Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:02

hoe kom je daarop?
Dettol word heel veel gebruikt, ook voor kinderen, ik gebruik t voor mezelf ook, en nooit gemerkt dat het brand....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:06

Ja dettol heb ik ook gebruikt, gewoon goed afspoelen maar dat moet je met alles. Dettol ontsmet alleen,als in dood bacterieen terwijl andere middeltjes ook nog wel eens een verzorgende werking kunnen hebben. Ach, al dat soort spul is eigenlijk hetzelfde. Werkt het 1 niet, probeer je toch het andere. Moet wel zeggen dat Dettol ontzettend stinkt, maak er altijd de stal mee schoon en dat prikt in mn neus!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:21

Een tip gelezen op paardnatuurlijk.nl
doe 25 druppels tea-tree olie in 50 ml basis olie.
Deze olie kan zijn olijfolie of jojobaolie.
Smeer dagelijks de plekken in.
De olie houd de huid soepel en de tea-tree olie desinfecteerd ook vocht kan niet bij de plekken komen omdat deze vet is door de olie.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het reuze goed helpt.

Ook een natuurlijk medicijn:
VSM mok-cure (zijn tabletten die je door het voer mengt)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:27

Ik heb nog een potje dettol, net gekocht, kan het er altijd op doen
Er is toch bijna geen zon

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:59

Ik ben ook benieuwd hoe Lio er vanavond bij staat.
Heb er het weekend helemaal niks aan kunnen. Zaterdag de hele dag bij Libke & Fighter in Belgie en zondag bij een nieuwe instructrice voor mij en Lio wezen kijken en met al die regen had het weinig nut...

Maar weer eens foto tijd denk ik

Dettol heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar zal ongeveer hetzelfde doen als betadineshampoo denk ik, alleen wat zuiniger in het gebruik omdat je er ook een sopje van kan maken, net als met soda... ???

@sjoe; waar koop je die teatree olie? Kon alleen maar shampoo vinden in de paardenwinkel (HorsePlaza Nieuwegein).

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:12

Teatree olie kun je oa bij DE TUINEN of KRUIDVAT halen, maar elke drogist heeft het wel schijnt. Ik haal altijd een spuitflesje met olie bij de tuinen, ook ideaal voor andere dingen zoals kleine wondjes.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:27

Nooit aan gedacht joh dat je dat daar ook kan kopen! Als ik weer in de stad ben, zal ik er eens aan denken. Altijd handig om in de kast te hebben staan. Idd ook voor wondjes als ze weer eens lomp zijn geweest

Heb net bij de zeeman nieuwe handdoeken gekocht om de benen mee af te drogen. Er is al gauw 1 handdoek per dag smerig en aangezien ik ook al mijn potje levertraanzalf had geinfecteerd, wil ik niet 2 dagen dezelfde handdoek gebruiken, dus dan maar extra handdoeken kopen...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:36

Ja iedere keer als ze het weer eens nodig vinden om elkaar of zichzelf voor hun voeten te trappen komt zo'n flesje goed van pas! Het paard van mijn zusje had laatst zo'n jeuk in haar kootholte dat ze zichzelf maar even open beet...
Beetje teatree spul erop en dag later is het weer weg. Helpt ook tegen de jeuk vind ik, en ze blijven eraf!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:41

...ben nu bezig om om de dag te wassen met betandine schrub, en darabij zoveel mogelijk kortsjes eraf te halen en ik heb zelfs een keer alle korsten eraf gehaald....en dik insmeren met sudocreme en het werkt tot nu toe goed!!..het gaat harstikke snel ondanks hij 24/7 op de wei staan, de sudocreme blijft echt super zitten!...dus ik blijf hopen dat we hiermee het kwaad wat mok heet kunnen uitroeien!...want het blijft een drama hoor!...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:09

Heel fijn Dimitri dat bij jou de betadine en sudocrem goed hun werk doen! Ik ga vanavond weer kijken. Gisteren geen tijd meer gehad...
Wordt wel tijd voor een voetenbad en nieuwe laag creme denk ik!

Jennytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:37

hoihoi

Mijn oude pony had het ook heel erg
het klinkt misschien raar maar ik had alles geprobeerd en het beste hielp sudocrame die voor rode billen bij kinderen
was echt super spul
succes ermee

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:52

IngLio schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe Lio er vanavond bij staat.
Heb er het weekend helemaal niks aan kunnen. Zaterdag de hele dag bij Libke & Fighter in Belgie en zondag bij een nieuwe instructrice voor mij en Lio wezen kijken en met al die regen had het weinig nut...

Maar weer eens foto tijd denk ik

Dettol heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar zal ongeveer hetzelfde doen als betadineshampoo denk ik, alleen wat zuiniger in het gebruik omdat je er ook een sopje van kan maken, net als met soda... ???

@sjoe; waar koop je die teatree olie? Kon alleen maar shampoo vinden in de paardenwinkel (HorsePlaza Nieuwegein).

Ik heb de tea-tree olie gekocht bij onze dierenzaak (andy's) maar je kan het ook bestellen (over de post thuisbezorgd dus) bij De paardendrogist (staat op internet) of bij Silverlinde (ook te vinden op internet)

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:07

Dank je Sjoe!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:10

IngLio schreef:
Dank je Sjoe!

Graag gedaan
En heel veel succes met de bestrijding van mok bij je paardje.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:36

Ik zit hopelijk in de goede richting momenteel...
vanavond weer wassen met betadine en nieuwe zalf erop...
Ik ben benieuwd! Oh ik hoop zo dat het niet weer erger is!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:51

@Inglio, en en???

Arabel had vandaag helemaal geen korsten!!!!!!!! Vanavond heerlijke les gehad, loopt beter dan ooit. Omdat mijn speciale mokzalf bijna op is ga ik ook eens een potje sudocreme halen. Vsm heb ik al eens gebruikt op een ander plekje maar vond toch niet dat dit duidelijk werkte...

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:15

evitatinkle schreef:
@Inglio, en en???

Arabel had vandaag helemaal geen korsten!!!!!!!! Vanavond heerlijke les gehad, loopt beter dan ooit. Omdat mijn speciale mokzalf bijna op is ga ik ook eens een potje sudocreme halen. Vsm heb ik al eens gebruikt op een ander plekje maar vond toch niet dat dit duidelijk werkte...

Zalf van VSM gebruikt?
Ben benieuwd dan welke je hebt gebruikt.
Ik heb zelf pillen van VSM gebruikt genaamd Cure-Mok en die helpen dus prima in combinatie met zelf samengestelde olie van Tea-tree en olijfolie.
Maar ben benieuwd wat jij voor VSM zalf hebt gebruikt.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:08

Nou na drie dagen geen verzorging aan de mok is het rondom de kootholte niet erger geworden. Misschien zelfs wel ietsje beter!
Vooral rechtsachter zag er goed uit, de voet die dus ooit als ergste is begonnen!

Boven de kogel links achter vind ik het beroerd...
Gewoon lelijk, de korsten zitten verspreid en zaaien uit... GRRRRRRR

@Evitatinkle.... oh super de suup suup super joh Helemaal top!
Nu lekker bijhouden ter voorkoming.

Mijn pot sudocrem is bijna op, dus even nieuwe halen!
Tsja ik smeer het ook best dik omdat ze er toch ongeveer 24u mee rond moet lopen in de wei.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:38

Fijn dat het zo goed gaat met je paardje.
DIe Sudo creme werkte bij mijn paardje dus weerhelemaal niet.
Wel bijzonder te horen dat het bij elk paard weer anders is.
Ik blijf dit topic nog even volgen in ieder geval.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:05

Sjoe schreef:
evitatinkle schreef:
@Inglio, en en???

Zalf van VSM gebruikt?
Ben benieuwd dan welke je hebt gebruikt.
Ik heb zelf pillen van VSM gebruikt genaamd Cure-Mok en die helpen dus prima in combinatie met zelf samengestelde olie van Tea-tree en olijfolie.
Maar ben benieuwd wat jij voor VSM zalf hebt gebruikt.

mm, nou weet ik niet meer zeker of het vsm heette, maar ik heb het gekocht in een ruiterhuis hier in de buurt. Het is in ieder geval niet van de paardendrogist want die spullen heb ik allemaal gebruikt en heeft niets geholpen bij de mok van Arabel. Ik zal morgen eens de echte naam opzoeken, maar volgens mij heette het gewoon vsm creme en was het een antiseptische, huidhelende zalf.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:09

Nog iets wat ik vond op internet....voor de mensen die zinkzalf smeren!!!

In 1 van jullie ontvangen brieven heeft een meisje een probleem met haar paard, namelijk mok die erger wordt. Het paard wordt behandeld met mokzalf, maar begint zelfs te slaan bij het opsmeren ervan.

De dierenarts adviseert hier, gewoon verder aanbrengen, mok is hardnekkig. Ik moet zeggen dat ik het wel spijtig vind dat mijn reactie niet op de website komt, want vele paardeneigenaars zouden hierbij gebaat zijn en vooral hun paarden.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Hij had mok, ik mokzalf gaan kopen en maar smeren. Maar i.p.v. beter werd het alsmaar slechter. Hij begon te slaan als hij het potje zag aankomen en de mok werd zo lelijk dat zijn kootholtes 1 en al korst werden.

Ben niet bij de pakken blijven zitten en heb zelf wat onderzoek gedaan. Wat ik nu vertel zou iedere dierenarts moeten weten en zou ook op de potjes mokzalf moeten vermeld worden (is dus niet het geval momenteel). In mokzalf zit nml. altijd zinkzalf, dit gebruiken ze ook om baby's hun rode billetjes mee in te smeren. Wel heeft zinkzalf een gemeen neveneffectje voor mensen die hier allergisch op zijn.

Zinkzalf kan roodhuid van de huid teweeg brengen, bij producten voor menselijk gebruik wordt dit steeds vermeld. Dit betekent dus voor mokgevallen, de huid wordt NOG gevoeliger, en de mok wordt erger.

Waarom wordt dit door niemand gemeld? Ik heb nu zelf een zalf gemaakt van de bladeren van Smeerwortel, deze gekookt in een mengeling van uierzalf en uiercreme. Nadien goed gezeefd, en alle dagen netjes aangebracht op de toen verschrikkelijke mok. Nu doe ik het nog om de 2 dagen (na 2 maand), alle korstjes en etter zijn weg, alleen heeft hij nog een paar eczeemplekjes die ik inwrijf.

Zijn haar begint in de kootholtes ook weer te groeien, was destijds helemaal weg (was 1 grote
wonde). Ben blij dat mijn paard weer beter is en geen pijn meer heeft, maar vind het wel zeer spijtig dat ik zelf heb moeten dokteren om tot een oplossing te komen. Anderen blijven met hun probleem zitten en dat terwijl de geschoolde dierenarts blijkbaar zijn les niet goed geleerd heeft!

Vriendelijke Groeten, Heidi

http://www.dierennieuws.nl/cgi-bin/yabb ... 1118819855

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:47

Jee zinkzalf slecht dat is een babyproduct wat maf zeg.

Ik heb gister bij mijn paard alle korstjes eraf gekregen. De laatste lieten los toen ik zachtjes met een babydoekje wreef. Er kwam ook wat haar mee. Zag er wel ranzig uit die roze kale huid eronder. Linksachter is de kootholte nu helemaal kaal brr.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:38

@Gouda, goed joh, probeer het korstvrij te houden nu! Arabel heeft ook een roze kale huid, ik denk dat het bij jouw paardje wel weer terug komt. Zal eerst donshaar zijn. Er kunnen nu tenminste geen korstjes in de haartjes blijven zitten...
Ik heb vandaag voor het eerst geen mokzalf opgedaan maar alleen olie (van natuurlijk in balans.nl). Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet. Morgen ga ik beginnen met homeopatische zalf die de huid hersteld.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:02

Pfft, ik zie weer heel veel goede tips voorbijkomen.
Vandaag rees echter bij mij een idee, weet niet of het klopt hoor maar..
Er zijn paarden bij ons opstal die nog nooit mok hebben gehad. Het is wel extreem nat nu, dat wel, maar die paarden hebben nu ook mok.
Staan met zijn allen op het land. Allicht zijn ze besmet op het land door elkaar?
Dan dus mijn tweede gedachte: de korsten op de zonnebrand-neusjes, kan dat ook niet door die mok-bacterie komen?
De korstjes lijke zo op elkaar...

Zelf heb ik bij iemand nu een mokzalfje besteld die door een DA wordt samengesteld.
Vandaag na het wassen weer wat sudocrem er op gedaan.
Het wordt er met dit weer niet beter op, maar eigenlijk is het bij mij nu redelijk stabiel.
Misschien dat de Kiezelderma begint te werken?
Poeder (voor door het voer) tegen eczeem en andere huidproblemen zoals mok ed.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:15

Wat te doen bij een paard die verschrikkelijke mok heeft?? We kunnen het niet insmeren, want het is super gevoelig, Het is van voor begonnen en hebben gelijk alle 4 de benen ingesmeerd met mokzalf, van voor is het inmiddels weer dicht en geen korstvorming, er zitten alleen nog geen haartjes op. Maar van achter... het lijkt wel een grote korst, als we nog maar er naar wijzen tilt ie hem al op, het is echt niet te doen om het in te smeren, iemand andere tips? En wat krijg je van de dierenarts als je die belt? we gaan waarschijnlijk wel even bellen, maar als hij ook zalf geeft hebben we er niets aan!! Alle tips zijn welkom!!