[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:11

Ben het idd helemaal met je eens Skippy1, fijn dat je het bevestigd. Ik wou de stelling al bijna hier gaan neerzetten omdat ik helemaal niets meer van snapte van die tegenstrijdigheden haha :o

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:16

Bedankt! Dat van het vele krachtvoer vond ik ook, laatst was ik op een voerbijeenkomst en kwam een vertegenwoordigster van Cavalor en die raadde naar mijn idee ook nogal een grote hoeveelheid aan, misschien dat dat nu de 'mode' wordt.

Hoezo de voorkeur voor een goede muesli? Als ik vragen mag :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:22

Ik heb de aantallen in het voer eens naast het voer gezet dat mijn paarden krijgen (Pavo SportsFit) en kom tot de conclusie dat er minder suiker in de sportsfit zit. Verder zitten er in de SportsFit veel meer vitamines en mineralen en zelfs de hoeveelheid calcium, die je zou verwachten in een voer speciaal voor luchtzuigers (calcium is kalk, dit neutraliseert maagzuur, net als Rennies ;) ) is in de Sportsfit hoger.
Hier een overzichtje: het eerste genoemde getal is van de SportsFit, het eventuele 2e (vetgedrukt) van t voer van Paddy:

Gewaarborgde gehaltes
Energie (MegaJoule) 13,2 MJ/kg
Energie ( EWPa) 0,97 Unit/ Kg 0.92 Unit/kg
Verteerb. ruw eiwit 8 % 9%
Ruw eiwit 11 % 11,6%
Ruw vet 7 % 5,6%
Ruwe celstof 11 % 8,5%
Ruw as 8 % 6,6%
Suiker 4,5 %
Zetmeel 27,5 % 38,4% in combi met suiker Bij Sportsfit totaal 32%

Mineralen en sporenelementen (per kg)
Calcium 0,9 %= 9 gr 8gr
Fosfor 0,4 %= 4gr 4,4gr
Natrium 0,7 %
Kalium 0,85 %
Magnesium 0,6 %
Koper 30 mg
IJzer 130 mg
Zink 120 mg
Mangaan 90 mg
Selenium (3b8.11) 0,35 mg
Jodium 0,5 mg
Vitamine gehaltes (per kg)
Vitamine A 15.000 IE 15000 IE
Vitamine D3 2.500 IE 3000 IE
Vitamine E 400 mg 200 mg
Vitamine B1 20 mg
Vitamine B2 20 mg
Vitamine B6 12 mg
Vitamine B12 200 mcg
Vitamine C 500 mg
Choline 500 mg
D-Biotine 300 mcg 150 mcg
Foline 8 mg

Het voer advies voor een paard van 500kg bij intensieve arbeid van de SportsFit is 3 kg (wat bij meer ruwvoer omlaag kan en dat is belangrijk voor een luchtzuiger!!!), bij de PAddy is dat 5kg!

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:38

De sportsfit is een erg fijne muesli inderdaad :j Alleen wel jammer dat die zakken minder inhoud hebben sinds dat ze vernieuwd zijn!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:39

Mijn luchtzuiger is gestopt :) Heb hem nu 4 jaar, hij zuigt al vanaf zijn zesde levensjaar (dat ik weet) hij is nu 19 en heb hem de eerste winters dat ik hem had 24/7 buiten gehad en toen was het wel minder, al pakte hij weleens een paaltje. Sinds deze winter toch op stal, omdat het voor mij handiger is met regelmatig rijden en door blessure moest hij juist vaker aan het werk. Maar nu staat hij al twee maanden 's nachts op stal.... en hij zuigt niet!
Hij krijgt ook veel ruwvoer, weinig krachtvoer en wat hij krijgt is granenmix. Het heeft even geduurd maar hij is er dus vanaf.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:39

Interessant, mooi overzicht Skippy1! Van het calcium wist ik niet :).

Wat maakt het verschil voor een luchtzuiger tussen muesli en brok? Klopt het dat ze daar langer op moeten kauwen en daardoor weer meer speeksel wordt aangemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:45

Yep, muesli kauwen ze langer op en dus produceren ze dan meer speeksel. ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:46

Plaisir schreef:
Wat maakt het verschil voor een luchtzuiger tussen muesli en brok? Klopt het dat ze daar langer op moeten kauwen en daardoor weer meer speeksel wordt aangemaakt?

In brok zit veel troep die alles bij elkaar tot een brokje moet houden. dit is voor een paard slechter verteerbaar. in muesli zit dit in mindere mate en hier moeten ze ook meer op kauwen dus meer speeksel.

jeetje, 5 kg van dat paddy voer??
voer hier havens reform muesli en de powerplus mix. 's ochtends en 's avonds een blikje. dus totaal iets meer dan een halve schep.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:42

Nou heb me nu toch wat bizars meegemaakt!! Mijn pony zuigt al dik 15 jaar lucht.
Ik heb haar vorige week verhuisd naar een andere stal. (morgen een week geleden!!)
En ze heeft nog geen 1 keer lucht gezogen!! Ik kan het niet geloven!!

_/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:36

Er is dus nog hoop. Alhoewel ik deze een beetje heb opgegeven....

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:03

skippy1 schreef:
Plaisir ik heb de site eens bekeken, wát een enorme hoeveelheid krachtvoer moet je voeren zeg! :oo
En dan de stelling die ze er over hebben: luchtzuigen wordt veroorzaakt door krachtvoer. Die bestempelen ze als onzin. Dit is echter onjuist... Op krachtvoer wordt veel minder gekauwd dan op ruwvoer. Bij kauwen komt speeksel vrij en speeksel verdunt het maagzuur. Door het geven van veel krachtvoer wordt het milieu in de maag zuurder en já...dat kan maagzweren en pijn veroorzaken wat op zijn beurt kan leiden tot luchtzuigen... Dus: zo min mogelijk krachtvoer en zo veel mogelijk ruwvoer. Ik heb er voor gekozen een meer geconcentreerd voer te geven waardoor ik er veel minder van hoef te geven.

De overige stellingen zijn overigens wel juist.

Ik zou er niet snel voor kiezen, ik geef de voorkeur aan een goede muesli. ;)

Wat voer jij dan als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:40

Heel veel hooi en de een krijgt een koek per dag (2x/dag een halve) met een handje muesli, krijgt 2 a 3x per week beweging. De ander die 3a 4x per week vrij intensief getraind wordt, krijgt 1kg muesli (SportFit zoals je hierboven kunt lezen). Berekeningen en onderzoek van t hooi hebben uitgewezen dat ze beiden alles krijgen wat ze nodig hebben. :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:51

Melody94 schreef:
Er is dus nog hoop. Alhoewel ik deze een beetje heb opgegeven....

Nou andere ik wel, heb ook echt alles geprobeerd!!! Blijkbaar lag bij haar het probleem bij het type stal. Ze is vaker verhuisd, maar nu heeft ze een stal die van achter half open is, beide zijkanten tralies en aan de voorkant tralies met opening om naar buiten te kijken. Zo bizar om haar te zien, vooral tijdens het eten, zonder bij iedere hap drie keer lucht te zuigen!!

kiaraschatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:34

ik kom mij ook even melden in dit topic

ik heb een 5 jarige pony die afkomstig is uit een natuurgebied.
toen ik haar kreeg was ze niet gewent aan mensen en had ze net een veulen gehad(ze is zelf 1.20 en gedekt door een fries wat een groot veulen opleverder)
dus veel stress en spanningen.
ik had haar twee weken toen ze begon met luchtzuigen.
een aantal keer heeft ze flinke koliek gehad en toen ben ik informatie gaan zoeken wat ik kon doen.
ik kwam er al snel achter dat een band geen optie was.

ze staat nu op zo veel mogelijk hooi, 2x per dag een handje meusli en maagcompostinum van de groene os.
het is een tijdje goed gegaan maar sinds een aantal weken is ze weer erg fanatiek aan het luchtzuigen.
een stalgenootje adviseerde mij een maagonderzoek te laten doen om een maagzweer uit te sluiten
heeft iemand hier ervaring mee????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:26

Ik heb mijn paard laten onderzoeken op een maagzweer via de enigste weg om erachter te komen: met een endoscopie. Als je paard daadwerkelijk ineens weer veel meer aan het luchtzuigen is, is dat inderdaad aan te raden. Maar je kunt ook eerst kijken of er iets is veranderd in haar rantsoen waardoor het zou kunnen toenemen. Is ze toevallig laatst overgegaan van gras op hooi? Of is het soort hooi veranderd? Daar zou het namelijk ook aan kunnen liggen.

Als je een endoscopie wil laten doen moet dit op de kliniek, je paard moet 12u voor het onderzoek vasten zodat de maag leeg is. Op die manier kunnen ze zien of er irritatie in de maag zit. Ze krijgen een roesje en de ingreep is eigenlijk vrij snel gedaan, wij waren met een uurtje alweer klaar. De endoscopie zelf kost rond de €150 maar als ze een zweertje vinden kost de medicatie (gastro gard) erg veel, namelijk zo'n €400.

Overigens zou ik direct stoppen met de Maag Compositum als je denkt dat je paard een maagzweer heeft. Door de manier waarop de gember die in de poeder zit is verwerkt, is deze te scherp voor paarden die daadwerkelijk een maagzweer hebben. Je kunt dit dus alleen geven ter onderhoud van de maag als je paard maagzweervrij is.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:54

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt zoals onderstaand?

Onze luchtzuiger kreeg een appeltje, en zonder deze haast goed te kauwen, ging hij luchtzuigen. Appel in luchtpijp/verkeerde keelgat? geschoten! Het paard ging helemaal schuimen en z'n baas voelde geen 'lucht' meer uit zijn neus (ademhaling). Dus hij stond bijna te stikken die ziel. Onmiddellijk geprobeerd de appel bij zijn strot fijn te nijpen, wat natuurlijk niet fijn voor het paard was, maar anders waren we hem kwijt. Brrrr.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:03

Wat is het hier eng stil of heb ik iedereen laten schrikken..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:19

.. slokdarmverstopping... dat heeft mijn paard ook weleens... laatst ook met een klein appeltje... maar dat kwam niet door luchtzuigen maar gewoon omdat hij te gulzig was en appeltje niet goed tussen z'n kiezen kreeg. Heb trouwens wel gemerkt dat eerder Kafka op appels meer ging zuigen dan op wortels of roggebroodje.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:31

Nog nooit meegemaakt gelukkig, maar appeltjes krijgt die van mij ook niet zo goed weg. Een wortel of een roggebroodje (hé Evelijn, eet die van jou dat ook?) is geen probleem, maar appeltjes krijgt ie niet meer.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:22

Roggebrood? Nog nooit van gehoord! Ik durf iig geen appels meer te geven, alleen als hij niet kan zuigen.

@ Evelijn; Is het niet zo dat het dan in de luchtpijp schiet? ipv slokdarm?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:54

Nou ik meld me hier ook, ben me helaas gister kapot geschrokken....mijn merrie voor het eerst horen luchtzuigen, nee hè :(
Ze is 4 jaar en staat met dit weer omdat alles zo nat is zelfs de paddock de hele dag op stal, en dit wil ik natuurlijk niet maar ik weet niet wat ik kan doen want hier is er geen andere stal te vinden waar ze wel 24/7 naar buiten kan, hebben helaas kleigrond. Ik rij haar nog niet intensief omdat ze nog zo jong is, ik werk de hele dag en in de avond ga ik er altijd heen en haal ik haar er een paar uur uit (veel te weinig dus). Ze krijgt sinds een paar weken kuil gevoerd ipv gedroogt hooi en nu denkt de DA dat het kuil veel te zuur is en heb ik haar er meteen van af gehaald, nu heb ik een little bit hooitas besteld (geen idee of het werkt) om haar wat meer bezig te houden en echt gevraagd aan de stalhouder of ze naar buiten mogen....door dat ze waarschijnlijk last heeft van haar maag en het kuil is ze het gaan doen maar oooo wat hoop ik dat als ze weer op gewoon hooi staat en ze geen last meer heeft er mee op houd wat ik dus niet denk....en wat voel ik me schuldig ;( ;( ....ga nu eens een deel van het topic doorlezen voor tips..pfff

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:44

Wat vervelend, Zoek. Goed dat ze van de kuil af is en dat ze weer hooi krijgt. Misschien dat die hooitas ook helpt. Je kan ook nog proberen de maag een beetje te ondersteunen met iets als maagcompositium of Pronutrin.
De hele dag in een box is natuurlijk niks voor een paard. Ik hoop dat je daar ook een oplossing voor verzint... geen binnenbak waar ze overdag nog even vrij in kunnen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:25

Dank je wel voor je tip ga ik meteen (een van) bestellen! en helaas geen binnenbak, heb al meerdere stallen gehad waar ze beloven haar in de winter buiten te zetten maar iedere keer weer niet, wordt er zo zat van maar had dit niet verwacht.....k*t grond hier, hoop dat ik de loterij win met oudjaar! :(

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:47

Ik ben niet zo'n voorstander van hooizakken of hooiruiven.
Dit is een onnatuurlijke houding van eten. Ik kende een paardje die hierdoor
artrose in dr nek heeft gekregen, en daarvoor is ingeslapen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:17

Ja ik weet het, ik ben er ook niet zo van maar probeer het zo laag mogelijk te hangen....en tja luchtzuigen is ook wat dus dan maar een keuze maken helaas....ben al hard aan het denken hoe het anders kan om het haar meer naar het zin te maken en naar buiten te kunnen laten gaan maar heb mijn paarden niet aan huis dus ben altijd afhankelijk van een ander.....