[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:08

Alleen de test is gratis bezoek DA en bloedafname zijn nog wel voor eigen rekening en zal wel rond september zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:08

Meestal is dat ergens in augustus/ september. En het is niet helemaal gratis, alleen de laboratoriumkosten ( a iets van 50 euro ) zijn gratis, de dierenarts en het bloedprikken moet je wel gewoon betalen.
Plus dat ze super slim zijn geweest of juist in die periode de "gratis" test aan te bieden omdat er dan gewoon veel meer paarden een te hoge ACTH waarde hebben. Ook paarden die gen cushing hebben.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:28

Mijn shet krijgt nu echt krulletjes haar. Dan lijkt het me wel duidelijk dat ze het heeft toch? Moet je dan nog onderzoek doen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:46

Even overleggen met de dierenarts ! Als ze alleen krulltjes heeft( en verder geen klachten ) kan je nog overwegen nog niet te beginnen met medicijnen, alhoewel niet iedereen het daarmee eens is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:07

Volgens mijnis dat schip voor kvulden al wel vertrokken. Volgens mij gaat Devita behoorlijk opknappen met die medicijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:41

Krullen is juist niet 1 van de eerste tekenen, maar juist 1 van de latere. Soms pas als de ziekte al jaren aanwezig/ actief is. Je kan het met medicatie juist eerder tegen houden/ uitstellen dus voor mij zou het zeker een reden zijn om dan met de medicatie te beginnen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:37

Ik zou dan ook beginnen met medicijnen wan de krullen komen pas jaren later. Vaak ga je achteraf pas merken waar ze allemaal last van hadden. En ga je verbeteringen zien. Overigens zal de vacht niet meer worden zoals het was.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:13

Ik ben vandaag gestart met de medicatie.

Halen jullie allemaal de medicijnen bij de DA of zijn er ook mensen die het humane medicijn nog gebruiken en bv uit het buitenland halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:22

Ik kan er helaas alleen maar via de dierenarts aan komen, ben dus ook wel benieuwd of je het in het buitenland kan bestellen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:35

kvulden schreef:
Ik ben vandaag gestart met de medicatie.

Halen jullie allemaal de medicijnen bij de DA of zijn er ook mensen die het humane medicijn nog gebruiken en bv uit het buitenland halen.

Wel heel laag beginnen met de prascend he, zeker voor een shet !!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:01

Ja dat doe ik in tegenstelli g tot wat de DA aangaf.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:13

Nu kwam ik gisteren een lijst tegen met de buitenlandse registraties van pergolide. Ik kan hem niet terug vinden. Kent iemand zo'n lijst?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:56

Kans is heel klein dat je dat gewoon in het buitenland kan kopen. Volgens mij heel Europa receptplicht.

Voor Prascend even verschillende da praktijken bellen voor prijzen kan onderling heel veel verschillen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:31

Ik moet de rekening nog krijgen. Ik weet dat ik nu 70 euro moest betalen, maar daar zat ook een flesje imaverol bi en ik heb 22 tabletten.

Ik zie op het internet dat het bv in Spanje en Italië wel verkrijgbaar is. Dus we kunnen wellicht even polsen. Ik heb in beide landen even een lijntje uitgegooid. Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:33

Start je wel met 1/8e tablet kvulden?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:34

Ja dat doe ik wel. De DA zei een half.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:37

Gelukkig want Mien was daar al 3 mnd katswaus van, van 1/8e en die van jou is nog een slag kleiner.

Ik zou dit eerst even rustig aankijken, ik vind het al best heel wat dat je zonder testen prascend hebt meegekregen van je DA.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:43

De DA vond het overduidelijk. En dan later testen of we op de goede hoeveelheid zitten. En mocht het in een klein geval toch niet zo zijn zouden we over een paar weken geen effect zien en is dat ze de medicijnen heeft gehad niet erg zijn. Ik heb haar echt een half uur gesproken.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:40

Kvulden..is pergolide in italie vrij te verkrijgen?
gewoon bij de apotheek ?

Vind het wel tricky om zomaar met medicatie te starten zonder test ..
Mijn veearts was er vorig jaar voor 99% van overtuigd dat mijn paard cushing had .. laten testen en ze had het dus niet *\o/*

Nu eerdaags bij een uitgebreid bloedonderzoek toch maar weer een test laten doen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:32

Ze word later getest.

Ik lees op internet dat het daar wel te verkrijgen is. Een bekende is daar nu en gaat even voor me kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:48

Houdt je ons op de hoogte? Anders is misschien gezamelijk bestellen ook nog een optie? :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:44

Ja bestellen is dan weer een ander ding, maar ik ga get even uitzoeken. Ook in Spanje gaat nu iemand voor me kijken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:09

Handig, die connecties!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:10

Ik meld me ook. Da heeft net gebeld en test was jammer genoeg positief voor onze haf.
Moesten nadenken of we gaan starten met de medicatie of niet ?

Mijn idee zou zijn van wel maar vroeg me toch af zijn er mensen die het ook zonder de medicatie doen ?

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:30

Idifix schreef:
Ik meld me ook. Da heeft net gebeld en test was jammer genoeg positief voor onze haf.
Moesten nadenken of we gaan starten met de medicatie of niet ?

Mijn idee zou zijn van wel maar vroeg me toch af zijn er mensen die het ook zonder de medicatie doen ?

Hier ondanks een net aan positieve testwaarde, en zeer weinig merkbare klachten toch met medicatie gestart ruim 2 jaar geleden. Da noemde het na overleg een twijfelgeval. Na wat speuren en info hier in het topic toch ervoor gekozen om voorzichtig te starten en te zien wat het deed voor paardlief. Nou duidelijker had Paardlief niet kunnen zijn. Vanaf dag 3 jat ze nog net niet het stukje brood/ ontbijtkoek met Pil uit onze handen.

En dit is ze blijven doen. na een poosje zag ik dat er toch meer rust in kwam. Het is nu eenmaal een Personality. ze was minder extreem op een goede manier. Ze staat voor haar formaat op een relatief lage dosis omdat ze overal bijzonder gevoelig op reageert. En dat gaat goed. Ze glanst, heeft lol, is haar eigen prettig gestoorde zelf, en bijzonder lief. Alleen heeft ze op de nieuwe stal geprobeerd de toko over te nemen. en dat is haar qua dieren gelukt. _-:( :o ( En dat voor een voormalig onderdeurtje en schijtlijster 1e klas ) En dat met 1/4 voor een robuuste Gelderse merrie van +/- 1.63m.

Dit jaar voor het eerst met de seasonal rise verhoogd naar 3/8 , en ook weer rustig opgebouwd. Paard doet het goed, voelt zich kiplekker. En dat is mij heel wat waard.

Dus ja ik zou zeggen ja wel heel voorzichtig op medicatie zetten. En kijken wat het doet.