[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:29

Dat zeker, ophogen kan altijd nog, mocht dat nodig blijken te zijn.

Ik vind de vacht ook zoveel verbeterd, minder lang, minder krul, inmiddels ook lekker aan het verharen!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:32

Ik worstel mij verder door dit topic. Ben al op blz 105(soms is het echt worstelen). Misschien komt het antwoord op mijn vraag daarna maar tot nu toe nog niet gevonden
Hebben jullie enig idee hoe lang een cushing patient een paardwaardig bestaan heeft zonder medicatie en hoe dat is met medicatie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:57

volgens mij geven de meeste hier pergolide of PB of beiden.
Geen idee wat er gebeurt als je geen medicatie geeft.Paard word er absoluut niet beter van.
Klachten die er al zijn worden erger zonder medicatie.Het is maar net wat je aan wilt zien.

Ik ken trouwens wel iemand die een cushingpaard had maar geen medicatie gaf.Het paard was broodmager,heel slecht gebit(waar ook niets aan werd gedaan)hij stond de hele dag heel laag met zijn hoofd,depressief.En lange krullende vacht.Die was 28 toen hij stierf aan een longontsteking,compleet uitgeteerd. :7 Dat is ook een manier....maar niet de mijne.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:02

geerke schreef:
. :7 Dat is ook een manier....maar niet de mijne.

Ook niet de mijne. Vind ik niet paardwaardig. Hoe eindigt het als je wel medicatie geeft, zal dat ook op deze manier zijn?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:15

Die van mij had ernstige bijwerkingen bij het opbouwen van 1/4 naar 1/2, kan je nagaan wat jouw paard misschien krijgt bij de start op 1/2.

Luister naar de ervaren mensen in dit topic dimple en begin met 1/4, zo krijg je zo min mogelijk bijwerkingen. We zeggen dit allemaal niet voor niets, wij weten hoe erg de bijwerkingen kunnen zijn namelijk. En die bijwerkingen moet je niet onderschatten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:47

De bijwerkingen zijn over het algemeen maar tijdelijk en zijn ook onder controle te houden door APF te geven ( ook tijdelijk) - ik ben erg benieuwd naar het oordeel van McFarlane over het laag doseren en daarna ophogen.
Persoonlijk sta ik er ambivalent tegenover - aan één kant heeft het een bepaalde logica, anderzijds heeft het iets van een ernstig zieke patient maar een 'beetje geneesmiddel' geven wat dan vervolgens natuurlijk niet voldoende werkt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:49

Tuurlijk zijn de bijwerkingen tijdelijk, maar ze zijn niet misselijk. Mijn paard had olifanten benen, wilde niet lopen en weigerde te eten. Daarnaast was zeer depri en dat was idd tijdelijk, maar niet leuk om te maken

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:31

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:44

Douraque schreef:
Die van mij had ernstige bijwerkingen bij het opbouwen van 1/4 naar 1/2, kan je nagaan wat jouw paard misschien krijgt bij de start op 1/2.

Luister naar de ervaren mensen in dit topic dimple en begin met 1/4, zo krijg je zo min mogelijk bijwerkingen. We zeggen dit allemaal niet voor niets, wij weten hoe erg de bijwerkingen kunnen zijn namelijk. En die bijwerkingen moet je niet onderschatten

Ik luister zeker naar ervaringen hier in het topic, maar sla het advies van mijn DA zeker niet zomaar in de wind.

Je komt heel stellig over en zal daar je reden voor hebben, maar je zult ook begrijpen dat ik ergens een lijn moet trekken in wie er 'gelijk' heeft. De ervaring zal het leren. Ik blijf op een halve pil en hou mijn paard goed in de gaten.

Neemt niet weg dat ik je mening waardeer!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:52

ik denk niet dat je paard het waardeert om te beginnen met een halve pil. :+
Maar zelf weten hoor...je bent de zoveelste die liever naar de da luistert.En daarna er flink op terugkomt.
Ik denk dat ik moe gestreden ben ;) ....(ook over spoelwormen in een ander topic :7 )

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:07

Dimple, ik hoop dat dat goed gaat, mijn paard had op een kwart tabletje al een enorm heftige reactie. Was blij dat ik niet grover was begonne, dan weet ik niet of hij die nacht door gekomen was..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:25

Geerke: ik ben der ook klaar mee, weet je mensen komen er zelf toch wel achter. En dan achteraf vragen mijn paard is depressief, eet niet of wil niet lopen, hoort dat? Op zulke eigenwijze mensen ga ik niet eens meer reageren, ik probeer ze te behoeden voor iets. En de meeste da's weten niets van de bijwerkingen af, mijn DA was zeer verbaasd hierover en zag het met eigen ogen bij mijn paard

SR: hoe gaat het nu met je paard? Ik zag dat het vanochtend minder ging, verbeterd dat al?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:36

Blijft zo gaan... Heeft een paar dagen goed gereageerd op de maximale dosering voor hem maar nu dus terug bij af lijkt het. Hoefsmid zag ook duidelijk bevangenheid terug in de hoef met bekappen. Vanmorgen liep hij ook erg slecht..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:06

Heb je je DA al gebeld? Ben benieuwd wat hij ervan vindt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:06

geerke schreef:
ik denk niet dat je paard het waardeert om te beginnen met een halve pil. :+
Maar zelf weten hoor...je bent de zoveelste die liever naar de da luistert.En daarna er flink op terugkomt.
Ik denk dat ik moe gestreden ben ;) ....(ook over spoelwormen in een ander topic :7 )

Wij zijn toen ook meteen begonnen met een halve pil en hebben niet echt iets gemerkt van bijwerkingen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:15

ik ben met 1 pil begonnen en niks aan de hand..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:17

Douraque schreef:
Heb je je DA al gebeld? Ben benieuwd wat hij ervan vindt

Die vind in dit geval doorgaan... Niet te snel opgeven.. Afwachten etc..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:24

hoop dat t goedkomt met je paardje superroos

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:29

Net wat ik al zei, ik waardeer jullie input, anders zat ik hier niet.

Jullie zullen ook moeten snappen dat de mening van een DA voor sommige mensen heel belangrijk is in kennis van hun paard. Mijn DA kent mijn paard al heel wat jaartjes.

Het zou jammer zijn als jullie je 'moe gestreden' voelen als mensen niet doen wat jullie zeggen. Blijf vooral wel strijden voor wat jullie goed vinden en achter staan.

Wij hebben ook een eigen mening. Wat de gevolgen daar ook van zijn, die consequenties moeten we zelf dragen. Wellicht zeg ik; Had ik maar geluisterd en sla ik mezelf voor de kop.
Maar mijn DA heeft me heel duidelijk verteld over de bijwerkingen, ze is er dus zeker van op de hoogte. Ik sla dat niet zomaar weg om wat hier wordt gezegd. Net zo min dat ik weg sla wat jullie zeggen. Anders had ik er gewoon 1 pil ingepropt ipv een halve. ;)

We gaan het meemaken, belangrijkste is dat mijn paard opknapt. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan.

Nog even een vraag: ik voer per dag iets van 5 wortels bij. Kan ik dat blijven doen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:30

SuperRoos schreef:
Blijft zo gaan... Heeft een paar dagen goed gereageerd op de maximale dosering voor hem maar nu dus terug bij af lijkt het. Hoefsmid zag ook duidelijk bevangenheid terug in de hoef met bekappen. Vanmorgen liep hij ook erg slecht..

Sterkte! DA al gecontacteerd?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:42

pluisbeer schreef:
Ik worstel mij verder door dit topic. Ben al op blz 105(soms is het echt worstelen). Misschien komt het antwoord op mijn vraag daarna maar tot nu toe nog niet gevonden
Hebben jullie enig idee hoe lang een cushing patient een paardwaardig bestaan heeft zonder medicatie en hoe dat is met medicatie?

Ik denk dat je dat niet zo kunt zeggen, ieder paard is een geval opzich. Mijn paard had nog niet eens de uiterlijke kenmerken en was toch al bevangen. Ik ken een ander paard, die heeft al en jaar of 7 alle typische kenmerken, krullen, buikje verder slank maar zonder medicatie, een vrolijk ogend paard met looplust..
Dus tja..

En wat betreft bijwerkingen, die van mij had op een kwart flinke stalbenen..
Ook ik was blij dat ik met een kwart begonnen was, mijn DA raadde het ook aan gelukkig :)

Succes met de nieuwe cushing gevallen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:49

SR, wat vervelend allemaal!
Als je echt geen keus meer hebt, zou je dan meer pergolide gaan geven dan de maximaal aanbevolen dosering? Ik kan me herinneren dat JP vertelde dat er in amerika meer paarden het erg goed doen op overdoseringen. Ik kan me iig voorstellen dat je hier toch wel wanhopig van wordt..
Sterkte meis.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:50

Dimple schreef:
SuperRoos schreef:

Sterkte! DA al gecontacteerd?

Jup, zie reactie op Douraque erboven..

IMJ, Fiek is bekend met overreacties op medicatie dus dat zou mijn voorkeur zeker niet hebben bij hem..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:52

Ik weet het, daarom vroeg ik het..
Wat weegt jouw fiek?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:34

Dimple schreef:
Net wat ik al zei, ik waardeer jullie input, anders zat ik hier niet.

Jullie zullen ook moeten snappen dat de mening van een DA voor sommige mensen heel belangrijk is in kennis van hun paard. Mijn DA kent mijn paard al heel wat jaartjes.

Het zou jammer zijn als jullie je 'moe gestreden' voelen als mensen niet doen wat jullie zeggen. Blijf vooral wel strijden voor wat jullie goed vinden en achter staan.

Wij hebben ook een eigen mening. Wat de gevolgen daar ook van zijn, die consequenties moeten we zelf dragen. Wellicht zeg ik; Had ik maar geluisterd en sla ik mezelf voor de kop.
Maar mijn DA heeft me heel duidelijk verteld over de bijwerkingen, ze is er dus zeker van op de hoogte. Ik sla dat niet zomaar weg om wat hier wordt gezegd. Net zo min dat ik weg sla wat jullie zeggen. Anders had ik er gewoon 1 pil ingepropt ipv een halve. ;)

We gaan het meemaken, belangrijkste is dat mijn paard opknapt. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan.

Nog even een vraag: ik voer per dag iets van 5 wortels bij. Kan ik dat blijven doen?

Dus je wilt zeggen dat 1 pil niet verantwoord is... ik volg net als jou ook advies van DA op ..en heb veel vertrouwen in mijn DA. Ander paardje bij ons op stal is ook met 1 pil begonnen zonder enkel probleem. . Mijne dus ook..

Maar ik sla hier geen advies weg..ik volg mijn gevoel ..maar geen oordeel over hoe iemand begint en wat ze denken!!!!!