nienke07 schreef:Ik ben i.p. voor NB en tegen ijzers...klinkt lekker ongenuanceerd zo hè? Komt omdat ik vanuit mezelf spreek. Wat iemand anders vind of doet, mag ie van mj zelf bepalen, vind ik iemand zelden onaardiger door!
Wat ik vaker tegenkom in deze en soortgelijke discussies, zo ook in bovenstaande quote: NB zou niet geschikt zijn voor sportpaarden e.d.....
Ik denk (alweer vanuit mezelf) dat veel NBers ook helemaal niet de intentie hebben om een sportpaart te houden...NB hoort bij een totale manier van omgang met je paard.
Mensen die 1000% overtuigd nb toepassen rijden over het algemeen geen wedstrijden, willen geen proppen in draaien om een volte van 6 meter op gras te rijden, willen niet 1.50 springen op gras en noem maar op waar je ijzers en kalkoenen voor nodig hebt. Dan doe je alleen dingen die je kan doen zonder hulpmiddelen aan de voeten.
Ik haal hier een stukje aan van een collega nb-er...ze haalt me hiermee de woorden uit de mond.
Expliceert dus, dat NB NIET voor iedereen geschikt is...imo WEL voor ieder paard, maar NIET voor elke ruiter dus!
Hele wijze en waarde woorden vind ik ook Nienke.
Maar nog even over die sportpaarden, mijn kennis doet dus wel aan wedstrijden, althans wil aan wedstrijden blijven doen, maar niet op ijzers maar op schoenen. Iedereen in zijn omgeving verklaarde hem voor gek; schoenen aan dat gaat nooit goed. Hij is nl. marathonmenner; dus door waterbakken , korte wendingen over grasland door de hindernis e.d. Tot op heden gaan de trainingen goed; uit de waterbak (vijver) komt hij eruit met alle schoenen aan (al sopt het wel en dat geeft wat meer balast voor de paardjes), maar met dat draaien moet hij opletten. Je hebt wel grip met de schoenen, maar op nat glad gras gaan ze ietwat glijden. Een van zijn pony's heeft er een bloedhekel aan en als ze ook maar denkt dat het glad is, stopt ze. Nu heeft hij voorheen met kalkoenen gereden en dat gaat dus niet onder smit-schoenen, maar hij wil het hoe dan ook gaan proberen; zijn andere pony ragt overal over en doorheen met die schoenen aan ... tot op heden heeft hij echter nog geen echte wedstrijd gereden, alleen nog maar lange afstandsritten.
Maar ik denk over het algemeen genomen dat je een waar punt aanhaalt dat heel veel NB-ers een recreatiepaard hebben die niet zo nodig hoeven te presteren en waarbij het minder belangrijk is als ze eens even voorzichtig gaan lopen over een keienpad in het bos. Dat kan en mag niet in een wedstrijd waar snelheid bepalend is.
Veel NB-ers zijn dan ook erg tegen "wedstrijden" waar het gaat om het winnen

Ik vind ook hier weer; zolang je er allebei maar lol in hebt wat je doet (paard en eigenaar) dan is het prima; als je paard met pijn moet gaan lopen dan heb je er geen van beiden nog lol in neem ik aan.
Groeten
Ingrid