Ervaringen met zomereczeem-middel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:04

jeanneke schreef:
Heb gisteren gehoord dat er weer iets nieuws gaat komen overgevlogen uit Amerika. Daar wordt het al heel veel gebruikt met uitzonderlijk succes. In de Universiteit van Gent zijn de professoren er nu volop mee bezig met het uit te testen eer het op de Belgische markt zal komen. Een spuit geven elke week, twee maanden aan één stuk en paard is er voor altijd vanaf. Ben benieuwd.

gr janna

hmm, klinkt weer als een stukje hoop.. ben benieuwd

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:33

jeanneke houd ons op de hoogte!! Haha!

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:59

tinkiebel schreef:
jeanneke houd ons op de hoogte!! Haha!

zal ik zeker doen Lachen

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:21

Suzy schreef:
hmm, klinkt weer als een stukje hoop.. ben benieuwd

JA waar ik mijn paard gekocht heb, was de eigenaar ook met Gent bezig aan het testen , zal da product zijn , is al een jaar geleden..nie bekend hier is als proef nog.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:46

tinkiebel schreef:
Ik meld mij ook met een exceem geval Verdrietig Mijn tinkerhengst van 1 jaar oud heb ik opgehaald uit de opfok. hij heeft waarschijnlijk ook zomer exceem. Ik heb hem nu gewassen met groene zeep en daarna behandeld met Imaverol (hij heeft ook schimmel) Als het exceem blijft wil ik dus volgend jaar op tijd beginnen met iets maar wat ?

Wie van jullie heeft ervaring met D-itch van de paardendrogist? De poeder en de lotion. Die boetdeken komt denk ik dan ook maar

Ik weet niet of iemand het gezien heeft maar ik ben benieuwd of jullie dit middel hebben geprobeerd?
Ik heb ook ergens gelezen tea tree met water verdunnen en dan op de manenkam aanbrengen?
Wie o wie kan mij antwoord geven *LOL*

Alvast heel erg bedankt

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:15

Hoi,

Mijn paard heeft zijn staart nu dus open. Kan ik er dan nog wel wat opsmeren. Hoe doen jullie dat. Heb het eigenlijk nooit gehad dat zijn staart open ligt. Haar zit er nog wel op, maar daaronder is het open. En ik heb er al 11 jaar. Dit jaar is het echt het ergste.
Moet morgen weer de da bellen i.v.m prednisonkuur. Helpt helaas helemaal niks. Ben benieuwd wat hij morgen zegt. Hij snapte ook niet dat de prednison aansloeg.
Jammer. En het duurt nog wel even voordat het weg is.

Mirjam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:17

op open plekjes gebruik ik dan altijd betadine zalf of oplossing..

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:46

Hallo allemaal,
Wij hebben ook een aantal eczemers staan. Wat tot nu toe (bij ons) het beste helpt is het volgende:
- 1/2 schep Marstall Isimix per dag. We hebben ook Hestamix gebruikt, maar het voordeel van de isimix is dat er knoflookolie doorheen zit.
- dagelijks gedroogde brandnetel over het voer.
- voor de schemer insmeren met Möskitozon. Het ging me te ver om het hele ökozon-pakket aan te schaffen. De möskitozon is een anti-muggensmeersel en heel zuinig in gebruik. Ik heb per jaar één liter per paard nodig.
- en misschien nog wel het belangrijkste zorgen is dat ze mooi slank blijven. Ik merk het meteen als ze wat meer uitdijen want dan krijgen ze gelijk ook meer jeuk.
Na een paar jaren uittesten blijven de paarden nu stabiel. Nog maar één paard (ijslandse import) staat onder een deken, de rest staat gewoon "bloot" in de wei.

Succes nog in de laatste (meestal ergste) maanden.

Annemiek

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:35

mirtje27 schreef:
Hoi,

Mijn paard heeft zijn staart nu dus open. Kan ik er dan nog wel wat opsmeren. Hoe doen jullie dat. Heb het eigenlijk nooit gehad dat zijn staart open ligt. Mirjam

Dit zijn gewoon wondjes, dus die moet je ook gewoon als wond behandelen. Ik smeer er meestal goudsbloemcreme (calendula) op.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:36

Oke, dank je wel.

mirjam

mir1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:32

Refagreni schreef:
Hallo allemaal,
- 1/2 schep Marstall Isimix per dag. We hebben ook Hestamix gebruikt, maar het voordeel van de isimix is dat er knoflookolie doorheen zit.

Annemiek , waar koop je die isimix en hoe duur is het in Nederland??

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:53

Ben ook wel benieuwd waar je dat haalt.

Mirjam

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:56

kijk op www.marstall.nl
op wondjes gebruik ik ook calendulazalf (3 euro grote pot) of mijn eigen producten.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:51

Zijn de laatste maanden het ergst? en dat zijn dan September oktober of ook augustus al?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:05

ik heb de ervaring dat het tot zeker eind oktober doorgaat, ik laat het dek (zie foto avatar) erg lang op, mocht het erg slecht weer worden heb ik een HH regendek (ongevoerd) waar ik de hals van het HH vliegendek aan vastzet (heb reserve"halsen" opgebouwd in de loop der jaren, haha!) en dan mag hij wel al dag en nacht buiten blijven.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:26

Naar september-oktober toe( beetje afhankelijk van het weer) begint de jeuk al te minderen.

Ik had foto's beloofd van t resultaat bij mun paardje. (Exivetol) Ze zijn wel wat later, maar ja...hier zijn ze dan...

Hier kan je zien hoe lang zijn manen waren tot in mei(dan begon die weer te schuren) Tot halverwege de manen was alles kaal geschuurd. Sinds begin juli ben ik gaan smeren met exivetol. Resultaat tot vandaag:
Afbeelding
Zo ziet het er van dichtbij uit, geen wondjes, geen kapotte stukken meer en een lengte van 4à 5 cm.
Afbeelding

Zijn staart.....(was ook kaal, je zag de grijze onderhuid). Nu ziet ie wat vettig van de zalf.
Afbeelding

En tenslotte zijn hoofd. Dan was alles zo'n beetje beter, dan begon hij daaraan te schuren, ook grote grijze plekken onder en boven zijn ogen. Resultaat na 1,5 week smeren.
Afbeelding

Tis tot hiertoe t enige middel dat iets opbrengt, dus ik weet wat ik vanaf april volgend jaar weer begin te smeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:51

nadat de mijne toch begon te schuren ondanks een toevoeging van brandnetel zeewier knoflook en biergist tabletten, was ik dus aan t smeren gegaan met azijn, dit hielp wel iets.

maar nadat hij alles open schuurde dus andere middeltjes geprobeerd.
klitwortel geprobeerd, maar daar kreeg hij juist meer jeuk van Verward

toen nog babyolie geprobeerd, maar dat werd best een kliederboel en hij bleef schuren..

toch maar weer naar de plaatselijke drogist gegaan en weer een pot drentsche uiercreme gehaald..

en zowaar het schuren is weer gestopt..

afwachten hoe lang het dit keer duurt..
de manen zijn wel behoorlijk uitgedund..
moet wel zeggen vorig jaar had ie alles ontsoken en de manen er af, maar dat is nu dus niet zo Haha!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:20

Ik heb nu van de dierenarts hydrocortiderm gekregen om op de staart te smeren. Moet zeggen dat de staart er wel al beter uit ziet.
Nu moet de jeuk nog minderen.
De meeste maanden zijn nu voorbij nog ongeveer 1,5 maand gelukkig.

Mirjam

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:43

Wij hebben via het fjordenpaarden stamboek de kuur met medicijnen gedaan.
Ze heeft 3 kuren gehad, (dat kwam doordat in de tweede kuur een productiefout zat) De eerste kuur zijn we in februari mee begonnen, toen een bloedtest laten doen (daar kwam uit dat ze een lever afwijking heeft, sommige eczeem paarden hebben dat, je kan het ook checken bij je eigen knollie door te kijken naar het tandvlees en het oog wit in sommige gevallen is dat helemaal geel) en in april heeft ze een tweede kuur gehad.
Die hielp dus niet vanwege die productiefout en de derde kuur heeft ze in mei/juni gehad (dus seizoen van het schuren)
Ze heeft het hele zomer wel een beetje jeuk gehad maar sinds een week of 3 heeft ze veel minder last.
De manenkam is zelfs veel zachter geworden, eigenlijk gelijk aan een "normaal" paard. Waarschijnlijk moet ze nog wel een kuur maar dat krijg ik binnenkort te horen omdat we nog een bloedtest hebben laten doen.

Ik denk dat deze medicijen wel het ei van columbus zijn als er geen productiefouten in zitten. Ze zijn niet goedkoop namelijk 169 euro per medicijnkuur van 3 weken 3x per dag en een bloedtest is 150 euro.

Tevens kon mij de onderzoeker van dit medicijn mij vertellen dat er een speciaal soort voer op de markt komt voor eczeem paarden. Het merk is Subli en hij zei dat het nog 8 weken duurde voor dit voer in de winkel ligt.
Tevens vertelde hij mij als je dit in de winter al begon te voeren kan het zijn dat paarden van het eczeem af kunnen komen.... Maar dat wil ik eerst zien en dan geloven.
Zow dat was mijn update en ik hou jullie op de hoogte over de bloedtest.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:40

Subli is te koop in de Boerenbond winkels. Ik ben benieuwd. Ik heb over dat"zomereczeemvoer" van Marstal al een mail gestuurd via hun website, maar geen reactie ontvangen. Dat lijkt mij ook goed voer!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:20

ik ben deze zomer Pre-Alpin light gaan voeren
dat zijn geperste brokken van ruwvoer
als je ze openmaakt zie je gras of andere vezels zitten
van stal krijgt hij wat Pavo onderhoudsbrok, maar weinig
Pieke heeft deze zomer wel minder geschuurd dan vorig jaar, maar wel weer wat haren eraf, helaas

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:57

Heb vandaag via internet Fenonolf besteld.
Dit zou die mugjes verjagen.
Uiteraard laat ik zijn boettdeken nog lekker om.
Wie heeft hier ervaring mee?
Groet Dagnach

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:59

ben natuurlijk weer heel benieuwd wat de bestanddelen van het voer zullen worden.
en dat subli er mee gaat komen is helemaal mooi.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:00

Ik gebruik soms ook Fenonolf. Romanoff draagt ook een deken, maar schuurt heel soms nog een beetje. Dan gebruik ik Fenonolf en dan is de jeuk direct weer weg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:57

KarinvdM schreef:
Ik gebruik soms ook Fenonolf. Romanoff draagt ook een deken, maar schuurt heel soms nog een beetje. Dan gebruik ik Fenonolf en dan is de jeuk direct weer weg.

Bij mijn paard werkt het ook prima, ze heeft een Boett deken en voor de "blote"plekken gebruik ik Fenonolf als ze jeuk heeft. Hoef het trouwens maar heel weinig te gebruiken Lachen
En....het stinkt behoorlijk Lachen