[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:51

ah ja kan ook nog..
een van die druppeltjes doe ik oplossen in honing water...misschien moet ik dat met alles doen...hmmz...of blijkt gras dan weer toch de voorkeur te hebben...raar paard hoor...soms dan is ze zo snel iets beu..in het begin at ze het wel...met brokjes...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:21

Beetje crea zijn

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:54

Ik heb niet het volledige topic gelezen dus als het er al heeft gestaan, sorry....
Ik haal gisteren mijn paard uit de wei om te gaan longeren en toen liep hij vreemd. ik kijk hem na en zie dat de kootholte van zijn achterbeen vol zit met korsten en een beetje opgezet is. Helemaal droog.
Hij heeft tot nog toe alleen mok gehad van het natte weer en nog nooit in deze tijd van het jaar. Wassen jullie het met betadine en daarna mokzalf erop of alleen mokzalf erop.
Ik heb namelijk gisteravond alleen mokzalf erop gedaan. De ene op stal zei dit en de andere zei namelijk weer dat. Ik weet het nu niet meer.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:25

Op aanraden van de dierenarts moeten wij meestal eerst de benen wassen met Betadine en dan zalf erop.
Wel moet je de benen na het wassen goed drogen natuurlijk.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:58

de dierenarts bij ons zegt geen betadine maar biotex, die groene. Betadine droogt heel erg uit en als de huid daar droog is met die korsten is ook niet lekker...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:22

Nee, dat heb ik ook wel eens gehoord.
De Betadine droogt uit, ontstaan van scheuren, korsten etc.
In Biotex zitten enzymen en dat schijnt beter te zijn..

Maarja, valt me wel meer op dat de DAen een andere mening hebben.

Wij krijgen altijd Betadine & Hydrocortiderm.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:36

En Izzy, wat is nou je oplossing uiteindelijk geworden, lukt het nu wel?
En Jaan, bevalt het pakket je al?

Ben nieuwsgierig .

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:45

Mijn paardje heeft op zijn witte voetje al een klein beetje beginnende mok.
Wat kan ik er nu het beste mee doen?
De een zegt helemaal niks ermee doen en de ander zegt weer wat erop smeren..
Iemand tips ?

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:40

Smeren! Anders wordt het erger.
Maar ik zou nog niet met iets heel straf beginnen.
Misschien die excellent mokzalf proberen, of iets gelijkaardigs?

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:57

@Miirthe: Mijn pakket bevalt uitstekend!
Ik ben nu anderhalve week ermee bezig en je ziet echt al verbetering!
Ik heb er ook Efrata Mokzalf bijgekregen, maar die heb ik nog niet gebruikt, omdat ik de gebruiksaanwijzing errug vaag vind. Er staat, dat je het op de hoef (?) moet smeren, maar daar zit niets! Ik weet dus niet of ik het ook op open wonden mag smeren en dat zijn de meeste mokwonden nog, dus ik wacht eerst tot die volledig zijn genezen!
Maar ben er echt happy mee; volgens mij helpt t!

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:03

Dat is het hem juist he. Iedereen zegt wat anders. Moet je de korsten eraf krabben dan of alleen maar voorzichtig wassen?

Ik heb nu een keer gewassen met betadine om het schoon te maken en daarna met mokzalf van de DA erop. Het wordt wel wat beter maar door dit droge weer zijn het zulke droge harde korsten. Het doet hem gewoon pijn als je eraan zit. Zo sneu....

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:12

Miirthe schreef:
En Izzy, wat is nou je oplossing uiteindelijk geworden, lukt het nu wel?
En Jaan, bevalt het pakket je al?

Ben nieuwsgierig .

ben toch maar weer overgestapt op de biks..alleen de leem moet wel opgelost worden in water anders eet ze het niet. Het wordt al aardig rustiger...maar op het moment heeft ze erg veel last van vliegen..en dat werkt ook niet mee..

De korstjes heb ik altijd laten zitten omdat die vanzelf losgaan..peuteren lost niets op...

We hebben nog meer pech erbij gekregen...jennie is hoefbevangen...maar gaat naar omstandigheden goed gelukkig...was alweer ontsnapt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:14

Jeetje.. vant een komt het ander weer
Hoop dat de kuur verder aanslaat, kortjes sowieso nooit eraf krabben; zelfde idee als bij een eigen wondje.. Sterkte!

SunnyBoy

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:23

Bedankt voor jullie reacties. Droge mok had ik nog nooit gehad namelijk.
Ik blijf gewoon lekker smeren met het zalfje en dan duimen dat dat voldoende is.
Groetjes Joyce

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:01

voor mij 'vz'-paard (doe haar af en toe ) doen we hetvolgende voor de mok en werkt prima:
- 2 dagen droog houden
- 1 dag wassen met betadine shampoo en goed schoonkrabben
- iedere dag een zalfje erop.. het is een wit rond doosje met een gele bloem erop.

het werkt super !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:28

[paard] heeft sinds enige tijd (ong. 2 maanden) een ienie minie klein mok plekje.
Het zit op haar achterbeen in de kootholte.
Het wordt niet groter maar ook niet kleiner.

Moet ik hier iets mee of gewoon lekker laten zitten?
[paard] heeft er absoluut geen last van...
Korstjes zitten er gewoon nog op, heb nog met niks gesmeerd of gewassen. Heb het even gelaten voor wat het was. Maar duurt mij nu toch iets te lang.

Advies???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:46

Ik smeer meestal Hydrocortiderm in dat geval, de kleine plekjes zijn dan bij mijn paard namelijk gauw weer weg. Met der sokken vindt ik een hele vette zalf niet ideaal, wordt het alleen maar een vies zooitje in der kootholte.

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:11

Mijn haf heeft nu al een jaar mok en ik weet niet meer wat ik eraan moet doen heb alle mokzalven gehad en hydrocortiderm helpt ook niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:56

Mok is ontzettend hardnekkig, bij lichte benen zit je ook al met zonnebrand natuurlijk en soms kun je het enkel verminderen maar niet verhelpen met zalfjes etc.
Wij krijgen altijd betadine shampoo en hydroc. of mokzalf van virbac, of de tweede genoemde zalf ben ik meer te spreken omdat je dat langere tijd kunt gebruiken (bevat vaseline, laurier etc.) en het een goed vette zalf is. Hydroc. kun je nl. beter niet op langere termijn gebruiken.
Bij één van onze merries was voornamelijk de zon een probleem, zij mocht alleen in de nacht naar buiten, overdag binnen en iedere dag benen wassen met ontsmettende shampoo en mokzalf erop. Dat heeft uiteindelijk goed geholpen. Maar overdag op stal is nou niet ideaal te noemen op z'n hete dag.
Is een beetje uitproberen welk zalfje of spul het beste aanslaat, dat kan varieren van simpelweg zinkzalf, uierzalf of sudocreme tot duurdere middelen zoals de kruidenmokcreme van Dhp Cultura, Mokzalf van Excellent etc.
Verder moet je in ieder geval niet korstjes gaan openkrabben of dergelijke en de aangedane plekken wel proberen goed schoon te houden.
Verder dit topic even doorlezen, al 16 pagina's lang worden er ervaringen, tips en behandelmethoden uit geprobeerd, van de gewone veearten tot de natuurgeneeskunde. Succes!

Urenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:08

Mok is echt ellende!

Wat bij ons helpt:
wassen met een zachte borstel met tea tree shampoo (van gezondheidswinkel De Tuinen of bij Agradi, 1 liter voor 8 euro nog wat)
Daarna goed afdrogen.
Ik heb zelf een mengesel gemaakt van tea tree oil (die je ook weer bij alle reformhuizen of gezondheidswinkels kan kopen) en jojoba olie (dit is geurloos, ook verkrijgbaar bij gezondheidswinkels)
Ik meng dan 100 ml jojoba olie met 10 druppels tea tree oil, dat masseer ik er goed op/ in. Dat laat ik even drogen. Daarna smeer ik de plekken in met Calendula zalf (gewoon van de drogist van VSM).
Ik ben nu 2 dagen verder en bijna alle korsten zijn weg.
Als alle korsten weg zijn, smeer ik er rode billetjes zalf op (voor bij baby's) hier zit namelijk zink in, dat is goed voor de droge huid. Je kunt ook Calendula blijven gebruiken.
Bij ons helpt het echt super! En het is niet zo duur als die cremes van de DA.. Ik zou zeggen, het is het proberen waardt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:57

Rode billetjes zalf zal ongetwijfeld wel Sudocreme zijn .
Bedankt voor de tip!

Urenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:34

Ja is inderdaad Sudocreme!!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:54

Nou, die kruiden van MokCare zijn wat mij betreft geslaagd!
Gister kwam er een vriendin en die zei (zonder er eerder over verteld te hebben of er naar gevraagd te hebben) dat Fleur dr benen er zo goed uitzien!!!! JAHOEOEOEOEOE!!!!

Ga nu even kijken of je 2 kuurtjes achter elkaar kan doen, want dan wil ik graag nog even ermee door totdat ze volledig op wei staat (Fleur heeft het het namelijk het ergst van de natte, broeierige stal)

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:07

hmmz...das hardstikke mooi!

Kan bij Emma weer opnieuw beginnen met die regen van afgelopen week(en)...er zitten weer plekjes op die bloeden... Bovendien is ze nu aan haar staart begonnen....aan de staartwortel heeft ze zich al helemaal open gejoekt...pff wordt er echt gek van!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:50

Nou Jaan, das wel goed om te horen dan.. nadat je eeeeeindelijk je pakket binnen hebt !