[INFO] Mok

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:52

Vlooienkam lijkt mij pure marteling.. Ik kom er bij mn poezen (gewone kortharige exemplaren van de boerderij al amper doorheen soms met een vlooienkam, en die haren zijn toch en stuk dunner dan die van de paarden..
Daarbij hebben bij mij alleen de friezen mok (grappig want de 2 anderen hebben beide 4 witte voetjes en staan in dezelfde wei waarvan de shet in de winter meer beharing heeft dan de friezen) dusdie ga ik echt niet martelen met een vlooienkam. Ik doe raggen en pulken haha :+

Isegrim

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:14

Mijn paard vindt het niet echt een probleem, dus met die marteling zal het wel meevallen. Hij vindt pulken vervelender. :P

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:28

Die tip van de handdoek gisteren uitgeprobeerd. Werkte heel fijn!

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:24

Na verandering van stal, is hardnekkige mok van 2 jaar oud zo goed als verdwenen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:38

Wat is er precies veranderd aan de omstandigheden van de oude naar de nieuwe stal?

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:41

Shanna schreef:
Wat is er precies veranderd aan de omstandigheden van de oude naar de nieuwe stal?

tja, dat weet ik dus niet ; wel andere ondergrond op de weide (zwarte grond ipv klei), andere voeding (gewoon ander merk), ander hooi (ipv kuil), het kan aan de drie dingen liggen....
Ben alleszins blij dat ik er vanaf ben.... *\o/*

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:34

Hi, ik kom hier ook maar even meelezen...

Eergister merkte ik aan paardlief dat hij wat stijver was dan normaal van achter, benen waren ook iets opgezet maar voor de rest niks te zien... Kom ik gister op stal; kootholtes echt mega dik, rood, geïrriteerd, vochtig, korstig, oftewel super erge mok aan een zwart en een wit achterbeen (zwart is nog erger ook...) Het land is ook echt een blubberboel nu, dus ook niet heel gek, maar is voor het eerst in zijn 7 jaar van leven dat hij mok heeft... Hij staat overigens van ongeveer 11 uur tot een uurtje of 6 op het land, de rest staat hij in een schone, droge stal.

Nu heb ik gister met een handoek gedroogd en uierzalf er op gedaan bij gebrek aan beter. Vandaag wilde ik eerst schoon gaan maken met betadine, dan mokcreme en dan uierzalf gaan doen... Is dit een goed idee?

Hebben jullie misschien ervaring met Vetramil?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:40

Als het echt gezwollen/ontstoken is, zou ik de veearts even vragen om prednison-spray en clindacutin. :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:14

Gisteren paard ontwormd met equest, vandaag is de mok als sneeuw voor de zon verdwenen!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:53

@ Isegrim; bedankt, zal m'n veearts eens bellen en er naar vragen... Als ik in zijn kootholte voel, voelt het zegmaar als een "vetrol" alleen dan hard, het is ook best warm, rest van het been is ook wat gezwollen maar niet warm. Na bewegen is alles wel afgeslankt overigens, en hij heeft ook licht last van stalbenen. Heb gister met betadine schoongemaakt, vetramil er op en daarna weer een laag uierzalf. Ben ook niet de bak in gegaan ivm blubber, al staat hij op het land ook flink nat... Probeer ook zijn stal nu extra droog te houden, hoop dat dit genoeg is om alles weg te krijgen.. Ik ga als de ruiterwinkel hier in de buurt (andere) open is ook nog een ander zalfje halen, welke bij een stalgenoot echt wonderen verricht (mok en rap zalf)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:21

Mijn paard had van de zomer ineens een enorm dikke kootholte, helemaal rood en opgezwollen, ook van die soort 'vetrollen'. Was binnen twee dagen weg met prednisonzalf.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:33

Ik weet niet of het hier al is genoemd, maar voor het geval dit niet is gebeurd:
Heb zeker 6 jaar problemen gehad met mok bij mijn paard (3 hoge witte benen). Alles geprobeerd aan zalfjes van apotheek en da. (ook vetramil, geen effect) vorig jaar had hij plotseling mijt erbij, in laten spuiten met Dectomax en sindsdien geen mok meer gezien. Ik was er elk jaar van lente tot aan de herfst druk mee om het 'onder controle' te houden. Ik weet dat elke mok weer anders is en reageert, maar misschien dat iemand hier wat aan heeft.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:50

Mijn paard heeft vandaag voor het eerst mok, nooit eerder mee gemaakt met er.
Ga morge even DA bellen ivm gezwollen en rood en warm. Loopt super zuiver, geen stap verkeerd.
Rijden julie dan gewoon door.. of stoppen jullie echt?
Heb vandaag overigens niet gereden, even laten lopen id bak om te kijken hoe ze liep.

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:53

Zolang mijn paard niet kreupel is rij ik gewoon door ook al heeft hij mok

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:58

Mijn paard heeft al een half jaar erge mok aan zijn achterbenen.
Hij stond sinds gister overdag nog op het land. Ik heb hem nu alleen op stal staan omdat het nu wel heel erg is.
Zijn kogels zijn dik en kootholtes zijn warm. Het zijn echte flinke plekken.

Ik heb gister eerst gewassen met betadineshampoo en toen ingesmeerd met antibiotica zalf en toen in de bandage gezet.
De korsten zijn er nu af, en ben even gaan wandelen voor de bloedsomloop.
Alleen toen ging het bloeden.
Ik heb het weer schoongemaakt en weer zalf er op gesmeerd.

Ik vind hrt echt verschrikkelijk dat mijn paard nu binnen moet staan, maar ik wil echt van die mok af.

Ik heb het volgende al geprobeerd.
Mokzalf
Uierzalf
Zinkzwavelzalf
Mokdruppels
Antibiotica.zalf (van da)

Hij krijgt 1 kg sportbrok en op dit moment zn tien kilo hooi. ( hij kreeg er eerst ook 4 kg kuil bij maar ik ben daar nu mee gestopt om te kijken of het daar aan ligt.

Hebben jullie nog tips? Het is vooral een probleem dat die korsten er weer heel snel opzitten.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:27

Kan met mok ook het been dik wordeb tm knie? Da komt,morge.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:17

Ja dat kan zeker! Mijn paard had ook een dik been wat eerst in de koot dik werd, en toen ook zijn pijpbeen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:34

Hoi,

ik kom hier ook even binnenvallen.
mijn paard had sinds zijn verhuizing opeens mok, nu na 6 week en verschillende dierenartsbezoekjes, antibiotica en pijnstillers is het bijna over.. (en weer terug op zijn oude stal) nu heeft hij alleen achter in zijn kootholte rode jeukende bultjes er zitten verder geen korstjes oid op het zijn echt harde bultjes, het lijken op eiwitbulten maar of die daar kunnen zitten? de huid is ook rood hij stampt verder niet, enkel als ik er met een borstel overheen ga draait hij zijn been naar me toe door de jeuk en staat helemaal te 'genieten' dat ik er even aanzit.
zou dit ook mok kunnen zijn? ik bel overigens morgen ochtend de dierenarts om te overleggen maar dacht vraag het ook nog eventjes hier.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:03

dat elke keer wassen met water is toch ook niet goed, hier helpt overigens sudocreme super
honing zalf heb ik ook gehoord dat het uitstekend werkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:17

Hey Bokkers, Mag ik hier men vraag stellen over mijn veulen... Ik kwam vandaag bij haar en ging haar borstelen enzo.. Kwam ik erachter dat ze gewoon allemaal kale plekken op haar voeten heeft... Ik zat dus te denken wat het zou kunnen zijn,, Maar bij mok.. is het dan ook zo dat aan de zijkant van het been gewoon een soort van kaal wordt? Ze stond laatst nog wel buiten waar het erg nat was. Ik dacht ik vraag het even. Morgen bellen we de dierenarts of hij langs wil komen om erbij te kijken. Wat denken jullie??

Alvast bedankt!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:40

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:52

wassen is idd niet goed :n .

bij die van mij was het toch wss wel mok, ben nu maar begonnen met de hydrocortiderm en de dierenarts belt me morgen nog eventjes terug.
honing zalf hoorde ik idd ook al, zijn alleen hele kleine tubetje's dat ik niet eens genoeg heb voor 1 been :+

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:39

Van honingzalf heb je ook gewoon potten hoor. Alleen schrik je dan wel van de prijs.. google maar eens op vetramil.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:17

Dan kun je denk ik beter gewoon zuivere (imkers!)honing gebruiken.

Imkershoning omdat supermarkthoning negen van de tien keer geen echte honing is (of maar deels), maar een inductrieel gefabriceerde suikerstroop.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:19

Ik meld me helaas ook in dit topic.
'Mijn' paard heeft al sinds oktober/november mok, wat eerst heel onschuldig bleef.
Verschillende zalfjes geprobeerd maar het ging niet over. De korstjes verdwenen maar maar kwamen op andere plekken terug. Vorige week zaterdag was ik begonnen met een nieuw middeltje, wat de eigenaar had gekocht op Paard&koets (Musté Balsem).
Het viel me al op dat de gebieden met de mok wat roder werden, maar ik dacht dat dit bij de genezing hoorde. Donderdag had ze een heftigere reactie met het uitkrabben van haar hoeven en vrijdag vond ik haar benen iets dikker dan normaal. Zaterdag was haar been heel erg dik geworden, vuurrood en ze liep heel erg kreupel. Ook trok ze haar been enorm hoog op van de pijn ;(
Ik heb het gewassen met betadine zodat die balsem troep eraf was.

Zo zag het er zaterdag uit, aan de zijkant had ze ook nog grote plekken die erg rood waren.
Afbeelding

De eigenaar zag ook de ernst er van in en regelde zijn vaste DA.
Die gaf haar een antibiotica spuit en een crème die we 2 keer daags moesten smeren (hydrocortiderm)

Zo zag het er gister uit (maandag) ;( Ze kwam op 3 benen de stal uit...
Let ook op de plek op haar kogel, op de foto van zaterdag zit deze er nog niet.
(we hadden hier al de crème opgesmeerd)
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt, puur voor mezelf zodat ik alles goed kan vergelijken.
Tevens plaats ik dit ook voor anderen, ik merk namelijk bij mezelf dat ik nu zoveel mogelijk foto's en filmpjes wil zien ;)
(maandag)

En vandaag.
Hier is goed haar reactie te zien tijdens het bewegen.

Ik heb alleen het idee dat het erger is geworden sinds zaterdag.
Weet iemand of dit typisch hoort bij een behandeling met hydrocortiderm?
En binnen hoeveel dagen moet je toch wel echt verbetering zien?