[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ottie

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:20

Mijn paard (5 jaar) zuigt ook lucht, al vanaf dat ik hem heb. Is geen kribbebijter. Hij krult zijn hals op en dan hoor je soms een soort boerend geluid. Hij doet het met vlagen. Ook op het land.
Eerst irriteerde ik mij er aan, maar daar ben ik mee opgehouden. Heb me er bij neer gelegd dat hij het doet,anders kan ik hem beter verkopen. Heeft nog nooit koliek gehad.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:35

LindyH schreef:
Hoe ziet dat zuigen in de lucht er eigenlijk uit?

Ik houd het zuigen van mijn paard in de gaten met een camera, maar kan dan geen geluid horen. Soms denk ik wel eens dat hij in de lucht zuigt, maar ik weet dus niet hoe dat eruit ziet.

Luchtzuigen, dan pakt hij/zij zijn staldeur vast en zet daar zijn tanden op en dan zuigt hij/zij lucht.

Horz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:50

Uit een onderzoek aan de Universiteit Utrecht kwam de Maagcompositum van de Groene Os als beste uit de test! Even van de site geplukt:

In 2005 is er bijvoorbeeld een onderzoek afgerond naar het effect van voedingssupplementen op het luchtzuiggedrag bij paarden. Dit is een placebo gecontroleerd dubbelblind onderzoek wat is uitgevoerd aan de Universiteit van Utrecht, faculteit der Diergeneeskunde. Vier groepen en vier voedingssupplementen waarvan het Maag Compositum van De Groene Os er één was, en met succes. Na dit 7 weken durende onderzoek bleek het luchtzuiggedrag bij de paarden die het Maag Compositum toegediend kregen met 61% te zijn afgenomen.
Wilt u hier meer over weten bel of mail en vraag de samenvatting van het onderzoek bij ons op.

Groet Horz!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:26

MissBonny schreef:
LindyH schreef:
Hoe ziet dat zuigen in de lucht er eigenlijk uit?

Ik houd het zuigen van mijn paard in de gaten met een camera, maar kan dan geen geluid horen. Soms denk ik wel eens dat hij in de lucht zuigt, maar ik weet dus niet hoe dat eruit ziet.

Luchtzuigen, dan pakt hij/zij zijn staldeur vast en zet daar zijn tanden op en dan zuigt hij/zij lucht.

Ja, ik weet wel wat luchtzuigen is, maar ik vraag me af hoe het eruit ziet als paarden zuigen zonder iets vast te pakken.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:07

[/quote]

Ja, ik weet wel wat luchtzuigen is, maar ik vraag me af hoe het eruit ziet als paarden zuigen zonder iets vast te pakken.
[/quote]

Dan pakt hij/zij niet iets vast om zijn tanden op te zetten, maar doet het in de lucht. Hij zuigt dus als 't ware in de lucht.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:57

Strekt ie dan z'n hoofd omhoog ofzo? Gaat de mond open? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:52

ottie schreef:
Hij krult zijn hals op en dan hoor je soms een soort boerend geluid.
Denk dat dit het wel goed omschrijft. Mijn paardje doet het ook in het weiland door de staart van een ander paard te pakken en daar een soort van achterover aan te gaan hangen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 03:32

Oke, dus het ziet eruit alsof het paard een denkbeeldige voerbak vastpakt. Hij maakt dezelfde beweging. Klopt dat?

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:33

LindyH schreef:
Oke, dus het ziet eruit alsof het paard een denkbeeldige voerbak vastpakt. Hij maakt dezelfde beweging. Klopt dat?

Ja eigenlijk wel Lachen En af en toe komt er dan ook zo'n geluidje uit

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:51

Mooi, dan doet mijn paard het niet!

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:04

LindyH schreef:

Hoi,

Mijn paard zuigt ook in de lucht...het ziet er niet echt uit alsof hij een voerpak vast pakt......toen hij nog n voerbak vast pakte, ging hij daar echt aan hangen en strekte hij dus zijn nek....bij het in de lucht zuigen krult hij juist zn nek, bijna met zn kin tegen zn hals en maakt dan n soort schuddende/ ja-knikkende beweging met zn hoofd, waarbij hij zn nekspieren aanspant en n zacht geluid maakt.......

melanie

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:54

Aan jullie een vraagje, ik lees al een tijdje mee, ik zelf heb ook een luchtzuiger van 3 jaar. Heb hem gekocht met band en al om, hij is waarschijnlijk sinds zijn 2 jaar begonnen. Bij mij staat hij nu aan huis, en is al een stuk beter op weg. Veel hooi, weinig krachtvoer, muesli ipv biks, heel veel op het land. Band heeft hij alleen 's nacht nog op totdat er camera's hangen zodat ik kan zien of hij het doet ja of nee.

Nu wil ik aan jullie vragen of jullie paarden met maagzweer en tandenknarsen, voornamelijk bij het aansingelen en of ze andere duidelijk symtonen door de zweer uiten.

Nog een vraagje want zodra hij die symptonen niet heeft laat ik hem eerst onderzoeken voordat ik hem aan het supplement zet.
Hoe duur is ongeveer een onderzoek?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:33

Ik heb het met mijn dierenarts wel eens over zo'n onderzoek gehad. Hij zei dat dat in Utrecht moest gebeuren en dat het paard twee dagen (ofzo) nuchter moet zijn omdat er dan een sonde in de maag gebracht wordt. Hij heeft het mij op dat moment afgeraden.
Ik weet niet hoe duur het is, maar het zal wel wat kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:31

Zijn meerdere plaatsen waar ze die onderzoeken doen vlgs mij. Mijn DA adviseerde naar de kliniek in Lienden te gaan.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:54

Oke bedankt. Dan ga ik hem toch aan een supplement zetten denk ik.
Iemand nog antwoord op mijn andere vraag?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:39

Rijtechnisch vraagje over luchtzuigers:
Krullen jullie paarden ook op achter het bit bij het rijden? Dat doe mijn merrie namelijk wel en ik heb een vermoeden dat ze niet zo best opgeleid is, maar het kan zijn dat het luchtzuigen ook een rol speelt.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:30

Desiree schreef:
Krullen jullie paarden ook op achter het bit bij het rijden? Dat doe mijn merrie namelijk wel en ik heb een vermoeden dat ze niet zo best opgeleid is, maar het kan zijn dat het luchtzuigen ook een rol speelt.

Nou mijn paardje doet dat niet, maar als ik eerlijk ben denk ik idd ook niet dat luchtzuigen daarbij een rol speelt. Lijkt me stug dat je paardje probeert te zuigen, terwijl je aan 't rijden bent..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:15

MissBonny schreef:
Nou mijn paardje doet dat niet, maar als ik eerlijk ben denk ik idd ook niet dat luchtzuigen daarbij een rol speelt. Lijkt me stug dat je paardje probeert te zuigen, terwijl je aan 't rijden bent..

Een luchtzuiger kan zuigen onder het rijden hoor. Ja paard van m'n instructrice deed dit. die krulde z'n nek en zoog zo in de lucht. vooral als hij hij het niet eens was met z'n werk of als het te moeilijk werd.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:36

Als je paard gewoon (ik denk uit verveling) op z'n bak zit te bijten, maar gewoon "bijt" "mond dicht" bijt" "mond dicht" (oké moeilijk uit te leggen zo Knipoog !), en hij maakt geen geluid en houd z'n mond ook niet zo lang open op de bak enzo, hij bijt er echt meer op.

Zuigt dit paard dan ook lucht ?
(ik hoop van niet want weven doet ie ook al, en hij heeft copd dus zo best zou dat niet zijn denk ik :s !)

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:10

Heb vandaag m'n maagcompositum van de Groene Os binnengekregen, wanneer je het 2 keer per daags voert, na hoe lange rijd zagen en/of merkte jullie toen verschil?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:53

Hebben jullie luchtzuigers een band om? En helpt dit?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:19

cremellogek schreef:

De mijne heeft geen luchtzuigband om. Hij heeft hem helemaal in het begin wel om gehad maar dit was meer omdat ik toen helemaal niets van luchtzuigers afwist. nu weet ik wel beter en hij krijgt die band noooooit meer om. zo'n band is symptoonbestrijding (het luchtzuigen) en je lost er het probleem (de oorzaak van het zuigen) niet mee op. je moet dus de oorzaak van het zuigen opzoeken en hier wat aan doen.
stel: je paard zuigt omdat hij last heeft van z'n maag (zoals de meeste luchtzuigers dus hebben) en jij doet niets aan z'n maagprobleem maar je geeft hem wel een band om zodat hij niet meer kan zuigen (wat pijnstillend werkt), dat is toch zielig?? + zo'n band kan ook nog eens voor verwondingen aan de binnen en buitenkant van de keel zorgen.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:23

cremellogek schreef:

Ik heb mijn paard heel even met een band omgehad. Hij ging er eigenlijk alleen maar meer door luchtzuigen (hij kon gewoon dwars door de band heen zuigen) en raakte nog meer gestresst......en kreeg ook gewoon koliek met die band om. Voor mij en mijn paard dus geen luchtzuigband meer.............

Melanie

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:11

MissBonny schreef:
Desiree schreef:

Jullie begrijpen mijn vraag verkeerd.
Een paard krult zich helemaal op achter de nek op het moment dat hij luchtzuigt.
Mijn paard neemt die houding ook aan bij het rijden. Ze probeert dus niet lucht te zuigen maar ze kruipt wel achter het bit. Ik probeer haar uit te dagen om het bit aan te nemen want dan gaat ze haar rug ook beter gebruiken en wordt ze ook beter over de grond. Maar ik begrijp dat het een dus niet met het ander te maken heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 09:40

Nou nee volgens mij is dit een rijtechnisch probleem. Er staan bij mij op stal twee luchtzuigers, en geen van beiden vertonen ze deze houding. Er staan wel een paard paarden die zich opkrullen en achter het bit gaan lopen, dat is toch een zaak van nageeflijk zijn.