[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:29

volgens mij klopt je link niet?
krijg een pagina waar staat dat je lid kunt worden,maar ik zie geen filmpje?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:06

ellepel schreef:
Raja schreef:
Oja, volgende week heb ik een afspraak met de fysio/chiropracter/osteo dinges :D

was niet heel aanvallend bedoeld hoor( wat rijden betreft zit je een heel stuk netter dan mij !)
maar het viel me enorm op dat je elke pas mee zat te drijven,en dat is niet de bedoeling
maar zeker omdat dit ook nog es binnen is, heeft jouw dier geen zonlichtovergevoeligheid of pollenallergie.

dan komt het hoofdschudden vandaan uit een andere medische oorzaak.
dan zou je dat moeten laten onderzoeken.

Ok, het kwam alleen erg aanvallend over zoals je het had opgeschreven... :o

maar ik ben er idd werk van aan het maken...
Afspraak met de tandarts komt er ook aan...

Raja

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:07

Ik zie ook geen filmpje Lisa15

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:13

Fingers crossed maar sinds de behandeling bij Laarakkers heb ik niks meer gezien!
Ze heeft geen droopie ears meer en geen knikjes en we zijn al 1,5 week verder! *klein juichje*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:52

droopie ears?
die snap ik niet helemaal,leg es uit? :o

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:08

Dat staat ook in de lijst op de eerste pagina.
Het was het eerste wat mij opviel bij mijn eerste paard, een soort hangende oren. Dit zie je als je aan het rijden bent.
Ze staan niet kwiek rechtop maar hangen een beetje af.

Bambi deed dit ook naast het knikje. Maar nu niets meer van te zien!

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:56

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:00

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:04

huh wat raar dan want ik kan hem zelf wel zien?
had hem eerst op prive staan, maar nu openbaar gemaakt..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:11

Lisa15 schreef:
huh wat raar dan want ik kan hem zelf wel zien?
had hem eerst op prive staan, maar nu openbaar gemaakt..

ik denk dat het nog niet goed verwerkt was!
hij doet het nu wel. :D

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:12

oke dan is het goed!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:12

Vera schreef:
Dat staat ook in de lijst op de eerste pagina.
Het was het eerste wat mij opviel bij mijn eerste paard, een soort hangende oren. Dit zie je als je aan het rijden bent.
Ze staan niet kwiek rechtop maar hangen een beetje af.

Bambi deed dit ook naast het knikje. Maar nu niets meer van te zien!

Heeft dat niet meer met de concentratie te maken?
Dat heeft die van mij ook als hij erg geconcentreerd is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:14

Lisa15 schreef:

Hij doet iets anders dan die van mij. Doet hij het ook als je hem niet onder het zadel rijd? Maak daar dan eens filmpje van.

Wat mij opvalt is dat je zadel klappert aan de achterzijde. Een niet goed passend zadel kan ook problemen geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:25

zadel klappert inderdaad,maar het ziet er wel heel anders uit dan wat appie doet.
deze draagt zijn hoofd ook heel erg hoog he?
zou het paard goed laten nakijken,tanden kan ook heel goed dat er haken zitten .

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:24

Van dat zadel klopt, ik heb inmiddels een nieuw zadel die wel past! (die had ik geleend omdat ik nog geen nieuwe had).
met longeren doet die het niet. (paar x met bijzet gelongeerd en hij kon z'n hoofd hier ook wel schudden maar deed dit niet).
en volgensmij doet hij het in de wei ook niet uit. Wat die wel doet is z'n staart omhoog? Volgensmij las ik dat dat ook een symptoom is ofzo? Maar het lijkt meer alsof hij dat doet om stoer te zijn, vooral als die bij een ander paard in de wei komt.. Of in de les. Want dan gaat die heel sjiek lopen :+

ik ga de tanden even laten nakijken, want hier dacht ik zelf ook al aan. En ik weet natuurlijk ook niet of die dit altijd al heeft gedaan. (omdat het vaak in dit seizoen voorkomt). Maar pollenallergie heeft dus met kleine vliegjes te maken, als ik het goed begrijp? dat ze daardoor met hun hoofd gaan schudden?

bedankt voor de reacties trouwens!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:31

nee pollenallergie is allergisch voor pollen in de lucht.
en pollen komen van planten en bomen en grassen af.
ook wel hooikoorts genoemd.

je hebt ook nog zonlichtovergevoeligheid,dan schijnt de zon in de ogen zeg maar en dat veroorzaakt dan irritatie.
maar volgens mij gaan ze dan juist heel laag lopen met het hoofd want dat onlast dan.

vliegjes kunnen ook irriteren inderdaad.

kan heel veel zijn hoor,rugproblemen,tanden,zelfs de voeten kunnen pijn doen( atrtrose,katrolontsteking, etc)
zadel of hoofdstel kunnen niet goed zitten,verkeerd bit er in..
es kijken hoe het gaat als je met een halstertje gaat rijden?

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:25

oh oke bedankt! dan denk ik dat het wat anders is..
ik zal zo eerst even een afspraak maken om de tanden na te laten kijken.
Ik denk niet dat het door het bitje komt (want hij doet het ook bij andere bitjes)
en hij heeft net een nieuw zadel wat is nagekeken, dus hier ligt het als het goed is ook niet aan.

en omdat het een jong pittig paard is, lijkt het me niet verstandig met een halstertje te rijden := Ik denk niet dat ik dan heel blijf hahaha.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:30

@lisa15. Als je een tijdje met een minder goed passend zadel hebt gereden, zou ik eerst de rug laten nakijken. Rugpijn kan ook bij een paard enorm sluimeren. Het filmpje is maar kort, maar van wat ik er zo snel van zie, vind ik het er erg op lijken dat je paard zijn rug wil ontzien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:42

Bah, ik dacht dat het heel goed ging met de hooikoorts. Afegelopen 2 weken niet kunnen rijden omdat ik ziek was, en geen briesen gehoord, geen hoofdschudden gezien.
Vandaag maar eens geprobeerd te rijden en gelijk hoofdschudden. Netje om ---> mega veel briesen en proberen het af te krijgen was het resultaat. Ik geloof niet dat dat netje goed werkte.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:02

Sindsdien ik My Way hedb verhuisd naar andere stal,moet afkloppen heeft hij bijna nergens geen last meer van,uitvoorzorg rijdt ik nog steeds met neusnetje maar verders geef ik er niets meer voor...terwijl ik nog wle dicht bij het bos sta,maar wel iets verders vanaf..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:07

ik heb een nieuw zadel en dus vandaag eindelijk weer es kunnen rijden..
en ap heeft helemaal niks geschud!
hopelijk is zijn pollenseizoen eerst weer voorbij :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 02:25

Ik was zo overmoedig om vandmiddag zonder hoofdstel, dus zonder netje, buiten aan de hand uit te stappen. Ino werd helemaal gek van de jeuk aan zijn neus :(:) :(:) . En maar schudden en zijn neus tegen mijn rug duwen :(:) :(:) .
Tijdens het rijden zelf viel het reuze mee. Met het losstappen een paar knikjes, en tijdens het draven 1 schuddel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 00:59

ik kom ook eens even binnenvallen, heb wel eea in het topic gelezen maar vind 151 pagina's nogal veel om in één keer te doen, hihi!

ik denk namelijk dat mijn nét driejarige ook een lichte vorm van hooikoorts, of iets dergelijks, heeft. ik heb hem gekocht als veulen van 5 maand, hij had toen serieuze luchtwegproblemen (overmatig hoesten, groen-gele snotklodders uit beide neusgaten), waarvan later bleek veroorzaakt door een vastzittend middenrif door stress. mijn osteo heeft hem behandeld daarvoor en de klachten verdwenen binnen twee weken, terwijl diverse medicijnen van de DA niet of nauwelijks verbetering brachten.

vorig jaar in de zomer had mijn toen tweejarige veulen nog weleens te maken met hoofdknikjes, lijkend op een 'tic', in combinatie met véél briesen, jeuk aan de snuit en dergelijke symptomen. de symptomen waren vorig jaar maar heel licht, en ook niet extreem opvallend.

dit jaar zijn ze dat wel, aangezien ik nu wat meer met hem doe, van de week heb ik hem aan de longe gehad wat goed ging, hij gaat zelf steeds wat passen laag lopen (ik longeer hem aan een halstertje, tot op heden hebben we dat vijf keer gedaan), maar zwaait dan ineens zijn hoofd omhoog en knikt nog een paar keer na, weliswaar zonder vast patroon maar dat is het beeld een beetje.
gisteren wilde ik hem aan de fiets meenemen, wat gewoon zielig was. eenmaal in draf begint hij te briesen en te knikken, zo heftig dat ik er zelf haast duizelig van word, hoewel de knikjes er niet constant zijn en ze ook niet erg groot zijn. de bewegingen zijn kort en snel, en gaan gepaard met jeuk aan de snuit. eenmaal terug bij stal ging mijn pony gelijk zijn neus wrijven tegen het wandje van de stal. in het draven briest hij ook extreem veel. als er een vliegje rond zijn neus zit blijft het niet alleen bij knikken, maar wordt het pas écht erg, ik zou het haast hysterisch noemen.
in de wei zie ik er eigenlijk niks van, het is met name in de draf, bijv. aan de hand, fiets of longe.

mijn paardjes staan allemaal onder controle van de osteopaat, in Januari is Snatje, pony in kwestie, voor het laatst gedaan, en toen had hij eigenlijk niet veel bijzonders, alleen was er wat spanning op zijn middenrif, iets waarvan ik vermoed dat het nog wel vaker zal terugkomen, aangezien dat het gebied is waar stress bij hem gelijk op slaat.
Snatje heeft twee wolfskiezen en heeft nu een paar keer een bit ingehad, gewoon met een halstertje erbij, dus het bitje gewoon losjes. op het bit zelf reageert hij normaal, ik denk zelf niet dat de wolfskiezen te maken hebben met zijn probleem, ze zijn niet erg groot en de kiezen kunnen eigenlijk alleen een rol spelen als er iets mis mee is, aangezien Snatje bijna nooit zijn hoofdstel draagt bij het wandelen en dergelijke.

ik wil nu gaan proberen wat hij doet met zonlicht, ik wil dus het zonlicht gaan verzwakken door iets voor zijn ogen te doen (vliegenmasker met nylonkous erin genaaid oid), om te kijken of dat een trigger kan zijn, en ik wil een neusnetje gaan gebruiken.
pijn van tuig oid kan het beslist niet zijn, Snatje heeft zijn tuig twee keer gedragen en reageert daar verder niet op, vindt het volkomen normaal en is dus niet beleerd.

oh ja, nu en dan hoestte hij ook nog weleens, ik ben me ervan bewust dat zijn luchtwegen gevoelig zijn en hou hem dus zoveel mogelijk weg van stof en dergelijke. afgelopen winter heeft hij een korte periode gehad waarin hij wat hoestte, maar dat was verder niet alarmerend, echter wel iets om gelijk bovenop te zitten en goed in de gaten te houden.

ik hoor graag van jullie wat jullie ervan denken, van wat hij laat zien. ook mogelijke oplossingen voor het probleem zijn welkom, verder las ik in het topic ook dat er in NL therapeuten rondlopen die paarden met dit soort problemen kunnen helpen, daar ben ik uiteraard ook geïnteresseerd in. ik ga het gedrag voorlopig even monitoren, en als het kan ook op de film zetten. buiten dat durf ik niet goed met Snatje aan het werk, in draf heeft hij er toch echt last van, en het laatste wat ik wil is het probleem erger maken.

hier nog even de symptomen die voor Snatje gelden zoals ze voorkomen in het lijstje op pagina 1:

- symptomen doen zich voor in voorjaar en zomer
- symptomen worden erger als het 'werk' zwaarder wordt
- schuurt de neus aan voorwerpen, voorbenen en aan mij
- briest met vlagen extreem veel, alsof hij iets eruit moet hebben
- schudt in draf, niet in stap
- de ene keer vindt hij het heerlijk als je z'n neus wrijft, de andere keer juist niet
- plotse knikjes alsof hij gestoken wordt
- heeft perioden met hoest (gehad)
- extreme reacties op vliegen/ insecten rond de snuit
- neus nu en dan erg gevoelig

ik heb zelf het idee dat het ook erger is als het buiten erg stoffig/ droog is, hoe dat dit jaar loopt weet ik nog niet omdat het net pas is begonnen, en het hier al langere tijd droog is. de neus is tot op heden níet geïrriteerd, het slijmvlies in de neusgaten ziet er ook nog steeds goed uit. af en toe lijkt de neus daar waar hij roze is (blesje) wat roziger dan anders, maar dat is ook logisch als hij ermee wrijft.

zo, dat was het volgens mij wel zo'n beetje. het is bij mijn pony dus net pas begonnen, ben benieuwd hoe het gaat ontwikkelen en wat ermee moet gaan gebeuren. in de staat als afgelopen dagen ga ik in ieder geval een driejarige niet beleren, dat kan zo gewoon niet. wandelen in het bos gaat goed en vindt hij heerlijk, en op de wei is er dus ook nauwelijks sprake van last.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:21

klinkt wel als hooikoorts he??

het vliegenmasker kun je in elk geval gaan proberen,misschien heeft zonlicht wel invloed?
het is echt een kwestie van bijhouden wat er wanneer gebeurd,wat voor weer het dan is,of het na een flinke regenbui ook beter gaat....etc...
zo kun je er zelf vaak wel achterkomen of het hooikoorts is of niet.

via josefien hier op bokt kun je een plukje haar laten testen,zij kan dan kijken waar hij allergisch voor is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:40

Merrieveulen, persoonlijk denk ik dat het bij jouw pony de oorzaak een bacterie op de luchtwegen kan zijn. Een bacterie die er al langere tijd zit. Pollen/stof zijn dan de trigger die de symptomen geven.
Je kunt eventueel een monster van mest/urine/speeksel/haren opsturen om te laten bepalen a.d.h. van 'doormeting' of het hier om een bacterie gaat of iets anders.

Wil je meer info. hierover dan pb je me maar.

------------------------------------------------------------
Niek heeft sinds hij weer wordt behandeld nog weinig symptomen laten zien. Ik ben benieuwd of het ook zo blijft.
De fruitbomen aan weerskanten hier van de wei staan toch volop in de bloesem.