Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nienke07 schreef:briandylan: Jij bent reguliere smid toch?! Wat toppie, dat je zo'n ruime blik hebt!
briandylan schreef:een reguliere vrouwelijke smid

nienke07 schreef:briandylan schreef:een reguliere vrouwelijke smid
Het wordt alsmaar fraaier! Je bent zeldzaam! (op alle fronten!)

schaapjuh schreef:Riant schreef:de informatie die farrier verstrekt is weldegelijk juist
De info die farrier is niet juist, waarom denk jij dat het wel juist is? Ook verdiept in NB? Zo ja, waar ben jij die info tegengekomen![]()
Ik ken mensen die NB hebben geprobeerd met zeeeer slechte resultaten en ook met goede resultaten en jusit omdat ik geen voorstander van ijzers ben heb ik er inderdaad het nodige over gelezen en gehoord en ervaren. Daarnaast schep ik veel vertrouwen in iemand die heeft gestudeerd voor zijn vak als bij voorbeeld een arts. Denk je dat ze in Utrecht de leerstof verzinnen ofzo???Riant schreef:Wil je nou gewoon echt geen andere mening horen dan je eigen.
Is dit voor mij bedoeld? Jij kent me niet en weet dus ook niet of ik voor andere meningen e.d. open sta en respecteer. Mss wil jíj wel geen andere mening horen dan je eigen...
Als je goed kan lezen weet je voor zie het bedoeld is, en ja ik heb met mijn paard veel geprobeerd en verschillende manieren overwogen en ben op 4 ijzers uitgekomen waarvan voor met luchtdrukzolen, ook dit staat eerder in het topic vermeld. Als je beter had gelezen had je geweten dat ik mijn paard juist heel graag nog een jaar langer van ijzers af gehouden, al had ik de hoeven ondersteboven en achterstevoren moeten bekappenRiant schreef:Wie open staat voor andermans ideën leert vaak het meest maar het begint er steeds meer op te lijken dat mensen die NB toepassen doof en blind zijn geworden voor goed onderbouwde argumenten voor andere methoden
Dit geld dus ook andersom!
Kaja schreef:Tja zo kun je van alles verzinnen hè??
Bijvoorbeeld... "Zijn dekens schadelijk voor gezondheid"??
Ik denk dat een hoop mensen of alleen hun eigen mening willen horen en geloven of zij missen een aantal essentiële zaken...!!
Het is namelijk niet alleen maar zwart/wit wat je ziet en wat je zegt!
Aanhangers van natuurlijk bekappen zijn van die natuur-goeroes, dus zij snappen en zien alleen maar een methode om een paard te verzorgen en te houden... Dat een paard dicht bij de natuur staat, wordt enkel nog in stand gehouden door zijn gedrag!
Daar houd het mee op...
Ik kan wel zeggen dat "natuurlijk", met de nadruk op de aanhalingstekens het beste is voor een paard, maar als je paard nou ziek is, dan bel je zeker ook geen DA, nee laat de natuur het maar oplossen.... Ja, ja... niet dus!
Paarden welke bij ons niet van het erf komen, op een buitenrit na, lopen op blote voeten en worden normaal door onze hoefsmid op de hoeven gezet, tussen de 9-12 weken!
Paarden welke mee gaan op wedstrijd krijgen ijzers! Vaak gaan zij voor het eerst mee in het buitenseizoen en een paard welke zijn grip op de bodem verliest verkrampt, gaat voorzichtig lopen met alle gevolgen van dien!
Nu hebben wij een 3 jarige welke in opleiding is, loopt dus op blote voeten! Nou is dat een schraper, je weet wel, zodra het etenstijd is of zodra ik op stal kom gaat dat voetje heen en weer over de grond, overdag loopt hij buiten, maar zodra hij op de poetsplaats staat of waar dan ook...!
Tijd om te bekappen, helaas was het bij deze niet nodig, hij deed het zelf alleen zodanig dat zijn hoeven verkeerd afslijten, en dan????
En kom nu niet met die b*llsh*t dat ik mijn paard op een natuurlijke manier moet houden, buiten bla bla bla...
Het is een sportpaard, geschoren, onder een deken en verricht dagelijks werk onder het zadel???
Hoefijzers (voor) zijn voor dit dier dus DE oplossing!
De smid kon hem niet eens warm beslaan, zo ver waren ze versleten....
Een vriendin van mij heeft een paard wiens (achter)knie op slot slaat, als dit dier zonder ijzers loopt, kan het niet eens meer lopen!
Dit paard heeft met speciale ijzers nergens last van, in de natuur was het allang opgevreten of omgekomen van de honger, want het kan niet lopen zonder ijzers... Gelukkig voor het paard, dat het niet meer in de natuur leeft....
Dus nee, hoefijzers zijn niet schadelijk voor de gezondheid, maar een bittere noodzaak voor paarden welke zich niet meer IN de natuur begeven! Wij houden het dier op een niet natuurlijke wijze, dus waarom zouden we dan methode's uit de natuur in stand willen houden??
Mijn paarden lopen allemaal overdag buiten en staan s'nachts binnen op stal! Dat kunnen niet alle paardeneigenaren zeggen en veel paarden staan daarom ook dag én nacht binnen....
Ik denk dat dat VEEL schadelijker is voor een paard dan hoefijzers, wat dat betreft is dit dus een nutteloze discussie!
En voor degene die mensen aanvallen op de manier waarop zij hun paarden laten bekappen of laten beslaan....
Lopen mensen allemaal op dezelfde schoenen?? Hebben alle mensen dezelfde voeten?? Zelfde geldt voor paarden, allemaal dezelfde hoeven?? Nee hè?? Oordeel daar ook niet over, je weet niet wat sommige eigenaren/paarden doormaken en hoeveel paarden NIET ZONDER ijzers kunnen leven, je weet het pas als je het zelf meegemaakt hebt, dan kun je erover meepraten en oordelen, anders is het wijzer om niets te zeggen....
Kaja schreef:Tja zo kun je van alles verzinnen hè??
Bijvoorbeeld... "Zijn dekens schadelijk voor gezondheid"??
Ik denk dat een hoop mensen of alleen hun eigen mening willen horen en geloven of zij missen een aantal essentiële zaken...!!
Het is namelijk niet alleen maar zwart/wit wat je ziet en wat je zegt!
Aanhangers van natuurlijk bekappen zijn van die natuur-goeroes, dus zij snappen en zien alleen maar een methode om een paard te verzorgen en te houden... Dat een paard dicht bij de natuur staat, wordt enkel nog in stand gehouden door zijn gedrag!
Daar houd het mee op...
Ik kan wel zeggen dat "natuurlijk", met de nadruk op de aanhalingstekens het beste is voor een paard, maar als je paard nou ziek is, dan bel je zeker ook geen DA, nee laat de natuur het maar oplossen.... Ja, ja... niet dus!
Paarden welke bij ons niet van het erf komen, op een buitenrit na, lopen op blote voeten en worden normaal door onze hoefsmid op de hoeven gezet, tussen de 9-12 weken!
Paarden welke mee gaan op wedstrijd krijgen ijzers! Vaak gaan zij voor het eerst mee in het buitenseizoen en een paard welke zijn grip op de bodem verliest verkrampt, gaat voorzichtig lopen met alle gevolgen van dien!
Nu hebben wij een 3 jarige welke in opleiding is, loopt dus op blote voeten! Nou is dat een schraper, je weet wel, zodra het etenstijd is of zodra ik op stal kom gaat dat voetje heen en weer over de grond, overdag loopt hij buiten, maar zodra hij op de poetsplaats staat of waar dan ook...!
Tijd om te bekappen, helaas was het bij deze niet nodig, hij deed het zelf alleen zodanig dat zijn hoeven verkeerd afslijten, en dan????
En kom nu niet met die b*llsh*t dat ik mijn paard op een natuurlijke manier moet houden, buiten bla bla bla...
Het is een sportpaard, geschoren, onder een deken en verricht dagelijks werk onder het zadel???
Hoefijzers (voor) zijn voor dit dier dus DE oplossing!
De smid kon hem niet eens warm beslaan, zo ver waren ze versleten....
Een vriendin van mij heeft een paard wiens (achter)knie op slot slaat, als dit dier zonder ijzers loopt, kan het niet eens meer lopen!
Dit paard heeft met speciale ijzers nergens last van, in de natuur was het allang opgevreten of omgekomen van de honger, want het kan niet lopen zonder ijzers... Gelukkig voor het paard, dat het niet meer in de natuur leeft....
Dus nee, hoefijzers zijn niet schadelijk voor de gezondheid, maar een bittere noodzaak voor paarden welke zich niet meer IN de natuur begeven! Wij houden het dier op een niet natuurlijke wijze, dus waarom zouden we dan methode's uit de natuur in stand willen houden??
Mijn paarden lopen allemaal overdag buiten en staan s'nachts binnen op stal! Dat kunnen niet alle paardeneigenaren zeggen en veel paarden staan daarom ook dag én nacht binnen....
Ik denk dat dat VEEL schadelijker is voor een paard dan hoefijzers, wat dat betreft is dit dus een nutteloze discussie!
En voor degene die mensen aanvallen op de manier waarop zij hun paarden laten bekappen of laten beslaan....
Lopen mensen allemaal op dezelfde schoenen?? Hebben alle mensen dezelfde voeten?? Zelfde geldt voor paarden, allemaal dezelfde hoeven?? Nee hè?? Oordeel daar ook niet over, je weet niet wat sommige eigenaren/paarden doormaken en hoeveel paarden NIET ZONDER ijzers kunnen leven, je weet het pas als je het zelf meegemaakt hebt, dan kun je erover meepraten en oordelen, anders is het wijzer om niets te zeggen....

Arabesk schreef:Zucht ik ben een natuurlijk bekapper maar geen natuurgoeroe! Lekker weer alles over één kam scheren hiero. Homeopathie vind ik flauwekul, ik studeer gewoon chemie, en ik geloof niet in het geheugen van water enzo.
jackie schreef:Arabesk schreef:Zucht ik ben een natuurlijk bekapper maar geen natuurgoeroe! Lekker weer alles over één kam scheren hiero. Homeopathie vind ik flauwekul, ik studeer gewoon chemie, en ik geloof niet in het geheugen van water enzo.
ik ben geen natuurgoeroe, geloof wel in homeopathie, niet in ingestraald water enzovoorts. wel ben ik voor natuurlijk bekappen
als de reacties van de ijzeraanhangers hier onder andere ook doelen op mijn post met de 8 nadelen van ijzers dan zijn ze met z'n allen door de mand gevallen. die zijn namelijk uit het boek van Rob van Nassau,
"Hoefproblemen", pagina 53. In tegenstelling tot jullie sta ik namelijk wel open voor andere ideen en heb dan ook een aantal boeken van traditionele hoefsmeden bestudeert.
kunnen jullie hetzelfde zeggen over natuurlijk bekappen, Jaime Jackson, Strasser, Biernat, Pete Ramey, KC Lapierre, Gene Ovnicek en anderen??
![]()
En zelfs mijn traditionele smid die ik vroeger had kwam minstens om de 6-7 weken om de ijzers te vervangen en later om de 6 weken om te bekappen. En toen hing ik altijd al met mijn neus erboven en wilde precies weten wat hij deed en waarom.
Geen van mijn paarden heeft ooit 9 - 12 weken op de smid moeten wachten.
pol013 schreef:Go KAJA!!! helemaal mee eens.
ik trek me bij deze ook terug uit deze eindeloze discussie waarin ik heb geprobeerd me open te stellen voor andere oogpunten.
Maar als die ogen zo strak gericht zijn op 1 punt dan hoeft het voor mij niet meer! ik wens een ieder veel plezier met zijn paard op zijn eigen manier!
Citaat:Uhm Sannie (volgens mij zei jij dat )Waarom vindt je het niet goed dat de steunsels kort gehouden worden? Wij doen ze kort, omdat ze van lange steunsels gevoelig kunnen gaan lopen.
Citaat:Wanneer ze te lang zijn kunnen ze omvlappen, zodat ze aan de binnenkant van de hoef naar binnen gaan.
Citaat:Ik ben daarom dus wel benieuwd wat de reden voor het lang laten van de steunsels zijn.
Citaat:Lekker weer alles over één kam scheren hiero.
Riant schreef:Het punt dat hier gemaakt word is dat de ijzerhaanhangers juist wel open staan voor alternmativen en de mensen die NB toepassen juist niet
LEes mijn psot nog maar een keer dooor en kom dan met zinvol commentaat i.p.v. de aanhangers van ijzers van kortzichtigtigheid te beschuldigen.
Ik zal je uit de droom helpen aanhangers en voorstanders van ijzers zijn wij namleijk niet. Maar we zijn wel zo reëel oom te zien dat ijzers in dsommige gevallennoodzakelijk izjn bij gedomesticeerde paarden en dat kan je ben NB voorstanders dus duidelijk niet zeggen.
In mijn ogen Zijn het juist de mensen die de NB wijze hanteren die kortziochtig zijn en niet willen geloven dat NB ook slechte resultaten tot gevolg kunnen hebben. Als je graag in spoorkje s wil geloven prima maar ga het niet al s de waarheid verkondigen . Ik dit hele topic geeft bij na iedereen die zijn pard op ijzers heef aan dat ze ook heel graag zonder zouden willen maar dat hjet soms echt niet kan.
Arabest ik zou graag je antwoordt zien op de genoemde feiten en de onzin die je verkondigt over een drachtig paard dat hetzelfde is al een bereden paard..
Maar nee de details daar ga je niet op in .. wellicht zegt dat genoeg.
Als het als zo is dat alle NB-ers over een kam worden geschoren hebben jullie dat aan je eigen koppigheid en kortzinnigheid te danken.
Ik ben in iedergeval niet diegene die korzichtig is want ik heb verschillende methodes geprobeerd.
Edit : nog even toeveoegen dat ik het met Kaja eens ben. De term natuurgoeroe is wellicht niet op iedereen van toepsssing maar wart ik al eerder zei: een sportpaart met een wild paard vergelijken is het zelfde als een sportpaard met een ezel vergelijken .. die vlieger gaat dus niet op.
Riant schreef:Het punt dat hier gemaakt word is dat de ijzerhaanhangers juist wel open staan voor alternmativen en
de mensen die NB toepassen juist niet
schaapjuh schreef:Mag ik vragen wat volgens jullie er bij het tradionele bekappen van de hoef weggesneden wordt en waarom? Wat voor invloed geeft dit op de hoef/ beweging e.d.
Dit is gewoon puur interesse hoor
Citaat:maar ze hebben geen problemen om zonder ENIGE KENNIS VAN ZAKEN hun paarden te bekappen EN stand te veranderen (lage hielen) ongeacht voetassen
schaapjuh schreef:Riant schreef:Het punt dat hier gemaakt word is dat de ijzerhaanhangers juist wel open staan voor alternmativen en
de mensen die NB toepassen juist niet
schaapjuh schreef:Mag ik vragen wat volgens jullie er bij het tradionele bekappen van de hoef weggesneden wordt en waarom? Wat voor invloed geeft dit op de hoef/ beweging e.d.
Dit is gewoon puur interesse hoor
En jij noemt oa mij een NBer die niet openstaat voor andere methodes? Dan zou ik bovenstaande toch ook niet vragen?!
Zou trouwens nog steeds antwoord hierop willen krijgen
! sannie1984 schreef:Citaat:maar ze hebben geen problemen om zonder ENIGE KENNIS VAN ZAKEN hun paarden te bekappen EN stand te veranderen (lage hielen) ongeacht voetassen
Idd. dit vraag ik me ook af.
Het is namelijk bekend dat paarden met dergelijke verandering van beenstanden en voetassen last krijgen van de spieren en pezen, gezien de belasting plotseling anders wordt.