nitrietveriftiging kan voorkomen maar voor zover ik weet moeten ze er dan wel heel erg veel van eten!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
creool schreef:Via deze link nog wat meer info over bietenpulp. Volgens mij kan je het bij de Welkoop krijgen.
http://www.vhiver.nl/VH_artik/2002_12/B ... voeder.doc
katiavl schreef:Ik ben juist cursus plantkunde van diergeneeskunde aan het leren, en daar spreken ze over een reel gevaar van nitriet vergifteging bij voerbieten. Dus ook bietenpulp.
Iemand die daar meer over weet? Mischien juist dan niet voeren bij een onstabiel paard, omdat er een tragere vertering is?
poes schreef:Ik pleit schuldig voor de mod-interventieIk wou namelijk erop wijzen dat gelijkaardige topics verschillend behandeld werden op Medisch. Ik vind dat we hier idd niet genoeg offtopic gaan, en dat dit topic gewoon in Medisch hoort. MAAR in een ander, erg gelijkaardig topic, vond de mod dat niet en werd het verplaatst naar PP waar het haast onmiddellijk de vergetelheid inraakte.. Terwijl ik de medische info daar ontzettend relevant vond...
Vandaar dat ik even Kris25 meldde dat ik dit vreemd vond, en blijkbaar mag een klein beetje discussiëren over mogelijke behandelingswijzen (want die bietenpulp wordt hier gezien als deel van helpen beter worden toch?) niet
Ik wil geen commentaar geven en ik weet wel waar Medisch voor dient, maar ik vind dit alles toch erg interessant, ook de verdere vorderingen van een ziektebeeld horen kan toch belangrijk zijn?
Ans schreef:Welkoop ben ik laatst geweest, maar daar hadden ze geen bietenpulp :S ....
En nu?
zal eens bellen of ze dat ook kunnen bestellen oid.
*edit* nee hebben ze niet
Ezter schreef:Hallo Ans,
Ik ben blij te horen dat het beter gaat met je paard en ik hoop dat hij zich volledig hersteld.
Nog even een tip mbt de bietenpulp: wij voeren het zelf ook. Het is fijn om te voeren, maar je moet er wel voorzichtig mee zijn. Wij doen meestal 1 voerschep pulpbrokken in een normale emmer water. Dit zetten we 's avonds om 9 uur ongeveer klaar, en wordt de volgende dag rond 3 uur gevoerd. Ik vind persoonlijk het maar 3 uur laten wellen erg kort! Ik zie na 3 uur dat het nog duidelijk uitzet, let hiermee op want als het in de buik nog uitzet heb je een probleem...
Heel erg veel sterkte en succes met je paard!