Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paniek...2 jaarlingen uit kudde overleden/kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:46

Elinax ,sterkte met het verlies van Nr,4

Zou er iemand eigenlijk kunnen beschrijven wat de eerste verschijnsellen zijn die je waarneemt bij zo'n veulen.

Bij ons op stal staat een veulen van 5 maanden en dat is vandaag ziek.Het wil niet eten is zwaar verkouden en erg snotterig ze heeft een vrij lage temp.Nu is dit natuurlijk niet mijn veulen anders had de dierenarts er al wel gestaan.Maar ik maak me wel zorgen.
Als ik het goed begrijp hebben de andere overleden veulens Koorts? en meer koliek verschijnsellen?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:56

dan wees maar niet bang dat ze dit heeft. de symptonen zijn meestal plat liggen, amper overeind kunnen komen, verhoging maar geen koorts..kan wel maar dat is vlak voor hun dood.. trillend op ded beentjes omdat hun spieren dus afbreken..en zo kan er steeds meer gebeuren

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:00

ons veulen lag vorig weekend ook strak in de wei..meteen da erbij en hij had een verstopping maar nu is hij weer de oude gelukkig

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:02

Heb weer drie pagina's mogen doorspitten Knipoog
Maar de 2 gevallen in noordholland betreffen egmond, gelukkig gaat het met degene die het overleeft heeft wel weer wat beter! Ik kan er nog steeds niet overuit, zo sneu, die paarden waren gewoon een eenheid, 2 dezelfde hele grote gevlekte paarden... zo een raar idee dat er nu nog maar 1 is..
Die 5 paarden die er aan overleden waren kwamen voor zover ik weet ook uit de omgeving van utrecht!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:10

het is geen vergiftiging door directe menselijke hand. het komt in meedere landen voor. dat het in het ene weiland wel is en in het andere niet zou te maken kunnen hebben met de bemesting, maar daarover zijn eigenlijk geen uitspraken te doen. ik wil iedereen met zieke dieren nogmaals heel veel sterkte wensen.

gelukkig is ons veulen gewend om van weiland te wisselen. daarnaast beschikken wij over een grote loopstal waar hij nu met zijn vriendinnetje in staat. helemaal stressloos, en wel zo veilig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:28

Maar ik neem aan dat de boer in Hollandsche Rading zijn weilanden overal hetzelfde bemestte??? Of toch niet?? Ik kan me niet voorstellen, gezien zijn land, dat het aan de bemesting ligt dan....... Ik blijf het raar vinden en ik hoop echt dat er snel iets meer over bekend wordt. Mijn pony blijft in het land staan en ik hoop maar dat 'ie nooit wat krijgt.....

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:00

hoe gaat het nou met het vosje dat zo ziek was?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:12

skaay schreef:
hoe gaat het nou met het vosje dat zo ziek was?

Staat een paar pagina's terug, deze heeft het helaas niet gered... Verdrietig

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:28

euh...ik heb ook niet zo een goed nieuws...

in de praktijk oploo (noord brabant) is ook een paard binnen gekomen met de ziekte,dit paard is doorgestuurd naar someren.ze hadden bloed afgenomen van dit paard en naar t lab gestuurd voor onderzoek...ze zeiden daar dat er waarden in zaten van een paard dat dood is!!! terwijl t nog leefde toen t afgenomen werd...dus t lijkt erop dat t bloed al "dood" is voordat t paard dood is..
dat paard is inmiddels ook gestorven in een snelle tijd! ook bij dit paard begon t bij de achterhand (lijkt op zwaar bevangenheid)dan gaat t naar de longen en van daaruit gaat t naar de hartspier. dit is wat de praktijk oploo heeft ondervonden.ook blijkt t volgens hun dat de risico groep van de paarden dus tot 3 jaar is,en t stemt overeen met de meeste gevallen dat t gaat om paarden die de hele zomer ook al dag en nacht buiten hebben gelopen.ook hun en de kliniek in someren staan voor een raadsel......

nogmaals sterkte aan iedereen met een ziek paard of met t verliezen van een paard!!!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:51

ik vind het maar eng dit, en hoop ECHT dat er SNEL duidelijkheid komt wat het is en vooral hoe het komt, en dus te voorkomen is...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:58

@ojas weet jij of de praktijk Oploo dit geval meldt bij de faculteit Utrecht? Het lijkt mij handig dat alle gevallen in Nederland centraal gemeld gaan worden...

@elinax: wat vreselijk voor je, een gevecht zonder einde lijkt het wel. Ik hoop van harte dat de 2 anderen het redden en ik leef echt met je mee. Stonden de veulens ook in een weide omringt door bomen/eikebomen?

Het is nu 3 dagen geleden dat Karim is overleden en ik heb het er nog steeds moeilijk mee.
Dit topic elke dag terug te lezen helpt me het te verwerken van wat er allemaal gebeurd is.
Ik heb 2 hele mooie uitvergrote foto's van hem staan waar ik naar kan kijken en een foto naast mijn bed.
Gister lag er een prachtig herfstblad voor mijn deur, van een eik. Ik dacht: Dat is een teken van Karim. En heb hem meegenomen naar binnen. Hij ligt nu naast mijn bed.

Jullie steunbetuigingen en medeleven hebben me heel veel goed gedaan en ik lees ze nog regelmatig terug. Het helpt me enorm!

Iedereen die in deze paniek zit, met het handen in hun haar zitten van onmacht, van verdriet om hun overleden lieve paardjes: je staat er niet alleen voor...

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:14

Bah, het blijft maar doorgaan..
Ik hoop dat ze snel vinden waar het van komt.
Nogmaals sterkte aan alle slachtoffers!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:15

Jeetje het wordt steeds erger.
Iedereen die een paardje is verloren nogmaals heel veel sterkte.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:16

nogmaals heel veel sterkte Laetitia... gelukkig heb je mooie herinneringen aan Karim. het was echt een mooi paard!

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:19

ik weet niet of ze in contact staan met de uithof maar dat lijkt me eigenlijk wel.ik heb de da niet persoonlijk gesproken,maar een goede vriendin van mij.die had vandaag de da nodig ivm kreupelheid van haar paard.toen heeft ze gevraagt of hij ervan af wist

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:21

@laetitia, ik vind je een ontzettend sterk en moedig persoon, je hebt je zo in gezet voor Karim van begin af aan.vind het zo erg! Ook elinax en de andere, als er iets is wat ik voor jullie kan doen.......laat het weten, jullie hebben alle hulp verdient ook de anderen, ottolucky als ik het goed heb,van het vosje(?)...
Allen heel veel sterkte in deze moeilijke periode!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:33

Heel veel sterkte voor diegenen die hun paard(en) hebben verloren. Ik hou dit topic ook maar even flink in de gaten, want mijn paardje loopt ook 24/7 buiten samen met nog 2 jaarlingen. Ik hoop maar dat ze er achter kunnen komen wat nu precies de veroorzaker is..

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:14

Jee.. wanneer houdt dit op? Ik hoor er hier (gelderland) trouwens helemaal niks van..

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:25

ik had er ook helemaal niks van gehoord(afferden limburg)maar las t op t forum van prairie en van die forum ben ik dus hier gekomen.ik heb wel de paardenmensen in mijn omgeving mail gestuurd of gebeld..vandaag heeft een vriendin met een dierenarts gesproken en die zei dus dat ook in hun praktijk een geval was binnen gekomen,en door is gestuurd naar someren.de praktijk van deze dierenarts is in oploo..noord brabant en nee hier hoorde je dus verder ook niks.als mn vriendin t toevallig niet had gevraagt hadden we t ook niet geweten.ik zou zeggen informeer bij de dierenarts praktijk bij jou in de buurt.....

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:39

Germatje schreef:
Heb weer drie pagina's mogen doorspitten Knipoog
Maar de 2 gevallen in noordholland betreffen egmond, gelukkig gaat het met degene die het overleeft heeft wel weer wat beter! Ik kan er nog steeds niet overuit, zo sneu, die paarden waren gewoon een eenheid, 2 dezelfde hele grote gevlekte paarden... zo een raar idee dat er nu nog maar 1 is..
Die 5 paarden die er aan overleden waren kwamen voor zover ik weet ook uit de omgeving van utrecht!

Dat komt wel heel erg in de buurt van ons.Ik had er nog niets van gehoord hier in de buurt.
Ik wens iedereen die een of meerder paardjes moet missen door deze ziekte heel veel sterkte!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 08:39

Ik hoop dat ze snel iets vinden er tegen!

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:13

ik wil even wat toelichten over hetgene wat ik schreef over de bloed afname van het paard bij ons in de buurt(regio oploo noord brabant precieze lokatie word mij niet verteld ivm privecy klant/patient)...er werd gezegt dat t bloed was van een dood paard.

dit houdt in dat de waardes in het bloed dus zodanig slecht zijn dat t paard absoluut geen kans maakt om te overleven! dit word bijv ook wel vastegesteld bij andre ziektes en niet alleen bij atypisch myotaphie.

@laetitia> ik heb net contact gehad met de dierenartsenpraktijk oploo,ze hebben bevestigd dat er bij hun ook een geval binnen was gebracht en dat die dus doorgestuurd is naar someren.en van daaruit gaan de gegevens dus naar de uithof in utrecht,dus ja het is daar bekent dat t ook in noord brabant/noord limburg voorkomt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:51

Dat werd bij "het vosje" idd ook gezegd, dat de waardes eigenlijk onmogelijk waren voor een levend paard. Maar toch leefde ze ... nog wel iig. Ik vraag me af of er verschil is in de waardes van het paard dat het overleefd heeft en de paardjes die het niet hebben gehaald.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:02

Ik denk dat de Uithof het vast al doet: maar is het niet handig om te inventariseren hoe de omstandigheden van het weiland waren. Idd, zoals al eerder opgemerkt: wat voor een bomen staan er langs, of bijv. dezelfde ondergrond (zand, veen, etc).

Ik las trouwens ook een bericht van de DGKstudent, dat ze onmogelijk alle toxi-waardes in het bloed kunnen ontcijferen, dat betekent hopenlijk toch niet dat bijv. Karim voor niets beschikbaar is gesteld?

Ik ben wel de hele week al bezig met het idee dat ik Dhariyat ook had kunnen verliezen, maar dat hij gelukkig niet meer in HR staat.

Ik leef echt ontzettend mee met Elina en Laetitia... bah bah bah.

Nogmaals: Sterkte allemaal!!

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:11

er zal vast op vanalles onderzocht worden,ik hoorde van mn da dat uitrecht heel intensief bezig was met de onderzoeken. ze zullen toch ook wel onderzoek verrichten naar het inmuun systemen van de getroffen paardjes???