Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:29

stef schreef:
Ja lov, en dan loopt paard in weiland b erdoor, et voilà. Hoeft natuurlijk niet, maar kan wel. Bertje jammer dat jij mensen die voorzorgsmaatregelen bijna afdoet als belachelijk. Het is jou keuze om het onzin te vinden, laat het dan een ander zijn keuze zijn om het geen onzin te vinden.

Sommige voorzorgsmaatregelen zijn geen onzin en al helemaal niet als je drachtige merries hebt. Maar met het vogel-mest voorbeeld in weiland A en B kom je wel aardig in de buurt van onzin. Dat virus is geen supervirus dat overal kan komen en alles en iedereen besmet die er ook maar langs loopt. Laten we het wel allemaal reeel houden in dit topic en niet over de top gaan met doemscenario's.

maanenkam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:29

Even een vraagje:
Is er ergens een site of topic waar een lijst met besmette en/of 'verdachte' bedrijven op staat?
Berg en Dal, Heumen, Driel, Woubruggen (Zuid Holland), Twente (?), Overijssel (?)

Ondanks dat het niet verplicht is om het aan te geven dat een bedrijf besmet is, vind ik het wel belangrijk om dit te weten! Ik woon dichtbij het eerst besmette paardenbedrijf (Groesbeek) en ik ben wel benieuwd hoe het virus zich verder verspreid etc.

Ik vind de berichtgeving erg teleurstellend. Welke bedrijven hebben nu wel een variant van het rhinovirus?
Dit zou gewoon op 1 lijst moeten komen, populariteitsverlies of niet, het gaat om de welzijn van alle paarden in Nederland!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:30

er word door de mods al 1000000 x gevraagt geen namen te noemen
de helft kan niet lezen volgens mij[/quote]
Zou er maar nix van zeggen, dan heb je namelijk een slecht humeur volgens bepaalde bokkers.

Anoniem

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:31

Ik heb er flink de pest in. Bij ons is er een groot concours en dat gaat gewoon door :s. Lekker dan al die vreemde paarden bij mijn paard op stal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:34

Christyj138 schreef:
Jeetje zeg, rij je een weekje niet buiten? Even voor mezelf gesproken, maar daar gaat het dan niet om. Mijn beestje krijg nu gewoon totaal geen beweging. Ik ga al niet naar les, en paard ik ook niet van erf geweest. Maar er wordt hier nog wel gewoon les gegeven........
Er is bij ons ook niemand anders welkom, en komen nu maar 2 mensen bij mijn paard, verder niemand.

Je paard krijgt al bijna geen beweging, tja, banketstaaf, maar wat doe je eraan? In Engeland heerst alweer mkz, als dat weer deze kant op komt zijn de rapen helemaal gaar. Ga in je eigen bak rijden, of als je die niet hebt in je wei. Maar buiten gaan rijden in de directe omgeving van bevestigde stallen vind ik not done, en daarnaast behoorlijk respectloos

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:34

moet ik me nu zorgen maken in friesland en L-lysine gaan voeren uit voorzorg?
kan het kwaad als je een gezond paard dit nu voert?
want dan ga ik het gelijk bestellen.
of loop ik nu te hard van stapel?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:35

wat ik niet snap is dat iedereen zich maar druk maakt over de populariteit en het eventuele verlies ervan als je rhino op je bedrijf hebt.. elke paardenliefhebber weet toch dat je aan een besmetting met een virus niet schuldig bent in de vorm van : je bent onhygienisch of nalatig dus nu heb je een virus?
wanneer dringt t nu eens aan iedereen door dat t juist te prijzen valt als je openbaarheid geeft? dat dat je meer credits geeft en je naam niet "besmet"raakt... of ben ik dan heel goedgelovig..

maanenkam

Geen namen noemen?
Ik snap dit wel in verband met de privacy, maar dan nog.. mijn paarden staat nog geen 5 km van het eerste besmette bedrijf af. Ik wil weten hoe dit virus zich verspreid in belang van de gezondheid van mijn eigen en andermans paarden. De angst is groot. Mijn PBbox staat in ieder geval open, mocht het privé zijn.
Ik laat in ieder geval niks naar buiten komen.

Anoniem

maanenkam schreef:
Even een vraagje:
Is er ergens een site of topic waar een lijst met besmette en/of 'verdachte' bedrijven op staat?
Berg en Dal, Heumen, Driel, Woubruggen (Zuid Holland), Twente (?), Overijssel (?)

Ondanks dat het niet verplicht is om het aan te geven dat een bedrijf besmet is, vind ik het wel belangrijk om dit te weten! Ik woon dichtbij het eerst besmette paardenbedrijf (Groesbeek) en ik ben wel benieuwd hoe het virus zich verder verspreid etc.

Ik vind de berichtgeving erg teleurstellend. Welke bedrijven hebben nu wel een variant van het rhinovirus?
Dit zou gewoon op 1 lijst moeten komen, populariteitsverlies of niet, het gaat om de welzijn van alle paarden in Nederland!

Als het goed is heeft het bedrijf in Groesbeek zelf de maatregelen genomen om het virus niet buitenshuis te laten gaan in de mate waarin het nu op het bedrijf aanwezig is.

Er zijn artikelen die zeggen dat de abortus variant dezelfde is als de neuro variant maar dat die bij elk individueel paard een andere uitwerking hebben. Bij een drachtige merrie dus een abortus en bij een ruin, hengst of guste merrie als neuro variant. Maar er zijn ook artikelen die zeggen dat elke stam elke vorm kan voortbrengen, er is weinig duidelijkheid over. Feit is wel dat bij een besmette stal sprake is van sterk verhoogde infectiedruk, meer virus dus en minder weerstand.

LadyMadonna

maanenkam schreef:
Even een vraagje:

Ondanks dat het niet verplicht is om het aan te geven dat een bedrijf besmet is, vind ik het wel belangrijk om dit te weten! Ik woon dichtbij het eerst besmette paardenbedrijf (Groesbeek) en ik ben wel Obenieuwd hoe het virus zich verder verspreid etc.

Dit kan je allemaal gewoon terug vinden op de voorpagina van bokt

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:37

stef schreef:
Christyj138 schreef:
Jeetje zeg, rij je een weekje niet buiten? Even voor mezelf gesproken, maar daar gaat het dan niet om. Mijn beestje krijg nu gewoon totaal geen beweging. Ik ga al niet naar les, en paard ik ook niet van erf geweest. Maar er wordt hier nog wel gewoon les gegeven........
Er is bij ons ook niemand anders welkom, en komen nu maar 2 mensen bij mijn paard, verder niemand.

Je paard krijgt al bijna geen beweging, tja, banketstaaf, maar wat doe je eraan? In Engeland heerst alweer mkz, als dat weer deze kant op komt zijn de rapen helemaal gaar. Ga in je eigen bak rijden, of als je die niet hebt in je wei. Maar buiten gaan rijden in de directe omgeving van bevestigde stallen vind ik not done, en daarnaast behoorlijk respectloos

Daarom ga ik dus ook niet. Het is niet de directe omgeving, z'n 6 km van Berg en Dal, en dan moet het eerst de waal oversteken.

maanenkam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:38

Ja, alleen Berg en Dal, Heumen, Driel en Woubrugge
Maar als de geruchten gaan dat er in andere plaatsen/provincies het virus zich ook al verspreid heeft.
Geruchten zijn niet per definitie juist maar ik hoor liever te veel dan te weinig.

LadyMadonna

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:39

Ik vraag me sowieso af waar die geruchten vandaan komen. Paar pagina's terug werd mijn woonplaats ineens genoemd, terwijl niemand hier het er over heeft en r totaal geen aanleiding is tot verdenking :?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:43

stef schreef:
Ik vraag me sowieso af waar die geruchten vandaan komen. Paar pagina's terug werd mijn woonplaats ineens genoemd, terwijl niemand hier het er over heeft en r totaal geen aanleiding is tot verdenking :?

Psies, en als je daar wat van gezegd ben je slecht gehumeurd!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:44

ga morgen maar even bellen met de dierenarts want staat dat je l-lysine ook prefentief mag geven.

ze krijgt nu de marstall force en zal die maar wat verhogen want verhoogd ook de weerstand.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 04-03-12 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:49

weet iemand of het virus overdraagbaar is dus dat als ik naar de manege ga en ze hebben het daar dat ik dan naar mijn verzorgpony ga, en ik die dan doe en dat die het dan kan krijgen door die paarden op de manege staan.

ik vind het echt erg voor de paarden die het hebben.
Laatst bijgewerkt door Appaloosa9 op 04-03-12 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:50

Lovely schreef:
Fitzroy, ik weet niet waar je frustratie vandaan komt, maar als je betere informatie hebt dan kun je die misschien gewoon delen met iedereen? Als je alleen maar paniek wilt zaaien omdat je bang bent dat je paardjes ziek worden, dan maak je ook anderen onnodig bang. Mij heb je er niet mee :).

Wat me mateloos irriteert is dat je doet alsof je de wijsheid in pacht hebt en zelfs de KNHS afdoet als paniekzaaiers en ook nog eens dingen beweert die niet waar zijn.

Ik maak me totaal geen zorgen over mijn eigen paarden, die staan hier prima.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:51

Geruchten duiken er inderdaad in grote mate op. En het merendeel hiervan is in elk geval geen waar, maar geeft wel veel onrust.
Ik denk dat er nu vooral meer aandacht voor de Rhino is omdat het op meer plekken tegelijk is en het naar buiten is gekomen.
Ik weet in elk geval dat vorig jaar op twee plaatsen Rhino (neurologische variant) heeft geheersd, maar hier is nooit veel aandacht voor geweest dus was er ook minder paniek.
Het is verschrikkelijk dat het nu op meerdere bedrijven tegelijkertijd is, maar ik denk dat we vooral rustig erop moeten reageren. Ik hoop dat ieder voor zich de juiste maatregelen neemt en dit betekent voor iedereen wat anders. Respecteer dit van elkaar.
Je weet nooit of een bedrijf in de buurt besmet is ookal zijn er geen ziekteverschijnselen, hier gaat even overheen.

Appaloosa, dat is iets wat ik niet zou doen. Kies voor één van beide en ga even niet naar meerdere stallen tegelijk.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:51

als een paard met rhino op jou niest en het snot spettert op jou trui en jij gaan dan naar een ander paard en die raakt dan die snot van dat andere paard aan dan krijgt hij ook rhino.
ja dus

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:53

Ik lees hier over dingen geven die de weerstand verhogen..
Heeft dat überhaupt wel zin met de neurologische vorm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:54

Fitzroy schreef:
Lovely schreef:
Fitzroy, ik weet niet waar je frustratie vandaan komt, maar als je betere informatie hebt dan kun je die misschien gewoon delen met iedereen? Als je alleen maar paniek wilt zaaien omdat je bang bent dat je paardjes ziek worden, dan maak je ook anderen onnodig bang. Mij heb je er niet mee :).

Wat me mateloos irriteert is dat je doet alsof je de wijsheid in pacht hebt en zelfs de KNHS afdoet als paniekzaaiers en ook nog eens dingen beweert die niet waar zijn.

Ik maak me totaal geen zorgen over mijn eigen paarden, die staan hier prima.
Tja, dan moet je misschien mijn berichten iets beter lezen en je eigen kennis over rhino wat uitbreiden. Het is niet mijn schuld dat jij er niet zoveel van af weet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:54

Toch heb ik ook mijn twijfels over het navragen. Ik geloof meteen dat dat gebeurt, alleen wordt bokt door een hoop paardenbedrijven niet heel serieus genomen en zullen zij niet altijd antwoord geven.

maanenkam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:55

Appaloosa9 schreef:
weet iemand of het virus overdraagbaar is dus dat als ik naar de manege ga en ze hebben het daar dat ik dan naar mijn verzorgpony ga, en ik die dan doe en dat die het dan kan krijgen door die paarden op de manege staan.

ik vind het echt erg voor de paarden die het hebben.

Het beste kun je inderdaad even niet naar de manege gaan.
Of je moet eerst even naar huis gaan om andere kleren+schoenen aan te trekken en goed je handen wassen!
Als je toch naar de manege en naar de verzorgpony's wilt blijven gaan, dan kun je het beste 2 stapels kleren+schoenen maken:
1 voor naar de manege en 1 voor naar de verzorgpony's.
Zorg er dan wel voor dat je de 'stapels' uit elkaar houdt.
Dan tref je goede maatregelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:58

Moderatoropmerking:
Hier graag geen persoonlijke discussies, die kunnen beter per pb gevoerd worden. Alvast bedankt.

gr_roos, tot nog toe zijn de ervaringen dat bedrijven positief reageren. Ze vinden het fijn dat er niet zomaar iets geplaatst wordt, maar het nagevraagd wordt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:59

Dyonne schreef:
Geruchten duiken er inderdaad in grote mate op. En het merendeel hiervan is in elk geval geen waar, maar geeft wel veel onrust.
Ik denk dat er nu vooral meer aandacht voor de Rhino is omdat het op meer plekken tegelijk is en het naar buiten is gekomen.
Ik weet in elk geval dat vorig jaar op twee plaatsen Rhino (neurologische variant) heeft geheersd, maar hier is nooit veel aandacht voor geweest dus was er ook minder paniek.
Het is verschrikkelijk dat het nu op meerdere bedrijven tegelijkertijd is, maar ik denk dat we vooral rustig erop moeten reageren. Ik hoop dat ieder voor zich de juiste maatregelen neemt en dit betekent voor iedereen wat anders. Respecteer dit van elkaar.
Je weet nooit of een bedrijf in de buurt besmet is ookal zijn er geen ziekteverschijnselen, hier gaat even overheen..

idd dit is ook wat ik tegen iedereen hier om me heen vertel, maar als ik dan in een artikel op internet lees dat de neurologische vorm al in geen 20 jaar is gesignaleerd in nederland...denk ik waar halen die de informatie vandaan.. voordeel van internet is de bereikbaarheid voor iedereen van al het nieuws, nadeel van het internet is de bereikbaarheid voor iedereen van al het nieuws.... %)