Een pony met IR kan snel opknappen hoor! Mijn Fly had in januari 2010 een Insulinewaarde die niet meer te meten was (boven de 300) in combinatie met een veel te hoge Glucose. Ze was toen bevangen. Een half jaar later was de Insuline gelukkig gedaald naar 86,6 en de Glucose vreemd genoeg onder het peil 3.3 en weer een levendige pony. Die van mij was echt heel ziek en knapte op van Vitamine E en Selenium en Magnesium en wandelen. Bleek dat ze daar eigenlijk al jaren een tekort aan had gehad.
Dan heb je ook weer een andere oorzaak die de IR in werking zet, en dus een andere behandeling.. Zal ook weer veel verschil in zitten waarschijnlijk.. Fijn dat jouw paardje zo snel al is opgeknapt..
MaiNat
Geplaatst: 28-08-13 19:49
Dank je SuperRoos. Uiteindelijk bleek dat ze al jaren daarvoor ook IR had, en daarom last van vage klachten (stijf met lopen, vetbulten op kont en manenkam, zweten zelfs bij -5, tranende ogen, opgezet/uitgezet soms) maar toen dacht ik enkel aan hoefbevangenheid in combinatie met shet dat dat de oorzaak was. Ook dierenartsen wisten toen nog niet veel af van IR. Achteraf valt dan alles op z'n plek. Wat ik bedoel te zeggen is als uiteindelijk iets zoals IR echt gediagnosticeerd is dan kan je het pas echt gaan behandelen. Bij mij heeft het daarvoor wel 6 jaar geduurd met aanmodderen en moest ze eerst goed ziek worden voordat het IR pas aan het licht kwam bij haar. Maar het blijft lastig hoor elke pony is ook weer anders.
Zelfde verhaal hier inderdaad... Geen dierenarts had ooit IR benoemt aan mij en daardoor veel verkeerde adviezen gegeven over mijn veel te dikke pony die eigenlijk ook enorme tekorten had.. Gelukkig is er nu wat meer kennis maar nog steeds moet je erg veel zelf uit puzzelen vind ik.. Wel fijn dat we hier in ieder geval ervaringen kunnen bundelen en elkaar kunnen helpen
Mijn shetlandpony blijkt net over het randje te zitten met haar waardes; 26,6 terwijl 26 het max. is. Net als met haar acth waarde. Nu geef ik al tijden eigenlijk alleen maar hooi/gras en 1x per dag een handje muesli voor het vermengen met al haar extra's zoals; magnesium, vit. E, monnikspeper en echaniqea. Dit omdat ik al 2 jaar vermoed dat het niet goed zit bij haar, maar nooit verder kwam bij DA's, omdat pony er toch super gezond uitziet.
Hoe merken jullie dat je paard vit e tekort heeft? Bloedafname of gewoon geven en bij verbetering doorgeven?
Pandora2
Geplaatst: 29-08-13 21:26
Voor dat vit e tekort zou ik als ik jou was bloed laten nemen om eventuele tekorten vast te stellen .Wat doet ze of doet ze niet dat je denkt dat ze vit e tekort heeft ?
Wij en dierenarts verdenken haflinger van IR. Geen testen oid gedaan. Altijd te dik, harde manenkam, vetpockets, stijf, brokkelhoeven en groeien zeer weinig en schuren. Zodra ze gras eet schuurt ze giga en groeit echt dicht. Staat dus op paddock en vogeltjeslandhooi wat ook nog geweekt wordt. Krijgt vitaminekorrel van marstall en magnesium. Sinds we hooi weken en 5 kg geven valt ze af en ziet er beter uit. We kunnen ons zo voorstellen dat je veel voedingsstoffen en dus ook vitamines en mineralen eruit spoelt en us vitaminekorrel dan genoeg. Je leest verhalen dat paarden toch tekort kunnen hebben
Heeft het (bijna) niet groeien van de hoeven ook met het niet goed kunnen verwerken van suikers/IR te maken dan? Dan zou me dat raadsel ook opeens duidelijk worden.
Dat denk ik niet - het slechte groeien van de hoeven heeft waarschijnlijk meer te maken met andere voedingsstoffen waaraan tekort is..
Pandora2
Geplaatst: 30-08-13 20:01
Ik geef de Formula4Feet van Equilife bij hun rantsoen van hooi en strookbegrazing...een heel volledig supplement waar ik heel erg goede resultaten mee heb, ook voor hun voetjes ! Is wel goed aan de prijs, maar voor mij z'n geld dubbel en dik waard
Ik heb juist het tegenovergestelde hier groeien de hoeven veelste hard,van mijn beide paarden eigenlijk ook niet prettig,ben nu gewoon op 6 weken tijd mijn ijzers kwijt en de hoeven zien er uit of er jaren geen hoefsmid bij is geweest.Terwijl hij eind Juni nog alles heeft gedaan.Ze krijgen alleen gras. Het Ir paard heeft zulke harde hoeven dat de smid met de tang stukken er af moet nijpen voordat hij ze goed kan vijlen en alles.
Idd z'n forum als bokt is zo ontzettend leerzaam! Ook omdat er eerst zo weinig van bekend is en je juist er ook meer van wilt weten en ook ervaringen wil delen.
Vitamine E kan je meten door een bloedonderzoek te laten doen. Ikzelf heb dat ook een keer gedaan (kost wel 40 euro extra) bij haar gewone IR test van de Gezondheidsdienst. De dierenarts moet het dan volgens mij wel extra aankruisen op formulier/extra bloed afnemen. Volgens mij heb je dan het spierenpakket nodig.
Ik weet niet of IR invloed heeft op hoeven. Dagelijks loopt ze uur tot anderhalf uur op de stenen en denk dat ik maar 3 of 4 keer per jaar een hoefsmid moet laten komen. Ze worden zelfs dan nooit te kort maar groeien af en toe beetje scheef dus dan dan moeten ze maar een beetje bijgevijld worden en de straal natuurlijk bijgehouden. Maar qua lengte van de hoef die blijft eigenlijk het hele jaar door hetzelfde (of ze heeft dan extreem harde hoeven die niet groeien of ze heeft hoeven die heel hard groeien en gelijktijdig slijten ) wat het nou precies is weet ik niet.
Darah3
Geplaatst: 01-09-13 09:07
Pandora2 schreef:
Na een jaar went het wel...geraak nu lichtelijk in paniek als ik de ribbetjes niet zie
Er is nog hoop voor me! En ik hoop dat we het jaar mogen halen!
Ik heb met mijn pony gelukkig niet hoeven aanmodderen. Ze had wat vage klachten die overeenkwamen met Cushing, ik heb toen de tip gekregen om ook IR te laten testen. Uitslag ACTH was normaal, maar insuline totaal niet, dus IR.
Met welke vitaminesupplementen hebben jullie ervaring? Ik heb er nu eentje van Audevard, maar die is redelijk onbekend (op internet dan ).
Audevard is een frans merk dat de laatste jaren erg actief is op de DA-markt en velen heeft weten te overtuigen dat ze hun supplementen zouden moeten voorschrijven - of dat een goede zaak is?
Hoe dan ook: de variant die jij hebt (de 'Activ') is een gewoon vitamine supplement, maar wel één die NIET specifiek voor IR paarden is.. ik zou het nooit aanraden vanwege het zeer hoge ijzergehalte (5000 mg) want dat is absoluut niet goed voor een IR-paard.
Dat vind ik moeilijk te zeggen als ik de voedingstoestand, het dieet en het management van jouw paard niet ken.. wat wel van belang is bij Insuline Resistentie is dat de mineralenhuishouding goed in balans is. Dat kun je vaststellen door hooi en voeranalyse. Veel mensen hebben echter wisselend hooi ( dus niet een seizoen lang hooi van hetzelfde land) en dan wordt het gokken. Ik denk dat Your Horse Trace als mineralen supplement een goede aanvulling kan geven - verkrijgbaar bij Food for Thought ( = Assiepassie op Bokt)- maar daar zit alleen geen vitaminescala in. Wel Vitamine E.
het ging heel erg goed met mijn hafje, ze is mooi afgeslankt en zit lekker in haar vel! het enige is dat ze nu allemaal rare korstjes heeft over haar hele lichaam, je kan het er heel makkelijk uithalen, iemand enig idee wat dit is? zo ziet ze er nu uit
Littlesannie... dat kan van alles zijn, variërend van vliegen, mugjes tot en met schimmel of schurft. Als je je er zorgen over maakt moet je je DA het laten onderzoeken en evt een huidschraapsel laten nemen.
@darah ik geef de Formula4Feet van Equilife aan alle 3 hier gewoon omdat het een heel compleet supplement is. Anders even kijken op de site van Equilife, vind je een heleboel info hieromtrent !
@littlesannie ze ziet er echt een sportmodelletje uit, helemaal toppie ! Die korstjes en bultjes heb ik hier ook een tijdje gehad, maar was net voor de zomer, waren bultjes met zo'n korstje op...heb er elke dag een antibacterieel en wondhelend zalfje opgesmeerd en na een paar weken was alles weg....nooit geweten eigenlijk waardoor het kwam, misschien toch vliegen of dazenprikken ?