier zou ik 48.15 kwijt zijn voor 100 1mg pillen, mijn DA zou vandaag nog even wat langs brengen en dan zal ik gelijk even overleggen, want dat is wel een stuk goedkoper!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:02

nog even over het zomaar stoppen met pergolide...?

mijn merrie moet ik 2 weken voor veulenen van pergolide afhalen, zal nog even met da overleggen, of ik dat dus moet afbouwen, omdat hier dus ervaringen zijn, dat ineens stoppen ongezond is?/

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:21

Altijd rustig aan afbouwen, dat geldt voor mensen en dat geldt voor paarden. Het heeft invloed op haar hormonenhuishouding maar ook bij-effecten als duizeligheid/angstig zijn als je start, maar ook als je stopt! Staat ook heel duidelijk in de bijsluiter dat je altijd geleidelijk aan moet starten en stoppen, je wilt niet dat je paard crasht of te plotseling cold turkey gaat met wat voor gevolgen dan ook van dien. Bij het paard van mijn vriendin had het hevige hoefbevangenheid tot gevolg.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:28

Ja, ik bestel ook altijd als ik het laatste doosje pak, maar dat was dit keer dus niet vroeg genoeg! Ik heb de laatste dagen een halve dosis gegeven om te compeseren en toen ben ik dus bij de apotheken gaan informeren, maar pergolide is bij ons in de buurt niet echt een bekend medicijn! Moest dus ook besteld worden en recept halen en zo ben je als er een weekend tussen zit al gauw een aantal dagen verder... Maar inderdaad dit gaat me niet weer overkomen. Zodra het bij DA een week voordat ik het nodig heb nog niet binnen is, dan bestel ik het weer bij dezelfde apotheek. Dan maar wat duurder. Maar het is me meteen duidelijk hoeveel de pergolide dus bij hem doet. Was een goede leer voor mij.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:57

Indy, misschien eens bij wat apotheken vergelijkend warenonderzoek doen, want als ze gaan zoeken hoe goedkoop het kan worden besteld, valt het over het algemeen de laatste tijd echt mee en krijg je echt mooie prijzen.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:12

Ja, nu ik jullie zo hoor moet ik daar inderdaad eens over na gaan denken.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:18

Hallo allemaal,
mag ik tussendoor even een vraagje stellen?
Mijn merrie van 23 kreeg vorig jaar herfst symptomen van cushing (kussentjes boven ogen die weer weggingen, rugspieren minder, harde spieren en wat passiever dan anders) en is dit voorjaar slecht aan het verharen. In overleg met de dierenarts zijn we nu pergolide gaan geven, 0,5 mg per dag de eerste 10 dagen, daarna 1 mg per dag. Ik heb het nu 5 dagen gegeven (0,5 mg) en ze reageert er goed op volgens mij. Is alerter, vrolijker en weer meer aan het verharen (al is dat wel erg snel he).
Mijn vraag; zou het kunnen dat 0,5 mg al genoeg is voor haar, omdat ze waarschijnlijk nog in de beginfase van cushing zit? Zou het de moeite zijn om wat langer 0.5 mg te geven ipv 10 dagen om te kijken of dat al genoeg is? Het is een KWPN merrie, 165 cm, grof gebouwd, ongeveer 6-700 kg.

Alvast veel dank voor jullie antwoorden!

Maaike

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:03

ik zou eerst tijdje op 0,5 mg houden om te zien hoe ver ze verbeterd, dan kan je altijd naar 0,75 gaan ipv 1 mg

zo heb ik t met mijn paard ook gedaan.

ik vind 5 dgn ook wel heel snel...om al reactie te zien....maar t zou kunnen...

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:26

Even een vraagje tussendoor:

Hebben al tijden een cushing pony staan als opvang. Nu willen een aantal de stekker eruit trekken. Helaas.
Weten jullie hoe deze pony afgemaakt kan worden? Hoe zit dat met de pergolide die in haar lijf zit?

Heel cru misschien, maar moet het echt weten. Kijk nog naar een oplossing, maar kan het ook niet in mijn eentje opbrengen om voor het diertje te zorgen.

Alvast bedankt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:50

slachten of inslapen kan beide, of de ponie geschikt is voor de consumptie, is een ander verhaal en afhankelijk wat er in paspoort aangetekend staat. lijkt mij..

1e 2 opties kosten geld, en slachten voor consumptie, levert je soms nog wat op...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:46

ik denk niet dat een pony met pergolide geschikt is voor consumptie.
Ik bestel mijn medicijnen in Nederland(levothyroxine voor mijn insuline resistente paard)En die krijg ik niet eerder voordat ik de niet slachtverklaring heb door gescanned...en het recept natuurlijk.
Als jullie pergolide bestellen moet je dan niet de niet slachtverklaring laten zien?
Lijkt mij niet echt lekker vlees met pergolide erin....

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:10

Nee raar eigenlijk, lijkt mij idd ook dat ze niet voor consupmtie is.

Pillen worden bij de apotheek gehaald en hebben nog nooit wat laten zien. Eigenlijk kom je dan dus terecht bij inslapen? En met rendac op laten halen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:24

mdooper schreef:
Hallo allemaal,
mag ik tussendoor even een vraagje stellen?
Mijn merrie van 23 kreeg vorig jaar herfst symptomen van cushing (kussentjes boven ogen die weer weggingen, rugspieren minder, harde spieren en wat passiever dan anders) en is dit voorjaar slecht aan het verharen. In overleg met de dierenarts zijn we nu pergolide gaan geven, 0,5 mg per dag de eerste 10 dagen, daarna 1 mg per dag. Ik heb het nu 5 dagen gegeven (0,5 mg) en ze reageert er goed op volgens mij. Is alerter, vrolijker en weer meer aan het verharen (al is dat wel erg snel he).
Mijn vraag; zou het kunnen dat 0,5 mg al genoeg is voor haar, omdat ze waarschijnlijk nog in de beginfase van cushing zit? Zou het de moeite zijn om wat langer 0.5 mg te geven ipv 10 dagen om te kijken of dat al genoeg is? Het is een KWPN merrie, 165 cm, grof gebouwd, ongeveer 6-700 kg.

Alvast veel dank voor jullie antwoorden!

Maaike

Hai Maaike, Eigenlijk is het altijd wenselijk om te kijken of je met een lage dosis uit kunt, want pergolide heeft nu eenmaal bijwerkingen en als je paard met minder toe kan, waarom dan meer geven, dus dat lijkt me wel de goede weg hoor :j ! Bovendien geeft het je ruimte om als ze in de toekomst zou verslechteren om alsnog om hoog te gaan zonder te snel op hele hoge dosis uit te komen. Het zou heel goed kunnen dat jouw paard al reageert, verharen e.d. daar is het wel het seizoen voor en dat is eigenlijk de ideale tijd om het meeste resultaat qua vacht in ieder geval te kunnen zien :j :j . Ik zou het als het zo aanhoudt eigenlijk nog wat langer aankijken dan 10 dagen want gemiddeld duurt het zeker 3 a 4 weken voordat je de eerste werking pas gaat zien.. Dus binnen die 10 dagen kun je - ook normaal gesproken niet- de invloed van de pergolide al in zijn totaliteit zien. Normaliter is de periode om een bepaalde dosis uit te proberen om te kijken of deze voldoende is zo'n 8 weken. Als je paard geen erge kwalen heeft op dit moment (hoefbevangenheid e.d.) dan zou ik dus rustig aan die tijd gebruiken om te kijken of ze met de 0,5 mg uit kan op het moment. Als je dan toch het idee hebt of misschien iets eerder dat het een beetje ophoudt of toch echt niet genoeg is kan je altijd eerst naar 0,75 mg in ieder geval weer voor een aantal dagen als je door wilt bouwen naar 1 mg. Maar ook dan kun je weer kiezen om de 0,75 mg bijv een maand aan te kijken. Rustig aan opbouwen met bijv een week te gelijk is altijd belangrijk en ik zou het lekker 8 weken aankijken als ze nu al zo opknapt... Zou toch super zijn als ze met zo weinig nu al weer een grote stap gaat maken? Om hoog kan altijd nog als het tegenvalt.

Jufloontje: pergolide heeft invloed bij mensen op de werking van de hartklep, lijkt me niet wenselijk om dat in de consumptiecyclus te brengen. Sterkte ermee, klinkt vervelend!

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:44

Bedankt fargo :) Ik ga het met mijn dierenarts overleggen.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:07

Hoi meiden!

Nou door jullie ga ik ook over op de goedkopere pergolide via de apotheek! Hij krijgt nu iets meer dan een jaar de permax pergolide a 127 euro...Maar aangezien jullie zeggen dat de stof verder alleen pergolide is van de goedkopere ga ik over :D,scheelt toch wel even..G hiervoor 38 euro betalen voor 100 pillen van 1mg..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:17

ik heb vanochtend bloed laten afnemen, en gekoeld in ziekenhuis bij labaratorium gebracht....nu wachten op de uitslag......

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:12

de uitslag is er, corstisol was goed, maar acth was 3 x normale waarde.

heb de merrie nu op 1 mg ipv ,75 per dag gezet...

over een tijdje maar weer eens bloed test doen...

ze verhaart nu nog een keer, en lijkt wel fit, maar heeft wel wat stress gehad omdat ik 1 paard verkocht heb, waar ze dikke vrienden mee was...staat nu ook in andere box..want in haar eigen box wou ze niet meer rustig staan..

ze lijkt nu wel wat te zijn afgevallen...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:29

@Sigrid: Is de ACTH basaal test gedaan bij jouw paard en/of in combi met een andere test en welke?
En heb je ook een foto van haar hoe ze er op dit moment uitziet qua vacht? Daar ben ik heel benieuwd naar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:32

Stress en veranderingen in de omgeving hebben inderdaad altijd behoorlijk wat invloed op een cushing paard. Zoals bijv het verlies van een vriendje of verhuizen naar een andere stal of kudde. Was die verkoop van haar maatje voor de bloedproef overigens, want de stress en de dip in de weerslag zul je ongetwijfeld ook in haar cushing beeld hebben terug kunnen vinden.
Goed dat je de proef hebt gedaan, weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Hoe is het verder met de rest van de groep? Goed hoop ik??

Willy doet het op het moment heel goed. Hij had tijden een dik been dat maar slecht dunner werd. Nu ik zijn MSM dosis en magnesium verhoogd heb en zijn weerstand verder ondersteun en het been regelmatig waste met Badedas (voor o.a. doorbloeding) en koelde is het echt ontzettend verbeterd. Maar hijzelf ook!! Hij zit onwijs mooi in zijn vacht, heeft al tijden niet zo'n prachtige diepe kleur gehad en zit ook heel mooi in zijn spieren op het moment en is super bij de hand en helder. Ben er heel trots op en blij mee. Hoop dat het met de rest ook goed gaat!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:16

@fargo:
ik heb de bloeduitslag wel...zal kijken ...

ze ziet er super uit....vind ik zelf....

zal wel even foto maken vandaag....

we hebben sochtends om half negen bloed afgenomen, in gekoelde buisjes en heb het bloed gekoeld naar ziekenhuis gebracht en daar hebben ze test gedaan...

wat houdt basaal acth test in?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:13

@ Sigrid
de 'basaal ACTH' test is net dit jaar in nederland goedgekeurd als test voor cushing, er wordt gewoon ACTH in het bloed gemeten en is dit afwijkend dan kan je nog daarbij de acth stimulatiestest doen of de dexa test. Volgens onze veearts was deze nieuwe test in combinatie met 1 van die andere twee nu de meest betrouwbare methode.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:15

Gaat de dracht verder ook goed Sigrid?
Wanneer is ze uitgerekend?

Peter gaat wel goed eigenlijk, momenteel net paar mindere dagen of nog steeds iets hebben gehad .. gaat alweer wat beter. Maar tov andere jaren gaat het beter.
Nadat hij weer is gaan eten ergens eind maart ... is die ook goed blijven eten, je zag al vrij gauw niets meer van 't magere pony'tje terug. Hij was ook erg goed ter been, tuurlijk galoppeerd en draaft ie niet meer. Maar hij beent met een behoorlijk tempo door 't land, ook gewone lange afstanden.

Hij is verhaard, naar een duidelijk kortere vacht dan een wintervacht .. het is ook steviger, niet zo pluchig.
Dat was voorgaande jaren ook niet. Of het kort genoeg is om het niet te warm te krijgen bij 30 graden, moeten we nog ff zien.

Hij is 2 weken geleden bekapt, is behoorlijk wat af gegaan. Is die wel wat gevoelig op geworden, maar gaat nu weer ietsje beter. Hij heeft wat last van z'n rechtervoorbeentje (die was ook wat 'bloederig' tov de rest). Rechtsachter waar de helft van z'n hoef was af gegaan en de rest naar boven geklapt door die hoefzweer afgelopen herfst, begint alweer aardig model te krijgen.

Wat wel minder is, is dat ik ook 2/1,5 weken geleden vond dat z'n manenkam wat harder en dikker werd, dat is al een heeeeeeeeeeeeeeele poos geleden. Een week geleden kreeg ie harde soort van ribbels op z'n rug .. en niet veel later 2 harde platen op de bovenkant van z'n achterwerk. Ik dacht spieren, DA denkt van vet .. hij noemde vetnecrose. Dacht dat er iets in z'n vetstofwisseling niet goed werkt, niet verwonderlijk met iets als Cushing. Hij moest maar aan de Vit. E .. en heb ook magnesium bij, die had ik al besteld voordat de DA kwam.

Maar op zich, gaat het ... zeker voor deze tijd van het jaar ... best wel goed met hem.