Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:11

Dat is echt al een enorm verschil om te zien vind ik, lijkt wel of ze nu 2x zo breed is geworden. :-D

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 14:00

Elisa2 schreef:
Dat is echt al een enorm verschil om te zien vind ik, lijkt wel of ze nu 2x zo breed is geworden. :-D

Ja he! Ze ontwikkelt zich echt mooi! Vooral doordat ze zo klein is, lijkt ze echt enorm breed soms!

Verder wacht ik nog steeds op de uitslag van de pssm2, ben wel erg benieuwd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:17

Ja ik vond haar ook flink breed op de foto's, maar wel passend ofzo. Ik ben ook heel benieuwd naar de uitslag van de pssm2 test. Weet je wel ongeveer wanneer je die krijgt?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 00:25

Ze blijft wel diezelfde gepijnigde blik hebben en die trieste oogopslag, strakke gezicht... Ik denk toch dat dit paard eens door de mangel gehaald dient te worden want alles in haar gezichtsuitdrukking schreeuwt "pijn"...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:47

Ja daarom gallopeert en bokt ze ook vrolijk uit zichzelf...

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 09:03

Little_Gift schreef:
Ze blijft wel diezelfde gepijnigde blik hebben en die trieste oogopslag, strakke gezicht... Ik denk toch dat dit paard eens door de mangel gehaald dient te worden want alles in haar gezichtsuitdrukking schreeuwt "pijn"...

Ik ben het niet met je eens. Mira is juist altijd heel vrolijk. Als ik de wei in kom hinnikt ze altijd keihard een komt ze aangedraafd voor der knuffels. Daar kan ze echt enorm van genieten!

De eerste tijd was ze alleen maar triest en in zichzelf gekeerd. Ze was echt depressief.
Oortjes hingen, ogen stonden dof, met niets kreeg ik een blijere reactie. Ik deed alles wat ze leuk zou kunnen vinden om haar blij te maken... Ze was ook snel bang, als je met een harde stem iets zei, schrok ze, of als je een onverwachtse beweging maakte.
Dit heeft bijna 2 maanden geduurd en toen werd ze vrolijker.

Nu is ze alleen maar happy, ze vindt alles even leuk en staat altijd vooraan. Ze geniet van haar wandelingen en is heel erg blij met haar knuffels. Ze staat ook regelmatig met de andere paarden te kroelen.
Mira heeft echt niet voor niks de bijnaam 'blij ei'!

En dat ze op de foto's haar oortjes niet altijd naar voren heeft, hoe zal jij kijken in 43 graden? ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:16

Ik heb het niet over oortjes... Maar de lijnen/trekken in het gelaat.
Het is niet omdat ze heeft leren leven met deze constante (waardoor ze dus inderdaad mee bokt en galoppeert met de rest en zich als een blij ei gedraagt), dat deze trekken in haar gezicht er niet zijn.

En eerlijk, deze strakke lijnen/trekken zijn over haar ganse lijf wel aanwezig tussen alle spieren door...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:30

Little_Gift schreef:
Het is niet omdat ze heeft leren leven met deze constante (waardoor ze dus inderdaad mee bokt en galoppeert met de rest en zich als een blij ei gedraagt), dat deze trekken in haar gezicht er niet zijn.

En eerlijk, deze strakke lijnen/trekken zijn over haar ganse lijf wel aanwezig tussen alle spieren door...

Ik begrijp wel een beetje waar je op doelt. Met name de gelaatspieren en de spieren boven de ogen heb wat weg van een pain face. Met ruin met een gedeeltelijk afgescheurde sesamband heeft ook rondgegalopeerd tot zijn laatste dag, dat zegt helaas weinig.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:31

Klopt inderdaad Tessebes, jij verwoordt exact wat ik bedoel, waarvoor dank!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:16

Ze is natuurlijk ook nog niet “goed” alleen maar omdat ze nu lekker rond aangekomen is.

Merrie kwam niet door het kreupelheidsonderzoek heen dus dat speelt nog op de achtergrond mee lijkt mij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:14

Tessebes schreef:
Little_Gift schreef:

Ik begrijp wel een beetje waar je op doelt. Met name de gelaatspieren en de spieren boven de ogen heb wat weg van een pain face. Met ruin met een gedeeltelijk afgescheurde sesamband heeft ook rondgegalopeerd tot zijn laatste dag, dat zegt helaas weinig.

Niemand zegt dat dit paard al 100% goed is, maar de paarden met echt heel veel pijn op enkele uitzonderingen na galloperen en bokken niet vrolijk meer door het weiland is mijn ervaring. Tenzij ze zoveel adrenaline aanmaken dat ze overal doorheen lopen. Maar dan zijn ze de dag er na vaak wel goed beroerd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:58

Dat verschilt echt enorm per soort pijn. Is het meer acute of chronische pijn en ook de plek van pijn.

Als paarden niet door pijn heen zouden rennen, dan zouden ze ook niet op stalrust moeten met zeer pijnlijke aandoeningen. En dat is dan nog vooral voor acute pijn.

Chronische pijn is een heel ander verhaal. Dat is meestal ook een veel doffere pijn. Ik heb nog nooit een paard gezien die niet gewoon mee rent en bokt eigenlijk. Ze houden zich daardoor echt niet in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:14

Nou hier genoeg van gezien, paarden die HB zijn of geweest zijn, paarden met artrose, HKO..als ze mee deden dan was het vaak een kort kreupel drafje ipv rengalop met bokken.

Uiteraard kunnen ze ook door de pijn heen rennen maar stalrust bij peesblessures is vaak omdat pezen weinig pijn doen. Na operaties omdat botten moeten helen etc. en het blijven natuurlijk vluchtdieren..die vluchten of ze nu een gebroken been hebben of niet.

Wellicht is dat met spier/ bindweefselkwesties anders.

Maar goed, ben benieuwd of TS inmiddels al de uitslag van de PSSM test heeft?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:24

Daarover; die van mij ging er wel dwars doorheen. Hko gradatie 4 en botsplinters aan zijn hoefbeen. Kreupelde en voornamelijk zichtbaar in draf op de weide en op het harde, maar tot zijn laatste dag keihard door de weide. Ook niet vluchten, nee, wiehoe… :=
Die negeerde echt alles. |o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:30

Ja je hebt er van die paarden bij..heb er ook zo een gehad hoor..met een botcyste waardoor hij regelmatig op drie benen stond en een zware peesblessure aan zijn andere achterbeen zou die ook op adrenaline overal doorheen gaan. S"nachts op stal als de adrenaline uitgewerkt was kon ie op beide achterbenen nauwelijks meer staan...dus ja. Je hebt ze inderdaad, maar dit was voor mij wel een uitzondering.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 22:18

Ik herken niks van wat jullie zeggen in Mira. Volgens mij heeft ze totaal geen 'pijn uitdrukking'. Ze is onwijs gelukkig en altijd vrolijk. Ik vond toen ik haar net had dat ze wel heel triest en ingetogen keek. Ze was toen ook alles behalve blij.
Ik ken Mira nu al best lang, en zie haar ook live. Ik kan dus ook zeggen of ze gelukkig is of niet. En ik verzeker jullie, ze is echt gelukkig. Als jullie je echt daar zorgen over maken ben je natuurlijk van harte welkom om langs te komen, en dan zie ja dat het echt meevalt. ;)
Ik zorg echt goed voor haar, en ik ben ook heel veel bij haar. Ze krijgt alle liefde en zorg die ze nodig heeft.

@Elisa, ik heb de uitslag van de pssm2 test nog niet, er is vertraging, lang verhaal, maar over uiterlijk 2 weken moet de uitslag er zijn. Baal er wel van, ik wil nu wel eens weten waar ik aan toe ben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:46

Heel eerlijk? Ook al heb je de uitslag van de test, je weet dan nog niet waar je aan toe bent. De test is namelijk niet wetenschappelijk gevalideerd, en het is heel verschillend waar een PSSM'er al dan niet goed op reageert. Het is niet zo dat als je de uitslag hebt, je ook een behandelplan hebt.
Dat is voor mij ook de reden geweest om de test niet te laten doen bij mijn oudste paard, alhoewel hij echt wel in het plaatje van PSSM past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:36

Nouja, als de test uitslag positief is heeft Lyona wel een richting om uit te denken. Je moet toch ergens beginnen met onderzoeken en uitsluiten. Jammer dat de testresultaten vertraagd zijn, nog maar even wachten dan. :-)

En dat is het belangrijkste, dat het paard gelukkig oogt. Ik vind ook dat je moet oppassen met pijn uitdrukkingen van foto's te willen interpreteren. Het geeft nooit een compleet beeld en foto's zijn momentopname's. In real life beoordelen is sowieso veel beter!

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:53

Die test is juist zo fijn om te weten welke variant ze eventueel zou hebben, dan heb je in ieder geval een start qua dieet. Natuurlijk is elk paard (wel of geen pssm) anders qua behoefte, maar het kan een richtlijn geven.

Als ik Mira zo zie op de foto’s is het net of ik naar mijn eigen paard kijk, die heeft ook snel zo’n strak lijf waarbij ook veel lijnen van spieren en fascia zichtbaar zijn. Hij is helaas wel positief getest op PSSM2 en ik hoop van harte dat de test van Mira negatief terug komt.

Mira mag heel blij zijn met jou, TS! Ze ziet er echt al een heel stuk beter uit dan toen ze net bij jou was! +:)+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:28

Elisa2 schreef:
Nouja, als de test uitslag positief is heeft Lyona wel een richting om uit te denken. Je moet toch ergens beginnen met onderzoeken en uitsluiten. Jammer dat de testresultaten vertraagd zijn, nog maar even wachten dan. :-)

En dat is het belangrijkste, dat het paard gelukkig oogt. Ik vind ook dat je moet oppassen met pijn uitdrukkingen van foto's te willen interpreteren. Het geeft nooit een compleet beeld en foto's zijn momentopname's. In real life beoordelen is sowieso veel beter!

Niet als het op elke foto, van begin topic tot heden, opnieuw identiek zichtbaar is. Dan zijn dat geen momentopnames meer...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:36

Tja er zijn altijd mensen die menen de wijsheid in pacht te hebben aan de hand van foto's..ik kan dat niet serieus nemen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:46

Ik zie ook niet in dat dit uw topic is dus kan ik niet serieus nemen dat jij dit niet serieus neemt. Dit gaat hier immers niet om jou. Ik ben dan ook in eerste instantie niet met u in gesprek maar met TS.

Bovendien waren je opmerkingen over de Quarters enkele pagina's eerder, ook verre van serieuze kennis.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 18:19

Laten we nu niet in het verwijt gaan ;) Ik wil het hier graag gezellig houden.
Zoals ik eerder al schreef, Mira is echt gelukkig. Ik ben het met Elisa eens dat je dat heel moeilijk vanaf een scherm kan beoordelen zonder het paard in het echt te hebben gezien. En zoals jullie weten ben ik de meest waardeloze fotograaf ever, ik keek laatst mijn foto's terug, zelfs mijn haflinger clown ziet er op mijn foto's depri en ondervoed uit, terwijl dat het laatste is wat hij is.
Dus de foto's vertekenen ook wel wat. ;)

En ik vind het prima als er een discussie over wordt gevoerd, daar is dit topic voor, maar blijf alsjeblieft een beetje aardig voor elkaar. Dat is voor iedereen veel fijner!

En nogmaals, Mira is gelukkig. Meer heb ik er niet over dit onderwerp te zeggen, ik zie haar elke dag meerdere keren, en ze is echt happy.

Verder wacht ik de pssm2 test af, ik hoop zo enorm dat ze negatief is!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:53

Haha omdat jij niet snapt wat ik bedoel kun jij het niet serieus nemen, dat is wat anders. ;-)

Maar inderdaad voor TS is er wel genoeg gezeurd over negatieve dingen over dit paard waarbij er niet geluisterd wordt naar wat zij schrijft. Uit alles is op te maken dat ze het beste voor heeft met dit dier dus chapeau voor TS en daarnaast laat ze ook nog eens van alles uitzoeken. Ik hoop ook dat ze geen pssm2 heeft maar zo wel, dan geeft dat in ieder geval duidelijkheid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:43

Dat is het punt nu juist. Ik geloof niet dat jullie begrijpen wat het betekent dat de test niet wetenschappelijk gevalideerd is.
Het enige dat de test aantoont is dat het paard dan genetische overeenkomsten heeft met paarden met de diagnose PSSM2. Echter: het is niet aangetoond dat dit ook daadwerkelijk de genen zijn die verantwoordelijk zijn voor PSSM2. Het zegt dus letterlijk helemaal niets.
Als de uitslag positief is, betekent het niet dat het paard het ook daadwerkelijk heeft. Als de uitslag negatief is, betekent dat niet dat het paard het daadwerkelijk niet heeft.
Daar is namelijk nooit onderzoek naar gedaan.

Wat je in zo'n geval beter kunt doen is een PSSM dieet uitproberen en kijken of je verbetering ziet.