Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
McGregor schreef:Mocht iemand nog op zoek zijn: vanwege het overlijden van mijn paard heb ik een aantal Whinny socks grote maat die voor een klein prijsje weg mogen.
lonniejj schreef:Jeetje wat een ellende Chamisa!
Heb je toevallig foto’s hoe de benen van jouw paard eruit zien? Wellicht kunnen we als ervaringsdeskundigen meekijken of we het herkennen?
Rosa verloor ook weinig tot geen haar. Kale plekken werden het pas toen de korsten weggingen. Het klinkt wel fors heftig bij jouw dier..
Tessebes schreef:Ik herken dit 100%. Sarcoidose en/of vasculitis.
mcrielaard schreef:Wat goed misami! Ben heel benieuwd wat het voor jullie gaat doen.
Sterkte McGregor, wat naar.Een grote maat whinny sock, voor welk type paard is dat geschikt?
Chamisa schreef:Tessebes schreef:Ik herken dit 100%. Sarcoidose en/of vasculitis.
Sarcoidose had ik inderdaad ook gezien, maar hij heeft geen knobbeltjes of wratjes. Het zijn allemaal wondjes die uiteindelijk 1 grote wond vormen.
Inmiddels vrees ik zelf ook voor de vasculitus.
En ik ben al 48 uur aan het malen wat ik moet doen. Ik heb nog geen jaar geleden mijn vorige paard in moeten slapen vanwege peesblessures. Een leven met pijn wilde ik niet voor hem.
Dat wil ik ook niet voor dit paard. Ook dit is een speciaaltje. Een paard met wat trauma’s van een vorige eigenaar, trauma’s die een hoop opties uitgummen. Kousen bij hem omdoen wordt een zelfmoord actie. Hij verdraagt met moeite strijklappen, hoge kappen werden al een vechtpartij, maar leverde gevaar op voor de kar. (Dit hebben we tot in den treuren toe geoefend) Hij probeert ze af te krijgen door naar achteren te slaan of zijn benen heel hoog op te trekken. Is een groot risico voor een tuigpaard. Het is een paard met veel beenactie en een slechte balans omdat hij vrij groen was toen ik hem kocht vorig jaar. Door zijn lichamelijke problemen heb ik hem bijna nog niet door kunnen rijden. Hij tikt zich bij intensiever rijden gewoon hard aan door zijn onbalans. Als hij geen kappen meer om kan (na 3/4 kappen om kon hij meestal weer voor een antibiotica kuur of op rust vanwege dikke benen) kan hij eigenlijk niet meer recht toe recht aan en wat voltes.
Bovendien kan je alleen echt aan zijn benen komen als je hem platspuit. Anders loop je het risico compleet in elkaar gehoekt te worden door een hoefmaatje maxi.
Hij kan niet op de trailer zonder dat je je trailer erna naar de reparateur moet brengen. (Steigeren bokken slaan) we zouden deze zomer met trailer training gaan beginnen)
Hij kan nu niet eens om stappen zonder weg te glijden omdat hij zijn rechterachterbeen niet wil belasten.
Ik zou zo graag zijn wonden willen verzachten, de zalven heb ik, maar zelfs met een praam op zijn neus klapt hij er doorheen. Ik weet op het moment gewoon niet meer wat ik kan doen om hem te helpen.
Bowo schreef:De Whinny socks kunnen ook op aanvraag worden geleverd met klittenband. Het valt misschien te proberen of hij dat verdraagt?
En met de pijnlijke benen is het nu ook niet gek dat niets mag. Mijn paard accepteerde dat gezooi aan zijn benen toen ook absoluut niet. Op zijn slechtste moment was hij ook kreupel door de korsten. De smid was er ook helemaal klaar mee nadat hij er 2x bijna onder lag. En insmeren was ook vrij hopeloos, je kon zijn rechtervoorbeen optillen als je rechtsachter wilde behandelen en dan ging hij doodleuk op 2 benen staan.
Ondertussen gelukkig alles onder controle gekregen en hij accepteert de sokken (Tubigrip bij mij) nu ook zo goed dat ik ze regelmatig om en af doe terwijl hij los in de wei staat.
Alleen had dit paard niet daarvoor al problemen met beenbescherming.
Accepteert hij iets van een spray wel? Dan hoef je de korsten niet aan te raken zoals bij een zalf.
En uiteindelijk is afscherming van licht toch het belangrijkste, maar dat klinkt inderdaad wel als een ding. Zonnebrand sprayen wil misschien nog helpen?