Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:30

Nu staan ze nog bloot in de nacht, vannacht de deken weer op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:38

Hier gelukkig nog goed weer,geloof dat ze vrijdag wat regen voorspellen.
Dan krijgen ze misschien een regendeken op.
Het is nu gewoon nog echt heerlijk weer,was wel ontzettend mistig vanmorgen.
Maar als dat eenmaal weg is en de zon erbij is het heerlijk :D

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:16

Maddy_Paola schreef:
EvaC schreef:
Hoe is het met het paard dat vorige week een duik in de sloot heeft gemaakt? Gaat het nog steeds goed?

Ik kreeg vanavond app van de DA dat mijn oma licht PPID heeft en dat het hem verstandig lijkt haar te behandelen. Morgen in de loop van de ochtend belt hij om het goed door te spreken. Helemaal onverwacht is de uitslag niet en ben blij dat ik het heb laten onderzoeken.

Gaat hier nog steeds goed, vanaf zaterdag wei weer aan het opbouwen bij de groep, die zijn allemaal blij om dr terug te zien. Omdat ze nog op oude stuk stonden alleen onder toezicht erbij, als ze op nieuwe stuk komen mag ze in daglicht er weer bij.
Helaas kleigrond dus weideseizoen is bijna voorbij, dus nachten voor het laatste stukje seizoen gewoon op dr eigen stukje.

Licht PPID? Geef je al Monnikspeper?
Ik weet niet hoeveel last er is ervan?

Wat fijn dat ze er dan echt zonder kleerscheuren vanaf is gekomen en dat ze weer bij haar vrienden kan staan. Goed dat je het onder toezicht doet, dan is de kans op stunts wat kleiner :+

Ja, zijn letterlijke bewoording was licht PPID. Ik denk dat de waardes lichtelijk verhoogd zijn en hij het daarom zo schreef. Helaas vanmorgen zijn telefoontje gemist, dus ik ben nog niets wijzer dan gisteravond. Uiteraard heb ik meteen een terugbelverzoek ingediend. Ik geef haar er nog niks voor/tegen want ik had alleen maar een vermoeden dat ze het zou kunnen hebben. Qua symptomen heeft ze haar leeftijd, lastig uit de wintervacht komen, rotstraal (opgelost, maar is ook een weerstanddingetje/infectie) en de bespiering op haar rug laat wat te wensen over.

Jaloers op het weer bij jullie, Ellepel. Hier is het nog steeds mistig en heel fris.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:59

Ik probeer te kijken naar een optimale voeding voor Jippe maar waarom komen bedrijven altijd met hun eigen produkten }:0 ik snap t wel maar twijfel dan altijd of de analyses niet zo gedaan zijn dat wat hun van hun eigen produkten adviseren beter is dan wat je nu voert… :Y)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:55

“Wij van wc-eend…” :+

Was er niet iemand hier in dit topic die wel echt een onafhankelijk advies had gekregen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:46

EvaC schreef:
“Wij van wc-eend…” :+

Was er niet iemand hier in dit topic die wel echt een onafhankelijk advies had gekregen?

Ja inderdaad. Heb wel paar onafhankelijke gezien, ook wel prijzig maar als je daarmee goed advies krijgt het wel waard. Alleen zoek ik er wel eentje die op basis van wat ik nu geef kan adviseren en niet direct alle produkten wil vervangen. Want deze wil mijn paard tenminste eten.

Daarbij ben ik mij aan get orienteren alvast op goede vloeibare volledige ruwvoer vervangers mocht Jippe idd op punt komen dat voordroog niet meer gaat. Sowieso krijgt hij voldoende ruwvoer maar eet t lang niet allemaal op. Iemand daar ideeen over? Dan hoor ik t graag (hij krijgt nu speedibeet, nutrimash en muesli 18+ en pavo vital voor de vit/min. Ik heb wel al begrepen dat fibrebeet wellicht beter is dus na deze zak ga ik over op fibrebeet)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:13

Ik heb laatst voedingsadvies gekregen van een Bokker. Bedrijf heet Equi Xcel en het was helemaal gratis en super uitgebreid. Kreeg wel haar balancer aangeraden, maar verder ook gewoon de Fibrebeet van Pavo en een aanvulling van Hartog (en later Pavo want meneer was kieskeurig). Echt super fijn advies gekregen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:17

Celebi schreef:
Ik heb laatst voedingsadvies gekregen van een Bokker. Bedrijf heet Equi Xcel en het was helemaal gratis en super uitgebreid. Kreeg wel haar balancer aangeraden, maar verder ook gewoon de Fibrebeet van Pavo en een aanvulling van Hartog (en later Pavo want meneer was kieskeurig). Echt super fijn advies gekregen.

Ha die heb ik dus inderdaad van de week geappt. Advies was idd redelijk maar wel 2 van hun produkten in plaats van wat ik nu geef. Ga t nog wel even goed bekijken verder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:39

Zilfstar schreef:
Ik probeer te kijken naar een optimale voeding voor Jippe maar waarom komen bedrijven altijd met hun eigen produkten }:0 ik snap t wel maar twijfel dan altijd of de analyses niet zo gedaan zijn dat wat hun van hun eigen produkten adviseren beter is dan wat je nu voert… :Y)

Ik ben zelf wat gaan proberen en info opzoeken :j

Ik had wel zelf bedacht dat omdat Kelly geen ruwvoer eet( komt echt maar een kilo in met wat mazzel) ik het wel heel belangrijk zou vinden dat ze een grasbrok zou krijgen met een wat groffe structuur zodat die mooi zou aansluiten bij wat ze van nature eten en goed is voor de maag en darmen.
Bietenpulp viel daarom al helemaal af.
Omdat ze alleen wiesencobs of fibernuggets zo puur niet echt lust en daarnaast dan ook wat tekort komt aan vitamines er dus iets bij.
Tijdje met muesli gemengd,maar vond ik ook niet echt denderend.
En toen seniores priores gedaan.
Maar ja dat moet uren weken.
Toen zag ik de Masters senioren brok, en die is snel klaar.
Eerst een emmer, met van elk een schep .
maar naar mate het gebit slechter werd kwam er steeds een emmer bij.
Dus nu drie voor de nacht. ‘s morgens een halve en als ik rond 6 uur ‘s avonds kom krijgt ze ook een emmer.
En dan een bakje hooi. En heb ze net vanmorgen op een weitje gezet met nog mooi kort gras wat ze best goed kan eten.

Vind dat ze er echt heel mooi uit ziet nu <3

Foto van vanmorgen

Afbeelding

Afbeelding

Ze staan er op tot zes uur vanmiddag. Dan gaat ze weer op haar paddock met slobber en plukje fijn hooi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:14

ellepel schreef:
...En toen seniores priores gedaan.
Ik voer het ook en laat het een uur hooguit 2 uur weken.
Als het vriest gooi ik er heet water over en voer het dan direct. Dat geeft hetzelfde resultaat als langer geweekt, maar die warme hap vinden ze héérlijk :)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:26

Ik week sp ook ongeveer 2 uur met koud water. Net voordat het naar paard gaat komt er nog een flinke scheut heet water op. Hij vindt zijn eten gewoon veel lekkerder als het wat lauw/warm is. Slobber krijgt hij ook warm.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:37

Ik sta op pensionstal, 4 voerbeurten in de winter. Dus ik moet wel deel daarvan klaar zetten dus bij mij staat het echt lang in afgesloten emmers.

Die marstalls seniorenbrok ga ik even onthouden.

Heb nu bij een onafhankelijke site analyse&advies gevraagd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:49

DubbelFun schreef:
ellepel schreef:
...En toen seniores priores gedaan.
Ik voer het ook en laat het een uur hooguit 2 uur weken.
Als het vriest gooi ik er heet water over en voer het dan direct. Dat geeft hetzelfde resultaat als langer geweekt, maar die warme hap vinden ze héérlijk :)

volgens mij mag de seniores niet met heet water mengen:
Citaat:
Nee, je kunt Seniores Priores niet met heet water weken, omdat de hoge temperatuur de vitamines en mineralen in het voer vernietigt, waardoor de voedingswaarde vermindert. Week Seniores Priores altijd in koud of lauwwarm water en laat het minimaal vier uur weken, zodat het voer goed kan zwellen en de voedingsstoffen behouden blijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:52

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:04

Die keren dat ik er heet water op gooi zijn op één hand te tellen en als je het direct voert (dus niet weekt!) krijgen de vit/min ook niet echt de kans om te degenereren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:28

ellepel schreef:
Zilfstar ik zag afgelopen week van vitalstyle ook de gras en fiber haycobs voorbij komen.
Lijkt me ook een heel mooi product :j
https://www.vitalstyle.nl/grass-fiber-haycobs

Oh dat ziet er inderdaad interessant uit. Ga ik ook onthouden

Heb nu bij marstal en vitalstyle wat vragen erover gesteld.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:06

Raar weer, overdag te warm voor een regendeken en zonder te koud voor de nacht.Toch maar bloot gelaten.Nap is niet van suiker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:28

Ik hoop elk jaar -tevergeefs- op die manier de wintervacht van mijn Canadees in te perken :)

Morgen regen, dus net maar even de rubbermatten bij de hooibakken zandvrij gemaakt; droog zand frummelen ze 'ontsnapte' hooitjes nog wel tussen uit, maar nat zand plakt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:53

Ik zou het zelf niet aandurven om seniores priores zo kort te weken. Pavo waarschuwt zo duidelijk dat het echt minstens 4 uur moet staan.
Wat als je paard toch een slokdarmverstopping krijgt.

Hier ook bezig met dekens. Heb gelukkig de mogelijkheid om ochtend en avond te wisselen wanneer nodig. Nu in de nacht 100 gram en overdag regendeken of zonder, wisselt per dag.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:18

Is dit met alle vitamines in voer dat wanneer je het laat weken met warm water het niet meer voldoende voedingsstoffen bevat? Ik week altijd mijn vitaminebrok en muesli door de Fibrebeet met heet water uit de boiler op stal.. :=

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:28

Celebi schreef:
Is dit met alle vitamines in voer dat wanneer je het laat weken met warm water het niet meer voldoende voedingsstoffen bevat? Ik week altijd mijn vitaminebrok en muesli door de Fibrebeet met heet water uit de boiler op stal.. :=

Ik doe ook uit de boiler. Volgens mij bedoelen ze kokend water uit een waterkoker bijv. Ik zie dt meerdere doen bij ons maar je kookt dabn echt een deel van de vitamines kapot. Uit de boiler is niet kokend heet.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:16

Hier ook uit de boiler, niet kokend.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 06:16

Marissa gisteravond toch maar een deken opgedaan. Ze gaven voor vandaag al regen op, en het gaat waaien. En dat kwam uit, het regent hier nu al

Seniores Priores durf ik ook echt niet kort te weken, het is zo droog! Na 4 uur is het perfect. Gelukkig eet die van mij het graag

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:21

Ik twijfelde gisteren ook, het leek droog te blijven tot vanmiddag. Net voor weggegaan toch op gedaan en idd nu al regen dus blij mee!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:44

Ik durf dat ook niet aan hoor, 3,5 uur ofzo nog wel. Maar dan moet het wel echt zijn dat het of 3,5 uur is of pas uuuren later dat ze de emmer kan krijgen.

Ik gebruik nu van die Welkoop emmers met deksel, die vind ik echt fijn. Inmiddels ook een oplossing bedacht hoe mijn 3 jarige niet mijn 28 jarige gaat stalken en de emmer vermoord. Beetje puzzelen, maar zo is het altijd toch? Op zoek naar de beste oplossingen enzo.