Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:39

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:41

Gastro + heb ik op Indoor Brabant gezien. Het is biks met 16.7% zetmeel en 6.0% suiker. Voor mij teleurstellend.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:42

Dat is aardig nog wat zetmeel idd.. Dan zit ik nu op veel minder met bietenpulp en care 4 life.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:46

Femke_Tweety schreef:
Tweet staat sinds gisteren weer op volle dosis helaas.

Was gisteren erg beroerd, dierenarts erbij geweest. In ieder geval gaskoliek, mogelijk met zweren weer. En als hij al geen zweren had, kon ik er gevoeglijk vanuit gaan dat dat zou gaan gebeuren, vanwege tijdelijk niet mogen eten en pijnstilling.

Vandaag was hij wat fitter dan gisteren. Nog niet optimaal, nog vrij gassig. Maar wel veel rustiger.

Heb afgelopen nacht dus deel van de nacht op stal gezeten, en vandaag overdag ook groot deel van de dag. 't blijven toch wel echt zorgenkindjes, die maagdarmpatienten.

Wel interessant gesprek met dierenarts over nieuw middel tegen zweren. Is sinds week of 3 in nl, en zij is een van de aanjagers geweest om het in nl te krijgen.

Ik vraag nog even wat dingen na (zodat ik geen onzin vertel), en dan deel ik de info hier uiteraard ook!

Hopi Femke-tweety, was Gastro+ het nieuwe middel voor maagzweren waar je het pas over had?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:48

MightyJoe schreef:
Dat is aardig nog wat zetmeel idd.. Dan zit ik nu op veel minder met bietenpulp en care 4 life.

Ja, ik blijf maar bij de Fiber Force.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:03

Onze paarden (met inmiddels geen gevoelige magen meer) doen het erg goed met het voer van hayster

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:54

Cherise is nu zo'n 3 weken van de Abprazole af en doet het nu echt super goed.

Vorige week is ze door de osteopaat behandeld, vooral het borstspier en singelgebied.
Vandaag heb ik het werk weer voorzichtig op kunnen pakken en was ze voor het eerst echt helemaal vrij van singeldwang. Het ging met de Abprazole meteen al een stuk beter, nog wel steeds een kleine reactie op het opleggen van het zadel en het vastgespen van de singel om daarna te merken dat het allemaal wel mee valt en geen kik meer te geven bij het aansingelen.
Ik heb het idee dat alles in elkaar doorwerkt en dat ze nu de kreupelheid weg is en de maagproblemen verdwenen zijn alles steeds meer in balans raakt.

Ik geloof zeker dat Hayster goed voer is, maar toevallig heb ik twee zakjes Hayster paardensnoepjes gekocht voor Cherise en mevrouw weigert die te eten, spuugt ze uit.
Gelukkig eet ze de graan- en melassevrije snoepjes van Hoveler wel, mijn dochter gebruikt dat met vrijheidsdressuur als beloning en dan gaan er soms wel hele handen doorheen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:50

Klinkt als een goede behandeling van de osteo voor de borstspier en singelgebied! Fijn dat het zo geholpen heeft. Geloof zeker dat alles in elkaar doorwerkt!

Jammer dat ze de snoepjes weigert! Het is idd fijn voer, erg blij mee.
Gelukkig hebben jullie andere snoepjes gevonden die ze wel lust!

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:31

Ik meld mij hier ook even. Na een jaar tobben met mijn merrie met bloedwormen, was ik het zat en heb ik een afspraak gemaakt bij de kliniek om haar te laten onderzoeken. Gister heeft mijn paard bij de diagnoses waar we al een jaar mee bezig zijn (bloedwormen en Diatase) ook nog een de diagnose maagzweer gekregen. Heel fijn dus. Nu een kuur Gastrogard geven. Ik heb gister bij mijn voerhandelaar een zak Gastro+ gehaald, mijn paard is erg gevoelig op der buik. Ik hoop dat het iets gaat doen. Ik vind het voer er goed uit zien en mijn kieskeurige merrie eet het goed. Ze eet namelijk slecht voor een paard en eet bijna alle krachtvoer met lange tanden maar de Gastro+ gaat er gemakkelijk in. Ik houd jullie op de hoogte.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:54

Vraagje voor de ervaren mensen hier.
Mijn paard staat inmiddels op de abprazole.
En hij is helemaal van de brok af (al een tijdje) en krijgt daarvoor in de plek zemelen met luzerne.
Toch zou ik hem nog graag iets dikker willen zien, wat zouden jullie erbij voeren?
Bietenpulp? (vind ik een beetje eng := )

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:57

Ik heb gister van de internist Seniores priores geadviseerd gekregen. Dit gaf ik haar sowieso al alleen ik moest meer gaan geven. Seniores priores kan voor ieder paard, zit bietenpulp in maar ook klein beetje granen. Ik vind het ideaal spul, voor jonge, oude, zieke, herstellende maar ook voor sportpaarden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:59

zerena schreef:
Vraagje voor de ervaren mensen hier.
Mijn paard staat inmiddels op de abprazole.
En hij is helemaal van de brok af (al een tijdje) en krijgt daarvoor in de plek zemelen met luzerne.
Toch zou ik hem nog graag iets dikker willen zien, wat zouden jullie erbij voeren?
Bietenpulp? (vind ik een beetje eng := )

Ja bietenpulp *\o/* , als je paard het eet. Niets engs aan hoor, gewoon een dag van te voren klaar zetten en begin met 100 gr (volle hand ong.) dan langzaam opbouwen. Perfect in combinatie met zemelen, trekt de fosfor calcium verhouding mooi in balans.

Ben je bang voor verstoppingen?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:19

Dat zit in mijn hoofd hoor.
Ik heb vroeger een pony gehad die de meest verschrikkelijke koliek aanvallen had.
Dus ik ben een beetje een bange poeperd met voer wat geweekt moet worden.

Staan op de zakken de verhoudingen?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:40

Volgens voervergelijk zit er in Seniores Priores 14% zetmeel. Suikers zijn niet bekend. Hierin zit ook bietenpulp. Dan zou ik gewoon voor bietenpulp gaan als ik jou was! Dan zit je een stuk beter met de suiker en zetmeel percentage. Mijn paard heeft ook snel verstoppingen maar volgens de dierenarts was bietenpulp juist goed bij verstoppingen.

Ik zelf voor de Pavo Speedibeet. Dit hoeft maar 10 minuten te staan. Zelf laat ik het vaak nog wat langer staan just to be safe.
Alleen bietenpulp eet mijn paard niet graag. Daarom doe ik er ook muesli door bij het weken :)
http://www.pavo.nl/producten/pavo-speedibeet

Mijn paard krijgt nu een volle voerschep per dag met een volle schep muesli over twee voerbeurten.
Ik ben begonnen met 100gr per keer.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:42

Als je er bang voor bent dan gewoon te nat maken.
1portie bietenpulp op 6 porties water, later kan je dan 5 porties water nemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:49

vooral zorgen dat je paard/pony niet bij de "bron" van de bietenpulp geraakt.
ik doe zelf maar 1 volume korrels op 2 volumes water. Want mijn paard eet het niet als het te nat is. Uitknijpen is natuurlijk ook een optie, al verlies ja dan imo nog wel wat extra voedingsstoffen.

verder olie door de bietenpulp doen en evenuteel wat lijnzaad of een hand graanvrije kruiden"muesli" voor de geur/smaak. Niet alle paarden vinden bietenpulp zo geweldig lekker.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:15

Ik zal dan eerst beginnen met een klein beetje, en dat door de zemelen en lucerne mengen.
Morgen maar even kijken waar ik het kan krijgen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:45

Heb je een Welkoop/boerenbond in de buurt? daar is het wel :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:57

Ja welkoop vlakbij :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:36

Let wel op, bij de welkoop hebben ze 2 verschillende soorten bietenpulp. Een bietenpulp met ong. 14% aan suikers en een bietenpulp met ong. 9% suiker. De zakken zijn identiek, alleen het ordernummer is verschillend. Nu weet ik niet precies meer welk nummer de 9% heeft. Iets met 1085, maar dat zouden ze je bij de welkoop moeten kunnen vertellen :D

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:59

Als het goed is kan ik het dan aan de ingrediënten lijst zien toch?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:42

mabel94 schreef:
Ik meld mij hier ook even. Na een jaar tobben met mijn merrie met bloedwormen, was ik het zat en heb ik een afspraak gemaakt bij de kliniek om haar te laten onderzoeken. Gister heeft mijn paard bij de diagnoses waar we al een jaar mee bezig zijn (bloedwormen en Diatase) ook nog een de diagnose maagzweer gekregen. Heel fijn dus. Nu een kuur Gastrogard geven. Ik heb gister bij mijn voerhandelaar een zak Gastro+ gehaald, mijn paard is erg gevoelig op der buik. Ik hoop dat het iets gaat doen. Ik vind het voer er goed uit zien en mijn kieskeurige merrie eet het goed. Ze eet namelijk slecht voor een paard en eet bijna alle krachtvoer met lange tanden maar de Gastro+ gaat er gemakkelijk in. Ik houd jullie op de hoogte.

Wat ik jammer vind, is dat gastro+ een brok is. Omdat paarden dit al gauw te snel eten en dat is weer slecht voor de maag. Maar goed, ik ben benieuwd naar alle ervaringen. Als die positief zijn, probeer ik het ook misschien.

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:39

henshem schreef:
mabel94 schreef:

Wat ik jammer vind, is dat gastro+ een brok is. Omdat paarden dit al gauw te snel eten en dat is weer slecht voor de maag. Maar goed, ik ben benieuwd naar alle ervaringen. Als die positief zijn, probeer ik het ook misschien.

Hierbij mn eerste update. Ik merk wel degelijk verschil bij mijn paard. Ze at alles met lange tanden maar xe begint nu weer wat meer eetlust te krijgen. Dit betekent dat haar maag ook rustiger is. Daarnaast wordt ze weer energieker en begint haar vacht weer te glimmen (dit is al heel lang niet zo geweest en ik heb verschillende soorten voer geprobeerd) van subli tot equifit. Maar dit voer zie ik eindelijk na bijna anderhalf jaar mn merrie opknappen Tegen het schrokken kan je er een beetje luzerne doorheen mixen of muesli. Ik doe dit ook, ondanks fat mijn merrie helemaal niet schrok maar hoe meer kauw bewegingen des te beter voor de maag. In het foldertje van gastro, wordt het geadviseerd het met brix of mix te geven van havens voor optimaal resultaat.

Ik kan dit voer tot nu toe echt aan radenvoor paarden die een gevoelig maag hebben

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:19

zerena schreef:
Als het goed is kan ik het dan aan de ingrediënten lijst zien toch?

Dat is het vervelende...het staat niet op de verpakking vermeld.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:29

Aller eerst heel erg bedankt voor al het advies dat jullie mij eerder hebben gegeven! Mijn pony is herstellende van zijn maagzweer. Ik heb hem eerst maagcompositum van de groene os gegeven, daarna abprazole. Hij viel ook wat af dus kreeg hij om de dag slobber en compact gras erbij. Hij gaat vanaf deze week ook lijnzaad olie krijgen erbij.

Helaas is mijn abprazole bijna op en mijn pony heeft het echt nog iets langer nodig, dus ik vroeg me af of iemand hier nog wat abprazole over heeft? Ik zou het enorm waarderen, als je nog wat over hebt graag een pb'tje sturen! :)