Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 14:05

Ja precies Dennis, daar gaat het wellicht op uitkomen.
Er zijn een paar dingen wanneer we ophouden:
* Zodra hij aangeeft geen zin meer te hebben / lusteloos wordt etc etc
* tóch HB raken door predisolon/cortico ( maar zoals eerder geschreven is die theorie onderuit gehaald
dus dat zal niet zo snel meer gebeuren)
*óf hij kan niet meer beslagen worden, en hij móet ijzers.
*óf hij kan niet meer overeind komen na liggen ro rollen
*óf zijn organen gaan eraan door de medicatie

Pandora2
Berichten: 19904
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:11

Citaat:
En wellicht doen we helemaal niks! Misschien is het middel wel erger dan de kwaal straks ik durf nu het goed gaat niet zoveel te stunten met aanpassingen....


Ik zou ook niks doen :P
Als ik lees dat hij nog nooit slecht gelopen heeft achteraan en nu nog steeds te hard naar de wei loopt, is hij gewoon dik in orde.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 15:25

Pandora2, dat zal er ook uitkomen. Het is minimaal wat er in bijna 1.5 jaar gebeurt is, ik weet niet eens of Chico nog een keer zolang meegaat.

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:18

Je hebt soms verschil tussen röntgen- of echografisch beeld en klinisch beeld. Daar lijkt me dit een mooi voorbeeld van: op de röntgen zie je ‘wat’, maar klinisch laat ie ‘dat’ niet zien. Wellicht was deze spat ook zo ontstaan zonder de sidewinder, niemand zal het weten.

Ik vind dat je hele duidelijke en humane criteria hebt om te bepalen wanneer het genoeg is geweest. Volgens mij heb je dat vanaf het begin al gehad en wijk je er ook niet vanaf. Lijkt mij complimenten waard :)

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 08:20

THANX!!! En dat klopt Hilary! Net zoals dat gekantelde hoefbeentje op RA. Dat kan er al 25 jaar zitten, maar ook met Sidewinder ontstaan zijn, dat weten we ook niet.
We vroegen ons al sinds de vergroeiing af wat het nou was en óf er van binnen iets rommelde
Ik ben blij met de foto's van de voet en dat ik zie dat de 2 gewrichtjes toch iets verzakt zijn naar 1 kant.

ik wijk ook absoluut niet meer af van de criteria, dat weet stalhouder en dierenarts ook.

Neon

Berichten: 4975
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:52

Je doet het inderdaad echt super goed ts :) mooi dat je dit paard zolang hij wil en kan op deze manier nog van zijn pensioen kunt laten genieten... fijn dat dit mogelijk is voor je trouwe vriendje :)

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 09:41

Vandaag een mindere update,
Chico heeft 19 augustus zijn ijzer afgetrapt in de wei met gek doen. En misschien is er toen al iets misgegaan....hij liep toen al een klein beetje vreemd. Misschien heeft hij de boel toen weer getriggerd...

Sinds afgelopen vrijdag weer erg slecht. Helemaal scheef naar rechts, draait rondjes af en toe en maakt weer een puinhoop van zijn stal. Hij ligt gelukkig nog wel in de wei, dat scheelt.
Vanaf zaterdag de dosering prednisolon opgehoogd mar het slaat nog niet aan.

Hij is wel nog blij, doet aan snelwandelen naar de wei, en eet en drinkt goed.
Maandag komt de osteo hem behandelen.

De11e komt er iemand die aan magnetiseren doet....geen idee wat het is, wat het doet en óf het iets kan doen, maar baat het niets, schaadt het niet.

Mocht alles niet werken gaan we maar eens nadenken hoe we paddockperiode door gaan komen en óf ik dat nog wel wil. Voordeel is wel weer dat hij niet hoeft te grazen en minder last heeft met balans houden, maar ik weet nog niet of ik dat wel wil voor hem, ligt er helemaal aan hoe hij zich voelt.

De winterperiode is gewoon poedersuiker voor een pensionado..... smorgens 2 uur paddock, smiddags 2 uur paddock en ik doe hem na werk ook nog een keer in de paddock....

Neon

Berichten: 4975
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:47

Rot dat het niet goed gaat met hem :(

Je stappenplan klinkt in mijn oren heel eerlijk naar Chico toe... sterkte

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:58

Ja, even overleg met de dierenarts als ze er is, wellicht helpt een injectie, al deed dat voorgaande keren helemaal niks....

kimmie261

Berichten: 19251
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:26

Fer had dat ook, op en af, maar het trekt wel weer bij.. klinkt simpel,maar je zal zien dat hij zelf weer opknapt..

Je zorgt maar goed voor hem!!

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 15:17

Ja, dat zei je al Kimmie, alleen voorgaande keren trok het sneller bij.
Mijn lotgenoot uit Amerika zei ook al: tijd geven, heel veel tijd geven.
Zolang hij nog blij oogt en rolt etc krijgt ie dat ook.
En hij is nog niet zo slecht als destijds in het begin. We houden nog even vol!

kimmie261

Berichten: 19251
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:36

Zolang hij nog goed weer in de benen kan komen na het liggen ,is het vooral een vervelend gezicht, ik had zelf niet het idee dat Fernando er zelf veel problemen mee had, heb jij dat wel?

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:56

Wat akelig zeg dat hij zo'n terugval heeft.
Mijn paard lijkt juist bij te trekken, echter ben ik wel bang voor wat er gebeurt bij afbouw van de dexamethason.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 16:13

Nickeltje, ze krijgen gewoon terugvallen af en toe, de een wat erger dan de ander. Er zijn er maar weinig die volledig genezen zijn van ESS.

Ik ben blij dat ik jou en je paard heb kunnen helpen met dit topic!! En ik ben inmiddels 1.5 jaar verder en hij doet het eigenlijk prima, op wat enge tergvallen na.
Ik hou alleen wel in de gaten dat het leven niet lijden wordt....

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:47

Ik ben heel erg blij met alle informatie van jou en uit dit topic en de dierenarts heeft dat ook gelezen.
Zolang mijn paard, waarschijnlijk met wat ups en downs nog een tijdje bij ons kan zijn is dat het welkom. Maar lijden mag het inderdaad niet worden en daar waken we ook wel voor inderdaad.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 09:17

Hier heb ik vanmiddag overleg met de dierenarts wat we nog kunnen.
Hij heeft eerder forse terugvallen gehad en knapte daarna weer op, maar hij lijkt er nu meer moeite mee te hebben. Eerdere injecties deden niet veel maar kreeg een tip van iemand via PB wat ik wil overleggen met de dierenarts.

Vorig jaar exact deze periode ging het ook heel slecht, misschien overgang zomer / herfst/slechter weer...of gewoon toeval, alles lijkt op elkaar alleen deze keer zie ik aan hem dat het moeite kost. Lijf raakt beetje uitgeput denk ik en de conditie / spieren zijn natuurlijk sterk minder aan het worden.

Kimmie: ik vind dat hij er nu voor het eerst wél moeite mee heeft. Niet allen het moe zijn maar gewoon helemaal niet ok. Compenseert ook met zijn lijf meer dan eerder.

Nickeltje: dat deed Chico ook in het begin, jij staat in week 2 van een traject waar wij al 1.5 jaar mee dealen. Ik hoop dat jouw paard niet zulke terugvallen gaat krijgen maar het is niet te genezen he!!

Anoniem

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:03

Sterkte! Heb je de da al gesproken?

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:13

Wat jammer van de terugval en lastig dat hij zich ook niet of minder snel lijkt te herpakken. Je stappenplan klinkt logisch. Wat kwam er uit het gesprek met je DA vandaag?

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:33

Ik lees nog steeds mee; ben er meer en meer van overtuigd dat onze Trammelant (toen bijna 30) dit ook heeft gehad. Ik denk dat we destijds de juiste beslissing hebben genomen om hem te laten gaan, maar fijn dat er wel meerdere opties zijn.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:32

De dierenarts is geweest en heeft hem tijdje geobserveerd in de stal. Toen hebben we hem eruit gehaald en het dagelijkse wandeltje naar de wei gedaan etc etc, gewoon wat hij elke dag doet.
Ze heeft hem bekeken, en is nog steeds van mening dat hij geen pijn heeft, alleen erg vermoeid oogt.
Dat is begrijpelijk.

Ze ziet hem elke week wel lopen / staan als ze op stal is ( nee, geen zieke paarden maar merrie begeleiding en veel opvolgen, scannen en inseminereen ) geeft aan hem dan ook te bekijken.

Ze zegt ook : hij is veel slechter geweest, schever, magerder, ingevallen. Dat is nu niet aan de orde.
Ze vond hem nu nog te goed om in te slapen. Zelfde periode vorig jaar was ook slecht, de paddock deed hem meer goed en meer op stal geeft meer rust, dan kan hij tegen de muur leunen.

Om weer te testen of er pijn is heeft ze hem een vitamine injectie en iets morfine-achtigs gegeven, dan zou het nu beter moeten gaan. Ik was er vanmorgen zelf met buiten zetten om te kijken.
Niet zozeer het scheef lopen most verbeteren maar zijn algemene indruk.
Geen verandering, gewoon net zo scheef stal uit, oortjes erop en naar de wei.
Ik weet het dus nog even niet.

Arts wil afwachten of de paddockperiode hem beter doet, maar nu meer op stal is geen optie, in zijn eentje breekt hij de boel af. De wei gaat over 2 weken dicht of zo, dat wacht ik af.
Mocht ik eerder het gevoel krijgen dat hij niet meer happy is dan staat ze volledig achter me als ik besluit afscheid te nemen.

Lielle: ik begrijp je reactie, alleen wisten mensen toen niet wat er mis was, je denkt aan een infarct of hersenbloeding en oude dieren ga je niet aan rommelen normaal gesproken. Dat is ook logisch.
En ik begrijp ook dat mensen dat niet meer met een paard willen aangaan.

Alleen ga ik daar niet zomaar in mee, vooral als ze geen pijn lijken te hebben.
En wetende wat ik nu weet.... ja, misschien had ik destijds hem ook moeten laten inslapen. Had misschien een hoop gescheeld voor hem en mij. Maar ik was destijds er nog steeds van overtuigd dat ik niet alles eraan gedaan had.
En hij heeft met wat terugvallen tot nu toe nog prima gefunctioneerd.

Afijn, Ik heb nog steeds een twijfel, de arts verzekerd me dat ze eerlijk zal zijn als ze vindt dat het klaar is. Ze zegt ook dat ik hem het beste ken en wanneer ik afscheid wil nemen is ze daarmee akkoord.
Gisteren was de 2e keer in 1.5 jaar dat ik eraan dacht om afscheid te nemen, maar iets zegt me om nog even aan te kijken.
Ook Chico zelf loopt vanmorgen vrolijk mee, oortjes erop en wil nog graag naar buiten. en smiddags is hij moe en wil graag naar binnen.

Het is gewoon moeilijk, zodra hij niet mee wil lopen, suf in de box staat of in zijn eigen wereld gaat leven/ zich afsluit van de rest, dan houdt het direct op, oogjes staan nog helder...dus ik kijk het nog even aan.

Arts heeft een congres of een dag met andere artsen binnenkort, ik moet de foto's/filmpjes/rontgnfoto's rug/voet etc allemaal doormailen. Ze gaat hem als patient voorleggen op dat congres en kijken of er dan nog andere artsen ideeen hebben erover. Vind ik erg intersssant en spannend, al denk ik dat er niks uit zal komen, ik heb al zoveel klinieken en artsen gesproken in binnen- en buitenland, maar wieweet

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 15:18


Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:25

Hij ziet er idd prima uit op het filmpje, het 'crabben' is er zeker, maar ik snap je keuze heel goed.

Citaat:
Lielle: ik begrijp je reactie, alleen wisten mensen toen niet wat er mis was, je denkt aan een infarct of hersenbloeding en oude dieren ga je niet aan rommelen normaal gesproken. Dat is ook logisch.
En ik begrijp ook dat mensen dat niet meer met een paard willen aangaan.

Ik heb er ook zeker geen spijt van. Het is 13 jaar geleden, hij was bijna 30 en had een prachtig leven gehad, inclusief 5 jaar pensioen waarbij hij de jonkies op de wei mocht opvoeden. Hij was ook echt slechter aan het worden, nog voordat dit gebeurde. Dus het was goed zo.
Afbeelding
20 jaar oud, al een aantal jaar met prepensioen

Maar ik vind het wel boeiend om te volgen, zeker omdat het zo onbekend is.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 00:07

Nou, wat een rollercoaster is dit!!!
Ik post niet meer zo snel als er iets verandert.
Vandaag en gisteren heeft Chico gerold in de wei, wat een heel goed teken is.
Vanmorgen was hij rechter en de stalhouder meldde dat hij bijna recht stond in stal met voeren.
Zelf vond ik hem duidelijk beter.

Het lijkt mij sterk dat de injecties van arts nu nog invloed hebben als ze donderdag om 17 uur gegeven zijn.
Afijn, de dip lijkt alweer over, snap er geen moer van....

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 11:46

En vannacht heeft Chico geslapen in zijn stal! Weer een goed teken. Bizar hoe snel dan opeens weer verbetering optreedt.
Zolang de goede periodes nog steeds veel langer zijn dan de dipjes ben ik blij.
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 06-09-20 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:49

Wat een goed nieuws!
Mijn oude Nick heeft gisteren voor het eerst sinds het ontstaan van haar klachten in de wei liggen rollen!! Daar ben ik ook geen erg blij mee