Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 01:31

silverdapple schreef:
Hier en daar lees ik in de reacties dat er wordt gedacht dat TS te weinig onderneemt...

Dus bij deze, in de afgelopen 5 maanden (ja ik heb door de reacties gesnuffeld):
- heeft TS de DA gesproken en is op aanraden van DA magnesium gaan voeren
- is de pony apart gezet met een maatje om te zien of het gedrag zou veranderen
- is er een osteopaat langsgekomen (geen blokkades gevonden)
- is de zadelmaker langsgekomen voor een nieuw, passend zadel
- is er een bitfitter langsgekomen
- zijn en worden er verschillende supplementen gegeven tegen stress, waaronder chillpil, elektrolyten en Rescue druppels
- wordt constant overleg gepleegd met staleigenaar over veranderingen in gedrag

N.a.v. dit topic:
- heeft TS valeriaan + Pavo Vital besteld
- is DA langsgekomen, bloed afgenomen voor test op Cushing
- is er een afspraak gemaakt voor een second opinion op vrijdag
- heeft TS met verschillende kenners overlegd, de pony zou eventueel naar een andere stal verplaatst kunnen worden mocht dit nodig blijken

Het enige advies dat niet is opgevolgd is om de pony naar de kliniek te rijden. TS heeft geen trailer en het is nog maar de vraag of de pony überhaupt op de trailer kan op dit moment. :n
Medische zorg wordt niet onthouden, daarnaast komt TS meerdere keren verspreid over de dag om haar pony te voeren en beweging te geven op de minst stressvolle manier...

Wat mij betreft is ze super bezig. ;) Ik heb geen tips verder maar ben zeker benieuwd naar updates...!

Top Silverdapple. Chapeau. TS, wat een fijne hart onder de riem!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 07:43

Wat een ellende voor jou en je pony!
Hoop dat je snel duidelijkheid hebt en hoop nog meer dat ze je mooie pony kunnen helpen. Sterkte!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:59

silverdapple schreef:
Hier en daar lees ik in de reacties dat er wordt gedacht dat TS te weinig onderneemt...

Dus bij deze, in de afgelopen 5 maanden (ja ik heb door de reacties gesnuffeld):
- zijn en worden er verschillende supplementen gegeven tegen stress, waaronder chillpil, elektrolyten en Rescue druppels

N.a.v. dit topic:
- heeft TS met verschillende kenners overlegd, de pony zou eventueel naar een andere stal verplaatst kunnen worden mocht dit nodig blijken

Het enige advies dat niet is opgevolgd is om de pony naar de kliniek te rijden. TS heeft geen trailer en het is nog maar de vraag of de pony überhaupt op de trailer kan op dit moment. :n
Medische zorg wordt niet onthouden, daarnaast komt TS meerdere keren verspreid over de dag om haar pony te voeren en beweging te geven op de minst stressvolle manier...

Wat mij betreft is ze super bezig. ;) Ik heb geen tips verder maar ben zeker benieuwd naar updates...!

Precies!
Ik ben heel benieuwd hoe het verder met hem gaat TS. Je doet het goed hoor!

Anoniem

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:02

Jeetje meid, wat een narigheid. Hoop dat er heel snel een uitslag en oplossing voor jullie komt.
Trek je maar niks aan van de negatieve reacties (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk).
Ik duim voor jullie en denk veel aan jullie!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:04

silverdapple schreef:

N.a.v. dit topic:

Het enige wat mij stoort (en daar kan TS jammer genoeg nu niets meer aan doen) is de dierenarts en zijn gedrag zoals beschreven in dit topic. De dierenarts nam TS met moeite serieus, wilde haar eigenlijk eerst met een belafspraak afwimpelen en toen hij ter plaatse kwam was het ook maar een pony die beter opgevoed moest worden en ik vraag me af of er überhaupt bloed afgenomen zou geweest zijn als TS er niet om gevraagd had. Dat idee is natuurlijk deels speculatie gebaseerd op wat TS al dan niet vertelt, maar ik krijg geen vertrouwd gevoel bij die DA die er samen met TS echt voor wilt gaan en wilt graven totdat de oorzaak gevonden is.

TS, ik hoop echt dat je nu toch snel een beetje een richting gaat krijgen van wat het al dan niet is, want op deze manier is het voor jou niet leuk, maar voor de pony zeker ook niet. :knuffel:

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:07

Iilssx schreef:
Misschien wel leuk om even iets positiefs te sturen. Dit is een kort filmpje van ongeveer 3 week terug. :') https://youtu.be/mEUtMbV3oX8

Dergelijke oefeningen deed ik ook met onze dieren, heel nuttig en leuk!

Ook goed om te zien dat er toen kennelijk helemaal geen onrust was. Was/is er een verschil tussen binnen en buiten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:37

Jammer dat het goed bedoelde, dringende advies om naar een kliniek te gaan wordt neergezet als "negatieve reacties". Jammer ook dat er geïnterpreteerd wordt dat men zegt dat ts "te weinig heeft gedaan". Dit is gewoon niet gezegd. Er wordt alleen een advies gegeven, precies waar dit topic voor geopend is.
Het is aan ts zelf of ze iets met dat advies doet of niet, een ander mag daar wat van vinden, maar het blijft haar keuze. Dat neemt niet weg dat iemand ook een andere mening mag hebben.

Dit is het laatste wat ik hier over zeg.
Ts, ik wens je het allerbeste!
Ik ontstip het topic, niet vanwege jou, maar vanwege sommige bokkers die anderen in een slecht daglicht zetten. Ik hou daar niet van, maar wil niet in jouw topic een discussie gaan voeren.

Ik duim voor je pony :knuffel:

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 13:00

Vanochtend zijn Vernon (hier op bokt) en haar zus langsgekomen om mijn pony te behandelen door middel van EMDR trauma therapie voor paarden. En hij at weer eventjes gewoon uit zijn voerbak. Wat een mooi moment :') Een beetje hoop, ook al was het een kort moment _/-\o_

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:03

Wat een ellende TS :7

Ik lees hier over cushing. Daar ben ik echt benieuwd naar. Ik heb 2 paarden met cushing staan maar dit gedrag herken ik helemaal niet. Wel wat meer schrikkerig misschien, maar zeker niet gaan rondkoersen zoals jouw pony.
Grote leverproblemen wil nog wel eens bewegingsdrang geven, maar ook niet zoals dit tegen de waanzin af.
Benieuwd of je wat wijzer wordt uit het bloedonderzoek.

Een kliniek is misschien een optie. Maar wat moeten ze dan gaan onderzoeken ? Een scan van zijn hersens? Gaat dat überhaupt bij een paard en wat zijn de consequenties als je deze pony volledig onder narcose brengt en weer laat wakker worden ...

Denk dat dit in eerste instantie toch een geval trial and error wordt door 'm op een andere locatie te zetten en zien of er wat verandert.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:05

Wat een verhaal! Is hij op stal wel rustig? Hij ziet wel goed?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:25

Iilssx schreef:
Vanochtend zijn Vernon (hier op bokt) en haar zus langsgekomen om mijn pony te behandelen door middel van EMDR trauma therapie voor paarden. En hij at weer eventjes gewoon uit zijn voerbak. Wat een mooi moment :') Een beetje hoop, ook al was het een kort moment _/-\o_

Wat fijn dat je pony even een moment van rust had!

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 13:25

geerke schreef:
Wat een verhaal! Is hij op stal wel rustig? Hij ziet wel goed?

Hij is op stal wel gestresst en draait af en toe rondjes en draait de kont naar je toe maar uit de stal is het heel extreem.. zijn ogen zijn gecontroleerd, hij ziet goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:26

wat zeiden zij eigenlijk wat er aan de hand kon zijn?
ben daar wel benieuwd naar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:27

Iilssx schreef:

wat heeft dat voor enig nut wanneer de oorzaak niet bekend is, nog niet is achterhaald en zeker niet is weggenomen of behandeld.

stress door een oorzaak, al dan niet lichamelijk blijft ie houden wanneer daar niets aan gedaan wordt, fijn dat ie door deze behandeling ff rust heeft gekregen van korte tijd, maar de andere 23,5 uur heeft ie ergens weer zware stress van, lijkt mij druppel op gloeiende plaat

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:33

speurneusc schreef:
Iilssx schreef:

wat heeft dat voor enig nut wanneer de oorzaak niet bekend is, nog niet is achterhaald en zeker niet is weggenomen of behandeld.

stress door een oorzaak, al dan niet lichamelijk blijft ie houden wanneer daar niets aan gedaan wordt, fijn dat ie door deze behandeling ff rust heeft gekregen van korte tijd, maar de andere 23,5 uur heeft ie ergens weer zware stress van, lijkt mij druppel op gloeiende plaat

Tsja, waarom zou ze het niet doen? Dan maar een druppel op de gloeiende plaat. In afwachting van het bloedonderzoek en de volgende dierenarts is er niets mis mee om dit soort dingen te doen. TS is volgens mij non-stop bezig met het welzijn van haar pony.

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:36

speurneusc schreef:
Iilssx schreef:

Jeetje speurneus, heb je de rest van het topic niet gelezen, misschien goed dat je je speurneus even gebruikt voordat je zo'n overbodige opmerking maakt? TS heeft al erg veel acties ondernomen en ik begrijp heel goed dat ze ook een alternatievere optie onderzoekt naast de lopende reguliere. Wat fijn TS dat dit een moment rust oplevert!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:40

Ik ben dan vooral benieuwd hoe EMDR bij dieren werkt. Het is voor zo ver ik weet een cognitieve therapie. Hoe pas je dat toe op een dier?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:41

Sas67 schreef:
Jeetje speurneus, heb je de rest van het topic niet gelezen, misschien goed dat je je speurneus even gebruikt voordat je zo'n overbodige opmerking maakt? TS heeft al erg veel acties ondernomen en ik begrijp heel goed dat ze ook een alternatievere optie onderzoekt naast de lopende reguliere. Wat fijn TS dat dit een moment rust oplevert!

Nu, ik moet nu ook wel toegeven dat niet iedere actie zomaar bejubeld moet worden louter en alleen omdat het een actie is.
Niet dat ik TS de grond in wil boren, ik denk oprecht dat ze heel erg begaan is en ook alleen maar haar best doet. Maar ik denk dat het nu vooral zaak is om zo snel mogelijk een diagnose of een idee van een diagnose te krijgen voordat je "maar wat" probeert.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:43

Gini schreef:
Sas67 schreef:

Nu, ik moet nu ook wel toegeven dat niet iedere actie zomaar bejubeld moet worden louter en alleen omdat het een actie is.
Niet dat ik TS de grond in wil boren, ik denk oprecht dat ze heel erg begaan is en ook alleen maar haar best doet. Maar ik denk dat het nu vooral zaak is om zo snel mogelijk een diagnose of een idee van een diagnose te krijgen voordat je "maar wat" probeert.

Ja, eens, en dat is precies wat TS aan het doen is. Bloedonderzoek, meerdere dierenartsen. Dat ze dit in de tussentijd doet is toch prima.

Zick_Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:44

Ir111 schreef:
Ik ben dan vooral benieuwd hoe EMDR bij dieren werkt. Het is voor zo ver ik weet een cognitieve therapie. Hoe pas je dat toe op een dier?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!
Fijn dat het even een momentje rust gaf, hopelijk snel een meer blijvende oplossing

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:48

Gabrielletje schreef:
Gini schreef:

Ja, eens, en dat is precies wat TS aan het doen is. Bloedonderzoek, meerdere dierenartsen. Dat ze dit in de tussentijd doet is toch prima.

Dat weet ik dus niet, of 'dat toch prima is'. Dat hoop je dan maar, dat het niet juist het effectieve probleem verslechtert.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:51

Ir111 schreef:

Hier ben ik ook heel benieuwd naar. Wist niet eens dat het bestond. Voor mensen wel, zelf ervaring mee.

Dus vraag me dan idd af hoe dat bij dieren in zijn werk gaat

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:56

speurneusc schreef:
Iilssx schreef:

Dat dit niet jouw manier van aanpakken is, wil niet zeggen dat het een verkeerde aanpak is.

De TS doet volgens mij stinkend haar best en heeft veel zorgen. Ik snap heel goed dat ze alles aangrijpt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:07

Iilssx schreef:

Ik begrijp op recht niet dat deze twijfelachtige behandeling geen probleem is, maar dat een dierenarts er bij halen die het effectief serieus neemt geen optie is. :\ En ja ik heb het hele topic door gelezen. Ja, ik weet dat je niet blij gaat zijn met deze post. Maar in vredesnaam, er scheelt wat serieus met dat dier en IMO is er al veel te lang af gewacht. :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:26

lees even de reactie van silverdapple? is al veearts geweest en morgen komt een ander