mdooper schreef:Hallo allemaal,
mag ik tussendoor even een vraagje stellen?
Mijn merrie van 23 kreeg vorig jaar herfst symptomen van cushing (kussentjes boven ogen die weer weggingen, rugspieren minder, harde spieren en wat passiever dan anders) en is dit voorjaar slecht aan het verharen. In overleg met de dierenarts zijn we nu pergolide gaan geven, 0,5 mg per dag de eerste 10 dagen, daarna 1 mg per dag. Ik heb het nu 5 dagen gegeven (0,5 mg) en ze reageert er goed op volgens mij. Is alerter, vrolijker en weer meer aan het verharen (al is dat wel erg snel he).
Mijn vraag; zou het kunnen dat 0,5 mg al genoeg is voor haar, omdat ze waarschijnlijk nog in de beginfase van cushing zit? Zou het de moeite zijn om wat langer 0.5 mg te geven ipv 10 dagen om te kijken of dat al genoeg is? Het is een KWPN merrie, 165 cm, grof gebouwd, ongeveer 6-700 kg.
Alvast veel dank voor jullie antwoorden!
Maaike
Hai Maaike, Eigenlijk is het altijd wenselijk om te kijken of je met een lage dosis uit kunt, want pergolide heeft nu eenmaal bijwerkingen en als je paard met minder toe kan, waarom dan meer geven, dus dat lijkt me wel de goede weg hoor
! Bovendien geeft het je ruimte om als ze in de toekomst zou verslechteren om alsnog om hoog te gaan zonder te snel op hele hoge dosis uit te komen. Het zou heel goed kunnen dat jouw paard al reageert, verharen e.d. daar is het wel het seizoen voor en dat is eigenlijk de ideale tijd om het meeste resultaat qua vacht in ieder geval te kunnen zien
. Ik zou het als het zo aanhoudt eigenlijk nog wat langer aankijken dan 10 dagen want gemiddeld duurt het zeker 3 a 4 weken voordat je de eerste werking pas gaat zien.. Dus binnen die 10 dagen kun je - ook normaal gesproken niet- de invloed van de pergolide al in zijn totaliteit zien. Normaliter is de periode om een bepaalde dosis uit te proberen om te kijken of deze voldoende is zo'n 8 weken. Als je paard geen erge kwalen heeft op dit moment (hoefbevangenheid e.d.) dan zou ik dus rustig aan die tijd gebruiken om te kijken of ze met de 0,5 mg uit kan op het moment. Als je dan toch het idee hebt of misschien iets eerder dat het een beetje ophoudt of toch echt niet genoeg is kan je altijd eerst naar 0,75 mg in ieder geval weer voor een aantal dagen als je door wilt bouwen naar 1 mg. Maar ook dan kun je weer kiezen om de 0,75 mg bijv een maand aan te kijken. Rustig aan opbouwen met bijv een week te gelijk is altijd belangrijk en ik zou het lekker 8 weken aankijken als ze nu al zo opknapt... Zou toch super zijn als ze met zo weinig nu al weer een grote stap gaat maken? Om hoog kan altijd nog als het tegenvalt.
Jufloontje: pergolide heeft invloed bij mensen op de werking van de hartklep, lijkt me niet wenselijk om dat in de consumptiecyclus te brengen. Sterkte ermee, klinkt vervelend!