Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:30

Precies, ik heb altijd paarden en pony's gehad en nooit problemen met zand, dus ook totaal geen ervaring mee. Daarom dit topic wel heel fijn, heb toch hoop tips gevonden!
Want ik hoop dit nooit meer mee te maken.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:09

Nog even vraagje, dacht ergens gelezen te hebben dat je geen olie, zoals bijvoorbeeld lijnzaadolie, bij de psyllium mag geven.
Maar kan dat niet meer terug vinden..

Weet iemand dat? Of is het alleen bij een bepaald product?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:42

De paardendrogist verkoopt het juist samen heb ik gezien.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:30

Oh echt? Ik gooi altijd gewoon de dagelijkse portie lijnzaadolie ook door het mengsel... := Nooit gehoord of gelezen dat dat niet kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 01:34

Ik stop juist altijd met lijnzaad als ik een psyllium kuur geef. Maar we geven lijnzaad niet in olie vorm. Olie kan ook laxerend werken, dus zou daar wel over nadenken als de zaad het werk moet doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:27

Ik gebruik een scheut olie om alles aan de bikskorrels te laten kleven

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:33

Ik heb juist gelezen/gehoord dat de combinatie beter werkt dan apart van elkaar :=
Als ik een kuur geef doe ik dat ook met een scheut lijnzaadolie, omdat dat beter werkt dan nat maken bij mijn shet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:49

Toen we twijfelden over onze shet, moesten we volgens die veearts best veel olie geven na de kuur met hoge dosis psyllium.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten en er is te weinig echte info over. Maar voor mn gevoel werkt het juist niet samen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:15

de paarden op stal drinken uit blubberplassen in de paddock.
Ik ben dat zo zat. er wordt al ruim 2 jaar geroepen dat de paddocks beter zand krijgen en nog staan ze tot de enkels te soppen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:11

Afbeelding

Deze kwam vanochtend binnen . Hier kan ik echt niet teveel van geven vanwege het enorme zwelvermogen. Het is de psyllium husks en deze heb ik nav dit topic besteld. Ik heb veel kg zodat ik het merken nemen naar Frankrijk en voorlopig genoeg heb.
Ik zit te denken om met 50 gram te beginnen. Hoeveel geven jullie en hoeveel water erbij of doen jullie zonder water?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:16

Pien 200gr op een liter of 2 water ( kan ook iets meer of iets minder geweest zijn :+ ) per paard per dag. 7 dagen.
Is de pap te dik, dan wat water bij. Is de pap te dun, dan wat psyllium bij.
Het is net als bij behanglijm :D

Droog is dat niet te vreten voor een paard. Voor een mens ook niet trouwens :')

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:22

Pandora2 schreef:
Pien 200gr op een liter of 2 water ( kan ook iets meer of iets minder geweest zijn :+ ) per paard per dag. 7 dagen.
Is de pap te dik, dan wat water bij. Is de pap te dun, dan wat psyllium bij.
Het is net als bij behanglijm :D

Droog is dat niet te vreten voor een paard. Voor een mens ook niet trouwens :')

Toch wordt vaak geadviseerd (bv SandClear) het zo droog mogelijk te geven, juist omdat het moet uitzetten in de darmen om zand te binden.
Ik zou het in ieder geval niet laten weken, maar dan gewoon mengen en gelijk geven?
Ik deed muesli met een mini beetje water en dan 100gr per dag Husk er gauw doorheen scheppen en geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:26

Maar Sandclear zijn korrels.
Als je deze husk droog voert, plakt hun bek gewoon dicht van de 1e hap :')
Moet je zelf maar eens proberen met een soeplepel husk :=

Als je korrels droog voert, wordt het in de maag toch ook al met sappen vemengd zodat het ook veel eerder dan in de darmen gaat uitzetten.
Dus ik heb dat advies van droog voeren nooit zo goed begrepen :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:32

Dank je pandora. Ik begin 1ste dag met 50 gram met water vlak voor het geven. Mijn paarden krijgen maar half handje muesli per dag dus die 200 gram krijgen ze nooit op. Ik Ben wel blij dat het de goede bestelling is. Ik ga het opbouwen tot 75 -100 gram als die 50 gram ok is voor ze.
Ik ga het ook gebruiken als broodverbeteraar want ik bak vaak mijn eigen brood.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:27

Ik wissel deze af met de vlozaad of geef het ook weleens samen bij verdenking van zand.

Nat gemaakt eten ze het echt niet.

Ik heb in de winter al nat eten, dus dat weekt en vlak voor ik het geef, gaat de psyllium erop.

Je mag best flink geven, maar als je weinig muesli geeft bijv, is een grote hoeveelheid psyllium lastiger erin te krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:32

Jij maakt het dus niet apart nat, superpony, maar gooit het op de 'slobber' en dan meteen in de bak of uit de emmer geven? Dus wordt geen echte lijm achtige substantie?

Die van mij houdt niet van nat voer. :+ Zelfs een klein beetje water door de muesli, waar ze normaal een moord voor doet, om poeder te laten plakken zorgt voor miepen met eten. Ligt niet aan het poeder, want droog eet ze het wel.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:33

Ik geef ruim 200 gr husk droog en de mijne eet het prima. Gaat door de lucerne en vitaminebrok. Ik geef ook lijnzaadolie 2x daags. Ik wil dat het pas plakt in zijn darmen en niet in zijn mond. (nu ben ik denk ik ook verwend de mijne eet echt waar alles)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:46

MyWishMax schreef:
Jij maakt het dus niet apart nat, superpony, maar gooit het op de 'slobber' en dan meteen in de bak of uit de emmer geven? Dus wordt geen echte lijm achtige substantie?

Die van mij houdt niet van nat voer. :+ Zelfs een klein beetje water door de muesli, waar ze normaal een moord voor doet, om poeder te laten plakken zorgt voor miepen met eten. Ligt niet aan het poeder, want droog eet ze het wel.

Ik deed dat vroeger wel, maar lieten ze het liggen en aten ze het dus niet. Dan werkt het ook niet.

Nu gooi ik het er zo op en eten ze het wel. Wordt nat zat in de mond en verdere gang.

Enige wat ik lastig vind van de husk is dat het zo snel wegwaaid als ze 1x ademhalen. Maar we hebben van die grote flexibele tubs, dus het zit nu laag in de voeremmer zeg maar.

Maar als ik maar 1 handje muesli zou geven en 100gr husk wil geven, zou het wel lastiger worden denk ik.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:18

Pandora2 schreef:
Maar Sandclear zijn korrels.
Als je deze husk droog voert, plakt hun bek gewoon dicht van de 1e hap :')
Moet je zelf maar eens proberen met een soeplepel husk :=

Als je korrels droog voert, wordt het in de maag toch ook al met sappen vemengd zodat het ook veel eerder dan in de darmen gaat uitzetten.
Dus ik heb dat advies van droog voeren nooit zo goed begrepen :P

Ik heb het geprobeerd droog inderdaad, na vijf happen keek m’n paard me smakkend aan wat ik d’r nou weer had geflikt :+ vandaar ook met vochtige muesli gemengd. Maar bedoel meer dat op de ‘paarden producten’ vrijwel allemaal staat dat het droog gegeven moet worden, dus ik kan me voorstellen dat als je het lang laat weken, de werking verandert :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:55

Citaat:
Maar als ik maar 1 handje muesli zou geven en 100gr husk wil geven, zou het wel lastiger worden denk ik.

Ze krijgen dit zodat ik medicatie of iets tegen het zand erbij kan geven, want ze hebben genoeg aan gras/ hooi met vitamine en mineralen.
Ik ga wel eens kijken want wortels in kleine stukjes erbij helpt misschien ook met wegeten. Daarnaast heb ik nig 1 kuur Sandclear dus dat kan ik ook mensen met de husk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:23

pien_2010 schreef:
Citaat:

Ze krijgen dit zodat ik medicatie of iets tegen het zand erbij kan geven, want ze hebben genoeg aan gras/ hooi met vitamine en mineralen.
Ik ga wel eens kijken want wortels in kleine stukjes erbij helpt misschien ook met wegeten. Daarnaast heb ik nig 1 kuur Sandclear dus dat kan ik ook mensen met de husk.

Ja, snap ik. Maar het is gewoon lastig om het erin te krijgen. Op een grotere hoeveelheid is dat steeds makkelijker, maar snap dat je dat niet wil.
Hoewel je misschien kan kijken naar iets als bietenpulp of wiesencobs? Dan kan je wat hooi,gras misschien minderen en een ruwvoer papje aanbieden met de psyllium. Dat doen wij zelf iig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:51

Waarom wiesencobs aanbieden als ik gras en hooi te veel heb? Ons gras en hooi gaat wat overtollig is naar de koeien.
Dat vind ik zonde van het geld om echt ander spul te kopen om te voeren . Wel lief al dat meedenken!
Dan ga ik met wortelen erbij werken voor die 7 dagen met kleine stukjes hard brood, zodat ze gewoon eten en eventueel keer van te voren wat appelsap er doorheen. Eens puzzelen. De Sandclear eten ze met kleine stukjes Wortel erdoor.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:51

50 gram lijkt mij persoonlijk wel weinig voor een paard? Dat krijgen hier de shetlanders. Normaal krijgen ze ook altijd alleen vitaminekorrels en een handje biks, maar voor de zandkuur geef ik ze altijd een halve schep sloeber tijdelijk extra.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:54

Kidde schreef:
50 gram lijkt mij persoonlijk wel weinig voor een paard? Dat krijgen hier de shetlanders. Normaal krijgen ze ook altijd alleen vitaminekorrels en een handje biks, maar voor de zandkuur geef ik ze altijd een halve schep sloeber tijdelijk extra.

Maar ik begin 1ste dag met 50 gram sandclear en 50 gram husk.
Eerst eens kijken wat ze erop doen en dan 2de dag ophogen 75 husk en 25 Sandclear zo mogelijk.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:13

Het paard van een stalgenoot vond het ook ontzettend smerig. Zij heeft toen een suikerklontje opgelost in water en vlak voor het geven de husk er in, gauw doorroeren en geven. Zo slobberde hij het super naar binnen!