PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 11:56

Caily schreef:
@mac, wat doe je nu dan ipv dekens? Bestaan er ook waterdichte dekens met buikflap?

Die van mij staan bloot. Wel met schuilstal. In de zomer en de overgangsseizoenen 24/7; in de winter (maar ook nu) staan ze 's nachts op stal. Ik heb geen PSSMers (meer) dus dat is wel een verschil.

Waterdicht met buikflap weet ik zo even niet .... maar ben er al een tijdje uit dus met dekens.

MRIS: wat zijn de symptomen bij jouw paard? Welk ras is het?
Laatst bijgewerkt door Mac op 29-11-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:57

Maar ze kan toch gewoon meelezen in de groep? Dacht dat deze groep juist niemand ging uitsluiten. Ze mag ook niet meer in die andere groep...

Dais_

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:11

Mijn merrie is positief getest op pssm2 in 2018, maar we zijn nu ruim 5 jaar verder en ze doet het prima! Ze staat dit jaar ook voor het eerst zonder deken. Vorig jaar presteerde ze het een paar x om vast te komen in de hooinetten en dat vond ik zo eng. Al die sluitingen afgetaped met ducttape :')

Maargoed, geen supplementen, geen deken, geen verdere kenmerken. Hoe grloofwaardig is die pssm test geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:13

Dais_ schreef:
Mijn merrie is positief getest op pssm2 in 2018, maar we zijn nu ruim 5 jaar verder en ze doet het prima! Ze staat dit jaar ook voor het eerst zonder deken. Vorig jaar presteerde ze het een paar x om vast te komen in de hooinetten en dat vond ik zo eng. Al die sluitingen afgetaped met ducttape :')

Maargoed, geen supplementen, geen deken, geen verdere kenmerken. Hoe grloofwaardig is die pssm test geweest?

Die is niet gevalideerd niet betrouwbaar en zegt dus ook niet zoveel. Ondanks dat veel mensen nu gaan roepen jawel hoor!!!! Maar zo werkt wetenschap. Een dna defect als oorzaak aanwijzen kan alleen maar als je de test kunt valideren en dat lukt ze maar niet. Sterker er zijn aanwijzingen dat het juist niet dat gene is.

Het is jammer ze er nog steeds niet ingeslaagd zijn om de test betrouwbaar te maken. De uitslag kan dus zowel vals positief als vals negatief zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-23 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:14

Absoluut! Ik geloof er steeds minder in in elk geval!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:21

Daarom heb ik PSSM2 ook niet getest. Moet wel zeggen afgelopen weekend waren haar bakjes/supplementen twee dagen niet gegeven. Kan gebeuren, zondag was ze wel weer erg stijf, harde manenkam en beetje futloos. Na goed warm rijden kwam het dieseltje op gang. Verder doet ze het heel goed maar staat niet op de maximale hoeveelheden zegmaar. We puzzelen en proberen uit, maar ze gaat goed :)

Dus of het echt PSSM2 is of gewoon behoefte aan aanvulling in haar dieet. Wie zal het zeggen. Blij dat ik in ieder geval mijn merrie terug heb :) (met de nodige puzzelstukjes dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:40

Ik denk ook niet dat het dieet onzin is of dat het niet bestaat.

Maar dat er geen goeie correlatie is tussen het gendefect en symptomatisch zijn van de paarden.

Dus dat je paard best een spierziekte kan hebben maar niet dat het een uitslag positief = dan hebben ze dat. Uitslag negatief = dan hebben ze dat niet.

Want daar hangt die test al jaren op vast. Ze krijgen dit maar niet voor elkaar.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:53

Ik vind het echt crimineel eigenlijk dat dit zelf mag :=

Het maakt de zoektocht naar een nieuw paard ook wel moeilijk. Ik heb het report van bridgequine opgevraagd maar zij gaat ook voort op de test. Ze komt ook niet dichter dan rij 6 met een ´slighty suspected´. Dat vind ik nu net iets te ver om keuzes op te maken :')

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:23

MRIIIS schreef:
Hoi allen, volg deze groep al een tijdje en vandaag uitslag gekregen, wat ik al wist, is bevestigd: Px, heteroz, high risk. Heb al eea aangepast kwa dieet maar hoor graag tips en ervaringen, vind het heel pittig even.

Gaat om een 7 jarige KWPN merrie met een hele bekende afstamming :( Ze staakt (komt overeen met RER), steigert (echt rechtovereind) met rijden, is snel gestresst (inmiddels al een stuk minder), autistisch in de zin van weersveranderingen etc. Kan haar ook alleen maar zonder touwtje longeren (niet met touw), dan is ze op mn stem te handelen, zo lief. Heeft ontzettend veel baat bij de Bucas Therapy dekens, staat nu onder 150.

Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en weet hoe testvalidatie werkt, maar waar het om gaat is dat ik al 3 jaar met dit paard dokter (sinds ze van mij is, ze vertoonde dit gedrag hiervoor blijkbaar ook al, maar werd gezien als stout) en haar nu hopelijk gerichter kan helpen. Zonder oordeel, gewoon mijn ervaring.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:32

Ik weet niet meer dan wat ik voor mijn eigen merrie heb uitgedoktert. Maar hoe ziet het dieet van deze merrie er uit en hoe ziet haar dagelijkse leventje er uit zonder dat jij beweging geeft?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:34

Ze staat overdag buiten en snachts op stal. Kwa voer krijgt ze (deels geweekt) hooi, Pavo Vital (tips voor een betere balancer welkom), lijnzaadolie, magnesium, aminozuren, Equine 74, Glucobalance (te dik). Zit nu te kijken naar Vitamine E en Foran For Recovery.

Staat sinds 2 weken ook op de Regumate ivm onhandelbaar gedrag bij hengstigheid en dat maakt ook al een verschil.

Ben 2 jaar geleden van stal verhuisd van een hele drukke stal naar aan huis en ze is al een stuk rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:51

MRIIIS schreef:
MRIIIS schreef:
Hoi allen, volg deze groep al een tijdje en vandaag uitslag gekregen, wat ik al wist, is bevestigd: Px, heteroz, high risk. Heb al eea aangepast kwa dieet maar hoor graag tips en ervaringen, vind het heel pittig even.

Gaat om een 7 jarige KWPN merrie met een hele bekende afstamming :( Ze staakt (komt overeen met RER), steigert (echt rechtovereind) met rijden, is snel gestresst (inmiddels al een stuk minder), autistisch in de zin van weersveranderingen etc. Kan haar ook alleen maar zonder touwtje longeren (niet met touw), dan is ze op mn stem te handelen, zo lief. Heeft ontzettend veel baat bij de Bucas Therapy dekens, staat nu onder 150.

Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en weet hoe testvalidatie werkt, maar waar het om gaat is dat ik al 3 jaar met dit paard dokter (sinds ze van mij is, ze vertoonde dit gedrag hiervoor blijkbaar ook al, maar werd gezien als stout) en haar nu hopelijk gerichter kan helpen. Zonder oordeel, gewoon mijn ervaring.

Dit klinkt ook mega als Ecvm overigens. Zeker het staken.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:53

Ze is volledig op de foto gezet overigens, maar alle input en ideeën zijn zeker welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:00

MRIIIS schreef:
Ze is volledig op de foto gezet overigens, maar alle input en ideeën zijn zeker welkom!

Ecvm zie je alleen maar vanaf een bepaalde hoek röntgen van de hals. Dat zou ik zeker nog uitsluiten! Dat doen ze niet standaard en lang niet elke kliniek kan dit. Juist omdat het gedrag best wel daarbij past en de pssm 2 test niet gevalideerd is. Natuurlijk als het dieet helpt dan helpt het!

Maar je zou niet de eerste zijn die zich blindstaart op de pssm en dan blijkt het nog een ander probleem te zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 17:29

Als je het dan hebt over aandoeningen waar nog veel discussie over is vwb wetenschappelijke aantoonbaarheid, dan kunnen we ook nog wel een discussie voeren over ECVM. Overigens ga ik dat niet doen (een discussie daarover voeren) want ik geloof ook echt wel dat het "een ding" is - of kan zijn. En daarin zit hem de kneep wat mij betreft: kan zijn. Bij PSSM2/MIM zie ik dat net zo. Dat het bestaat is duidelijk. De tests geven je op zijn minst een indicatie, net zoals de röntgens bij ECVM. Of dat altijd overeen komt met het klinische beeld? Nee! Net zoals alle andere tests die je kunt doen. Het zijn allemaal hulpmiddelen om tot een diagnose te komen waar je wat mee kunt.

Zelf heb ik al genoeg paarden gezien waarvan ik het klinische beeld bij de PSSM2/MIM testresultaten heb gezien om te kunnen zeggen dat de tests geen onzin zijn.

Dat gezegd hebbende ... MRIIIS: het enige dat ik zie in het rijtje van wat jij voert is dat Equine 74 rijk is in calcium, iets waar paarden met Px last van kunnen hebben. Staat je paard op de wei? Dat is ook nog iets om naar te kijken. Krijgt je paard ook zout? Dat is heel belangrijk voor paarden met Px.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:45

Maar je haalt nu 2 dingen door elkaar heen. Op röntgenfoto vaststellen dat een paard iets heeft en het door middel van een dna test vaststellen dat een paard wat heeft.

Dat is echt heel iets anders! Als op die röntgenfoto geen afwijking te zien is heeft het paard die aandoening niet. Als de test pssm2 negatief terug komt zegt dit niet dat het paard het niet heeft want dat is de hele crux dat bewijs is nog niet voldoende om de test te kunnen valideren. Er zijn waarschijnlijk ook veel meer varianten dan nu bekend.

Daar zit het verschil!

Lang verhaal kort is dat veel paarden baat bij hebben bij een dieet gericht op pssm 2. Dat is belangrijker dan de test zegt dit of dit juist omdat die niet gevalideerd is.

Je moet altijd kijken naar klinische relevantie dat is altijd zo. Maar vanuit die gedachte denk ik dus dat niet ieder paard die postief test op pssm 2 een dieet moet ook daar geld die klinische relevantie juist omdat die test nog te veel onzekerheden heeft.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:04

Goeie van die calcium in equine 74, niet over nagedacht. Paard is behandeld voor maagzweren vandaar dit supplement. Ze staat niet op de wei, gaat niet ivm bevangen raken. Zout ben ik gister mee begonnen idd!

Mbt calcium; ik las in een vd fb groepen dat Ubiquinol CoQ10 wordt aangeraden voor px, maar daar zit calciumcarbonaat in. Weet iemand daar iets over?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:48

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:54

Caily schreef:
pssm1 paard. Ik denk dat het prettiger is daarvoor een aparte groep op te richten aangezien het om een andere aandoening met andere aanpak gaat? Ik heb zelf geen pssm1 paard meer, dus die eer laat ik aan iemand anders

https://www.facebook.com/groups/7158444 ... ?ref=share

Iemand moet het doen, dus PSSM1 paarden wees welkom *\o/*

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:10

Jammer dat de groepen niet samen kunnen, maar heb haar door verwezen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:53

Naskapower schreef:
Caily schreef:
pssm1 paard. Ik denk dat het prettiger is daarvoor een aparte groep op te richten aangezien het om een andere aandoening met andere aanpak gaat? Ik heb zelf geen pssm1 paard meer, dus die eer laat ik aan iemand anders

https://www.facebook.com/groups/7158444 ... ?ref=share

Iemand moet het doen, dus PSSM1 paarden wees welkom *\o/*

Ook aangemeld :)
Was er ook al over na aan het denken om een pagina te maken.
Mocht je ooit hulp nodig hebben met het beheer…

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 03:38

Heb me ook aangemeld. Wil ook wel helpen in t beheer.

Vind t wel jammer dat het aparte groepen zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 09:07

MRIIIS schreef:
Lees nu dit artikel waarin staat dat calcium in cellen niet hetzelfde is als dietary calcium https://ker.com/nmdl/resources/rer/

Het is een tijdje geleden dat ik de teksten voor PSSM.eu heb geschreven en ik ben even kwijt waarom paarden met Px het vaak niet goed doen op teveel Calcium en/of Kalium, maar het hoeft niet per se hier uit voort te komen. Het kan kan ook de wisselwerking in opneembaarheid zijn met andere mineralen, zoals bijvoorbeeld magnesium.

Ik vind het ook jammer dat het nu twee aparte groepen zijn voor PSSM1 en PSSM2/MIM, maar dat komt denk ik ook omdat ik er nog altijd naar kijk vanuit de geschiedenis van het hele verhaal. Plus dat er veel paarden zijn die meerdere varianten hebben van verschillende panels die elkaar kunnen beïnvloeden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:10

Ik had het prima gevonden als er een groep voor alles was.

Alleen was er al een pssm2 groep. Als ik dan een pssm1 en 2 groep maak voelt dat voor mij een beetje als leden weghalen bij de andere groep.
Vandaar dat ik puur pssm1 gedaan heb.

Ik heb verder ook helemaal geen verstand van pssm2 :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:29

Naskapower schreef:
Ik had het prima gevonden als er een groep voor alles was.

Alleen was er al een pssm2 groep. Als ik dan een pssm1 en 2 groep maak voelt dat voor mij een beetje als leden weghalen bij de andere groep.
Vandaar dat ik puur pssm1 gedaan heb.

Ik heb verder ook helemaal geen verstand van pssm2 :+

Is ook niet naar iemand persoonlijk! maar één plek zou gewoon fijn zijn. Dus of jij er pssm2 aan toevoegt of die andere pssm1 is mij om het even :P