Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:45

hmmm, ik denk dat ik ze dus wel in de wei heb nu.
ik zal morgen el eens een foto maken, als jullie daar dan even naar willen kijken.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:59

nou, hier wat foto's.
wilen jullie er even naar kijken?
ik twijfel of het jkk is want er staat bij mij in de buurt helemaal niks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:30

Nou Carola, daar kan ik geen JKK van maken, je hoeft je niet ongerust te maken. Maar een goede raad, blijf je wei nakijken en bij twijfel gewoon weer vragen. Op www.kruiskruidforum.nl en www.kruiskruid.nl staan veel foto's van wat geen JKK is en wat wel. Wellicht heb je daar wat aan. Gr. Hann.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:45

ohh, gelukkig.
bedankt in elk geval

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 21:59

Hieronder een rozet van Jacobskruiskruid ...

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 22:03

Afbeelding

Het staat inderdaad links/midden op de foto. Het wat geschubde blad.

Of het nu waterkruiskruid is of jabobskruiskruid is me zelf niet geheel duidelijk, maar ze zijn beiden net zo giftig en kunnen ook onderling kruisen. Dus eruit met die rommel.

Probleem is inderdaad dat ik ze zo ook niet altijd zie hoor en soms ook 2x moet kijken. Daarom loop ik tegenwoordig eens per week de wei een keertje in de breedte en daarna nog eens in de lengte richting door.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:07

dat is en duidelijke foto.
die heb ik gelukkig niet.
ik loop elke kaar als ik mijn paarden over wei de weide door om te kijken of er niks geks tussen staat.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:20

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:23

Bedankt voor het plaatsen. Volgens mij heeft die man die een plant beet heeft geen handschoenen aan ook slordig. Wel top dat het weer onder de aandacht gebracht is.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:09

Carola volgens mij is jouw plantje gewoon een paardenbloem

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:10

hahaha, daar zat ik ookal aan te twijfelen, maar de bladeren van een volwassen paardenbloem zien er anders uit heb ik gezien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:46

wij hebben er ook heel veel van staan!!! zo veel dat het gewoon geen doen is om al die kleine plantjes er uit te halen...
in het begin dacht ik ff die kleine plantjes er uit te halen gewoon zonder handschoenen en dat heb ik geweten...had het op vrijdag gedaan en in het weekend was ik ziek en kon niet tegen licht!!! kijk dus vooral uit!
kunstmest heb ik ook geprobeert maar die plantjes die bij ons stonden gingen er alleen beter van groeien!
aan het einde van het weideseizoen laten we het hele weiland doodspuiten dan maken we de grond los en zaaien we het opnieuw in! volgend voorjaar goed bemesten en spuiten met groeistof! waar je ook paardebloemen en distels mee spuit! als het goed is heeft het jacobskruid zo geen kans meer!
dankzij dit kruid heeft mijn pony al een koliekaanval gehad en moeten we hooi aankopen!
trouwens wie hooi aankoopt kan dan het beste graszaadhooi kopen! dit omdat het vaak gespoten word en vaak staat op land wat genoeg bemest word! het enige nadeel van graszaadhooi is dat er weinig voeding inzit dus je moet meer bijvoeren!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:38

‘Giftig’ kruid blijft in Zwolse bermen
van een onzer verslaggevers

6 SEPTEMBER 2005 - ZWOLLE - Het giftige Jacobskruiskruid wordt door de gemeente niet grootschalig verwijderd. Volgens burgemeester en wethouders levert de plant nauwelijks problemen op. Raadsfracties hadden deze zomer gevraagd om actie, omdat het kruid gevaarlijk kan zijn voor dieren.

In Jacobskruiskruid zitten zogenoemde pyrrolizidine alkaloiden, stoffen die schadelijk kunnen zijn voor bijvoorbeeld paarden. Zowel de raadsleden van de SP als van PBZ constateerden deze zomer dat er steeds meer Jacobskruiskruid in de gemeentelijke bermen bloeit. De partijen drongen bij het college van burgemeester en wethouders aan op bestrijding van de plant.

Maar het college voelt daar niets voor. ‘Jacobskruiskruid is een inheemse plant met een hoge ecologische waarde én sierwaarde, en zorgt voor een gevarieerde vegetatie’, verdedigt het college het belaagde kruid. Vandaar ook dat de gemeente in de jaren zeventig de plantensoort zelf uitgezaaid heeft in de bermen. ‘Samen met andere fraaie soorten’, memoreert het college.

Het stadsbestuur ziet de problemen die de raadsfracties noemen niet zo. Problemen zouden zich voor kunnen doen als het maaisel van de giftige planten als hooi wordt aangeboden, dat bijvoorbeeld paarden weer eten. Maar het gemeentelijk bermmaaisel wordt gecomposteerd. ‘Daarbij wordt de temperatuur zo hoog dat zaden en dergelijke kapot branden’, weet het college. De schadelijke stoffen worden dan compleet afgebroken.

Daarmee is voor gevaar voor dieren en zeker voor mensen nihil, zo laat de gemeente weten.

Ook in breder verband - bijvoorbeeld op provinciaal niveau - hoeft daarom geen actie ondernomen te worden. ‘Ook elders is geen sprake van een grootschalig probleem’, deelt het college mee.

Bovenstaand bericht gehaald uit de Stentor.
Van de bermen wordt dus gewoon compost gemaakt. Zou het werkelijk zo zijn dat met het composteren de zaden en dergelijke kapot branden?? Dat het dan dus niet meer giftig is?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:27

Ik geloof er niks van

Sierwaarde?
Kan wel mooiere plantjes bedenken

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:24

@ Mylano,
Heb je er aan gedacht om die link van dat stukje ook op www.kruiskruidforum.nl te zetten. Daar wordt alles verzameld over JKK en vind je dus ook heel veel info.
@ Rianneke,
Gaat het nu weer, hierboven was al iemand eerder ooit ziek geworden door aanraking. Ik hoop voor je dat je dadelijk minder last hebt van JKK. Wij hebben ook ooit vanwege JKK de wei kapot gespoten en opnieuw ingezaaid. We zijn er niet vanaf, maar nu is het een kwestie van bijhouden. Hiervoor gebruik ik de ragfork van kruiskruid.nl, zodat ik ook goed de wortels er uit steek. Maar het blijft terug komen. Zaadjes kunnen zeker 20 jaar in de grond overleven. Wij strooien morgen kalk in de wei, als het goed is kan JKK daar ook niet zo goed tegen. Het plantje dat bij jou door mest beter ging groeien, kan ook waterkruiskruid zijn, dat kan beter tegen mest. Veel info vind je op kruiskruidforum.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 00:24

@ hann
Ik heb het artikel doorgestuurd!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:53

Dank je Mylano

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:47

Ik heb een proef gedaan. Een stukje wei verdeeld in kleine stukjes.
In het eerste stuk heb ik alle JKKplantjes met zout bestrooid.
Het tweede stuk met kalk.
het derde stuk met mengmest(kunstmest).
Het vierde stuk met Roundup gespoten.
De rest met MCPP/MCPA gespoten.

Resultaat: Alleen in het stuk waar ik zout op de rozetten heb gestrooid, is het JKK dood gegaan en zelfs helemaal verpulverd.
Mijn conclusie: ik verwijder kleine plantjes met de hand en strooi zout om ze volledig te verwijderen. De rest steek ik toch maar met de ragfork uit. Wortels met zout strooien. Gaat wel zo snel en beter
resultaat.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:43

Interessant Haboshof. Wij hebben gisteren in onze weilanden kalk gestrooid en ik hoop toch dat het gaat helpen. Ik denk dat kalk langere tijd nodig heeft om in te werken en zo hoop ik ook langere tijd werkt. In ieder geval had onze wei sowieso kalk nodig. Zo zout niet op langere termijn ook schade kunnen toebrengen aan de rest van de wei. Let wel op met de ingedroogde plantjes, die worden wel gegeten.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:38

Hann, ik weet het. Het was een proef. Wat ik nu doe is de kleine plantjes uitsteken, zout strooien in de hoop dat wat aan wortels is achtergebleven, dood gaat. Ik verwijder ze dus wel. Een pokkeklus. Maar goed , het is voor een goed doel. Misschien dat de kalk idd langer moet blijven liggen om te helpen, maar wij mesten ons grote land erg goed. Met organische mest, kalk en mengmest. Verder wordt er altijd met MCPP/MCPA gespoten en toch staat er nog JKK.
Vandaar dat ik eens wilde zien wat op korte termijn met de planten gebeurd bij verschillende bestrijdingswijzes.(twee weken)
Ik ga nu toch het liefst met de ragfork aan de gang.(en zout)

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:36

ik zie ertegen op om nog hooi te moeten kopen voor de winter.
kan het zijn dat er in graszaadhooi minder kans is op jkk?

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:41

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:06

Wat een verschrikkelijk filmpje. Je moet er toch niet aan denken...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:05

Getver wou dat ik hem niet gekeken had Wel een goed filmpje voor mensen die denken dat het wel 'los zal lopen' met dat jacobskruid.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:22

gouda schreef:
Wel een goed filmpje voor mensen die denken dat het wel 'los zal lopen' met dat jacobskruid.

Dat vond ik eigenlijk ook wel. Zal toch eens de link door gaan geven. Gaan ze het misschien echt een keer beseffen...