Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:19

Mocht iemand nog op zoek zijn: vanwege het overlijden van mijn paard heb ik een aantal Whinny socks grote maat die voor een klein prijsje weg mogen.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:26

McGregor schreef:
Mocht iemand nog op zoek zijn: vanwege het overlijden van mijn paard heb ik een aantal Whinny socks grote maat die voor een klein prijsje weg mogen.


Sterkte met je verlies, fijn dat je ze te koop aan wilt bieden
Ik heb er op het moment 4 maar zou best fijn zijn als ik wat minder vaak hoef te wassen :)
Ik stuur je even een pb

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:53

Wat vreselijk, heel ve sterke

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:10

Wat goed misami! Ben heel benieuwd wat het voor jullie gaat doen.

Sterkte McGregor, wat naar. :( Een grote maat whinny sock, voor welk type paard is dat geschikt?

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:57

Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat misami? Slaat de behandeling goed aan?

Na de laatste keer behandelen is bij ons zijn been echt helemaal schoon, daar ben ik super blij mee!

Maar... Nu merk ik dat de zijkanten van zijn kootholtes geïrriteerd raken van de beschermers. Ik probeer nu meerdere beschermers af te wisselen, heb bijvoorbeeld de Rambo fly boots nu ook, maar weet nog niet helemaal wat ik daarvan vindt. Zit beetje vreemde verharding in de achterkant wat ze daar heel stijf maakt en dat lijkt me niet echt lekker bewegen in de kogel. Heb ook al geprobeerd om stukje tubigrip in z'n kootholtes te doen. Ben wel bang dat hier nu nieuwe ontstekingen ontstaan. Hebben andere mensen hier ook last van gehad?

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:58

Hoi allemaal.. bij ons gaat het echt heel goed. Samen met Da wasprotecol gedaan, nu 2 x gewassen. Hydrocortiderm en whinny sokken aan.. het is bijna volledig weg. Wat kleine schilfer korstjes nog . Da gaf aan dat ik er optijd bij ben.. advies wel om alle benen in de sokken te zetten..
Ik heb er maar bij besteld.., vier witte benen..
Ik blijf ze wel scheren als ik sokken draag. Da gaf aan dat we dan beter kunnen monitoren ..

Over een week gaan ze volle dagen op de wei. Nu halve dagen..dan zijn sokken dus belangrijk.
Ik zal zsm een foto plaatsen

Ik merk bij de sokken geen irritaties op het been. Ik gebruik geen andere bescherming..weet dus niet wat dat anders doet

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:02

Alvast sorry voor het lange verhaal :o …Inmiddels heb ik alles topics betreffende vasculitis uit zitten pluizen. Ik heb een tuiger waarmee ik inmiddels dik 7 maanden aan het tobben ben met korsten op zijn benen. Inmiddels is er bij de dierenarts al het woordje vasculitus gevallen. 48 uur geleden nog nooit van gehoord…
Het begon met naar wat de dierenarts natte mok noemde. Binnen 24 uur ronde bloedrode plekken op de buitenzijkant van de hoefbal die ook a la minute geïnfecteerd waren met binnen 48 uur een dik been van kroon rand tot hak. En voorbeen buitenkant pijpbeen. Hij staat ook sinds eind oktober op verschillende doseringen van prednison. Elke keer als ik het af ging bouwen vlamde het weer op.
Als het dan weer bijna weg was kon ik weer gaan mennen, hoogstens 3/4 keer en dan vlamde het ook weer op. Uiteindelijk kwam ik met de dosering van 4 prednison zo ver dat het lopende vocht (geel vocht) wegbleef, maar alsnog na 3/4 keer mennen kwam er weer vocht uit en kwamen er steeds meer plekken bij.
Ik dacht vorige week het eureka gevonden te hebben. Geen mok maar rasp! Ik kreeg een hydrocortiderm om te smeren en onze weides gingen open. Dus zaterdag begonnen met smeren en ook wennen op de wei. Zaterdag rustdag gehad en 2 keer een uurtje op de wei en zondag in de ochtend een uur gestaan.Zondagavond nog heerlijk gemend en nog een hoogstens 30 minuten in de wei en maandag ochtend kwam hij letterlijk op 3 benen uit zijn stal, rechterachterbeen (onderbeen) dik en bloedheet, linkerachterbeen warme kogel en ook warme korsten.
En temperatuur dik 39 graden. Volgend dierenarts hij ook een keelontsteking, stramme keel en dikke lymfeklieren in zijn nek.

Er is bloed afgenomen voor een uitgebreid bloedbeeld en er wordt ook gezocht op auto immuun ziekten. Hopelijk morgen nog uitslagen en anders volgende week.
Er viel de opmerkingen dat we uiteindelijk aan de hand van de bloedwaarden misschien een biopt moesten laten nemen. Ik had nog niet eerder van vasculitus gehoord.

Als ik de foto’s van jullie bekijk zie ik allemaal haarloze plekken, dat heeft mijn paard niet, wel die ronde plekken. Hij is sinds vorig jaar 1 keer plek/korstloos geweest voor 1 dag.
Ik kan korsten ook niet wegwassen / wegwrijven zonder mijn overlijdensrisicoverzekering aan te spreken…

Hij heeft veel pijn op de plekken van de korsten en is inmiddels panisch op zijn achterbenen. Het is ook niet te wassen en bijna niet te smeren. Dat is letterlijk vanaf een afstand met een Bruce Lee beweging erop vegen.

Ik ben inmiddels behoorlijk moedeloos om hem zo in pijn te zien |(

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 19:45

Jeetje wat een ellende Chamisa!

Heb je toevallig foto’s hoe de benen van jouw paard eruit zien? Wellicht kunnen we als ervaringsdeskundigen meekijken of we het herkennen?

Rosa verloor ook weinig tot geen haar. Kale plekken werden het pas toen de korsten weggingen. Het klinkt wel fors heftig bij jouw dier..

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:54

Afbeelding


Afbeelding
Van de ergste plekken heb ik geen foto’s omdat hij zo panisch wordt als het dik en ontstoken is. :(

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:57

Afbeelding

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:00

Afbeelding

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:02

Afbeelding

Deze foto is van gisteren

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:07

Afbeelding


Dit ontwikkelde hij maandag vanuit het niks naar een paar ronde bloedrode plekken waar geel vocht uitkwam

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:19

lonniejj schreef:
Jeetje wat een ellende Chamisa!

Heb je toevallig foto’s hoe de benen van jouw paard eruit zien? Wellicht kunnen we als ervaringsdeskundigen meekijken of we het herkennen?

Rosa verloor ook weinig tot geen haar. Kale plekken werden het pas toen de korsten weggingen. Het klinkt wel fors heftig bij jouw dier..


In het begin kon ik de korstjes nog weghalen en kwam het met haar en al er vanaf. Nu kan ik er nauwelijks bij in de buurt komen.

We (dierenarts en ik) dachten in het begin dat het natte mok was. Een weerstand probleem. Niet raar want niet lang ervoor had hij koliek en was hij een poosje lusteloos en niet lekker in zijn pelsje. De plekken kwamen en gingen weg. Waar het op de ene plek soms weg ging kwam het verderop weer omhoog.
In 7 maanden tijd heeft hij minimaal 6 (hij staat nu volgens mij op de 6de) antibioticakuren gehad.
Ik kreeg vorige week een soort van eureka moment dat het wel eens helemaal geen mok zou zijn, maar rasp.
Wat mij nu achteraf opvalt is dat hij niet 1 keer plekken echt in zijn kootholte heeft gehad. Altijd zijkanten, met name buitenkant. Op zijn pijpbenen voor en achter alleen buiten zijkant.

Overigens heeft hij nooit 1 seconde kreupel of ook maar iets onregelmatig gelopen. Zelfs met de eerste grote plek op zijn hoefbal waar hij een flink abces had zitten waar de pus uitliep. Tot afgelopen maandagochtend na zijn eerste weekend een paar uurtjes op de wei gelopen te hebben.

Afgelopen december hebben we al een bloedonderzoek gedaan waaruit kwam dat zijn suiker te hogen waarden had en zijn leverwaarden te hoog waren. Dat werd geweten aan de medicatie en het stilstaan. Hij heeft geen enkel symptoom van insuline resistentie. Geen verdikte manenkam of vetophopingen. Geen kort lopen.

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:29

Afbeelding
Deze foto is van vorige week genomen. Hij ziet er superfit uit… behalve dan zijn benen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:38

Ik herken dit 100%. Sarcoidose en/of vasculitis.

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:04

Tessebes schreef:
Ik herken dit 100%. Sarcoidose en/of vasculitis.


Sarcoidose had ik inderdaad ook gezien, maar hij heeft geen knobbeltjes of wratjes. Het zijn allemaal wondjes die uiteindelijk 1 grote wond vormen.

Inmiddels vrees ik zelf ook voor de vasculitus.
En ik ben al 48 uur aan het malen wat ik moet doen. Ik heb nog geen jaar geleden mijn vorige paard in moeten slapen vanwege peesblessures. Een leven met pijn wilde ik niet voor hem.
Dat wil ik ook niet voor dit paard. Ook dit is een speciaaltje. Een paard met wat trauma’s van een vorige eigenaar, trauma’s die een hoop opties uitgummen. Kousen bij hem omdoen wordt een zelfmoord actie. Hij verdraagt met moeite strijklappen, hoge kappen werden al een vechtpartij, maar leverde gevaar op voor de kar. (Dit hebben we tot in den treuren toe geoefend) Hij probeert ze af te krijgen door naar achteren te slaan of zijn benen heel hoog op te trekken. Is een groot risico voor een tuigpaard. Het is een paard met veel beenactie en een slechte balans omdat hij vrij groen was toen ik hem kocht vorig jaar. Door zijn lichamelijke problemen heb ik hem bijna nog niet door kunnen rijden. Hij tikt zich bij intensiever rijden gewoon hard aan door zijn onbalans. Als hij geen kappen meer om kan (na 3/4 kappen om kon hij meestal weer voor een antibiotica kuur of op rust vanwege dikke benen) kan hij eigenlijk niet meer recht toe recht aan en wat voltes.
Bovendien kan je alleen echt aan zijn benen komen als je hem platspuit. Anders loop je het risico compleet in elkaar gehoekt te worden door een hoefmaatje maxi.
Hij kan niet op de trailer zonder dat je je trailer erna naar de reparateur moet brengen. (Steigeren bokken slaan) we zouden deze zomer met trailer training gaan beginnen)
Hij kan nu niet eens om stappen zonder weg te glijden omdat hij zijn rechterachterbeen niet wil belasten.
Ik zou zo graag zijn wonden willen verzachten, de zalven heb ik, maar zelfs met een praam op zijn neus klapt hij er doorheen. Ik weet op het moment gewoon niet meer wat ik kan doen om hem te helpen.

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:29

De Whinny socks kunnen ook op aanvraag worden geleverd met klittenband. Het valt misschien te proberen of hij dat verdraagt?

En met de pijnlijke benen is het nu ook niet gek dat niets mag. Mijn paard accepteerde dat gezooi aan zijn benen toen ook absoluut niet. Op zijn slechtste moment was hij ook kreupel door de korsten. De smid was er ook helemaal klaar mee nadat hij er 2x bijna onder lag. En insmeren was ook vrij hopeloos, je kon zijn rechtervoorbeen optillen als je rechtsachter wilde behandelen en dan ging hij doodleuk op 2 benen staan.
Ondertussen gelukkig alles onder controle gekregen en hij accepteert de sokken (Tubigrip bij mij) nu ook zo goed dat ik ze regelmatig om en af doe terwijl hij los in de wei staat.
Alleen had dit paard niet daarvoor al problemen met beenbescherming.

Accepteert hij iets van een spray wel? Dan hoef je de korsten niet aan te raken zoals bij een zalf.
En uiteindelijk is afscherming van licht toch het belangrijkste, maar dat klinkt inderdaad wel als een ding. Zonnebrand sprayen wil misschien nog helpen?

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:58

mcrielaard schreef:
Wat goed misami! Ben heel benieuwd wat het voor jullie gaat doen.

Sterkte McGregor, wat naar. :( Een grote maat whinny sock, voor welk type paard is dat geschikt?


Excuus, ik lees het nu pas. Ik had de grootste maat warmbloed. Mijn paard was een volbloed van zeker 1.80, maar met (voor zijn schofthoogte) redelijk fijn beenwerk.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:03

Chamisa schreef:
Tessebes schreef:
Ik herken dit 100%. Sarcoidose en/of vasculitis.


Sarcoidose had ik inderdaad ook gezien, maar hij heeft geen knobbeltjes of wratjes. Het zijn allemaal wondjes die uiteindelijk 1 grote wond vormen.

Inmiddels vrees ik zelf ook voor de vasculitus.
En ik ben al 48 uur aan het malen wat ik moet doen. Ik heb nog geen jaar geleden mijn vorige paard in moeten slapen vanwege peesblessures. Een leven met pijn wilde ik niet voor hem.
Dat wil ik ook niet voor dit paard. Ook dit is een speciaaltje. Een paard met wat trauma’s van een vorige eigenaar, trauma’s die een hoop opties uitgummen. Kousen bij hem omdoen wordt een zelfmoord actie. Hij verdraagt met moeite strijklappen, hoge kappen werden al een vechtpartij, maar leverde gevaar op voor de kar. (Dit hebben we tot in den treuren toe geoefend) Hij probeert ze af te krijgen door naar achteren te slaan of zijn benen heel hoog op te trekken. Is een groot risico voor een tuigpaard. Het is een paard met veel beenactie en een slechte balans omdat hij vrij groen was toen ik hem kocht vorig jaar. Door zijn lichamelijke problemen heb ik hem bijna nog niet door kunnen rijden. Hij tikt zich bij intensiever rijden gewoon hard aan door zijn onbalans. Als hij geen kappen meer om kan (na 3/4 kappen om kon hij meestal weer voor een antibiotica kuur of op rust vanwege dikke benen) kan hij eigenlijk niet meer recht toe recht aan en wat voltes.
Bovendien kan je alleen echt aan zijn benen komen als je hem platspuit. Anders loop je het risico compleet in elkaar gehoekt te worden door een hoefmaatje maxi.
Hij kan niet op de trailer zonder dat je je trailer erna naar de reparateur moet brengen. (Steigeren bokken slaan) we zouden deze zomer met trailer training gaan beginnen)
Hij kan nu niet eens om stappen zonder weg te glijden omdat hij zijn rechterachterbeen niet wil belasten.
Ik zou zo graag zijn wonden willen verzachten, de zalven heb ik, maar zelfs met een praam op zijn neus klapt hij er doorheen. Ik weet op het moment gewoon niet meer wat ik kan doen om hem te helpen.


Sarcoidose is iets anders dan een sarcoid. De woorden lijken op elkaar, dus logisch hoor. Maar een sarcoid is inderdaad een soort wrat, maar sarcoidose is een huidaandoening.

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:12

Sarcoidose is iets anders dan een sarcoid. De woorden lijken op elkaar, dus logisch hoor. Maar een sarcoid is inderdaad een soort wrat, maar sarcoidose is een huidaandoening.[/quote]

Oh echt! Ik heb niet verder gekeken als de bobbels en wratjes.

Vandaag wordt het duimen draaien. Dan komt de bloeduitslag. Vanacht geen oog dichtgedaan. Geen idee hoe laat de dierenarts gaat bellen :(

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:32

Bowo schreef:
De Whinny socks kunnen ook op aanvraag worden geleverd met klittenband. Het valt misschien te proberen of hij dat verdraagt?

En met de pijnlijke benen is het nu ook niet gek dat niets mag. Mijn paard accepteerde dat gezooi aan zijn benen toen ook absoluut niet. Op zijn slechtste moment was hij ook kreupel door de korsten. De smid was er ook helemaal klaar mee nadat hij er 2x bijna onder lag. En insmeren was ook vrij hopeloos, je kon zijn rechtervoorbeen optillen als je rechtsachter wilde behandelen en dan ging hij doodleuk op 2 benen staan.
Ondertussen gelukkig alles onder controle gekregen en hij accepteert de sokken (Tubigrip bij mij) nu ook zo goed dat ik ze regelmatig om en af doe terwijl hij los in de wei staat.
Alleen had dit paard niet daarvoor al problemen met beenbescherming.

Accepteert hij iets van een spray wel? Dan hoef je de korsten niet aan te raken zoals bij een zalf.
En uiteindelijk is afscherming van licht toch het belangrijkste, maar dat klinkt inderdaad wel als een ding. Zonnebrand sprayen wil misschien nog helpen?


Hij heeft ook al van de winter deze omgehad : https://www.dekroo.nl/products/equi-cha ... -contact-2

Deze trapte hij zelfs af. Deze had hij voor in de stapmolen om zijn wondjes te beschermen. Het werd er niet beter op.

Spray is mikken vanaf een afstand. Ik moest met regelmaat blauwspray spuiten. Ook andere sprays als zelfs vliegenspray is een dingetje :D

Ik heb vandaag een doucheborstel op steel gekocht om te kijken of ik hier erbij kan komen om de korsten eruit te borstelen. Baby olie op de borstel en proberen te wrijven.

Zijn ergste been is rechtsachter, na een dit medicatie voor vocht af te drijven is nu zijn kogel nog ballonnetje rond. Ik de k dat hij afgelopen maandag er totaal verkeerd erop terecht gekomen is.

Wat wel opvalt nu hij al sinds zondagavond geen zonlicht meer op zijn benen gehad heeft dat de huid helemaal rustig is op de harde korsten na. Of het is het winkelkarretje vol medicijnen die hij gehad heeft en nog krijgt. (Vast zijn 300mg prednison p/d, antibiotica kuur, ontstekingremmers, vochtafdrijvers via injectie en nu zakjes Oedex vochtafdrijvers)

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:48

Kleine aanvulling… uit de bloeduitslagen kwam naar voren dat hij 100 procent positief was op auto immuunziekte. Zijn ontstekingswaarden waren ook nog eens sky-high. Alle andere (basis) waarden waren als die van een topfit paard. Maandag wordt er contact opgenomen met de medisch faculteit over het te nemen biopt en of het op locatie kan omdat hij niet vervoerd kan kan worden. Hij staat inmiddels weer op 3 benen…

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:31

Je dierenarts kan een biopt naar Utrecht sturen. Daarvoor hoef je niet zelf naar Utrecht te gaan. Ik zou oppassen met wat dan ook erop smeren. Bij mij gaf dit geen positief effect.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 00:05

Jeetje Chamisa, wat een vervelende en frustrerende situatie. :( Hopelijk vind je een manier om hem te behandelen!