[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:05

ik had die van mij bij agradi gekocht trouwens. stuk goedkoper dan de echte hoody ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:13

marjoleinft schreef:
pony heeft eczeem deken om.
en spuit hem elke dag in met bremse bremse.
paarden staan nog niet op het land,
nu krijgen ze smorgens en savonds kuilgras.
en krijgt een halve basis brok en een halve muesli.

Las in je topic, dat je wortelen voerde en ook qua biks/muesli nogal zwaar besmet met suikers. In dat topic zijn volgens mij al goede voeders voorbij gekomen. Weinig suikers en misschien ook niet teveel geven. En zorgen dat ze in de tijd dat er veel knutjes zijn binnen staan. Kuilgras kan ook te vet zijn. Zou eens proberen met gewoon en dan het liefst stengelig hooi te gaan voeren.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:26

Agradi dat ken ik niet, heb net even gekeken en die van mij lijkt er idd op ikenindi ;-).
Het merk dat is onbekend, zie er niets op zitten iig.
Heb hem gekocht voor 55 euro, had haar via MP en ben zelf gaan snuffelen naar een site, die is al wel in de lucht, maar die werkt eigenlijk nog niet, je kunt haar het beste bellen, zie advertentie MP, paarden-overige toebehoren en dan zoeken op GET. Ze is erg aardig en als je dus tips of wat dan ook hebt, die zijn welkom, ze is hartstikke enthousiast dat men er zo mee bezig is hier. Ook verkoopt (of gaat verkopen) ze hoofdstellen, maar daar heb ik geen verstand van, ook kopies (al mag ze dat zelf natuurlijk niet zeggen), volgens mij was de naam Dijon ofzo van het bekende hoofdstel, ik heb er echt geen verstand van!
De service was super, 1 belletje en de dag erna lag het pakje er al en idd zoals ikenindi ook al zei: een stuk goedkoper dan de echte hoody en dan kreeg je er ook nog eens een bijpassend halster bij, super toch!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:27

dat blijft in gedachten, als er ergens een financiele meevaller opduikt komt er zoeentje bij voor reserve :)!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:29

haha naaltje, ik was al vooruitgesneld op mijn staatsloterij prijs, die ik dus NIET gewonnen heb en ik was er toch zo zeker van, zucht..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:32

ik zeg niks, moest tanken vandaag :x :+

had overigens nog geen echte gaten in de equitheme zitten die nu op ligt :) wel een paar beschadigingen, maar die zijn van vorig seizoen nog denk ik :)
morgen even hélemaal nauwkeurig nalopen met naald en draad :))

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:41

Hé da's een goede tip als reserve deken! Sinds vandaag ligt ook hier de hoody weer op...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:22

die ep hoody zat ik ook tussen te twijfelen
vandaag werd mn rambo hoody besteld dus hopelijk volgende week ophalen om te passen.
verder ben ik op mn werk eens gaan spitten en heb ik tot nu toe de insectenbeetcreme van het kruidvat meegenomen om aan de binnenkant van de achterbenen te smeren. dit om het te verzachten van de beten. laat weten hoe het bij mijn paardje aanslaat.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 06:16

zammie: gevaren voor stoffen in lijnzaad moet je een beetje in proportie zien, een ons lijnzaad hoeft geen enkel probleem op te leveren, ga je meer voeren en dat kan tot 1 a 2 kg zijn in speciale gevallen, dan moet je er wel rekening meehouden.

lijnzaad bevat naast zeer veel gezonde stoffen, ook twee stoffen die bij grotehoeveelheden een nadelige invloed kunnen hebben, de ene is blauwzuur ewn de andere is peroxide, beide leveren een risico op voor de darmen, ze doen dit voornamelijk bij reactie met zuurstof. in het zaadje zelf zit veel olie en van nature ook vitamine E.

Vitamine E werkt voornamelijk als anti-oxidant, het gaat (nare) verbindingen met zuurstof tegen. als je dus lijnzaad in grotere portie's voert zou extra vitamine E, minder kans geven op schadelijke verbindingen met zuurstof, die invloed zouden kunnen hebben op de darmwand. vooral paarden die door koliek of andere darmbezwaren gevoelig zijn zouden dan wat beter beschermd worden.
koken gaat bij grote hoeveelheden in ieder geval de aanwezigheid van blauwzuurgas tegen, het verdampt/vervluchtigd. vitamine E wordt door de hoge temperatuur ook onwerkzaam.

olie opzich bevat door het moderne fabricage proces weinig vitamine E meer, veel blijft achter in het restproduct, de olie wordt meestal ook geraffineerd tot een helder en schoon product, dat overleefd vitamine E niet of nauwelijks, olie zal alleen voldoende vitamine E bevatten als dat na het maken weer wordt toegevoegd. dat verklaard waarschijnlijk ook het grote prijsverschil, tussen supermarktolie en speciale paardenolieen.

er is als je veel meervoudig verzadigde vetten (uit olie of andere bron) voert, veel extra vitamine E nodig. vandaar het advies als je veel olie voert (meer dan een kwart liter) extra goed te kijken naar de hoeveelheid vitamine E in het rantsoen en zonodig extra te geven. in vers groenvoer zit heel veel vitamine E. oud ruwvoer heeft weinig meer over.

er bestaan maar liefst 8 soorten, vitamine E, de meest werkzame is alfa-tocopherol, de werkzaamheid van vitamine wordt uitgedrukt in internationale eenheden (IE of IU) 1 mg tocopherol staat gelijk aan 1 IE, de andere 7 zijn veel minder in werking. kijkj dus altijd wat er op een verpakking staat of kijken of het vitamine E-gehalte uit tocopherol bestaat of naar de hoeveelheid uitgedrukt in IE.

dat je geen voerresten die met vocht in aanraking zijn geweest (al of niet in de voerbak)niet moet voeren of moet verwijderen geldt voor alle paardenvoer, het meeste bederft vrij snel en levert vaak gevaarlijke schimmels en bacterieen op, dit is wel heel algemene basiskennis!
ook kuilvoer,voordroog of geweekt hooi kun je om dezelfde reden niet lang bewaren, dus nooit meer geven of maken dan opgegeten kan worden binnen een aantal uur en de restjes weggooien.
een lichte koliek levert een diereartsrekening op, die een grote veelvoud is van wat je besparen kan door bedorven voer te geven!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:14

marjoleinft schreef:
wie weet nou echt welk zalfje helpt tegen de jeuk??
me pony word er knettergek van.
ik smeer vanalles maar niks lijkt te helpen.
wie o wie weet er raad.

mentholpoeder ;)

word ook wel gebruikt als je waterpokken hebt, is heel goed tegen de jeuk,alleen word je pony er wel wit van. :P
maar je dier heeft nu toch een prik gehad?
dan zou het wel minder moeten worden.
zou wel de wortels gaan weglaten als ik jou was :j

bij ons staan de paarden nog steeds wel rustig hoor. maar alles is zo open bij ons en het waaide gister ook best.
heb bij ap geen jeuk meer gemerkt,maar hij is wee heel relax onder zijn deken

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:09

anti-jeuk.

alle vettige of verzachtende zalfjes voorkomen vaak alleen uitdroging of meer schade, voor de oorzaak van de jeuk doen ze niets, vaak wordt wat geprobeerd met verkoelende zalf met menthol of kamfer. soms werkt het iets.

water heeft de zelfde werking en schijnt inderdaad ook echt wat te kunnen betekenen om de histamine afbraak te verbeteren: paar keer per dag afspoelen met zachtjes stromend water, eventueel kun je ook wat ijsblokjes stuk slaan en in een plantenspuit frommelen, aanvullen met koud water en knijpen maar. een schone rugspuit gaat nog beter.

soms wordt ook gepropeerd met antihistamine zalf wat te bereiken, ook weer met sterk wisselend resultaat, je kunt het misschien uitproberen met iets als azaronzalfjes. als zoiets werkt kun je met je DA overleggen of er een goedkopere vorm van toedienen bestaat. anti-histaminepreparaten kunnen ook oraal of via een injectie werken, er zijn veel verschillende en van de wat oudere worden paarden soms wat suffer of rustiger, die staan bijna allemaal op de dopinglijst.
ook hier overleg met je DA wat kan of mogelijk is.

cortisonpreparaten op de huid geven zelden veel bijwerkingen als je ze kort en op de juiste wijze gebruikt, ook deze kunnen oraal of per injectie, maar de uitwerking is wisselend per paard.
gebruik ze altijd via een DA, het zijn geen vrijblijvende middeltjes.
ze staan ook wederom allemaal op de dopinglijst.

voor middelen op de dopinglijst is soms wel ontheffing mogelijk, je moet dit wel vooraf regelen!

soms lukt het ook met middelen die de geur van je paard veranderen, uitwendig zijn dit vaak azijn(ook verkoelend), gebruik eventueel knoflookazijn, snij wat verse teentjes in stukjes en mik ze in de fles of druppel er wat etherische olie van knoflook door. knoflook kan via opeten soms zelf wat problemen veroorzaken, op de buitenkant zelden. (hier zaten de vliegen in de door knoflooksnippers ernstig meurende voerbak vrolijk mee te likken!) andere etherische olieen die wel eensa werken en die je met wat azijn redelijk in water kunt oplossen zijn lavendel,eucalyptus, geranium, citrus, noten, pepermunt/mentha, teatree, lemongrass, kruidnagel. olie nooit puur op de huid smeren verbrand snel, verdunt en zeer fijn vernevelen lukt meestal probleemloos.

echte etherische olie is duur maar ik deed vaak 2 jaar met een klein flesje, je gebruikt per mengsel maar een paar druppels, wel is er veel namaak te koop, vaak gewoon wat vermengd met gewone plantaardige olie of alleen plantendelen op plantaardige olie.

ook kun je thee maken en na koelen op je paard vernevelen of met een spons opbrengen, kijk uit sommige van noten en zwarte elzenblad verkleuren je paard.

paar geschikte soorten: berkenblad, zwarte els, notenblad,zwarte thee, rozemarijn, lavendel.
de lichte isabelkleurige fjord hier werd na een eerste test met zwarteelzenbladthee, oranje en niet zo'n beetje ook! noten geeft vaker zwarte sokken, ook niet voor bonte paarden echt een optie.

hier hebben we bij een vrij ernstig geval ook redelijk resultaat gehad door een lepel zachte zeep en een kop azijn aangevuld tot een liter met water en dat met een kwast of uitgeknepen spons op de haren te deppen, zo min mogelijk op de huid zelf.

dieselolie bevat teveel extra's tegnwoordig, petroleum wil op de lange haren nog wel eens wat doen, maar stip net de haren aan en niet de huid. ook voor hertshoornolie en pbh-spray geldt met mate. hier en daar een lichte stip met een bijna droge kwast met echte hoefteer kan wat camoufleren, maar kan op de huid in de zon ook weer verbranden, ook bij bewolkt weer!

wat hier er goed voor zorgde om de vliegen van wat diepere wondjes door schuren te houden was jodiumzalf, betadine jodium bijt niet. helpt ook direct tegen schimmels en bacterieen.

lidtekens en blijvende ruwe en verdikte huid wordt soms wat dunner en soepeler met een calendula (=goudsbloem) lotion of emulsie, gebruikte we vaak vanaf de herfst tot dat de plekken wat zachter werden, hoeft niet dik en is soms wat prijzig en moet best een aantal weken zijn werk kunnen doen. klitwortel verdunt ook en lost veel schilfers op en verkoelt door de alcohol die erin zit, kun je ook met een sprayflacon of plantenspuit wat zuiniger en makkelijker verdelen.

bij sommige paarden helpt een biergist of ander b-vitaminensupplement ook wel eens een poos, ook wordt soms vitamine B12 gegeven, je geeft dit niet omdat het tekort zou zijn maar puur omdat het paard anders gaat ruiken, het teveel wordt uitgeplast en geeft een bijzondere geur aan de stal.

de meest aparte die ik op het oude ZE topic tegen kwam was afgietsel an gekookte aardappels, kost niks maar geen idee of het werkt, ook zeewater werd daar als optie gegeven, ook weer een ander luchtje.

het meeste van dit spul hielp bij ons af en toe en anders probeerden we gewoon de volgende, teveel door elkaar gebruiken heft elkaar soms op en kan zelfs wat nadelen geven, lees dus zeker altijd even de bijsluiter als je dit soort dingen naast andere medicijnen gebruikt. en bij twijfel gewoon niet doen. gebruik medicijnen liever gewoon in overleg met je DA, die wet vaak beter wat kan dan een willekeurige internettip.

dit is nog exclusief alle andere commercieele en gewonere voedermiddelen die we zeker ook gebruikt hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:18

haha die vliegen in de voerbak waar knoflook zit ken ik..
maar ik denk wat knoflook betreft de grootste werking nog het reinigende gedeelte is waardoor je dier dus beter bestand is tegen de prikken van de vliegjes?

kwam pasgeleden tegen dat knoflook het suikergehalte in het bloed zou verlagen,misschien wel gunstig voor eczemers?
hier staat echt hele goede info:
http://www.food-info.net/nl/national/ww-knoflook.htm

die zachte zeep bedoel je dan de groene zeep?

de zeewater tip ken ik,maar ik heb hem gehoord dat je dan een kilo zeezout moet oplossen in 5 liter water en je pard daarmee dus moet insmeren..die 5 liter zit ik nu over te twijfelen trouwens, kon ook nog wel eens zijn dat de oplossing sterker was en het 2 liter water was en 1 kilo zout.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:38

ja, zachte zeep is de echte naam, maar iedereen kent alleen nog die onder de merknaam groene zeep, het gaat wel om dat glibberige gelige goedje, niet om de vloeibare variant groene zeep van driehoek. kruidvat had nog een ander merk en ook allerlei groothandels voor de veehouderij leveren het nog gewoon in emmers van 5 of 10 kg onder de naam zachte zeep.

niet inzepen of helemaal gieten, gewoon je best doen en alleen de haren aantippen, op de huid kan het soms wel wat jeukerigheid veroorzaken.

zachte zeep is van oudsher het midel om paarden te wassen, het ontvet niet en bevat niets anders dan zeep, ook ideaal om als je bijvoorbeeld luizen of mijten op je paard moet bestrijden al voorwasmiddel te gebruiken, de zeep los je dan op in lauwwarm water en de chitineschildjes van insecten worden dan zachter en poreuzer, eerst weer goed uitspoelen en daarna pas wassen met bijvoorbeeld de luizenshampoo of sebacil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:41

dat glibberige goedje in dat potje met die groene deksel :P
ik ken het,gebruik het nog wekelijks in de schoonmaak.

wij gebruikten dat vroeger altijd om de benen van de paarden mee te wassen
heb het zelf eigenlijk al heel lang niet meer gebruikt bij de paarden

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:08

we gebruiken die zachte zeep ook vaak als antibijtmiddel, misschien ook wel wat voor op eczeemdekens, beetje dun met de haren van een zachte borstel op de voorkeursplaatsen aan stippen, ze vinden het niet bepaald lekker en het zeker niet schadelijker dan andere antibijt.
wij gebruikten het vaak op hekkenposten of op planken van de bak. die aten ze anders met carbolineum erop nog alsof het snoepjes waren. je moet alleen na een flinke bui opnieuw doen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:33

Tug; Ik was de paarden nog steeds wel met groene zeep, maar gewoon wassen en goed uitspoelen kan dus ook bij eczeem paarden geen kwaad.
Ik was namelijk mijn eczemer er niet mee omdat ik dacht dat ze er nog meer jeuk van zou krijgen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:35

mijn stalhouder (boer van 70 + ) wist mij te vertellen dat mijn paard zomereczeem (jeuk) had omdát ik hem waste..
want hij deed dat met die van hem nooit en die hebben het niet
( :') )

groene zeep als anti bijt? vinden ze dat echt zo smerig? :D misschien goedkoper dan zo'n spuitbus van die stinkzooi :=

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:48

Thanks tug voor de info +:)+ Je bent wel onze ZE encyclopedie.
Groene (zachte) zeep heb ik vroeger ook altijd gebruikt. is dus ook het ideale middel voor het geheel wassen van het paard. Doe dit zelden, maar juist omdat ik de beschermde huidlaag niet wil aantasten. Dit zou dus met de zachte zeep wel kunnen. Ik heb volgens mij ook deze tips gelezen in het topic over oma's tips. Zal nog eens nakijken of er nog meer bijzondere dingen instaan...

Zam loopt nu dagelijks weer in pyama rond. Hij vind het echt geen enkel probleem, de 1e keer ging hij meteen al weer klaar staan met hoofd naar beneden en toen het te lang duurde (had de pyama nog niet goed opgerolt) ging hij zelf al zoeken naar het gat waar zijn hoofd door moet. Is denk ik voor ons mensen een groter "iets" als voor de paarden, dat ze de deken weer op krijgen.
Tot nu toe en dat ondanks dat er veel knutten zijn hier in de avond gaat het met hem nog steeds goed. Nog niet geschuurd, zijn moeder gisteren wel, nadat zij leeg werd geprikt door de knutjes. Staart heeft het even moeten ontgelden. Behandel haar dan gewoon met klitwortel, maar zal ook eens gewoon afspuiten gaan proberen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:52

@zammie; dat merkte ik hier inderdaad ook al :oo onvoorwaardelijke medewerking als ik met die bruine lap stof aankom en zijn hoofd die tunnel in moet, maar o wée als hij een halster aan moet en hooi/gras ziet?
zometeen even een kijkje nemen in het bos denk ik :)

lot255

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:33

mijn haflinger heeft al zo ongeveer 6 jaar zomerexeem, maar niks helpt, dekens en al worden kapot geschuurd, al doe middeltjes helpen ook niks. hij schuurt zijn manen en staart tot bloedens toe echt super zielig, ik was hem elke dag met betadine shampoo en laten hem ieder jaar inspuiten door de veearts met een of ander iets tegen de jeuk, dat scheelt altijd wel een beetje,

maar heeft iemand nog iets van een middel of tip dat bij hun paard werkte tegen de jeuk

ik las trouwens ergens dat als een paard niks had om tegen te jeuken het niet zou krabben, maar dat is onzin, die van mij kan met zijn achterbeen bij zijn manen komen en kan dat niet, blijven ze net zo lang op de grond rollen dat ze ook wondjes krijgen

xxx

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:42

lot255 schreef:
mijn haflinger heeft al zo ongeveer 6 jaar zomerexeem, maar niks helpt, dekens en al worden kapot geschuurd, al doe middeltjes helpen ook niks. hij schuurt zijn manen en staart tot bloedens toe echt super zielig, ik was hem elke dag met betadine shampoo en laten hem ieder jaar inspuiten door de veearts met een of ander iets tegen de jeuk, dat scheelt altijd wel een beetje,

maar heeft iemand nog iets van een middel of tip dat bij hun paard werkte tegen de jeuk

ik las trouwens ergens dat als een paard niks had om tegen te jeuken het niet zou krabben, maar dat is onzin, die van mij kan met zijn achterbeen bij zijn manen komen en kan dat niet, blijven ze net zo lang op de grond rollen dat ze ook wondjes krijgen

xxx

inderdaad of ze vragen wel aan weidegenootjes om te krabben... daar was die van mij goed in...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:44

betadineshampoo schijnt uit te drogen, dat is dan niet zo'n goede oplossing denk ik? vooral niet als je dat élke dag doet :oo

verder weet ik het ook niet.. allemaal zo specifiek..

lot255

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:44

ellepel schreef:
de zeewater tip ken ik,maar ik heb hem gehoord dat je dan een kilo zeezout moet oplossen in 5 liter water en je pard daarmee dus moet insmeren..die 5 liter zit ik nu over te twijfelen trouwens, kon ook nog wel eens zijn dat de oplossing sterker was en het 2 liter water was en 1 kilo zout.

maar prikt dat dan niet heel erg bij je paard? hoevaak zou dat dan moeten op een dag, moet het intrekken? erover gieten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:13

Over dat van als een paard nergens kon schuren, die opmerking, die maakte ik.
De reden van die opmerking en de achterliggende gedachte is het volgende.
Als je zoveel mogelijk schuurobjecten wegneemt, zal het dier veel minder schuren als wanneer die objecten er wel zijn.
Een paard kan zichzelf heel goed krabben d.m.v. achterhoeven en zittend over de grond schuiven en rollen.
Dat zijn al 3 manieren. Als een paard van alles ter beschikking heeft om nog eens te schuren word het veel erger.

Bij mijn pony werkt het wel, want hoe minder ze schuurt hoe minder jeuk ze krijgt. Schuren op zichzelf wekt ook weer jeuk op.
Dat is zo'n beetje het idee erachter.

Update van vandaag:
Mijn vermoeden van gister klopte, ik trof madam met geschuurde staart aan. Maar............
Vele malen anders dan ik gewend ben. Haren waren nog allemaal intact, en aan het 'design' van de geschuurde haren kon ik zien dat het een eenmalige actie is geweest. Ook stond ze super rustig te grazen, ondanks de vliegjes op haar. Wel heb ik toch maar de deken erop gegooid. Ze stak zo haar hoofd er weer in, zo sneu hé.

Toen naar de wei gebracht en hele kudde stond vooraan, alsof het een nieuw paard was haha.
Die van mij keihard gillen en toen was iedereen weer weg en de kust veilig.
Eczeempaarden op stal (staan er nog 2 naast die van mij) krijgen alleen vliegendeken op, dus ze kenden geen eczeemdeken.

*Snif* De ellende is weer begonnen |(

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:03

Hey iedereen

Ik heb ook een probleempje , sinds kort heb ik bij mijn mini shet in de hals 2 schuurplekken ontdekt. Aan de ene kant is de plek toch zo'n 10cm groot en staat er geen haar meer op maar korstjes... Aan de andere kant staat er nog een beetje haar op :(:) .
Nu zie ik hem steeds met zijn achterpoot krabben (zoals een hond eigenlijk).
De mini shet zelf is een hengstje van 10 maanden oud. Wanneer ik hem kocht had ik al gemerkt dat hij wat schilfertjes of roos in zijn manen had en in zijn vacht. Misschien zouden deze beginnen jeuken ?

Iemand tips of wat ik moet doen ?

Groetjes