hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:33

briandylan: Jij bent reguliere smid toch?! Wat toppie, dat je zo'n ruime blik hebt! OK dan!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:35

nienke07 schreef:
briandylan: Jij bent reguliere smid toch?! Wat toppie, dat je zo'n ruime blik hebt! OK dan!

een reguliere vrouwelijke smid.je moet open staan voor andere ideen en je bent nooit te oud om te leren.(ben nog niet zo oud hoor)
Laatst bijgewerkt door briandylan op 04-02-05 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:36

briandylan schreef:
een reguliere vrouwelijke smid

Het wordt alsmaar fraaier! Je bent zeldzaam! (op alle fronten!)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:47

nienke07 schreef:
briandylan schreef:
een reguliere vrouwelijke smid

Het wordt alsmaar fraaier! Je bent zeldzaam! (op alle fronten!)

tot vorig jaar had ik ook zo'n zeldzaam aardige vrouwelijke hoefsmid die dezelfde ideen erop na hield als monique en open stond voor natuurlijk bekappen. ze hebben heus niet allemaal oogkleppen op. Cool

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:48

Da's dan weer erg fijn om te weten! Maar wel de spreekwoordelijke speld in de hooiberg vrees ik....

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:53

zo ik ben een week weggeweest en er zijn alweer 5 pagina's bij..Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:03

schaapjuh schreef:
Riant schreef:
de informatie die farrier verstrekt is weldegelijk juist

De info die farrier is niet juist, waarom denk jij dat het wel juist is? Ook verdiept in NB? Zo ja, waar ben jij die info tegengekomen Verward

Ik ken mensen die NB hebben geprobeerd met zeeeer slechte resultaten en ook met goede resultaten en jusit omdat ik geen voorstander van ijzers ben heb ik er inderdaad het nodige over gelezen en gehoord en ervaren. Daarnaast schep ik veel vertrouwen in iemand die heeft gestudeerd voor zijn vak als bij voorbeeld een arts. Denk je dat ze in Utrecht de leerstof verzinnen ofzo???

Riant schreef:
Wil je nou gewoon echt geen andere mening horen dan je eigen.

Is dit voor mij bedoeld? Jij kent me niet en weet dus ook niet of ik voor andere meningen e.d. open sta en respecteer. Mss wil jíj wel geen andere mening horen dan je eigen...

Als je goed kan lezen weet je voor zie het bedoeld is, en ja ik heb met mijn paard veel geprobeerd en verschillende manieren overwogen en ben op 4 ijzers uitgekomen waarvan voor met luchtdrukzolen, ook dit staat eerder in het topic vermeld. Als je beter had gelezen had je geweten dat ik mijn paard juist heel graag nog een jaar langer van ijzers af gehouden, al had ik de hoeven ondersteboven en achterstevoren moeten bekappen

Riant schreef:
Wie open staat voor andermans ideën leert vaak het meest maar het begint er steeds meer op te lijken dat mensen die NB toepassen doof en blind zijn geworden voor goed onderbouwde argumenten voor andere methoden

Dit geld dus ook andersom!

en juist daarom ben ik er van overtuigd dat er niet maar 1 juiste methode is maar de methode induvidueel op een paard moet worden afgestemd en NB niet bij alle paarden goede resultaten heeft.
Ik wilde dát ik langer zonder ijzers had gekund en dat staat hier ook allemaal beschreven dus ga eerst even lezen voor je mij zo toespreekt. Kan je me misschien ook vertellen waarom mijn paard 3 dagen plat in de stal heeft gelegen van de pijn en de kneuzingen in zijn voeten terijl er nooit ijzers onder hebben gezeten en er van een hoefwand en steunselg echrt geen spraken meer was. Er hebben twee dierenartsen en twee smeden naar gekeken juist omdat ik meer menigen wilde horen. Over het bekappen was iedereen het eens : ER VIEL HELEMAAL NIKS TE BEKAPPEN alles was weg. Dat gezeik over steunsel en op de straal en de zool lopen, het heeft mijn paard door een HEL laten gaan maar dat willen jullie niet horen want jullii methode is heilig en werkt toch voor ieder paard???
Ik heb jankend in de stal gezetten omdat mijn paard van de pijn 3 dagen niet meer kon staan. Leest eerst waar je het over hebt voor je mij beoordeelt.

Nee nee het moet "natuurlijk" want een paard met een ruiter op zijn rug is het zelfde als een drachtig paard waar haal je de onzin vandaan zeg.

Nog een keer dan voor alle mensen die niet hebben leren lezen, NB is een prima methode maar niet perse voor ieder paard, sommige paarden zijn beter af met NB andere paarden zijn beter af met ijzers. In die gevallen zijn ijzers dus niet gevaarlijk voor de gezondhijd van een paard. Ijzers zet je er niet voor de lol onder maar met een reden, en soms is er een hele goede reden om een paard op ijzers te zetten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:01

Tja zo kun je van alles verzinnen hè??
Bijvoorbeeld... "Zijn dekens schadelijk voor gezondheid"??

Ik denk dat een hoop mensen of alleen hun eigen mening willen horen en geloven of zij missen een aantal essentiële zaken...!!

Het is namelijk niet alleen maar zwart/wit wat je ziet en wat je zegt!
Aanhangers van natuurlijk bekappen zijn van die natuur-goeroes, dus zij snappen en zien alleen maar een methode om een paard te verzorgen en te houden... Dat een paard dicht bij de natuur staat, wordt enkel nog in stand gehouden door zijn gedrag!
Daar houd het mee op...

Ik kan wel zeggen dat "natuurlijk", met de nadruk op de aanhalingstekens het beste is voor een paard, maar als je paard nou ziek is, dan bel je zeker ook geen DA, nee laat de natuur het maar oplossen.... Ja, ja... niet dus!

Paarden welke bij ons niet van het erf komen, op een buitenrit na, lopen op blote voeten en worden normaal door onze hoefsmid op de hoeven gezet, tussen de 9-12 weken!
Paarden welke mee gaan op wedstrijd krijgen ijzers! Vaak gaan zij voor het eerst mee in het buitenseizoen en een paard welke zijn grip op de bodem verliest verkrampt, gaat voorzichtig lopen met alle gevolgen van dien!
Nu hebben wij een 3 jarige welke in opleiding is, loopt dus op blote voeten! Nou is dat een schraper, je weet wel, zodra het etenstijd is of zodra ik op stal kom gaat dat voetje heen en weer over de grond, overdag loopt hij buiten, maar zodra hij op de poetsplaats staat of waar dan ook...!

Tijd om te bekappen, helaas was het bij deze niet nodig, hij deed het zelf alleen zodanig dat zijn hoeven verkeerd afslijten, en dan????
En kom nu niet met die b*llsh*t dat ik mijn paard op een natuurlijke manier moet houden, buiten bla bla bla...
Het is een sportpaard, geschoren, onder een deken en verricht dagelijks werk onder het zadel???

Hoefijzers (voor) zijn voor dit dier dus DE oplossing!
De smid kon hem niet eens warm beslaan, zo ver waren ze versleten....

Een vriendin van mij heeft een paard wiens (achter)knie op slot slaat, als dit dier zonder ijzers loopt, kan het niet eens meer lopen!
Dit paard heeft met speciale ijzers nergens last van, in de natuur was het allang opgevreten of omgekomen van de honger, want het kan niet lopen zonder ijzers... Gelukkig voor het paard, dat het niet meer in de natuur leeft....

Dus nee, hoefijzers zijn niet schadelijk voor de gezondheid, maar een bittere noodzaak voor paarden welke zich niet meer IN de natuur begeven! Wij houden het dier op een niet natuurlijke wijze, dus waarom zouden we dan methode's uit de natuur in stand willen houden??

Mijn paarden lopen allemaal overdag buiten en staan s'nachts binnen op stal! Dat kunnen niet alle paardeneigenaren zeggen en veel paarden staan daarom ook dag én nacht binnen....
Ik denk dat dat VEEL schadelijker is voor een paard dan hoefijzers, wat dat betreft is dit dus een nutteloze discussie!

En voor degene die mensen aanvallen op de manier waarop zij hun paarden laten bekappen of laten beslaan....
Lopen mensen allemaal op dezelfde schoenen?? Hebben alle mensen dezelfde voeten?? Zelfde geldt voor paarden, allemaal dezelfde hoeven?? Nee hè?? Oordeel daar ook niet over, je weet niet wat sommige eigenaren/paarden doormaken en hoeveel paarden NIET ZONDER ijzers kunnen leven, je weet het pas als je het zelf meegemaakt hebt, dan kun je erover meepraten en oordelen, anders is het wijzer om niets te zeggen.... Knipoog

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:49

Kaja schreef:

Ik denk dat een hoop mensen of alleen hun eigen mening willen horen en geloven of zij missen een aantal essentiële zaken...!!

Aanhangers van natuurlijk bekappen zijn van die natuur-goeroes, dus zij snappen en zien alleen maar een methode om een paard te verzorgen en te houden... Dat een paard dicht bij de natuur staat, wordt enkel nog in stand gehouden door zijn gedrag!
Daar houd het mee op...

Ik kan wel zeggen dat "natuurlijk", met de nadruk op de aanhalingstekens het beste is voor een paard, maar als je paard nou ziek is, dan bel je zeker ook geen DA, nee laat de natuur het maar oplossen.... Ja, ja... niet dus!

Paarden welke bij ons niet van het erf komen, op een buitenrit na, lopen op blote voeten en worden normaal door onze hoefsmid op de hoeven gezet, tussen de 9-12 weken!
Paarden welke mee gaan op wedstrijd krijgen ijzers! Vaak gaan zij voor het eerst mee in het buitenseizoen en een paard welke zijn grip op de bodem verliest verkrampt, gaat voorzichtig lopen met alle gevolgen van dien!
Nu hebben wij een 3 jarige welke in opleiding is, loopt dus op blote voeten! Nou is dat een schraper, je weet wel, zodra het etenstijd is of zodra ik op stal kom gaat dat voetje heen en weer over de grond, overdag loopt hij buiten, maar zodra hij op de poetsplaats staat of waar dan ook...!

Tijd om te bekappen, helaas was het bij deze niet nodig, hij deed het zelf alleen zodanig dat zijn hoeven verkeerd afslijten, en dan????
En kom nu niet met die b*llsh*t dat ik mijn paard op een natuurlijke manier moet houden, buiten bla bla bla...
Het is een sportpaard, geschoren, onder een deken en verricht dagelijks werk onder het zadel???

Een vriendin van mij heeft een paard wiens (achter)knie op slot slaat, als dit dier zonder ijzers loopt, kan het niet eens meer lopen!
Dit paard heeft met speciale ijzers nergens last van, in de natuur was het allang opgevreten of omgekomen van de honger, want het kan niet lopen zonder ijzers... Gelukkig voor het paard, dat het niet meer in de natuur leeft....

Dus nee, hoefijzers zijn niet schadelijk voor de gezondheid, maar een bittere noodzaak voor paarden welke zich niet meer IN de natuur begeven! Wij houden het dier op een niet natuurlijke wijze, dus waarom zouden we dan methode's uit de natuur in stand willen houden??

Mijn paarden lopen allemaal overdag buiten en staan s'nachts binnen op stal! Dat kunnen niet alle paardeneigenaren zeggen en veel paarden staan daarom ook dag én nacht binnen....
Ik denk dat dat VEEL schadelijker is voor een paard dan hoefijzers, wat dat betreft is dit dus een nutteloze discussie!

En voor degene die mensen aanvallen op de manier waarop zij hun paarden laten bekappen of laten beslaan....
Lopen mensen allemaal op dezelfde schoenen?? Hebben alle mensen dezelfde voeten?? Zelfde geldt voor paarden, allemaal dezelfde hoeven?? Nee hè?? Oordeel daar ook niet over, je weet niet wat sommige eigenaren/paarden doormaken en hoeveel paarden NIET ZONDER ijzers kunnen leven, je weet het pas als je het zelf meegemaakt hebt, dan kun je erover meepraten en oordelen, anders is het wijzer om niets te zeggen.... Knipoog

hier ben ik het volledig mee eens !

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:57

Kaja schreef:

Daar houd het mee op...

Farrier sluit zich ook volledig bij aan. Hulde voor de nuancering

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:01

GO KAJA....

ik sluit me volledig bij je aan..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:27

Go KAJA!!! helemaal mee eens.

ik trek me bij deze ook terug uit deze eindeloze discussie waarin ik heb geprobeerd me open te stellen voor andere oogpunten.
Maar als die ogen zo strak gericht zijn op 1 punt dan hoeft het voor mij niet meer! ik wens een ieder veel plezier met zijn paard op zijn eigen manier!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:27

Mag ik vragen wat volgens jullie er bij het tradionele bekappen van de hoef weggesneden wordt en waarom? Wat voor invloed geeft dit op de hoef/ beweging e.d.
Dit is gewoon puur interesse hoor Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:23

Zucht ik ben een natuurlijk bekapper maar geen natuurgoeroe! Lekker weer alles over één kam scheren hiero. Homeopathie vind ik flauwekul, ik studeer gewoon chemie, en ik geloof niet in het geheugen van water enzo.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:40

Arabesk schreef:
Zucht ik ben een natuurlijk bekapper maar geen natuurgoeroe! Lekker weer alles over één kam scheren hiero. Homeopathie vind ik flauwekul, ik studeer gewoon chemie, en ik geloof niet in het geheugen van water enzo.

ik ben geen natuurgoeroe, geloof wel in homeopathie, niet in ingestraald water enzovoorts. wel ben ik voor natuurlijk bekappen

als de reacties van de ijzeraanhangers hier onder andere ook doelen op mijn post met de 8 nadelen van ijzers dan zijn ze met z'n allen door de mand gevallen. die zijn namelijk uit het boek van Rob van Nassau,
"Hoefproblemen", pagina 53. In tegenstelling tot jullie sta ik namelijk wel open voor andere ideen en heb dan ook een aantal boeken van traditionele hoefsmeden bestudeert.

kunnen jullie hetzelfde zeggen over natuurlijk bekappen, Jaime Jackson, Strasser, Biernat, Pete Ramey, KC Lapierre, Gene Ovnicek en anderen??

Extreme duivel

En zelfs mijn traditionele smid die ik vroeger had kwam minstens om de 6-7 weken om de ijzers te vervangen en later om de 6 weken om te bekappen. En toen hing ik altijd al met mijn neus erboven en wilde precies weten wat hij deed en waarom.

Geen van mijn paarden heeft ooit 9 - 12 weken op de smid moeten wachten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:17

jackie schreef:
Arabesk schreef:

ik ben geen natuurgoeroe, geloof wel in homeopathie, niet in ingestraald water enzovoorts. wel ben ik voor natuurlijk bekappen

als de reacties van de ijzeraanhangers hier onder andere ook doelen op mijn post met de 8 nadelen van ijzers dan zijn ze met z'n allen door de mand gevallen. die zijn namelijk uit het boek van Rob van Nassau,
"Hoefproblemen", pagina 53. In tegenstelling tot jullie sta ik namelijk wel open voor andere ideen en heb dan ook een aantal boeken van traditionele hoefsmeden bestudeert.

kunnen jullie hetzelfde zeggen over natuurlijk bekappen, Jaime Jackson, Strasser, Biernat, Pete Ramey, KC Lapierre, Gene Ovnicek en anderen??

Extreme duivel

En zelfs mijn traditionele smid die ik vroeger had kwam minstens om de 6-7 weken om de ijzers te vervangen en later om de 6 weken om te bekappen. En toen hing ik altijd al met mijn neus erboven en wilde precies weten wat hij deed en waarom.

Geen van mijn paarden heeft ooit 9 - 12 weken op de smid moeten wachten.

Tja... de waarheid is hard he???
Je denkt maar dat ik je aanval, want dan heb je nog gelijk ook!
Bla, bla, bla natuurlijk dit, natuurlijk dat...
Je geeft je paard ook zeker geen paardenbrokken, ook niet echt "natuurlijk"... Nou jullie natuurgoeroes zeuren met z'n allen maar een eind weg over de natuur, maar je gaat geen mensen afvallen opdat hun paarden niet zonder ijzers kunnen!
Ik heb zowel paarden op blote voeten als op ijzers, waarvan degene met ijzers ze niet voor niets hebben....
En als je denkt dat je de kat naar mij toe kunt spelen, omdat jou paard geen 9-12 weken op de hoefsmid heeft moeten wachten, terwijl je WEET dat ik gelijk heb, een keerpunt in deze discussie aangeef én dat mijn standpunt een onomkeerbaar feit is, dus je zult met iets beters moeten komen! En geen banketstaaf statements graag..!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:20

Het punt dat hier gemaakt word is dat de ijzerhaanhangers juist wel open staan voor alternmativen en de mensen die NB toepassen juist niet

LEes mijn psot nog maar een keer dooor en kom dan met zinvol commentaat i.p.v. de aanhangers van ijzers van kortzichtigtigheid te beschuldigen.

Ik zal je uit de droom helpen aanhangers en voorstanders van ijzers zijn wij namleijk niet. Maar we zijn wel zo reëel oom te zien dat ijzers in dsommige gevallennoodzakelijk izjn bij gedomesticeerde paarden en dat kan je ben NB voorstanders dus duidelijk niet zeggen.

In mijn ogen Zijn het juist de mensen die de NB wijze hanteren die kortziochtig zijn en niet willen geloven dat NB ook slechte resultaten tot gevolg kunnen hebben. Als je graag in spoorkje s wil geloven prima maar ga het niet al s de waarheid verkondigen . Ik dit hele topic geeft bij na iedereen die zijn pard op ijzers heef aan dat ze ook heel graag zonder zouden willen maar dat hjet soms echt niet kan.

Arabest ik zou graag je antwoordt zien op de genoemde feiten en de onzin die je verkondigt over een drachtig paard dat hetzelfde is al een bereden paard..
Maar nee de details daar ga je niet op in .. wellicht zegt dat genoeg.

Als het als zo is dat alle NB-ers over een kam worden geschoren hebben jullie dat aan je eigen koppigheid en kortzinnigheid te danken.
Ik ben in iedergeval niet diegene die korzichtig is want ik heb verschillende methodes geprobeerd.

Edit : nog even toeveoegen dat ik het met Kaja eens ben. De term natuurgoeroe is wellicht niet op iedereen van toepsssing maar wart ik al eerder zei: een sportpaart met een wild paard vergelijken is het zelfde als een sportpaard met een ezel vergelijken .. die vlieger gaat dus niet op.

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:24

pol013 schreef:
Go KAJA!!! helemaal mee eens.

ik trek me bij deze ook terug uit deze eindeloze discussie waarin ik heb geprobeerd me open te stellen voor andere oogpunten.
Maar als die ogen zo strak gericht zijn op 1 punt dan hoeft het voor mij niet meer! ik wens een ieder veel plezier met zijn paard op zijn eigen manier!

AMEN

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:28

Citaat:
Uhm Sannie (volgens mij zei jij dat )Waarom vindt je het niet goed dat de steunsels kort gehouden worden? Wij doen ze kort, omdat ze van lange steunsels gevoelig kunnen gaan lopen.

Ik denk dat dat niet zomaar gebeurd hoor.
Als de steunsels té lang worden, zorgt een hoefsmid ervoor, dat deze
bijgewerkt worden.

Citaat:
Wanneer ze te lang zijn kunnen ze omvlappen, zodat ze aan de binnenkant van de hoef naar binnen gaan.

Volgens mij bedoel jij omgekrulde verzenen? Heeft niets te maken met de steunsels.

De verzenwanden vervormen en krullen dan door een verkeerde behandeling of een verkeerde stand van het paard naar binnen.
Deze omkrulling zal een drukking geven op de hoornzool, waardoor het paard ernstig kreupel zal gaan lopen.

Weet je eigenlijk wel waar de steunsels zitten???

Clown

Citaat:
Ik ben daarom dus wel benieuwd wat de reden voor het lang laten van de steunsels zijn.

De hele hoornschoen vormt 1 geheel met de steunsels.
De hoefwand loopt aan de achterkant bij de verzenen terug naar voren waar de steunsels gevormd zijn.
De steunsels zorgt voor de extra stevigheid aan de achterzijde van de hoef.
En zijn dus een belangrijk en sterk gedeelte van de hoornschoen.

Veel NB-ers willen graag weten wat de voordelen zijn van het traditionele bekappen.
Maar naar mijn mening ligt dit wat lastig.

Het traditionele bekappen gebeurd al heel erg lang, en ik zie NB als een soort zijweg. Knipoog
Jullie bekijken alles op een heel andere manier, en passen daarop de manier van bekappen aan.

*

Citaat:
Lekker weer alles over één kam scheren hiero.

En het valt me op dat alle mensen die de traditionele manier hanteren, onterecht afgeschilderd worden als ijzeraanhangers.
Zoals ik al vaker heb gezegd; bijna iedereen is zich ervan bewust dat blootvoets lopen, toch het meest optimale is.
Maar er zijn situaties, waarin ijzers een must zijn.

Ik zou graag wel eens willen weten, waarom de traditionele manier van bekappen zó slecht is, dat het NB "moet" worden toegepast. Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:34

Riant schreef:
Het punt dat hier gemaakt word is dat de ijzerhaanhangers juist wel open staan voor alternmativen en de mensen die NB toepassen juist niet

LEes mijn psot nog maar een keer dooor en kom dan met zinvol commentaat i.p.v. de aanhangers van ijzers van kortzichtigtigheid te beschuldigen.

Ik zal je uit de droom helpen aanhangers en voorstanders van ijzers zijn wij namleijk niet. Maar we zijn wel zo reëel oom te zien dat ijzers in dsommige gevallennoodzakelijk izjn bij gedomesticeerde paarden en dat kan je ben NB voorstanders dus duidelijk niet zeggen.

In mijn ogen Zijn het juist de mensen die de NB wijze hanteren die kortziochtig zijn en niet willen geloven dat NB ook slechte resultaten tot gevolg kunnen hebben. Als je graag in spoorkje s wil geloven prima maar ga het niet al s de waarheid verkondigen . Ik dit hele topic geeft bij na iedereen die zijn pard op ijzers heef aan dat ze ook heel graag zonder zouden willen maar dat hjet soms echt niet kan.

Arabest ik zou graag je antwoordt zien op de genoemde feiten en de onzin die je verkondigt over een drachtig paard dat hetzelfde is al een bereden paard..
Maar nee de details daar ga je niet op in .. wellicht zegt dat genoeg.

Als het als zo is dat alle NB-ers over een kam worden geschoren hebben jullie dat aan je eigen koppigheid en kortzinnigheid te danken.
Ik ben in iedergeval niet diegene die korzichtig is want ik heb verschillende methodes geprobeerd.

Edit : nog even toeveoegen dat ik het met Kaja eens ben. De term natuurgoeroe is wellicht niet op iedereen van toepsssing maar wart ik al eerder zei: een sportpaart met een wild paard vergelijken is het zelfde als een sportpaard met een ezel vergelijken .. die vlieger gaat dus niet op.

helemaal mee eens Riant, _/-o_
Mijn god het lijkt wel een sekte .........

Heel toevallig is de auteur van "Hoefproblemen" Rob van Nassau al 20 jaar mijn hoefsmid....and guess what, mijn kwpn merrie staat al 15 jaar op ijzers.......mijn arabiertje al heel haar leven zonder. Mijn kwpn-er heeft dan ook arthrose, ze KAN NIET ZONDER !!! wat jullie idioten ook verkondigen ! Hamer

De arthrose had ze al voordat ze ingereden was, in maart wordt ze 18 jaar, zonder mijn hoefsmid was ze er al LANG NIET MEER GEWEEST. Hou een keer op met onzin te verkondigen !

conclusie: een goede traditionele smid laat een paard ZONDER ijzers lopen waar het kan. Maar voor SOMMIGE paarden en gebruiksdoelen zijn ze gewoon onmisbaar.
Een NB-er is tegen ijzers in alle gevallen..........maar ze hebben geen problemen om zonder ENIGE KENNIS VAN ZAKEN hun paarden te bekappen EN stand te veranderen (lage hielen) ongeacht voetassen ??? shoot me, maar waar is hier de logica ?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:36

Riant schreef:
Het punt dat hier gemaakt word is dat de ijzerhaanhangers juist wel open staan voor alternmativen en
de mensen die NB toepassen juist niet

schaapjuh schreef:
Mag ik vragen wat volgens jullie er bij het tradionele bekappen van de hoef weggesneden wordt en waarom? Wat voor invloed geeft dit op de hoef/ beweging e.d.
Dit is gewoon puur interesse hoor

En jij noemt oa mij een NBer die niet openstaat voor andere methodes? Dan zou ik bovenstaande toch ook niet vragen?!
Zou trouwens nog steeds antwoord hierop willen krijgen Lachen

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:42

Citaat:
maar ze hebben geen problemen om zonder ENIGE KENNIS VAN ZAKEN hun paarden te bekappen EN stand te veranderen (lage hielen) ongeacht voetassen

Idd. dit vraag ik me ook af.
Het is namelijk bekend dat paarden met dergelijke verandering van beenstanden en voetassen last krijgen van de spieren en pezen, gezien de belasting plotseling anders wordt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:45

schaapjuh schreef:
Riant schreef:
Het punt dat hier gemaakt word is dat de ijzerhaanhangers juist wel open staan voor alternmativen en
de mensen die NB toepassen juist niet

schaapjuh schreef:
Dit is gewoon puur interesse hoor

En jij noemt oa mij een NBer die niet openstaat voor andere methodes? Dan zou ik bovenstaande toch ook niet vragen?!
Zou trouwens nog steeds antwoord hierop willen krijgen Lachen

Ik geloof niet dat het aan jou is om je eigen hier over aangesproken te voelen.... Tenzij je dat wel graag doet Knipoog !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:51

sannie1984 schreef:
Citaat:
maar ze hebben geen problemen om zonder ENIGE KENNIS VAN ZAKEN hun paarden te bekappen EN stand te veranderen (lage hielen) ongeacht voetassen

Idd. dit vraag ik me ook af.
Het is namelijk bekend dat paarden met dergelijke verandering van beenstanden en voetassen last krijgen van de spieren en pezen, gezien de belasting plotseling anders wordt.

de gangbare verklaring is dat zo'n paard na jarenlang (die slechte) hoefijzers gehad heeft en weer op blote voeten komt, moet "wennen" aan de verbeterde doorbloeding. IMO moeten ze wennen aan de stand ! En meestal zal de gevoeligheid idd afnemen na een paar maanden naarmate de diepe- en oppervlakkige buigpees zich uitrekt..............maar op de lange termijn !! je gaat voetassen veranderen, dwz de gewrichten krijgen meer spanning (dat in tegenstelling tot wat een traditionele hoefsmid doet: kijken naar hoe het paard WIL lopen en dat nemen als leidraad om te bekappen/beslaan), en gaat zich aanpassen......ik wil over 10 jaar (of zelfs 5) die NB-ers wel spreken.........ben benieuwd hoeveel paarden er dan vanwege arthrose of andere problemen ingeslapen zijn. Je kunt dit namelijk niet ongestraft doen !

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:10

Mist ik denk ook een beetje in jouw richting, iedereen praat hier wel zo leuk over een hoefmechanisme en het doorbloeden van de hoef, de kwaliteit van de hoef etc . Buigpezen en de stand van een hoefbeen wordt voor het gemak buiten beschouwing gelaten. de invloed van de stand van de hoef op de bovenlichtende gewrichten is helemaal niet ter sprake geweest. Immers het zijn de hoefijzers die voor al die problemen zorgen toch?!

Laat staat dat een hoef zowel een verlengde als het begin is van het gehele bewegingsapparaat van een paard.

Hetgeen voor de hoef (als in hoornkwaliteit en kwaliteit van de zool) als losstaand deel van een paard goed is is nog zeker niet goed voor de diverse pezen, gewerichten en spieren die daarmee gepaard gaat. Dus het is imo erg belangrijk dat je verder kijkt dan je neus lang is.

Ik ben niet tegen NB en ik ben iemand die graag holidtisch naar zijn paard kijkt. Daarmee ben ik niet zweverig of een natuurgoeroe ik bekijk mijn paard in het geheel. Dus niet alleen de hoef maar ook alle gevolgen die veranderingen in die hoef tot gevolg kunnen hebben tot in de neusgaten toe.

Als je paard in die drie tot 12 eerste maanden kreupel of gevoelig loopt bij NB heeft veel verdergaande gevolgen dan de hoef. Het loopt zo hoog als schouder en rugproblemen op, omdat een paard voor de lange tijd die nodig is om de hoef beter te laten worden kreupelt. Zoals Kaja al zei een paard dat onzeker op de benen is gaat verkrapmen en gespannen lopen dit kan o.a. rugproblemen tot gevolg hebben. Ook daar heb ik nog niks over gelezen.