Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:18

rumay schreef:
Stom maar nu ze weer zichzelf wordt merk je eigenlijk pas dat ze anders was geworden.

Dat heb ik ook met Eviet.. De verandering in haar karakter is zo langzaam gegaan, dat het me nauwelijks opgevallen is. Ik merkte wel dat ze wat rustiger en braver werd.. maarja, ze was inmiddels ook al wel de 20 gepasseerd, dus dat vond ik niet zo vreemd.
Nu loopt ze weer te dribbelen naast me als we gaan wandelen, en de stalhouder klaagt weer over het getrap tegen de deur als het bijna voertijd is Bloos Lachen

Fijn dat je het bij jouw dierenarts nu ook goedkoper kunt krijgen! Dat scheelt nogal!

Mexxuna, zie je bij Luna eigenlijk al verschil in haar uiterlijk en haar buik?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:20

Gister heb ik de uitslag gekregen vh bloedonderzoek en hij had (alweer?) een lichte ontsteking, was niets ernstigs zei de veearts (??) Verder had hij zich nog niet in het cushingsverhaal verdiept (?), waarschijnlijk had mijn pony het niet maar ik mag wel met pergolide beginnen toen ik het vroeg (?)
duss..... niet echt veel mee opgeschoten, behalve dan dat ik wel een recept krijg zodat ik het kan bestellen. Ik ben echt teleurgesteld, dit is al de vijfde veearts op rij die zo doet. Er zijn weer intussen meer schimmelplekken bijgekomen nadat ik met behandelen hiertegen begonnen ben , dit wijst volgens mij op weer verminderde weerstand of wordt het vaak erger voordat het over gaat, weet iemand dit? Ik heb teatree olie gebruikt, misschien kan ik toch beter imaverol gebruiken.
Verder schiet het verharen nog niet echt op, en heeft hij toch golven in de vacht gehouden op de hals en achterbenen.
Hij was gisteren wel weer even aan het spelen met de andere pony sinds een lange tijd, alleen hij liet zicht de hele tijd op zijn knieeen vallen, dit heb ik echt nog NOOIT bij hem gezien!
Het medicijn pergolide wat jullie geven, heet dit permax?
Van dat magnesium, fijn dat je even vertelt dat chelaat niet de enige goede soort is. Ik had dat niet zo op moeten schrijven, heb het tenslotte niet zelf uitgevonden.
welke veearts (uit welke plaats) heb jij trouwens, fargo?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:27

fargo, hoe is het trouwens met jouw paard (willy toch)?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:39

He wat vervelend Jcristina.. Het klinkt zo duidelijk bij jouw paard. Ik vind het vreemd dat een veearts zich er eerst in moet verdiepen. Volgensmij is het helemaal niet zo'n zeldzame ziekte namelijk.
Bij mij staat er op het doosje Pergolide Ratiopharm.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:56

Permax is inderdaad een veel gebruikt merk voor de pergolide, maar er zijn dus ook andere merken. Wat raar en wat naar dat jouw dierenartsen zo weinig geïnteresseerd zijn in wat jouw paard werkelijk mankeert en wat jouw paard nodig heeft Ach gut Huilen Verdrietig .
Ik zal een linkje naar de foto's van Willy opnemen, gaat van slecht naar zeer slecht naar veeeeel beter. http://pets.webshots.com/album/559072975czYxAv

Even een waarschuwing: cushing paarden zijn wollig en verharen slecht (ALTIJD!!). Met pergolide komt het verharen meestal wel weer op gang, maar ze verharen meestal toch wat trager en langzamer en de krullen gaan meestal helemaal weg, maar Willy heeft bijv nog wel eens wat krullen aan zijn benen.

Geeft niet van dat chelaat hoor; is prima hoor dat je dat hebt overgenomen, maar zo helpen we elkaar toch steeds een stukje verder qua kennis? Het is ook maar dat mijn vriend thuis is in grondstoffen (HTS chemie achtige achtergrond) dat ik het kon controleren toen en omdat ik weet dat Willy het prima doet op de Biomag van de paardendrogist die ook nog eens best voordelig is!

Ik heb een dierenartsen kliniek in Voorschoten/Leiden de Keerhoeve en ik heb een arts Arthur Asveld die zat in het westen van het land en zit nu in het oosten van het land; maar die komt ook op bezoek (doet ook accupuntuur en massage). Je kunt op hem googelen.

Begin in ieder geval gauw met de Echinea druppels van Bloem(gewoon bij de DA drogist te krijgen)!! Dat helpt met de weerstand en ook MSM helpt heel erg met weerstand en ook huid/hoef problemen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:54

Grappig, ik heb Arthur ook nog een tijd als veearts gehad toen hij nog bij meursing zat. Was een hele fijne arts!

Heeft iemand van jullie wel eens een osteopaat laten komen vanwege de cushing? Ik las op internet dat een osteopaat er soms ook wel iets mee kan. Voor Evita haar rug wil ik sowieso nog iemand laten komen binnenkort.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:55

Ja ik vind het ook erg jammer dat het zo gaat, en hoor ook allemaal dit soort verhalen om me heen. Ireen, jij was toch ook al een hele tijd aan het kwakkelen en uitproberen met je pony? Iedereen denk ik wel met een paard met deze ziekte, ze krijgen eerst allemaal kwaaltjes en als dat zo blijft ga je op zoek wat dat dan veroorzaakt. Je moet zelf toch veel lezen en zoeken en ik vind het super hier op het forum dat iedereen elkaar zo goed helpt, allemaal bedankt! Het is ook niet erg (wel vervelend natuurlijk) als een veearts geen oorzaak kan vinden maar wel als ze geen moeite doen en niet begaan zijn. Cushing is dacht ik ook niet zeldzaam maar misschien hebben de veearts die ik tref er nog wel nooit iets mee te maken gehad. Jullie/jullie veeartsen wonen allemaal ver weg helaas maar ik weet eerst wel genoeg denk ik. Ik ga in ieder geval beginnen met de pergolide en echinae en houdt jullie op de hoogte, ik vind het ook leuk een leerzaam om te lezen hoe het met de andere paarden gaat. Ik wil eerst niet teveel tegelijk geven maar als het nodig is kan ik nog magnesium en/of msm bijgeven. Ireen jij merkt dus al verschil door de medicijnen, ben je nu twee weken mee bezig? Heb je het stukje van osteopaat nethanja pruissers (als ik het goed schrijf) over cushing gelezen, moet je dat eens doen en misschien kun je haar via mail vragen wat zij voor je kan betekenen. En mexxuna kan het natuurlijk ook even vragen op school Haha!
Dank je fargo voor de foto's, hij heeft duidelijk een heel andere blik in zijn ogen als je andere paard whizard. Zo keek mijn pony ook precies uit zijn ogen! (de afgelopen twee weken is het beter met hem en kijkt hij frisser toe) Jouw paard is wel een heel duidelijk geval, of niet? Gaat het nu nog steeds zo goed met hem?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:51

Ireen_ schreef:
rumay schreef:
Stom maar nu ze weer zichzelf wordt merk je eigenlijk pas dat ze anders was geworden.

Dat heb ik ook met Eviet.. De verandering in haar karakter is zo langzaam gegaan, dat het me nauwelijks opgevallen is. Ik merkte wel dat ze wat rustiger en braver werd.. maarja, ze was inmiddels ook al wel de 20 gepasseerd, dus dat vond ik niet zo vreemd.
Nu loopt ze weer te dribbelen naast me als we gaan wandelen, en de stalhouder klaagt weer over het getrap tegen de deur als het bijna voertijd is Bloos Lachen

Fijn dat je het bij jouw dierenarts nu ook goedkoper kunt krijgen! Dat scheelt nogal!

Mexxuna, zie je bij Luna eigenlijk al verschil in haar uiterlijk en haar buik?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:54

Ik weet niet wat ik gedaan heb in bovenstaand berichtje.. maar er ging iets mis.. Boos!

Luna gaat goed, alleen haar buik wordt dikker, heb ik het idee.
Ze staat niet op gras en krijgt geen extra brok.

Ik denk dat ik ga verhuizen naar een accomodatie met een betere bakbodem, zodat ze altijd zuiver is.
Ik merk heel goed dat ze altijd onregelmatig is als de bak zwaar is, en wij hebben een hele zware bak...
als de bak nat is, loopt ze 100% zuiver. Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:07

Met Willy gaat het heel goed, we zijn de winter al weer bijna door en dat was vorig jaar een hele zware periode. Deze winter is het gewoon heel goed met hem gedaan, een keer een heel dik been (olfiantsbeen door mok). Dat is hetgene waar willy last van krijgt bij slecht weer en een natte paddock. Vorig jaar heeft ie wel 2 a 3 maanden steeds last van dat been gehad, nu misschien 1,5 week. Hij staat lekker 3 uurtjes buiten in de paddock met whizard en ze spelen zich helemaal leip. En dat is bij Willy het teken dat ie zich prima voelt. Vorig jaar was ie zielig en bang voor whiz en nu is ie weer helemaal stoer, dominant en vrolijk en speels.
Willy kreeg ongeveer 5 jaar geleden langer haar in de winter, maar toen dachten we gewoon dat het kwam omdat hij ouder werd en het een koude winter was (hij stond toen voor het eerst 3 uur per dag buiten ipv alleen binnen overdag). Een paar jaar terug kreeg ik almeer het vermoeden dat het cushing was maar mijn vriend wilde het niet geloven en bovendien zeggen ze op nederlandse info sites vaak dat er niets aan te doen is. Dus hij wilde niet geloven dat hij het had en dacht ook dat er toch niets aan te doen was dus ja wat moet je dan. Ik heb toen een heel jaar zitten lezen ofzo en heel veel info vergaard ook over medicijnen etc. Een tijdje zelfs al provarium breeding gegeven en daarna weer gestopt en TOEN ging hij ineens heel erg achteruit, had inmiddels overal krullen en kreeg toevallen en viel en was heel erg angstig, plaste veel en dronk veel en werd al zwakker in de achterhand en dikbuikig. We hebben hem toen voor het eerst geschoren want zijn temperatuur was zo van slag.. Toen kwam Arthur langs om zijn rug te behandelen en die zag hem vroeg hoe oud hij was en zei CUSHING. En BEHANDELEN zodat ie weer in balans kan komen. En zo is Willy sinds 16 maanden aan de magnesium, provarium breeding en de pergolide.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:25

Jippie!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Major is eindelijk in de rui Hyper!
Het heeft lang geduurt en inmiddels is hij dus nog steeds niet geschoren, maar als hij zo door gaat hoeft dat eerdaags niet meer. Iedere dag komt er wel een halve emmer haar vanaf, ik heb nog nooit met zo veel plezier gepoetst! En dat wil wat zeggen, want ik vind poetsen altijd al erg leuk om te doen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:00

wauw fargo, super dat het zo goed gaat! Zo zie je maar weer, je moet toch geluk hebben dat je net even die juiste persoon tegenkomt die weet wat het is wat je paard mankeert. Waarom geef je hem provarium breeding bij de pergolide?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:50

Jcristina: In eerste instantie was de pergolide nog niet te verkrijgen via de dierenarts, dat duurde gewoon even voordat we wisten of dat via de apotheek of via de dierenarts zou lukken. Toch adviseerde Arthur direct om toch met de Provarium te beginnen zodat je in ieder geval de cushing alvast aan ging pakken. Dus in december zijn we al snel begonnen met de provarium want die is binnen een dag binnen via de paardendrogist Haha! . En ook aan Arthur voorgelegd of ik met de magnesium kon beginnen ivm de harde spieren en de enorme stress en angst die willy had. Toen eerst mijn eigen magnesium pillen opgemaakt die ik nog thuis had voor mezelf Haha! Clown en toen bij de paardendrogist de biomag. Ook dat hielp, je zag zijn ogen rustiger worden binnen 1 of 2 dagen was ie al iets rustiger, het was niet weg, maar het gaf hem hulp. Dus daar ook mee doorgezet.

Ik heb later in een onderzoek eens gelezen dat provarium breeding (de grondstof dan wel) in kleine dosis heel goed werkzaam is. Dus wij geven half schepje 's morgens en half schepje 's avonds, ook gewoon ter ondersteuning van de pergolide. Hij krijgt maar 1 tabletje pergolide en dat is voor een paard van 700kg of meer best weinig. Ik heb het idee (maar goed dat is een gevoel) dat juist de combi elkaar ondersteund en ervoor zorgt dat het goed gaat en dat hij geen hogere dosis nodig heeft. En daarom wijzigen we nu niets meer aan deze combinatie tenzij hij zich natuurlijk minder goed gaat voelen.
En de MSM kreeg Willy al langer ivm zijn mok en olifantsbeen dat als je niet uit kijkt steeds terug kan komen.
De echinae ben ik gaan geven omdat ik in heel veel artikelen en bij vrienden in amerika hoorde en las dat juist het weerstandsprobleem al die bijverschijnselen geeft voor cushing paarden, variërend van vieze, onstoken kokers (vies verhaaltje), tot schimmel, huidproblemen, longontstekingen, tand en mondontstekingen etc.

Notabene ik vergeet wel eens te vertellen dat het ontwormen van cushing paarden heeeeeel erg belangrijk is en dan liefst om de 6 of 8 weken omdat ze veel kwetsbaarder zijn hiervoor!!!!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:41

Duidelijk! Ik zou het ook niet wijzigen als het goed gaat, helemaal niet omdat jij dat al eens meegemaakt hebt wat er gebeurt, toen je stopte met de provarium.
Wat betreft het ontwormen: mijn pony wordt er heel erg ziek van als zijn weerstand zo slecht is. Toen ik hem in het najaar van 2006 een wormspuit gaf (daarvoor deed ik het gewoon regelmatig), kreeg hij koliek. Toen zou het eventueel nog gekomen kunnen zijn door het afsterven van de wormen die er in zijn darmen zaten maar achteraf denk ik dat hij alleen een hele heftige reactie heeft gegeven op de gifstoffen in de wormkuur want toen ik hem daarna in het voorjaar van 2007 een wormspuit gaf werd hij hoefbevangen. Volgens mijn toenmalige veearts was dat onzin maar een reden voor de hoefbevangenheid was er niet te geven door hem. Sindsdien laat ik zijn mest onderzoeken op wormen voor ik hem een kuur geef maar dit is nog niet 1 keer nodig geweest sindsdien! Ze staan met z'n tweeen, er komt nooit een ander paard bij in de wei of stal en ik haal iedere dag mest uit het land. Doordat hij al zolang ik hem heb (4,5 jaar) steeds last heeft van zijn nieren worden waarschijnlijk de gifstoffen niet goed en snel genoeg afgevoerd (van zo'n wormkuur oa) waardoor hij uiteindelijk hoefbevangen is geraakt. De symtomen van ieder paard zijn dus verschillend. De afgelopen twee weken voelt hij zich beter had ik al verteld en -heel vreemd- ik heb deze week 2x gezien dat hij een stijve had! Nog noooit eerder gezien bij hem!!! (heb trouwens wel even toestemming gevraagd om dit op het forum te zetten, hij had er geen problemen mee Bloos ) het is een ruintje en hij heeft dit ook nooit gedaan bij andere paarden of hengstige merries, zou dit komen door verstoorde hormoonafgifte? Hij liet zich ook al op zijn knieeen vallen tijdens het spelen, net zoals hengsten dat doen, heeft hij ook niet eerder gedaan zolang ik hem heb. Ik heb twee weken geleden een healing bij hem laten doen via een foto, een beetje uit 'laatste redmiddel idee', dit had ik al een hele tijd geleden afgesproken. Sindsdien is hij vrolijker, minder lusteloos, en nu begint hij opeens met deze dingen. Ik ga er wel een beetje van twijfelen of het wel goed is als ik nu met de pergolide begin, aan de ene kant zijn er al die kwalen die hij al zolang heeft en ik geloof ook eigenlijk niet dat hij nu helemaal beter zal worden, maar hij verandert wel nu. Wat vinden jullie ervan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:04

Nieren en overbelasting ervan kan rechtstreeks komen door al die gifstoffen die zijn eigen lichaam nu al produceert. Cushing paarden maken te veel cortisol (-stress hormoon) aan en ze maken te weinig aan van het "gelukshormoon" waardoor ze dus depressief zijn. Maar ze hebben dus heel wat gif van hun zelf al af te breken. Daardoor zijn ze waarschijnlijk ook misselijk en beetje gedesorienteerd.

>>>>
Citaat:
Cushing syndroom is een aandoening waarbij er te veel van het hormoon cortisol wordt gemaakt door de bijnierschors. De bijnierschors is de buitenste laag van de bijnieren.
>>>>>

Nu zou ik denk ik helemaal beginnen aan de pergolide want als zijn hormoonhuishouding en productie van cortisol weer op orde wordt gebracht worden zijn nieren dus ontlast en zal hij zich stukken beter moeten gaan voelen. Er zijn ook mensen hier die "ontgift" producten hebben gebruikt zodat het lichaam sneller schoner wordt. Wij hebben dit niet gedaan omdat Willy toen hij echt ziek was ook niet zo best at en dan moet je toch voorzichtig zijn om nog iets extra's aan het eten toe te voegen naast de provarium etc.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:15

hoi Fargo, dus het feit dat hij iedere keer problemen heeft met zijn nieren kan heel goed komen door het teveel aan cortisol (teveel=gif?)wat aangemaakt wordt door zijn lichaam.. Ik heb hier iedere keer met behulp van een goede homeopaat druppels voor gegeven waar hij dan wel weer van opknapte maar helemaal fit werd hij niet meer, met rijden toen ik dat nog deed bleef hij ook altijd erg gespannen maar nu ik dit weet (en als hij echt cushing heeft) is het allemaal hierdoor te verklaren. Ook ging hij onregelmatig lopen, zoals al meerdere mensen hier eerder in het topic hebben geschreven. Wat vind je trouwens van de 'hengstachtige' acties? ben ik heel benieuwd naar.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:22

jcristina: heeft jou paard écht hengstenacties? Zoals; dikke nek opzetten, opgewonden raken bij het zien van een ander paard (ongeacht geslacht), "dekken", veel (laag) hinneken.. ??
Mijn merrie wél, en om deze reden krijgt zij geen pergolide, maar: Parlodel.
Parlodel wordt humaan gebruikt om; moedermelk te remmen, vooral bij vrouwen die een abortus hebben laten plegen/of laat een miskraam gehad hebben, om de hormoonhuishouding weer op peil te krijgen.
Luna is nu absoluut geen "hengst" meer. Lachen
Dus dan zou ik voor de Cushing Parlodel overwegen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:39

Mexxuna; nee zo drastisch is het niet, alleen dat van zichzelf op de knieen laten vallen tijdens spelen (heb ik nog maar 1 keer gezien) en dat zijn plasser -zeg maar- in vol ornaat is, maar toen was er beide keren geen ander paard in de buurt en liep hij ook niet te dribbelen ofzo, hij stond gewoon stil een beetje te slingeren ermee. Dit heb ik nog nooit eerder gezien bij hem en ik kan er ook geen info over vinden. Verder komt hij niet echt mannelijk over, het lijkt gewoon of hij wat beter in zijn vel zit en ik dacht dat het misschien zou kunnen komen doordat er ineens veel hormonen vrijkomen ofzo. Jouw paard maakt dus teveel hormonen aan en een ander juist teweinig, of niet? Wel belangrijke info, bedankt hiervoor! Fijn dat het beter gaat met je merrie!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:01

Mexxuna: jouw paard is een merrie met hengstenneigingen en jcristina haar paard is een ruin met een beetje voorjaar hengstenneigingen! Een ruin mag best hengstenneigingen hebben, een merrie in principe niet. Dat betekent nog niet dat haar ruin hetzelfde medicijn moet hebben?! Denk ik hoor..

Het voorjaar en de betere temperatuur en meer lichturen op een dag zorgen er waarschijnlijk voor dat het paard van jcristina zich in ieder geval weer wat lekkerder voelt en zelfs een beetje hengstenneigingen krijgt. Ik denk niet dat dat echt cushing bijwerkingen zijn Bloos Dat hoeft in ieder geval niet persé.... Maar nu we het er over hebben, bedenk ik me dat willy gisteren op stal tijdens het poetsen de boel ook vrolijk buiten had "hangen".

Jcristina: ja een cushing paard voelt zich zo naar omdat zijn hormoonhuishouding en zijn cortisol gewoon onwijs overhoop ligt zo erg zelfs dat hij ook last van insuline resistentie kan krijgen (ik bedoel maar). Onlangs had ik het er met een arts van de keerhoeve over dat willy zo veel beter was en hij zei ongeveer: ja ze kunnen er goed ziek en beroerd van zijn doordat ze zoveel hormonen e.d. overproduceren.
Ik weet dat ik ook aangeraden ben om te ontgiften en dat ik er ook over gelezen heb dat diverse paarden zo'n kuur hebben gedaan bij hun cushing paard, maar in jouw geval gaat de oorzaak niet weg (als het cushing is) en dat wordt niet behandeld nu en dan blijft ie dus zijn nieren overbelasten.

Oh ja en provarium breeding helpt dus ook heel erg met deze beetje sexu**l getinte hormonale problemen bij zowel merries als hengsten. Maar dus ook bij zeer humeurige merries met hormonale periodiek problemen en bij hengsten die erg hengst zijn .

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:15

Sorry, ik dacht dat dit paard ook een merrie was ... !! Lachen
Ik moet ook wel zeggen dat ik ook mocht kiezen van de dierenarts.. óf de homonen zsm op peil krijgen (parlodel) of de vacht en buik snel op orde krijgen (pergolide).

met de parlodel gaat het goed, behalve dat ze wat hallicunaties heeft.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:31

fargo schreef:
Permax is inderdaad een veel gebruikt merk voor de pergolide, maar er zijn dus ook andere merken.

Dit klopt niet..
Permax is het enige medicijn in Nederland dat de werkzame stof "pergolide" heeft.
Pergolide is er dus niet van verschillende merken, Permax is het merk (Originele Nederlandse naam).
En Pergolide is de werkzame stof, of genoemd de stofnaamverpakking.

Je hebt pergolide wel van verschillende fabrikanten... (** even uit mijn hoofd Bloos **), je hebt pergolide van;
Ratiopharma, Sandoz en Apothecon.

Parlodel daarin tegen is (nóg) niet merkloos (dus in stofnaamverpakking) te verkrijgen, en is dus automatisch duurder dan merkloos.
De werkzame stof in Parlodel is bromocriptine, stel als Bromocriptine op de markt komt als verpakking, dan zullen de fabrikanten zoals; Ratiopharma, Sandoz, Apothecon, Hexal, Centrafarm e.d. deze allemaal uit willen geven.

Dat is dus de onderlinge strijd tussen de geneesmiddelfabrikanten.. waar het ziekenfonds (humaan) nu zoveel last van heeft, en sommige ziekenfonds pakketten gaan nu zelf maar vast leggen welke fabrikant hun patient mag nemen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb..
Permax is dus het enige nederlandse merk voor Pergolide.
En Parlodel voor bromocriptine. Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:31

Merk en fabrikant gebruik ik een beetje door elkaar heen, sorry.. We werken niet allemaal bij de apotheek Bloos Bloos . goed dat je het even toegelicht hebt!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:18

fargo schreef:
Merk en fabrikant gebruik ik een beetje door elkaar heen, sorry.. We werken niet allemaal bij de apotheek Bloos Bloos . goed dat je het even toegelicht hebt!

Dit is het enige wat ik weet... jij bent onze "cushing expert" !!! Haha! Clown

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:33

Bedankt voor alle toelichtingen weer, ik ben een stuk geruster. Echt super hulp!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:16

jcristina schreef:
Ireen, jij was toch ook al een hele tijd aan het kwakkelen en uitproberen met je pony? Iedereen denk ik wel met een paard met deze ziekte, ze krijgen eerst allemaal kwaaltjes en als dat zo blijft ga je op zoek wat dat dan veroorzaakt.

Vergeleken met de verhalen die ik hier lees valt dat wel erg mee denk ik. Ik wist al dat Evita insulineresistentie had en ze had vaker ontstekingen dan "normaal". Daarnaast was ze erg veranderd in haar gedrag naar andere paarden. In het land werd ze opgejaagd en ze sloot zich helemaal af, was ook bang voor andere paarden.
Deze winter werd ze plotseling wel erg mager, dof in haar vacht, sloompjes etc. Juist omdat dat totaal niet bij Evita paste heb ik de veearts laten komen, die een afgebroken kies vond in haar gebit. We dachten dat dat de oorzaak was, maar ze bleef afvallen. Ik had zelf sterk het gevoel dat het niet klopte en kwam vlak daarna dit topic en een topic over cushing op het haflingerforum tegen. Toen begonnen voor mij eigenlijk veel stukjes op zijn plaats te vallen..
Deze lente kreeg Evita ook krulletjes op haar achterbenen en als het haar nat was over haar hele lichaam.
Ik denk dat we er bij Evita relatief vroeg bij zijn.

Ze krijgt inmiddels 3 weken pergolide, zit nu op de volledige dosis (1 mg, dat is voor een pony misschien wat hoog, maar als er sterke verandering is bouwen we dat eventueel weer af). In haar uiterlijk zie ik nog niet zo veel veranderen, alleen de vetbultjes boven de ogen lijken wat kleiner te worden en ze is aangekomen. In haar gedrag en beweging merk ik wel verschil! Maar daar kan het lenteweer ook een beetje in meespelen.
Afgelopen week sprak ik de veearts nog even, volgens haar hoef ik nu ook nog geen verandering te merken in haar uiterlijk.. vooral de manenkam, buik en bultjes kunnen nog wel even duren. Dat stelt me wel weer gerust Lachen

Wat betreft het ontwormen.. ik maak een combinatie van streng ontwormen (iedere 6 tot 8 weken) en controle door middel van wormeitelling. In februari heeft Evita een lichte worminfectie gehad, ondanks dat ze vlak daarvoor nog met equest pramox was behandeld.

kekavo, wat fijn dat Major aan het verharen is!