jcristina schreef:Ireen, jij was toch ook al een hele tijd aan het kwakkelen en uitproberen met je pony? Iedereen denk ik wel met een paard met deze ziekte, ze krijgen eerst allemaal kwaaltjes en als dat zo blijft ga je op zoek wat dat dan veroorzaakt.
Vergeleken met de verhalen die ik hier lees valt dat wel erg mee denk ik. Ik wist al dat Evita insulineresistentie had en ze had vaker ontstekingen dan "normaal". Daarnaast was ze erg veranderd in haar gedrag naar andere paarden. In het land werd ze opgejaagd en ze sloot zich helemaal af, was ook bang voor andere paarden.
Deze winter werd ze plotseling wel erg mager, dof in haar vacht, sloompjes etc. Juist omdat dat totaal niet bij Evita paste heb ik de veearts laten komen, die een afgebroken kies vond in haar gebit. We dachten dat dat de oorzaak was, maar ze bleef afvallen. Ik had zelf sterk het gevoel dat het niet klopte en kwam vlak daarna dit topic en een topic over cushing op het haflingerforum tegen. Toen begonnen voor mij eigenlijk veel stukjes op zijn plaats te vallen..
Deze lente kreeg Evita ook krulletjes op haar achterbenen en als het haar nat was over haar hele lichaam.
Ik denk dat we er bij Evita relatief vroeg bij zijn.
Ze krijgt inmiddels 3 weken pergolide, zit nu op de volledige dosis (1 mg, dat is voor een pony misschien wat hoog, maar als er sterke verandering is bouwen we dat eventueel weer af). In haar uiterlijk zie ik nog niet zo veel veranderen, alleen de vetbultjes boven de ogen lijken wat kleiner te worden en ze is aangekomen. In haar gedrag en beweging merk ik wel verschil! Maar daar kan het lenteweer ook een beetje in meespelen.
Afgelopen week sprak ik de veearts nog even, volgens haar hoef ik nu ook nog geen verandering te merken in haar uiterlijk.. vooral de manenkam, buik en bultjes kunnen nog wel even duren. Dat stelt me wel weer gerust 
Wat betreft het ontwormen.. ik maak een combinatie van streng ontwormen (iedere 6 tot 8 weken) en controle door middel van wormeitelling. In februari heeft Evita een lichte worminfectie gehad, ondanks dat ze vlak daarvoor nog met equest pramox was behandeld.
kekavo, wat fijn dat Major aan het verharen is!