[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dendie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:08

Mijn Everline-eczeemdeken bevalt heel goed Haha! superstevig ding en Den is er lekker koel onder als het een hete dag is. En toch vraag ik me dus nog steeds af of de eczeemdekens nou werken tegen de jeuk doordat ze de mugjes tegenhouden (dat ze alleen bij de benen gestoken kunnen worden). Of dat het komt doordat ze bedekt zijn en ze dus gewoon niet gaan schuren. Verward Ik zie duidelijk verschil, wanneer ik de deken eraf haal schuurt Den op stal, ligt de deken erop schuurt hij niet. Doe ik halsdeken op schuurt hij alleen zijn staart. Terwijl er op stal echt niet van die mugjes zijn... Schuren jullie paarden wel met de deken op? Of gaan ze direct schuren als de deken eraf gaat?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:37

die van mij schuurt niet met deken op , als ik hem eraf haalt schuurt hij meteen...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:14

Die van mij schuurt ook met deken op.. Ik weet eigenlijk niet op hij ook schuurt als hij zijn deken af heeft, want dan ben ik vaak met hem bezig (poetsen, wandelen ed).

Ik heb nog een vraagje over wat jullie zouden doen......
Mijn paard heeft dus erge zomereczeem. En ik schreef eerder al dat de jeuk een stuk minder is (niet weg) met eczeemdeken EN hoofdkap. Met alleen de deken en geen hoofdkap bleef hij steeds maar weer zijn hoofd en hals schuren (en gaat het bij zijn voorplukje bloeden) en nu dus een stuk minder.
Maar.... Huilen mijn paard is van nature een wild neurootje en overal bang voor. Hij staat nu op een wei waar hij zich niet helemaal thuis voelt en wat sneller gespannen is. Om deze wei (om de andere weilanden trouwens ook) zit schrikdraad waar hij erg bang voor is. Nu heb ik het idee dat hij door die hoofdkap minder kan zien, om zich heen en bij/voor zijn neus. Deze week heb ik al 2x gezien dat hij dus zich stootte aan het schrikdraad terwijl hij er normaal een meter bij uit de buurt blijft. Na de schok raakt hij elke keer weer in paniek en staat nog gespanner op de wei. Met die hoofdkap om is hij sowieso wat schrikkeriger en probeert ook heel duidelijk naar je te kijken.
Zelf moet ik straks ook naar het ziekenhuis om foto's te laten maken van mijn bovenarm. Want toen hij het schrikdraad raakte, sprong hij opzij en ging er in rengalop vandoor, maar ik stond in de weg...
Nu het dilema....zouden jullie de kap omhouden omdat hij anders erge jeuk krijgt OF zouden jullie de kap er af doen omdat hij er minder mee kan zien en het stress geeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:20

kap af doen, alles om je paard beter te laten voelen Knipoog
als hij zo gestressed is is dat natuurlijk nou niet bepaald goed voor zijn eczeem,vaak jeuken ze dan nog veel meer.
kun je het hoofd niet insmeren met een vliegenmiddel zodat de vliegen daar weg blijven?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:54

jeetje zeg, als hij er zo gespannen van wordt en jou omver rent, zou ik dat ding eraf halen en zoeken naar een alternatieve oplossing!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:37

Wat mijn ervaringen is, is dat een Rambo Sweet Itch Hoody een ideale deken is voor paarden met zomereczeem. Het is een deken met een lichte kleur, een mooi ademende, maar toch stevige stof en hij heeft een super pasvorm. Het ziet er misschien niet zo mooi uit dat hij over de oren sluit, maar het systeem is wel erg fijn, waardoor de hals eigenlijk nooit naar beneden schuift en altijd netjes blijft zitten. De buikflap bedekt de buik volledig, de staartflap is ideaal lang en, niet onbelangrijk, de manen blijven heel mooi onder de deken en schuren niet weg door de deken zelf.
Ik gebruikte voor naast de Sweet Itch Hoody een Pagony eczeemdeken, maar die was snel statisch en het buikdeel bleef niet altijd op de juiste plek zitten en kroop wat op met het elastiek. Ik had deze er altijd nog naast, zodat ik een reservedeken had wanneer de Sweet Itch Hoody was natgeregend.

Mocht iemand trouwens interesse hebben, ik heb nog een Rambo Sweet Itch Hoody te koop omdat deze te klein is voor mijn nieuwe paard. Hij is in supergoede staat en heeft ondermaat ca. 160cm. Klik op de link om meer informatie te bekijken... dat lijkt me namelijk verder niet gepast in dit topic..

curlyblue

Re: Geen zomerexzeem maar wel allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:15

Hoi allemaal,

Even een vraag aan de ervaren jeukbestrijders onder jullie Haha!

Een van mijn fjorden heeft al sinds oktober last van bultjes die erg jeuken en de meeste shampoos hebben we al geprobeerd (betadine, imaverol, defencare) en het is iig geen schurft of andere beestjes o.i.d. Hij staat overdag in bak of paddock en 's avonds op stal. Kreeg half hooi/half kuil en af en toe wat biks. De bultjes en jeuk gingen maar niet over, en vorige week was hij erg stilletjes en een beetje sloom. Opeens begon hij zich vrijdag zo heftig te schuren dat hij nu helemaal openligt. Alleen hij schuurt dus niet aan manen of staart.
Sinds een aantal weken staat hij in een andere stal dus als dat de oorzaak is dan had ik meteen een reactie verwacht. Wel is het zo dat het stikt van de insecten en ik vorige week wat vliegenspray bij hem had uitgeprobeerd.
Heb hem nu op alleen hooi staan en in een stal waar hij niet kan schuren. Zijn wonden zijn aan het dichtgaan en ik was hem met betadineschampoo om hem schoon te houden en de korstjes eraf te weken. Van de dierenarts moet ik hem eerst 10 dagen antibiotica geven voordat er bloedtest/allergie test gedaan kan worden omdat er nu teveel zou 'uitslaan'. Ook heb ik een vliegendeken voor hem gekocht en extra vlieg/insectenwerende middelen voor op stal.

Wat denken jullie dat het is, en nog belangrijker wat kan ik (verder) doen om zijn jeuk te verlichten.

Hij is trouwens de enige op stal die er zo'n last van heeft.
Bultjes onderaan de nek/op de schouderpartij was ik wel gewend bij de andere paardjes (ook fjorden) en was ervan overtuigd dat dit 'eiwitbultjes' waren van te rijk kuil/gras dus daar lette ik al wel op. De rest had daar geen jeuk aan, of misschien beter gezegd: die schuren niet. Soms schuren er 1 of 2 aan hun staart maar niet constant en dan wrijf ik een beetje leovet manenliquid erop en dan is het na een dag weer voorbij.
De enige constante schuurder is verder mijn oudje van 26, die het ook aan zijn schouderpartij doet en waar hij het verder maar kan. Dit echter bij vlagen en dan heeft hij soms een klein open geschuurd plekje wat ik met betadine behandel en dan is dat weer rustig. De twee mannen zijn broers van elkaar. De dierenarts had hem (ook) weer bekeken maar omdat hij op dit moment geen schuurplekken heeft vond hij het niet nodig om van hem een huidkweek af te nemen. Ben daar overigens niet zo gelukkig mee want hij heeft wel met terugkerende regelmaat jeuk en het zijn niet de geeikte vlooien/mijten/schimmels die met die shampoo's weg te wassen zijn.

Nou, heel verhaal. Voor de situatie van nu: de grote schuurplekken zitten van schouderpartij tot beneden naar de benen, halverwege de buik en bilpartij en plekken onderaan zijn benen en buik waar hij zichzelf kan bijten. Het is dus al wel aan het genezen maar alle advies en tips voor verlichting van de jeuk en zoektocht naar de oorzaak zijn erg welkom!

Bedankt, Ilana

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:54

Mijn paard heeft ook bultjes in haar liezen en rond haar uier, tot de navel zeg maar, die regio. En onder haar kaak. Dat past wel bij zomereczeem volgens mij.

Maar dat van jou klinkt wel curieus. In jouw geval zou ik er denk ik eens een goede homeopaat naar laten kijken, die kunnen soms bij vage klachten meer bereiken dan reguliere artsen, is mijn ervaring.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:35

Mag ik hier linken naar een ander topic? Anders moet ik het opnieuw gaan typen.
Gaat over dat mijn pony door de veearts zomereczeemvrij verklaard is... Met foto's enz.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:27

Hallo,
Sinds een jaar of 6 gebruiken wij nu voor één van onze paarden een BOETT deken en dat helpt voor hem heel erg goed.
Alleen is nu de stof van die deken heel erg uitgelubberd en hangt dus heel los om hem heen...
Toevallig meer mensen met ervaring met deze manier van ''slijtage'' van BOETT?
Door dit los hangen blijft hij nu heel makkelijk overal aan haken en id de deken dus al heel veel gescheurd de laatste tijd en op dit moment eigenlijk niet meer te repareren door de vele andere reparaties. Erg jammer.
We hebben dus een nieuwe deken voor hem nodig die hij weer de hele dag in de wei op kan, waar hij mee kan grazen en waar hij weer lekker in kan bewegen.
Heeft iemand ervaringen met andere en iets goedkopere merken dan BOETT?
Alle tips zijn welkom!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:33

Curlyblue: het is wat moeilijk om zo van achter de computer te beoordelen. Maar mijn andere pony had ook zulke bultjes met korstjes op de plekken die jij beschrijft. Ergens op bokt staan daar nog foto's van. Ook hem heb ik moeten wassen tegen schimmel en ook dachten ze dat het eiwitallergie was. Maar het bleek dus rainrot te zijn. Dat is trouwens licht besmettelijk. Na een paar keer wassen met speciaal spul tegen rainrot is hij nu bultjes- èn jeukvrij *LOL*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:38

laartjuh:
mag van mij hoor Knipoog

nickeltje: de dekens van equitheme hoor ik hele goede berichten over.

curlyblue:
wel vreemd, lijkt haast toch een allergie te zijn,misschien voor de brok die je voert?
als je daarin es wat gaat experimenteren ,of compleet ander hooi gaat voeren,de stalbedekking gaat veranderen.?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:34

Zo, ik kom ook weer eens langs.

Het gaat mijn met pony er goed -even afkloppen-. Staart ziet er helemaal top uit. Laatst een keer lichtjes geschuurt, maar is daardoor alleen maar iets van de haarlengte afgegaan. Niet de haren zelf. Gister zat ik wel een licht opgezette staartwortel.

De manen schuurt ze weel licht. Ze zijn iets dunner geworden. En op een plek is ongeveer 10 van het witte gedeelte weg. Verder lijkt ze dit jaar er erg rustig onder te doen!

Ze loopt nou wel weer met supermask hoofdkap op aangezien ze in het begin van de warme dagen, onstoken ogen had. Alleen ze krijgt dus kale plekken van de hoofdkap. Onder bij de kin zat een plek van circa 5 cm, waar het haar weg was. Bij haar kaaken aanbeide kanten zwart/grijze schuurplekken. Het is het zelfde als plekken van een deken.

Baal hier dus heel erg van. Weet dus niet of ik de hoofdkap nou wel of niet om moet doen. Ze heeft nooit eerder ontstoken ogen gehad. Maar misschien krijgt ze, ze weer als de hoofdkap af is. Ze loopt nou wel weer zonder aangezien het hier bagger weer is. Van het weekend krijgt ze hem toch al weer om.

Wat zouden jullie doen, wel of niet om?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:47

Als de hoofdkap speciaal tegen de vliegen om de ogen is en niet tegen de mugjes, dan kan je hem smorgens omdoen en savonds af, want snachts zijn er geen vliegen. Dat doe ik ook en dat scheelt een stuk in de kale plekken. Als de kap wel ook tegen mugjes is, dan kun je hem beter omlaten omdat de mugjes met zonsopgang al actief zijn en om nou zo vroeg bij je paard te zijn.. Dromen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:52

Ok, even een vraagje aan de kenners hier...

Ik geef les op een ponyboerderij waar we les geven op 6 pony's en een paard. Van die 7 hebben er drie zomereczeem. Van twee hiervan wisten we het bij aankoop, de derde kochten we op vierjarige leeftijd en kreeg er op haar zesde last van.

De pony die we van deze drie als eerste hadden, is een elfjarige grote C die echt bang is voor alles wat geluid maakt, pijn doet, prikt, ga zo maar door. Eerste twee jaar van alles geprobeerd, van "ze went er wel aan" is ook geen sprake. Uiteindelijk uitgekomen op Hydrocortiderm, wat maar half helpt en eigenlijk niet zo goed is.

Nummer twee (Welshje wat er pas vanaf haar zesde last van heeft) had het vorig jaar voor het eerst. Met vliegenspray en plekjes behandelen met Hydrocortiderm lukte het aardig.

Inmiddels hebben we er een Shetlander bij gekocht welke dus ook heel erg begint te schuren.

Projectleidster zweert inmidels bij Hydrocortiderm, maar aangezien het niet voor paarden bedoeld is, aanbevolen wordt het maximaal 2 weken te gebruiken én het maar half helpt, wil ik IN IEDER GEVAL voor de laatste twee wat anders hebben.

Dus: Wat zouden jullie aanbevelen? Dekens zijn geen optie in verband met het dag en nacht op de wei staan.

(Mochten jullie overigens iets voor de nerveuze C-pony weten ter vervanging voor Hydrocortiderm, hoor ik het ook graag. Let op dat dit dus niet moet stinken, geen geluid moet maken, niet moet prikken, geen pijn mag doen.)

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:53

Ik had de equitheme deken 2 weken geleden ongeveer gehaald en hij werkt perfect Haha! zeker een aanrader Ja
wel is dr wel een beetje manen verloren gegaan maar er vald nog genoeg te redden Haha!

curlyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:18

Ja, rainrot daar hebben we ook aan gedacht maar dan zou het met een paar keer wassen met betadine shampoo wel weg moeten zijn en dat heeft pus onder de bultjes (wat ik ervan weet) en is meer pijnlijk dan dat het jeukt. De enige keer dat ik dat heb gezien was dat iig zo. Dit lijkt echt meer op die eiwitbultjes die erg jeuken.
Hij krijgt nu bijna een week geen kuil meer, staat in een stal waar hij niet kan schuren en heeft een vliegendeken om. Het ziet er al een stuk beter uit en hij voelt zich duidelijk ook al beter. Was hem om de dag met betadine shampoo en heb alle bultjes en korstjes waar het kon eraf kunnen weken. Als ik hem vastzet om hem schoon te maken reageert hij ook een stuk minder fanatiek op gepoets en gekriebel en maar heel af en toe probeert hij zichzelf ergens te schuren. De ergste 'nood' is nu weg maar de oorzaak is nog niet helemaal weg.
Probeer dingen die het kunnen zijn 1 voor 1 weg te laten zodat je wel kan zien waar er wel of niet een reactie/verbetering op is.
Brok krijgt hij nu de antibiotica mee dus die kan ik niet weglaten (of even wat anders proberen, maar hij kreeg dat al niet met regelmaat).
Hij was gewend om 24/7 buiten op t land te staan en dat is vanaf oktober dus niet meer zo. Wellicht een tekort aan iets?

Zo'n bloedonderzoek, waar wordt dan op getest en moet je specifiek om dingen vragen die je getest wilt hebben?

Wat gebruiken jullie op/in stal tegen vliegen en muggen etc?

Dank!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:20

euh van dat muggenspray wat je eigenlijk voor vee (koeien) gebruikt , veerust

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:22

Kelly, welke deken is dat? Heb je een naam van het model?
Onze deken is namelijk aan vervanging toe en we zijn dus op zoek naar alternatieven van BOETT...

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:17

Nouks schreef:
Dus: Wat zouden jullie aanbevelen? Dekens zijn geen optie in verband met het dag en nacht op de wei staan.
@Nouks; Als ze dag en nacht op het land staan zijn dekens juist de beste, voordeligste en minst bewerkelijkste opties!! De speciale eczeemdekens zijn ervoor gemaakt om dag en nacht, weer of geen weer, te dragen.

@Curlyblue: Vliegvrij Stalspray van Sectolin werkt ook erg goed (en lang!) tegen muggen en vliegen op stal.

@Nikkeltje: Hier zijn al heel veel merken dekens (de 'goedkopere versies' van BOETT) voorbij gekomen; Invanhoe, Pagony, Equitheme, Everline, RSH, Rambo, etc etc Lachen En ik geloof ook dat iedereen hier tevreden is met hun deken...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:33

curlyblue schreef:
Ja, rainrot daar hebben we ook aan gedacht maar dan zou het met een paar keer wassen met betadine shampoo wel weg moeten zijn en dat heeft pus onder de bultjes (wat ik ervan weet) en is meer pijnlijk dan dat het jeukt. De enige keer dat ik dat heb gezien was dat iig zo. Dit lijkt echt meer op die eiwitbultjes die erg jeuken.

Mijn paard moest ik na het scrubben met betadine schampo inspuiten met een ander middel tegen rainrot. Betadine alleen is zeker niet afdoende. En er zat bij mijn paard geen pus onder de bultje. Ze waren ook niet pijnlijk maar jeukten juist erg. Maar ja, misschien verschilt dat per paard. Succes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:45

Nickeltje, heeft die Boett het 6 jaar uitgehouden???? Dan zou ik direct weer een Boett kopen Lachen Knipoog
Ik heb nu 2 Boett dekens van het 2006 model en ben er super tevreden over, de pasvorm is nog beter.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:07

Ja Kinke, 6 jaar ongeveer...
Maar omdat ie zo duur is en er nu meer alternatieven op de markt dan 6 jaar geleden overwegen we toch een wat goedkopere...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:34

Dendie schreef:
[***] schreef:
@[***]; Als ze dag en nacht op het land staan zijn dekens juist de beste, voordeligste en minst bewerkelijkste opties!! De speciale eczeemdekens zijn ervoor gemaakt om dag en nacht, weer of geen weer, te dragen.

En dan schuiven ze scheef, blijven ze ergens achter haken, zit er een gat in, worden ze zeiknat met zo'n plakdeken en ga zo maar door?

Oh, die nerveuze van de drie is trouwens ook als de dood voor dekens, dat wil ik d'r ook niet aandoen... Nagelbijten / Gniffelen Maar wie weet voor die andere twee, als het écht zo goed is voor dag en nacht op wei als jullie zeggen...