Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:08

Nee ik ben geen jurist, daarom vraag ik juist of iemand me het betreffende artikel kan benoemen.
Het is namelijk wel interessant om te weten ;) .

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:08

Juridisch gezien hoort dat dier toe aan TS en is zij dus wel degelijk verantwoordelijk voor de kosten die daaruit voortvloeien. Al de andere zaken zijn ofwel onderling anders overlegd(aantoonbaar via contract of indien door continuïteit aannemelijk geacht) of acuut moeten beslist worden (heirkracht, zoals van toepassing in dit voorbeeld)en dat laat de wet ook toe. Maar de kosten aan je dier komen toch finaal bij jou als eigenaar terecht. Als TS ze denkt te verhalen op iemand anders, dan kan ze dat doen. Maar de zorgen aan haar paard zijn gedaan door een erkend DA, dus dat zal ze niet kunnen betwisten.
Dat zij die kosten (gedeeltelijk) wilt verhalen op iemand anders die ze verantwoordelijk acht voor haar paard, is aan haar om te regelen en te bewijzen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:10

Babootje schreef:
bulck schreef:
Maar TS was wel op de hoogte gebracht, ze had zelf de DA aan de lijn. Dus ze kan zich daar verder niet op beroepen. Ok, de inhoud van het gesprek is moeilijker te achterhalen, maar van een Da wordt verwacht dat die handelde in het belang van het dier en in dit geval dus niet zonder medeweten van TS.

Dat zijn de feiten, de rest is emo en vingerwijzen in een verhaal wat eigenlijk te belachelijk voor woorden is en dat omdat de rekening hoger uitvalt dan wat TS verwachtte.

En daar zit hem dus de kneep. De TS heeft de DA gesproken en - tenzij zij heeft gezegd dat hij haar paard met geen vinger mocht aanraken; dus niet mocht onderzoeken - is er sprake van een overeenkomst tussen de DA en TS en is de TS dus de opdrachtgever, ongeacht of een ander de DA in eerste instantie heeft gebeld.
Verder heeft de DA vervolgens het recht om te doen wat nodig is in zijn ogen.

Even in de algemene voorwaarden van levering van mijn DA gekeken. Die zal ongetwijfeld gelijk zijn aan die van andere dierenartsen.

4.1 De tussen de Dierenartsenpraktijk en de Cliënt gesloten (Behandelings)overeenkomst leidt tot een inspanningsverbintenis van de Dierenartsenpraktijk tot het leveren van (diergeneeskundig) onderzoek, een diergeneeskundige (be)handeling en/of advies en/of in het kader daarvan te leveren en/of toe te dienen medicamenten. De Dierenartsenpraktijk voert deze werkzaamheden uit naar beste kunnen en met de zorgvuldigheid die van hem/haar mag worden verwacht. De Dierenartsenpraktijk heeft het recht bij het uitvoeren van de (Behandelings)overeenkomst gebruik te maken van derden.
4.2 De (Behandelings)overeenkomst kan ook bestaan uit het verkopen, leveren en/of toedienen van diergeneesmiddelen in opdracht van Cliënt en/of derden, waaronder toediening in opdracht van overheidsinstanties. Het vorenstaande geldt eveneens als de Cliënt zelf de diergeneesmiddelen toedient.
4.3 Het enkele feit dat de dierenarts betrokken is bij de verkoop, levering en/of toediening van diergeneesmiddelen en/of daarbij bijstand verleent, ontslaat de Cliënt en/of derden niet van de op de Cliënt en/of derden terzake de Patiënt uit hoofde van de Wet op de Diergeneesmiddelen rustende (administratieve) verplichtingen.

De DA heeft vanuit zijn professie het recht om te doen wat nodig is om goede zorg te bieden. Het toedienen van medicijnen valt daar onder. Indien jij hebt aangegeven de behandeling niet verder te willen doorzetten (dus niet verder antibiotica te krijgen) dan is de dierenarts gerechtigd om alle tot dan verrichtte werkzaamheden en medicamenten te berekenen. Als hij inmiddels al 1 x ontstekingsremmer/antibiotica heeft gespoten ook.
Alleen zal hij niet de volgende 2 dagen komen om antibiotica te spuiten (zoals gebruikelijk bij dit soort behandelingen). Je mag ervan uitgaan dat de DA noodzakelijke zorg verleent, sterker nog daar is hij toe verplicht. Dat kan een andere zorg zijn dan die TS voor ogen heeft.

Amen _/-\o_

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:22

JoyCiej007 schreef:
Ik had precies hetzelfde gereageerd als TS. Eerst proberen er met de betreffende stalgenoot in kwestie uit te komen. Weigert die, dan via de juridische weg (TS staat juridisch gezien inderdaad echt wel sterk!) bij de DA neerleggen.
Hij zal het dan bij zijn juridische bijstand kunnen leggen eventueel, en het bedrag bij stalgenoot gaan verhalen.
TS hoeft het probleem van niet betaling van een factuur niet op te lossen voor de DA; Dat is probleem van DA in kwestie, en die zal dat met de opdrachtgever, dus de stalgenoot, moeten oplossen.

De enige die hier reageert die zover ik weet juridisch onderlegt is.

Verder zegt de jurist van TS zelf ook dat ze gelijk heeft. Dus die zal t beter weten dan diegene die na wat googlen menen de wetten te kennen :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:25

Maartje1990 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ik had precies hetzelfde gereageerd als TS. Eerst proberen er met de betreffende stalgenoot in kwestie uit te komen. Weigert die, dan via de juridische weg (TS staat juridisch gezien inderdaad echt wel sterk!) bij de DA neerleggen.
Hij zal het dan bij zijn juridische bijstand kunnen leggen eventueel, en het bedrag bij stalgenoot gaan verhalen.
TS hoeft het probleem van niet betaling van een factuur niet op te lossen voor de DA; Dat is probleem van DA in kwestie, en die zal dat met de opdrachtgever, dus de stalgenoot, moeten oplossen.

Verder zegt de jurist van TS zelf ook dat ze gelijk heeft. Dus die zal t beter weten dan diegene die na wat googlen menen de wetten te kennen :+

De mod die heeft gereageeerd en ook jurist is, heeft dit beaamd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:31

Maartje1990 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Die zal niet gezegd hebben dat ze gelijk heeft, wel dat er een zaak voor hem inzit. Maar ja dat heb je bij elk geschil natuurlijk. Ook die man/vrouw zal betaald moeten worden en dat zal afhangen van wie in haar/zijn gelijk gesteld wordt. Niet te vergeten de kosten die daar mee gepaard gaan...
Laatst bijgewerkt door bulck op 21-12-18 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:33

Thioro schreef:
Nee ik ben geen jurist, daarom vraag ik juist of iemand me het betreffende artikel kan benoemen.
Het is namelijk wel interessant om te weten ;) .

Nou ben ik ook geen jurist, maar heb er wel wat in mijn familie en daardoor weet ik dat je nooit zomaar een wetsartikel kan gaan noemen om aan te tonen of je wel of niet gelijk hebt.
Juridisch gelijk hebben/krijgen hangt van veel meer factoren af dan van een wetsartikel.

Daarom moet er een jurist naar de zaak kijken en TS adviseren over wat te doen. En als TS het voor wil laten komen is het aan de rechter om aan de hand van weet ik veel welke artikelen, bijkomende factoren en feiten te bepalen hoe de zaak in elkaar zit.
Dat is nooit zomaar te zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:37

verootjoo schreef:
En het zou toch raar zijn dat je voor elk beest een DA kan bellen en de eigenaar betaalt wel :?

Voorbeeld; jij vindt een duidelijk aangereden en gewonde hond langs de kant van de weg. Eigenaar en veroorzaker zijn in geen velden of wegen te bekennen. Jij brengt het dier naar de dierenarts. Gelukkig bleek het dier alleen versuft en heeft het behoudens een schaafwond en spierpijn niet veel overgehouden aan het incident. Het dier is onderzocht, mogelijk is er nog een echo gedaan om inwendige bloeding uit te sluiten en heeft het infuus gehad wegens mogelijke shock. Ook zijn hem medicamenten toegediend (antibiotica voor het wondje). Enfin, de dierenartsrekening is toch nog behoorlijk opgelopen. De eigenaar is via de chip opgespoord, maar was niet direct te bereiken. Zijn dier is de noodzakelijke spoedzorg verleend.
De eigenaar krijgt de forse rekening gepresenteerd, maar wil deze niet betalen omdat er naar zijn mening niet veel aan de hand was. En vervolgens wordt of de rekening bij jou neergelegd (omdat jij de hond bij de dierenarts hebt gebracht of de dierenambu hebt gebeld) of bij de dierenarts de hem heeft behandeld.
Zou je dat redelijk vinden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:40

Thioro schreef:
Is daar echt een wettekst voor? Dat de opdrachtgever verantwoordelijk is voor de rekening?

Want normaal gezien is de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor z'n dier. Ook als het dier aan de kletter gaat met z'n bijrijder en een ongeval veroorzaakt en eigenaar toch echt expliciet verboden had buiten te gaan met het paard.
Of als wederom het paard een ongeval veroorzaakt omdat kwajongens de omheining vernield hebben, omheining die eigenaar wel degelijk had gebouwd.
Of dus als er kosten worden gemaakt voor het dier.

Of het altijd eerlijk of juist is is een andere vraag maar algemeen geldt: jouw dier, jouw verantwoordelijkheid. En je hebt er ook een zorgplicht voor.

Ik weet wel dat bij paarden met bvb meerdere eigenaars (in de koerswereld gebruikelijk) er schriftelijk 1 verantwoordelijk gesteld wordt voor de kosten of dat er een regeling wordt getroffen met de houder. Juist om te vermijden dat iedereen de bal rondstuurt indien er kosten zijn.

Maar hier gaat het om 1 paard met 1 eigenaar die wel tegen haar wil met een rekening opgeschept zit maar daarom nog niet minder verantwoordelijk is.

Als er voor beide zaken bewijs is dat in het voordeel van de eigenaar spreekt is de eigenaar NIET verantwoordelijk voor de schade.

In het eerste geval is het dan eigen risisco en in het 2de geval gaat het om vandalisme.

En weer dat gezeik over dat je blij moet zijn met wat de DA doet.
Sorry mijn DA luistert naar wat IK als eigenaar wil.
Een shot penicilline is niet dusdanig belangrijk dat dat a la minuut gedaan moet worden en had best een dag later gekund als dat echt nodig was geweest.
En dan was dat de keuze van de TS geweest.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:41

Babootje schreef:
verootjoo schreef:
En het zou toch raar zijn dat je voor elk beest een DA kan bellen en de eigenaar betaalt wel :?

Voorbeeld; jij vindt een duidelijk aangereden en gewonde hond langs de kant van de weg. Eigenaar en veroorzaker zijn in geen velden of wegen te bekennen. Jij brengt het dier naar de dierenarts. Gelukkig bleek het dier alleen versuft en heeft het behoudens een schaafwond en spierpijn niet veel overgehouden aan het incident. Het dier is onderzocht, mogelijk is er nog een echo gedaan om inwendige bloeding uit te sluiten en heeft het infuus gehad wegens mogelijke shock. Ook zijn hem medicamenten toegediend (antibiotica voor het wondje). Enfin, de dierenartsrekening is toch nog behoorlijk opgelopen. De eigenaar is via de chip opgespoord, maar was niet direct te bereiken. Zijn dier is de noodzakelijke spoedzorg verleend.
De eigenaar krijgt de forse rekening gepresenteerd, maar wil deze niet betalen omdat er naar zijn mening niet veel aan de hand was. En vervolgens wordt of de rekening bij jou neergelegd (omdat jij de hond bij de dierenarts hebt gebracht of de dierenambu hebt gebeld) of bij de dierenarts de hem heeft behandeld.

Niet te vergelijken met het verhaal van de TS.

Lusitana

Het is jammer dat TS een jurist erbij gehaald heeft voor iets dat ze persoonlijk ook gewoon had kunnen doen, namelijk een voorstel doen.
Ze had ook kunnen overleggen met de DA over hoeveel betalen redelijk is.
Rekeningen worden namelijk door henzelf opgesteld en kunnen ook bijgesteld door henzelf als je ze laat inzien dat het enigszins onterecht was. Ze kunnen je ook tegemoed komen door bv voorrijdkosten niet in rekening te brengen bv.

Ik heb tot nu toe altijd zonder problemen over rekeningen kunnen onderhandelen met dierenartsen zowel in Nederland vroeger als hier in Portugal nu, als ze onterecht of te hoog leken.
Sterker nog, omdat mijn huidige dierenartsen me aardig vinden en goed werk vinden doen voor dieren (diverse zwervers en mishandelde of afgedankte dieren opgenomen), krijg ik bij voorbaat al korting (zo rekenen ze een hondenconsult op de praktijk ipv een paardenconsult aan huis als ze langskomen voor een paardenspoedgeval...). Uitstel van betaling is ook nooit ene probleem.
Dergelijke goede betrekkingen krijg je niet door zure gezichten trekken en juristen op hun dak te sturen.

Het probleem met juridisch proberen op te lossen is ook nog dat het je nog wel eens in de staart kan bijten, want dan moet je echt met allerlei bewijzen op tafel kunnen komen, en daarbij kost het tijd, geld en inspanning.

Ik schrijf dit met het oog op meelezers die in de toekomst misschien voor zoiets komen te staan, of hoge dierenatsrekeningen op zich slecht kunnen betalen.
Vraag gewoon vriendelijk wat de mogelijkheden zijn betreffende betalingen omdat je er niet op gerekend had bv.
Er zijn namelijk meestal wel mogelijkheden! Als je er met de DA niet uitkomt, dan kun je alsnog juridische stappen gaan nemen als je denkt dat die nodig en mogelijk zijn.

JoyCiej007

Thioro schreef:
Maakt niet uit of het verzekeringswerk is of wordt.

Wettelijk en juridisch gezien ben je gewoon verantwoordelijk voor je dier en alles wat daar bij hoort, willen of niet.

Hoe vervelend de situatie ook is, ik ben er niet zo van overtuigd dat ts juridisch sterk staat.

En zelfs als dat wel zo zou zijn kunnen de kosten hoger oplopen dan de 200€ die nu op tafel ligt.

Dit betreft iets heel erg anders.
Ga aub geen appels met broccoli (nee geen peren) vergelijken, terwijl je juridisch gezien duidelijk geen kennis hier van hebt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:42

Nogmaals, er hebben hier al juristen gereageerd en aangegeven dat TS in haar recht staat. We kunnen hele voorbeelden aanhalen, dingen verzinnen, romans schrijven, maar TS heeft ook een jurist ingeschakeld die haar gaat ondersteunen in deze zaak. Insinuaties en prachtig verzonnen verhalen hebben dus totaal geen zin. Dat een ieder het anders zou doen of juist niet hoort er gewoon bij in deze diverse wereld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:43

Babootje schreef:
verootjoo schreef:

Dit paard lag helemaal niet aangereden en gewond langs de weg :? Er was ook geen veroorzaker, en de eigenaar werd pas gebeld toen de DA er al was.
Compleet andere situatie.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:45

Eerlijk? Ik zou gewoon betalen, het is "maar €194,-" het had namelijk ook dik 400 kunnen zijn.
Daarbij zou ik een factuur uit laten printen (om te zien waar het geld in zit) en dat bespreken met de stalgenoot. Ik zou haar vriendelijk bedanken voor het feit dat ze zo goed op mijn paard let maar aangeven dat ikzelf de volgende keer de DA zal bellen.
Daarbij denk ik dat een juristische zaak meer kost dan de 194 euro waar het over gaat.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:47

Elke jurist die naar zijn portemonnee kijkt, zal zeggen dat ze de zaak kan winnen.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-12-18 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:47

Ik wil best toegeven dat ik fout zit, kan zijn.
Maar dan wil ik wel gewoon weten waar dat op gebaseerd is.
Er bestaat vast een wettekst die zegt dat de opdrachtgever moet betalen.

Ik ken persoonlijk geen enkele DA die niet aan de eigenaar factureert, tenzij (schriftelijk) anders gespecifeerd.
Zijn die dan allemaal zo fout bezig?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:48

quote="JoyCiej007"]
[/quote]

Maartje1990 schreef:
[

Kleine nuance: gevaarlijk om te stellen dat de TS gelijk heeft. De rechter zal beide kanten van het verhaal afwegen. Ik denk - omdat de DA de TS heeft gesproken - de DA een sterke zaak heeft als het gaat om de totstandkoming van een overeenkomst.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:49

Ik vraag mij af hoe de stalhouder hierin staat.
Bij mij mocht TS namelijk wel een andere stal gaan zoeken als dit niet op een volwassen manier opgelost kon worden zonder juristen...
Echt, iemand probeert het beste te doen voor het paard en er komt zo'n ellende van? Dan ben ik er wel klaar mee hoor.
Dan verschil je blijkbaar wel zo van mentaliteit dat je er hier niet bij zou passen...
Zou als stalhouder waarschijnlijk nog zelf die DA rekening wel betalen om van het gezeik af te zijn en om op goede voet met de DA verder te kunnen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:52

dromertje2 schreef:
Elke jurist die naar zijn portemonnee kijkt, zal zeggen dat ze de zaak kan winnen.

Nou, ik weet niet wat jouw ervaring met juristen is, maar ik heb vaak zat een jurist ergens naar laten kijken en ook regelmatig gewoon gehoord dat het de moeite niet is om er wat mee te doen. Een advocaat gaat echt niet aan een zaak beginnen als hij bij voorbaat al weet dat het niks wordt of dat het onzinnig is of dat de opdrachtgever totaal fout zit in de gedachte gelijk te kunnen krijgen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:55

Babootje schreef:
verootjoo schreef:

ook hier is weer het verschil dat een hond niet los op de weg mag komen, dus wat is het verhaal ervoor waar komt die hond vandaan? de eigenaar heeft dus daarvoor al een 'fout' gemaakt. dus ook deze situatie is gewoon niet hetzelfde.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:57

PinkPrincess schreef:
Thioro schreef:
En waarom geen voorstel met de stalgenoot die gebeld heeft?

Linksom of rechtsom, de DA heeft wel gewoon z'n werk gedaan.
Over de penicilline kan gediscussieerd worden, maar dat zal ook niet de grootste kostenpost zijn.

Dit is dus 1 van de redenen dat vele (meeste) DA's geen paard aanraken zonder een eigenaar erbij (of gelegimiteerde houder, trainer of stalhouder bvb).
Paardenvolk behoort tot de slechtste betalers en staan er ook om bekend.

Krijg je uiteindelijk situaties dat er geen DA wil komen opdraven voor een gewond paard waarvan niet duidelijk is wie de eigenaar is.
Zal deze DA nu in het vervolg ook doen, die denkt dan ook 2x na of het wel de moeite waard is om zich te verplaatsen.

Kunnen we topics schrijven over hoe schandalig het is dat er een verwaarloosd/gewond paard staat en geen DA die ervoor wil komen.

Succes iig.

Dat is een goeie! Ik heb deze weg gekozen omdat zij kosten horen te halen bij de persoon wie gebeld heeft en mijn gegevens heeft doorgegeven. Maar nogmaals ik heb een voorstel neergelegd zoals al gezegd wordt heeft de DA verder zn werk gedaan. Ik kan eventueel nog in diepere discussie gaan treden over de stalgenoot. Maar ik denk dat wanneer een DA gewoon oprecht is en netjes kosten verhaald bij stalgenoot of deels omdat er zonder eigenaar gehandeld is. dan is het opgelost voor zowel mij als een DA. want ik wil niks liever dan op een goede voet met de DA verder... echter is dit gewoon niet netjes want zoals ik al eerder zei, ik vind het te commercieel dat een DA ''zonder'' mijn weten gewoon een rekening op de mat gooit.

Even voor ik verder lees, dat op goede voet verder gaan kun je vergeten.
En ook elke andere DA bij jullie in de buurt zal van het verhaal horen en zich eerst twee keer bedenken voordat ze op komen draven.
(En dit vertel ik uit ervaring vanaf de kant van de dierenarts (mijn man) hij ziet geregeld collega's en dan bespreek je o.a. dit soort dingen)

Edit: Thioro zal dit ook wel kennen, mijn man vraagt altijd of mensen cliënt zijn als hij denkt ze niet te kennen en vraagt flink door, sommige mensen vinden dat erg vervelend, hij is ook door wanbetalers wijs geworden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:03

naomiiiii schreef:
nine1987 schreef:
Oh wauw.. 194.-.. Waar maak je je druk om ts? Als mijn stalgenoot had gebeld, was ik al lang blij geweest.. Liever een keer voor niks, dan dat er geeneen bij komt als 't echt nodig is.. Een paard dat ast ligt, kan heel eng uitzien en er kan heel veel misgaan.. Je hebt gewoon mazzel gehad..

Als je mijn stalgenoot was en ik had mijn best voor jouw paard gedaan, om vervolgens door jou verplicht te worden te betalen, dan had je paard een volgende keer echt pech gehad, al lag hij te creperen..

Daarnaast denk ik dat de da ook met z'n oren staat te klapperenals hij je brief onder ogen krijgt.. Een goede relatie met die beste man kun je nu ook vergeten..

Ik sta er echt serieus versteld van hoe jij hier in staat..

Oh wauw... genoeg geld op de bank blijkbaar? Wat een domme reactie zeg.

Als je paarden hebt, gok ik dat je zo'n (in de paarden relatief klein) bedrag wel op kan hoesten..
Niks doms aan.. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:04

dromertje2 schreef:

verootjoo schreef:
Nou, ik weet niet wat jouw ervaring met juristen is, maar ik heb vaak zat een jurist ergens naar laten kijken en ook regelmatig gewoon gehoord dat het de moeite niet is om er wat mee te doen. Een advocaat gaat echt niet aan een zaak beginnen als hij bij voorbaat al weet dat het niks wordt of dat het onzinnig is of dat de opdrachtgever totaal fout zit in de gedachte gelijk te kunnen krijgen.

Een jurist is nog geen advocaat

verootjoo

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:07