'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:38

nienke07 schreef:
Ik ben i.p. voor NB en tegen ijzers...klinkt lekker ongenuanceerd zo hè? Komt omdat ik vanuit mezelf spreek. Wat iemand anders vind of doet, mag ie van mj zelf bepalen, vind ik iemand zelden onaardiger door!
Wat ik vaker tegenkom in deze en soortgelijke discussies, zo ook in bovenstaande quote: NB zou niet geschikt zijn voor sportpaarden e.d.....
Ik denk (alweer vanuit mezelf) dat veel NBers ook helemaal niet de intentie hebben om een sportpaart te houden...NB hoort bij een totale manier van omgang met je paard.

Mensen die 1000% overtuigd nb toepassen rijden over het algemeen geen wedstrijden, willen geen proppen in draaien om een volte van 6 meter op gras te rijden, willen niet 1.50 springen op gras en noem maar op waar je ijzers en kalkoenen voor nodig hebt. Dan doe je alleen dingen die je kan doen zonder hulpmiddelen aan de voeten.

Ik haal hier een stukje aan van een collega nb-er...ze haalt me hiermee de woorden uit de mond.
Expliceert dus, dat NB NIET voor iedereen geschikt is...imo WEL voor ieder paard, maar NIET voor elke ruiter dus!

Hele wijze en waarde woorden vind ik ook Nienke.
Maar nog even over die sportpaarden, mijn kennis doet dus wel aan wedstrijden, althans wil aan wedstrijden blijven doen, maar niet op ijzers maar op schoenen. Iedereen in zijn omgeving verklaarde hem voor gek; schoenen aan dat gaat nooit goed. Hij is nl. marathonmenner; dus door waterbakken , korte wendingen over grasland door de hindernis e.d. Tot op heden gaan de trainingen goed; uit de waterbak (vijver) komt hij eruit met alle schoenen aan (al sopt het wel en dat geeft wat meer balast voor de paardjes), maar met dat draaien moet hij opletten. Je hebt wel grip met de schoenen, maar op nat glad gras gaan ze ietwat glijden. Een van zijn pony's heeft er een bloedhekel aan en als ze ook maar denkt dat het glad is, stopt ze. Nu heeft hij voorheen met kalkoenen gereden en dat gaat dus niet onder smit-schoenen, maar hij wil het hoe dan ook gaan proberen; zijn andere pony ragt overal over en doorheen met die schoenen aan ... tot op heden heeft hij echter nog geen echte wedstrijd gereden, alleen nog maar lange afstandsritten.

Maar ik denk over het algemeen genomen dat je een waar punt aanhaalt dat heel veel NB-ers een recreatiepaard hebben die niet zo nodig hoeven te presteren en waarbij het minder belangrijk is als ze eens even voorzichtig gaan lopen over een keienpad in het bos. Dat kan en mag niet in een wedstrijd waar snelheid bepalend is.

Veel NB-ers zijn dan ook erg tegen "wedstrijden" waar het gaat om het winnen Haha!
Ik vind ook hier weer; zolang je er allebei maar lol in hebt wat je doet (paard en eigenaar) dan is het prima; als je paard met pijn moet gaan lopen dan heb je er geen van beiden nog lol in neem ik aan.

Groeten
Ingrid
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 26-03-05 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:39

Ik denk dat er nog niet zo heel veel sportpaarden zijn die NB bekapt worden, omdat NB zowieso nog niet zo veel voorkomt. Op de site van Frans staan enkele voorbeelden van mensen die wel (hoog) in diverse sporten op blote pootjes gaan.

Sportprestaties met onbeslagen paarden

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:42

Maar laten we wel wezen Ara, het zijn uitzonderingen en niet iedereen heeft/maakt de tijd, mogelijkheden, zin en overtuiging om op deze manier met z'n paard bezig te zijn...en dat moet kunnen, toch? We eten ook niet allemaal macro-biotisch....

...en om de fiets vergelijking nog maar weer eens aan te halen...de één gebruikt zijn fiets alleen om er boodschappen mee te doen en de ander rijdt de tour de france...hebben ze ook verschillende fietsen voor uitgevonden Haha! (nu niet allemaal over me heen vallen....ik weet ook wel dat een fiets geen levend wezen is!)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:54

Aan de andere kant, niet ieder paard is geschikt voor sportprestaties. Of je nu met of zonder ijzers rijdt.

Ik geloof echter wel dat er heel veel paarden toch onnodig op de ijzers staan. Ook recreatie paarden. Ga maar eens links en rechts navragen en je komt soms verrassende antwoorden tegen.
Kleine opsomming van wat ik ooit echt gehoord heb toen ik er naar vroeg:
1. het klinkt zo mooi over de weg
2. het is zo sneu voor de hoefsmid als hij alleen maar zou hoeven te bekappen
3. hoefijzers zijn gewoon cool
4. mijn paard kan echt niet zonder widiapuntjes want hij trapt de hele dag tegen de staldeur
5. iedereen op stal heeft ze
6. ik kan anders helemaal nooit buiten de bak gaan rijden

Hieruit blijkt dus wel dat er velen zijn die geeneens weten of er zelf bij nadenken bij wat ze doen bij hun paard, maar het gewoon maar doen (en voor hoefsmeden geldt dan hetzelfde; waarom besla je in godsnaam zulke paarden ... voor de centen?).

Groeten
Ingrid

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 12:00

Dat had ik er inderdaad misschien ook deze keer weer bij moeten vermelden...het belangrijkst is imo niet welke keus je maakt...als je maar weldoordacht kiest....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:32

Arabesk schreef:
Ik denk dat er nog niet zo heel veel sportpaarden zijn die NB bekapt worden, omdat NB zowieso nog niet zo veel voorkomt. Op de site van Frans staan enkele voorbeelden van mensen die wel (hoog) in diverse sporten op blote pootjes gaan.

Hoi Arabesk,

Misschien niet NB bekapt maar er zijn er zat die wel degelijk blootsvoets gaan. Traditioneel bekapt.
Zelfs tegenwoordig paarden van Anky v. Grunsven.
Zoals Nienke ook schreef. Dat lijkt me ook 'weldoordacht'
Daar zal ze vast haar redenen voor hebben.

Groetjes, Henny

[edit]Quote aangepast zodat het wat makkelijker leest, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 26-03-05 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:41

Oja iedereen moet het natuurlijk zelf weten hoor, ik heb mijn keus gemaakt en wat een ander doet moet hij of zij weten. Als je maar wel nadenkt....Pling en niet je paard 4x4 op ijzers zet omdat 'het zo hoort'.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:46

Traditioneel bekapte "blootsvoetse" paarden zijn er best veel (van alles wat ik hier om me heen zie op maneges en privepaarden).
Maar er zijn maar weinig echt NB bekapte paarden; ken er in mijn omgeving inmiddels een paar via forums e.d.
Maar idemdito met de bekappers zelf. Op 2 handen te tellen door heel Nederland denk ik zo.
Maar normale hoefsmeden, al geeneens meer op 2 handen te tellen in de eigen regio.

Daaruit blijkt ook maar weer hoe "nieuw" NB is, mijn eigen NB bekapper komt uit den haag, niet direct om de hoek dus. Alleen daarom "spoor" je al niet volgens sommige lui, want er zijn toch hoefsmeden genoeg in de buurt? En dan nog heb je bij de normale hoefsmid een wachttijd van hier althans, zo'n 14 dagen, terwijl die pony gisteren bellen en vandaag al aan de beurt is (oke er zit wel wat spoed achter).

En die enkele bekappers die er zijn, daarvan zien sommigen elkaar ook nog als concurrenten vanwege een wat andere aanpak van het NB.
Hoefsmeden onderling zijn ook elkaars concurrenten hoor af en toe. Spreek in beide gevallen uit ervaring.

Groeten
Ingrid

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:50

Hier wil ik wel op in haken Haha!
Ik heb 1 pony en een paard, die onbeslagen in de wedstrijden lopen, al jaren, ze worden "traditioneel bekapt"
Deze twee lopen L1 en L2, niets byzonders dus, daarnaast heb ik net een NRPS ruin verkocht, liep M2 zonder ijzers, nooit een ijzer onder gehad Knipoog

Ik ga in principe voor blootvoets, is gewoon veel beter Haha!
Het NB bekappen zou een optie zijn, maar ik kan er helaas nog steeds niet echt achter staan, wel de wijze waarop Henny schrijft, daar kan ik wel wat mee Haha!

Daarnaast heb ik een paard wat ZZ licht heeft gelopen, nu 14 jaar, 2 ongelijke voorvoeten, zonder ijzers, wel dat kan, met de sneeuw gaan ze eraf, loopt dan wel gevoelig op de harde ondergrond, maar kan in de bak goed wegkomen Haha!
Waarom dan niet zonder ijzers, zie Riant, ik ga daar in haar verhaal mee Haha!

Ik ben zeer geinteresseerd in het rijden met bloten voeten, ben er met het ZZ licht paard ook niet helemaal uit, maar om hem dus een tijdlang gevoelig te moeten laten lopen, hm daar heb ik moeite mee. Haha!

De pony heeft 6 jaar in een weide gelopen, met betonplaat, nooit bekapt, echt helemaal nooit, we hoeven er nu ook weinig aan te doen, ze houdt het zelf wel bij Haha!
De KWPN merrie heeft bijna dezelfde soort voeten als de New forest, hoeven we dus ook maar zeer weinig aan te doen Haha!

Ik zou niet weten hoe dat komt bij mijn beide dames, maar ik ben er van overtuigd dat "traditioneel bekappen"geen kwaad kan, op blote voeten lopen heel goed kan, dat voeding en gezondheid heel belangrijk zijn voor de kwaliteit hoeven Haha!

Maar ik ben dan ook niet het prototype van de wedstrijdmens, denk ik Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:17

Om eerlijk te zijn zou ik willen dat mijn oude hoefsmid (niet die van dat orthopedisch beslag maar die ik later ooit had) NB wilde bekappen en wat traditionele gedachten liet varen. Dan mocht hij zo terugkomen, want ik had erg veel vertrouwen toch in zijn kunnen.
Maar het werkte niet. Als hij Isa bekapte op zijn manier (dus straal besnijden en wat van de zool, al was het minimaal) dan was ze gevoelig, en dat is ze niet na een NB bekapping.
Maar dit geldt alleen voor.
Achter is ze altijd normaal bekapt, nooit beslagen en heeft nooit wat gehad aan die hoefjes, ook niet toen ze traditioneel bekapt werd en ook toen nooit brokkels of scheuren gehad.
Maar die voorhoeven willen kennelijk NB-en Haha!

Ga nu naar de manege waar we die bevangen pony gaan laten behandelen. Duimen maar.

Groeten
Ingrid

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:25

Veel te mooi weer om over hoeven te bakkeleien, maar wel even een vraagje

Citaat:

Huh? En welke mogen dat dan wel zijn? Sigaar

Marianne

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:38

Jannepauli schreef:
Veel te mooi weer om over hoeven te bakkeleien, maar wel even een vraagje

Citaat:

Huh? En welke mogen dat dan wel zijn? Sigaar

Marianne

Inderdaad veel te mooi weer Marianne Knipoog
Ik heb haar onlangs met 1 van haar nieuwere paarden blootsvoets zien gaan op tv. het viel gewoon op en ben er speciaal op gaan letten.
Ik doelde niet op Bonfire.
Trouwens zelfs op de 'NB site' is er onlangs nog over gesproken. Ik zal niet noemen door wie. Alleen daar werd beweerd dat ze het voor het geld deed.
En dat kon ik dus helemaal niet rijmen.

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:56

geral schreef:

Ik ben zeer geinteresseerd in het rijden met bloten voeten, ben er met het ZZ licht paard ook niet helemaal uit, maar om hem dus een tijdlang gevoelig te moeten laten lopen, hm daar heb ik moeite mee. Haha!

De pony heeft 6 jaar in een weide gelopen, met betonplaat, nooit bekapt, echt helemaal nooit, we hoeven er nu ook weinig aan te doen, ze houdt het zelf wel bij Haha!
De KWPN merrie heeft bijna dezelfde soort voeten als de New forest, hoeven we dus ook maar zeer weinig aan te doen Haha!

Ik zou niet weten hoe dat komt bij mijn beide dames, maar ik ben er van overtuigd dat "traditioneel bekappen"geen kwaad kan, op blote voeten lopen heel goed kan, dat voeding en gezondheid heel belangrijk zijn voor de kwaliteit hoeven Haha!

Hoi Geral,

Als ik jouw verhaal zo lees van de pony en de KWPN'er, denk ik dat je al 'natuurlijker ' bezig bent dan je in de gaten hebt Haha!
Van traditioneel bekappen naar natuurlijk is eigenlijk niet eens zo'n grote overgang.
Als je van de straal afblijft qua hoogte, groeit ie vanzelf wel door naar onderen zodat ie de bodem raakt.
Als ze al zoveel jaren blootsvoets lopen zullen de zolen al wel concaaf getrokken zijn. Een traditioneel bekapper hoeft dan ook niet in de zool te snijden. Zal dat waarschijnlijk ook niet doen.
Verder de steunsels indien te lang, iets inkorten maar dat zal bij die van jou waarschijnlijk door de natuurlijke slijtage al aardig oke zijn.
Een mooie ronde rand vijlen rondom de onderzijde van de hoef zodat de buitenste hoefwand niet hoofdzakelijk draagt en je 'brokkels en scheurtjes' voorkomt.
Voila, dan heb je ze in principe al natuurlijk bekapt Knipoog

Groetjes, Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:33

Wat leuk die 3 voorbeelden van sportpaarden.
Hoeveel sportpaarden zijn er in nederland.. Dat zegt wel iets over hoe onbekend NB is .. of dat het gewoonniet zo praktisch is.
Endurance dat wist ik al wel..

En pony's kunnen gemakkelijk op blote voeten springen, daarnaast betwijfel ik of deze NB bekapt is geweest of traditioneel. Bij de pony's ik een sprinparcours zonder ijzers geen uitzondering die zie je wel meer .. Pont's zijn over het algemeen handigerer springers dan paarden.

Die draver is al uitvoerig besproken in dit topic.

Leuk ja .. overtuigend .. nee sorry.

nog even treugkomend op de warmte foto's..
zie zede link http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

daar staat ook dat paraden gemakkelijk de doorbloeding in de benen kunnen reguleren bij kou.. dus een warmte foto zegt eigenlijk alleen maar iets wanneer je het moment van opname vermeld een paard dat het koud heeft zal dus weinig tot geen doorbloedingen in de benen hebben (volgens deze link)

Dan nog even een mindere meedeling bij Riant is vanochtend HKO aan het rechter achterbeen geconstateerd. De ijzers gaan er van de zomer af (nu werd me dat afgeraden) dus wie wil meedenken NB of gen NB is welkom eens een kijkje bij ons te nemen.
Ik ga niet zomaar op NB over en zou er wat veranderen aan de voeten dan gaat dat eerst in overleg met mijn DA. Ik lees hier dat AdB .. en sommige NB-ers wonderbaarlijke genezing van HKO op voorbenen teweeg hebben gebracht dus laten we er een uitdaging van maken met een gevalletje HKO op een achterbeen. Echter er zijn voorwaarden aan de stand van de voet kan nu niet veel veranderen en een gevoeligheid of gevoelig lopen is uit den boze.

Dit terzijde..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:01

Over 'lage' versus 'hoge' hielen: ik heb nav dit en enkele andere topics maar eens wat benen van paarden op stal bekeken. Idd heb ik wat paarden gezien die eng hoog op de hielen stonden, met vrij steile hoeven en rondom beslagen. Daarnaast ook paarden met lage hielen zonder ijzers en met lage hielen met ijzers.

Hier een voorbeeldfoto van imo vrij lage hielen met ijzers:

Lage hielen met ijzers

De foto is vanuit een wat raar perspectief genomen. Je kijkt van rechtsachter naar voor.

Rondom ijzers kan dus ook met vrij lage hielen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:11

ik vind de fotos eigenlijk gewoon goed Apple Haha! Haha! Haha!

Huh HKO op het achterbeen........... Das eens wat anders

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:17

Hier bij mij beleeft je altijd wat aparts hoor Haha! ... en zo eigenaar zo paard zie je maar weer!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:26

Nou dan hier hoge hielen:

Afbeelding

Dit zijn de hoeven van die bevangen pony waar ik het eerder over had.

Zo vanaf deze foto schrikken vele NB-ers zich kapot denk ik.

Net is de Nat.bekapper geweest en hij kan er dus helemaal niets vanaf halen en ook geen opzet maken, want ... hij heeft net de rontgenfoto's ook gezien. Het hoefbeen bij dit paard ligt dermate laag (is niet vertikaal maar horizontaal gezakt) dat dit de lange hoeven verklaart.

Dat zou van de buitenkant ook niemand verwacht hebben (de straal raakt wel de grond overigens).

Groeten
Ingrid

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:12

Nou niet alleen BN-er schrikken van die foto's maar een mens dat haar paard vierkant op ijzers heef took hoor..

maar even zo goed blijkt maar weer dat je het per paard moet bekijken, as liemand van deze hoef een volgens NB perfect laatje maakt zal dat paard geen stap meer zetten denk ik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:05

Apple schreef:
Over 'lage' versus 'hoge' hielen: ik heb nav dit en enkele andere topics maar eens wat benen van paarden op stal bekeken. Idd heb ik wat paarden gezien die eng hoog op de hielen stonden, met vrij steile hoeven en rondom beslagen. Daarnaast ook paarden met lage hielen zonder ijzers en met lage hielen met ijzers.

Rondom ijzers kan dus ook met vrij lage hielen.

Hoi Apple,

Naar mijn mening hele mooie hoeven.
En zowaar bespeur ik daar bij de achterhoef een mooie straal???
Ja waarachtig Knipoog Het achterste gedeelte van de straal is zelfs al iets hoger lijkt het als waar het ijzer met de wand contact maakt.
Ala de natuurlijke methode eigenlijk.
Ik noem dit gewoon lage hielen. Niet abnormaal. Vrij lage hielen waar ik eerder over viel zijn dus nog korter.
Ook de zool is een stuk holler dan wat meestal gezien wordt bij hoeven met ijzers. Niet verkeerd Haha!

Groetjes, Henny

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:19

Ik zal morgen eens kijken of ik wat foto's kan maken van mijn 3 paardenbeesten Haha!
Ben wel benieuwd wat men hier van zegt Clown

De foto van Apple vind ik helemaal niet schokkend, imo een hele normale stand, een hoef waar ik denk ik in principe al geen ijzer onder zou zetten Haha!

Henny, ik werk eigenlijk heel natuurlijk, elke twee weken een homeopaath over de vloer, paarden lopen overdag altijd buiten, dan wel in de winter met dekens op hoor Clown , heb 2 jaar bij AdB gelest, voer op een natuurlijke wijze, krachtvoer dus zo min mogelijk en toch presteren mijn paarden niet slecht hoor Haha!
Ik heb het vermoeden dat ze juist daardoor vrij constant presteren, maar ik ga ook zeker niet wekelijks op concours, imo dus ook uit den boze Ach gut

Ik ben overigens wel heel benieuwd wat de hoeven op termijn gaan doen, we zijn nl. vanuit de klei naar het bosgebied verhuisd Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:29

Riant schreef:
Nou niet alleen BN-er schrikken van die foto's maar een mens dat haar paard vierkant op ijzers heef took hoor..

maar even zo goed blijkt maar weer dat je het per paard moet bekijken, as liemand van deze hoef een volgens NB perfect laatje maakt zal dat paard geen stap meer zetten denk ik.

En als zulke hoef nu bij iemand beland die cursussen geeft in NB bekappen, dan zal die hiel mooi laag worden gemaakt. Want weten zij veel dat dit niet kan ivm dat hoefbeen dat veel te laag ligt. Bij een dode hoef zie je toch alleen maar een mooi resultaat, terwijl als het levende dier er nog aan zou zitten het beest echt geen kant meer op kon.
Denk ik hoor; ik heb die cursus niet gedaan; misschien weet iemand het die zo'n cursus wel gedaan heeft hoe er met zulke hoeven omgesprongen wordt. Ik kan het zelf niet meer op HN navragen, helaas.

Groeten
Ingrid

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:13

Nu zit ik nog steeds met een vraag die ik geloof ik aan het begin gesteld heb.
Paarden hoeven groeien vanaf de kroonrand? en ze groeien ook overal even hard? Dus niet links voor harder dan rechts voor (even duidelijker links van de lip en recht van de lip)? Aan de ringen in de hoeven van sommige paarden te zien groeien ze volgens evenwijdig.

Als mijn paard nu het zelfs voor elkaar krijgt om een ijzer meer af te laten slijten een de binnenvoortkant (binnenkant net naast de lip) hoe moet dat dan op blote voeten. dat hoeven harderworden door gebruik geloof ik onmiddelijk en heb ik ook gezien aan de achterhoeven. Maar of ze ooit zo hard worden als ijzer? Dat geloof ik niet.

Dat NB goed toe te passen is bij paarden waarbij gedacht wordt dat de hoeven te veel zullen afsluiten geloof ik wel. maar hoe zit dat met ongelijk afslijten?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:05

Isapaardje schreef:
Aan de andere kant, niet ieder paard is geschikt voor sportprestaties. Of je nu met of zonder ijzers rijdt.

Ik geloof echter wel dat er heel veel paarden toch onnodig op de ijzers staan. Ook recreatie paarden. Ga maar eens links en rechts navragen en je komt soms verrassende antwoorden tegen.
Kleine opsomming van wat ik ooit echt gehoord heb toen ik er naar vroeg:
1. het klinkt zo mooi over de weg
2. het is zo sneu voor de hoefsmid als hij alleen maar zou hoeven te bekappen
3. hoefijzers zijn gewoon cool
4. mijn paard kan echt niet zonder widiapuntjes want hij trapt de hele dag tegen de staldeur
5. iedereen op stal heeft ze
6. ik kan anders helemaal nooit buiten de bak gaan rijden

Hieruit blijkt dus wel dat er velen zijn die geeneens weten of er zelf bij nadenken bij wat ze doen bij hun paard, maar het gewoon maar doen (en voor hoefsmeden geldt dan hetzelfde; waarom besla je in godsnaam zulke paarden ... voor de centen?).

Groeten
Ingrid

Dat is echt klinkklare onzin ! nuanceren is niet jullie sterkste kan he ? Als dit de redenen zijn die JULLIE verzonnen hebben waarom paarden op ijzers lopen........keep on dreaming Boos!

Er zijn ook genoeg paarden die niet op ijzers lopen, die bekapt worden door een traditionele smid hoor ! 1 van mijn paarden staat op ijzers (alleen voor) de anderen gewoon zonder, maar die hebben ook geen arthrose.
Mijn paarden die zonder ijzers staan lopen ook gewoon over de weg, en over paden met steentjes, zonder problemen- en dat door een traditonele smid.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:13

@ MIST:
Prima dat jij met je paarden doet wat jij wil/vindt...ik neem aan dat je er een reden voor hebt en over hebt nagedacht. Volgens mij schrijft Isapaardje uitspraken op die ze ooit allemaal gehoord heeft...dat zet ze er zelfs bij!...Blijkbaar komen de door haar genoemde redenen dus wel voor!.... Volgens mij kan jij niet oordelen over wat er aan haar verteld wordt...toch??????