[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:41

Nee sorry, Zowel voor HB en artrose is geen adequate behandeling. Ook niet in de reguliere diergeneeskunde. Het blijft allemaal steken in symptoombestrijding en eventuele pijnstilling.
Correcte voeding is voor elk paard essentieel, ideale leefomgeving (Mogelijkheid tot rustig bewegen, sociaal contact etc...) en goed bekappen ook. En verder komt het aan op tijd.
En wat wilde je er anders verder nog aan doen dat essentieel zou zijn qua behandeling? Ik zie het immens verschil zo niet...
Zeker voor een gepensioneerd paard die nooit meer belast zal worden

Als TS ervoor kiest alternatieve of homeopatische middelen te geven ter ondersteuning, is dat haar goed recht. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik snap de weerstand daartegen niet zo.

In mijn ogen is het niet zo, dat ze hem esseniële zorg onthoudt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:46

IMJ schreef:
@ luckystort: Met pensioen en dus minder beweging is voor een paard met aanleg voor HB niet altijd gunstig..
Bovendien zijn er zat die de wei beter nooit meer op kunnen, ik zou dat toch willen weten..

Maar het paard was sowieso toch gepensioneerd. Los van de problemen die hij nu heeft? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:46

IMJ schreef:
Maar CharmingS heb je wel eens een bevangen paard gezien?

Uiteraard is het niet 100% te beoordelen zo, daarom zegt iedereen, verder onderzoek!

Ja heb ik heb er zelfs meerdere gezien helaas, en dit lijkt er inderdaad op. Maar ik ben geen DA dus kan dit niet beoordelen. Het enige wat ik de TS kan adviseren is om een andere DA een second opinion uit te laten voeren en een behandelplan op te stellen voor wat het dan ook is.

Maar ik kan niet vanuit een filmpje op afstand met zekerheid roepen dat dit paard bevangen is, ga ik ook niet doen daar ben ik niet tot bevoegd.

Dus mijn advies aan Koper is dus om een DA nog een keer te laten komen. Maar moet wel zeggen dat het al een heel verschil is in de filmpjes en dat hij een stuk beter loopt.

Nogmaals ik vind het gewoon heel erg jammer hoe sommige mensen reageren, daar gaat het paard namelijk niet beter van worden.

Als sommige het dan zo goed weten, kom dan eens met een goed advies opper eens een goede DA of hoefsmid bij TS in de buurt. En als de TS dan nog niets wil doen is dat haar keuze, het paard ziet er op het moment van het filmpje niet uit alsof het gruwelijke pijn moet doorstaan, en ik geloof niet dat de TS dit paard gaat laten creperen van de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:49

CharmingS schreef:
safina schreef:

Kijk voor de aardigheid eens naar de hoeven op het beeldmateriaal van het vorige topic. En hoe hij ze afwikkelt.

Denk dat jij DA op afstand moet gaan worden Safina, scheelt een hele boel mensen voorrijd kosten bij een DA die hiervoor heeft gestudeerd ipv dingen op internet heeft gelezen ;)
Vind het namelijk uiterst bijzonder dat jij dit op een filmpje van afstand kunt zien, of het nu wel zo is of niet is..

Luckystory zegt dat goed bekappen altijd belangrijk is en vraagt waar dat beeldmateriaal is. Dus ik leg uit waar het staat en zeg dat hij/zij voor de aardigheid eens moet kijken naar de hoeven en hoe hij ze afwikkelt. Wat heeft dat met veterinaire kennis te maken? Als je dat niet ziet zonder veearts, moet je geen paarden houden.

Voor je geruststelling: ik dicht mezelf die veterinaire kundigheid niet toe hoor. Ik vind dat als je paard zulke symptomen heeft, dat je er een goede veterinair bij moet halen voor een adequate diagnose en behandeling. En dat je juist niet zelf moet gaan prutsen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-18 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:49

Ik snap jou punt weer totaal niet CharmingS.

Een paar feiten op een rij:
1)ik hoef niet te bellen met een medium om te weten dat het dier op de vorige filmpjes vreselijk pijn had. Dat ziet een leek.
2) de dierenarts heeft een diagnose gesteld namelijk hoefbevangenheid. Volgens ts een supervreemde diagnose, maar ik denk dat iedereen die een hoefbevangen paard ooit heeft gehad deze diagnose goed kan volgen. Wil niet zeggen dat we van afstand 100% score geven, maar aannemelijk is het wel.
3)volgens ts heeft het dier halsatrose en beknelling zenuwen. Hier is NOOIT ook maar iets daadwerkelijk van gediagnostiseerd. Allemaal natte vinger werk.

En dan is het raar dat mensen kwaad zijn dat een weerloos dier met zichtbare! pijn met een of ander smeersel behandeld wordt als een soort experiment op iets waarvan de diagnose een stuk vreemder is dan die van de DA?

Iedereen heeft wat mij betreft vrijheid om te doen en te laten wat hij of zij wil. Tenzij dit nadelige gevolgen heeft voor een ander mens of dier. En dat vind ik hier aan de hand.
In deze casus lijkt mij niet dat iemand ts wil dwingen om het als hoefbevangenheid te zien. Wel om dit paard gewoon van de ergste pijn af te krijgen.

En dan trots zijn dat het dier na een paar weken pijn gelukkig weer wat opkrabbelt..ik vind het schandalig.

mysa
correspondent/vertaler

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:51

Ben het helemaal met je eens, Sunnda.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:59

Maar wat is nou de reden om er voor te kiezen om geen foto's te maken?
Nee, dit is geen reactie om mijn mening/advies op te dringen, maar een oprechte vraag!
Heeft dit met financiële redenen te maken? Of is dit met een andere reden?

Ik vind het fijn voor Vos en TS dat de huidige manier van behandelen op het moment helpt, maar het lijkt mij dat je door middel van foto's van de hals en hoeven andere dingen wilt uitsluiten en/of bevestigen zodat je de huidige behandeling door kunt zetten en eventueel kunt aanvullen of aanpassen? Daarmee bedoel ik zeker niet dat je de behandeling voort moet zetten bij een DA maar puur alleen de DA laten komen voor foto's en deze met Vos zijn eigen behandelaar bespreken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:01

Luckystory schreef:
Correcte voeding is voor elk paard essentieel, ideale leefomgeving (Mogelijkheid tot rustig bewegen, sociaal contact etc...) en goed bekappen ook. En verder komt het aan op tijd.

Er bestaat toch niet zoiets als 'de correcte voeding?' Zeg maar een sportpaard in zware training, een gepensioneerde pony, een drachtige merrie, ze hebben allemaal een ander type voeding nodig. En als een paard iets mankeert wordt het nog specifieker. Daarom moet je toch weten wat een paard mankeert om hem op de best mogelijke manier te verzorgen?
Zelfde verhaal met ideale leefomgeving. Hangt ook van het paard af. Bv. voor een paard met ZE is 24/7 buiten niet altijd de goede oplossing. Dat paard kan er baat bij hebben op bepaalde uren op stal te komen.
En goed bekappen is ook te eenvoudig gedacht. Vaak moet de smid een compromis vinden om een bepaald paard zo goed mogelijk te helpen.
Dis ik volg de mensen wel die vinden dat je eerst moet weten wat er juist aan de hand is om je paard op de best mogelijke manier - voor dat paard - te verzorgen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:03

Supervixen schreef:
'De Symphytum is langere tijd te gebruiken, we zijn pas bij potentie 3. Elke potentie kun je een keer of 50 gebruiken. Met extern gebruik van smeerwortel heb ik geen ervaring. Vos krijgt een middel wat op energetisch niveau werkt'

Het enige dat ik denk als ik dit lees is: 'koekoek 8)7 '

Ik koekoek met je mee hoor. Wat een zweverige toestand, gekoppeld aan zelf benoemde wijsheid en kennis die afgestudeerde artsen overstijgt.
Blij dat ik haar paard niet ben.

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:08

Luckystory schreef:
In mijn ogen is het niet zo, dat ze hem esseniële zorg onthoudt.

Nou weken lang de pony met pijn laten staan kan in mijn ogen echt niet door de beugel. Daarin heeft ze de pony toch echt zorg onthouden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:11

Luckystory schreef:
Ik vind hem eigenlijk wel heel duidelijk atactisch. Vooral op dat nieuwe filmpje is het duidelijk. In die oude filmpjes loopt hij gewoon niet, dus vind ik niet te beoordelen.
Ik heb een atactische pony gehad wegens artrose in hals en rug en waarschijnlijk ook een heupbreuk. (Beetje kip of het ei- verhaal. Degeneratie in hals en rug door het ontlasten van de heup) Opvangertje die bij mij haar laatste jaren kwam slijten. En ik zie vergelijkbare dingen in de coördinatie van de benen.

Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik heel goed snap dat er geen foto's gemaakt worden of andere onderzoeken verricht worden. Het gaat om een dier van bijna 20 die met pensioen is. Dat is dan een afweging die je maakt. Bij mijn bejaarde paarden zal dat ook niet meer gebeuren in zo'n geval. En dan wordt het inderdaad gokken, inschatten en uitproberen. En per situatie bekijken hoe ver je ermee wilt gaan.
Zo heb ik er bijvoorbeeld eentje lopen die waarschijnlijk een enorme spierscheur heeft gehad. En daar nu verkalkingen aan over heeft gehouden. Met zoiets zou je ook ver kunnen gaan om zekerheid te hebben. Maar waarom? Genezen gaat het nooit en paard is bejaard en versleten. Dus dan ondersteun je waar mogelijk. (met bijvoorbeeld Duivelsklauw en warme winterdekens) Maar een heksenjacht maak je daar toch niet meer van? Ook al ben je erg gesteld op het dier.
Pijn heeft trouwens ook nut. Het geeft fysieke grenzen aan. Zolang er herstel is en verbetering merkbaar is, kan het handig zijn dat het paard zichzelf niet forceert...

Je moet Koper heel erg goed kunnen snappen want jouw paarden hebben ook allemaal waarschijnlijke dingen en geen oprechte diagnose. Paard van 20 kan zomaar 40 worden hoor en dan stop je met 20 al met geld uitgeven voor het dier? Zijn daar deadlines voor of zo?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:16

CharmingS schreef:
IMJ schreef:
Maar CharmingS heb je wel eens een bevangen paard gezien?

Uiteraard is het niet 100% te beoordelen zo, daarom zegt iedereen, verder onderzoek!

Ja heb ik heb er zelfs meerdere gezien helaas, en dit lijkt er inderdaad op. Maar ik ben geen DA dus kan dit niet beoordelen. Het enige wat ik de TS kan adviseren is om een andere DA een second opinion uit te laten voeren en een behandelplan op te stellen voor wat het dan ook is.

Maar ik kan niet vanuit een filmpje op afstand met zekerheid roepen dat dit paard bevangen is, ga ik ook niet doen daar ben ik niet tot bevoegd.

Dus mijn advies aan Koper is dus om een DA nog een keer te laten komen. Maar moet wel zeggen dat het al een heel verschil is in de filmpjes en dat hij een stuk beter loopt.

Nogmaals ik vind het gewoon heel erg jammer hoe sommige mensen reageren, daar gaat het paard namelijk niet beter van worden.

Als sommige het dan zo goed weten, kom dan eens met een goed advies opper eens een goede DA of hoefsmid bij TS in de buurt. En als de TS dan nog niets wil doen is dat haar keuze, het paard ziet er op het moment van het filmpje niet uit alsof het gruwelijke pijn moet doorstaan, en ik geloof niet dat de TS dit paard gaat laten creperen van de pijn.

Ik denk dat TS geen enkel advies qua dierenarts accepteert. In andere topics valt te lezen dat ze met meerdere dierenartsen problemen heeft gehad en dat er ook een paar wel deugen. Nou daar kan ze zelf heel goed contact mee opnemen maar dat wil ze niet.Anders was het de afgelopen maand wel gebeurt als je paard zoveel pijn heeft.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:17

Roccootje schreef:
Nou weken lang de pony met pijn laten staan kan in mijn ogen echt niet door de beugel. Daarin heeft ze de pony toch echt zorg onthouden.

Voor discussie vatbaar mijn inziens...
Pijn heeft ook een functie hé. Je wilt toch ook niet dat een paard waar duidelijk wat aan mankeert, niet voelt dat er iets mis is en als een malle gaat liggen rondcrossen ofzo?
Pijn is zwaar poedersuiker, maar soms is het gewoon nodig om grenzen aan te geven zodat herstel mogelijk is.

Qua voeding. Het is een ronde gepensioneerde ijslander. Geen drachtige merrie of sportpaard. Het lijkt mij dat TS sowieso aangepast zal moeten voeren?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:27

Luckystory schreef:
Roccootje schreef:

Pijn heeft ook een functie hé. Je wilt toch ook niet dat een paard waar duidelijk wat aan mankeert, niet voelt dat er iets mis is en als een malle gaat liggen rondcrossen ofzo?
Pijn is zwaar poedersuiker, maar soms is het gewoon nodig om grenzen aan te geven zodat herstel mogelijk is.

Qua voeding. Het is een ronde gepensioneerde ijslander. Geen drachtige merrie of sportpaard. Het lijkt mij dat TS sowieso aangepast zal moeten voeren?

Echt wtf pijn heeft een functie.

Mijn paard is ook hb geweest en het zou gewoon mishandeling zijn geweest om daar niets aan te doen.

Heb ook foto's laten maken. Je wilt toch weten of er sprake is van kanteling of niet. En ja paard is richting 20 en met pensioen.

Maar leeftijd moet niet uitmaken. Is niet zo dat omdat hij nu niet meer als rijpaard dient ik hem maar de nodige zorg ontneem.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:34

Luckystory schreef:
Roccootje schreef:

Ooit al gehoord van de vijf vrijheden van het dier? Dit is er één van:
"dieren zijn vrij van pijn, verwonding en ziekte. Er is sprake van preventie en een snelle diagnose en behandeling"
Ook al heeft pijn misschien 'een functie', betekent dat niet dat je daar als eigenaar geen gehoor aan moet geven. Sterker nog, doe je dat niet, dan ga je lijnrecht tegen het dierenwelzijn in. Dus ja, TS heeft wel degelijk zorg onthouden. De titel vind ik nog niet zo slecht gekozen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:38

En hb paard MOET bewegen om zo snel mogelijk de afvoerstoffen af te voeren. Dus geen pijnstilling en bloedverdunners geven aan een hb paard is misdadig.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:40

Rizette schreef:
Luckystory schreef:
Ik vind hem eigenlijk wel heel duidelijk atactisch. Vooral op dat nieuwe filmpje is het duidelijk. In die oude filmpjes loopt hij gewoon niet, dus vind ik niet te beoordelen.
Ik heb een atactische pony gehad wegens artrose in hals en rug en waarschijnlijk ook een heupbreuk. (Beetje kip of het ei- verhaal. Degeneratie in hals en rug door het ontlasten van de heup) Opvangertje die bij mij haar laatste jaren kwam slijten. En ik zie vergelijkbare dingen in de coördinatie van de benen.

Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik heel goed snap dat er geen foto's gemaakt worden of andere onderzoeken verricht worden. Het gaat om een dier van bijna 20 die met pensioen is. Dat is dan een afweging die je maakt. Bij mijn bejaarde paarden zal dat ook niet meer gebeuren in zo'n geval. En dan wordt het inderdaad gokken, inschatten en uitproberen. En per situatie bekijken hoe ver je ermee wilt gaan.
Zo heb ik er bijvoorbeeld eentje lopen die waarschijnlijk een enorme spierscheur heeft gehad. En daar nu verkalkingen aan over heeft gehouden. Met zoiets zou je ook ver kunnen gaan om zekerheid te hebben. Maar waarom? Genezen gaat het nooit en paard is bejaard en versleten. Dus dan ondersteun je waar mogelijk. (met bijvoorbeeld Duivelsklauw en warme winterdekens) Maar een heksenjacht maak je daar toch niet meer van? Ook al ben je erg gesteld op het dier.
Pijn heeft trouwens ook nut. Het geeft fysieke grenzen aan. Zolang er herstel is en verbetering merkbaar is, kan het handig zijn dat het paard zichzelf niet forceert...

Je moet Koper heel erg goed kunnen snappen want jouw paarden hebben ook allemaal waarschijnlijke dingen en geen oprechte diagnose. Paard van 20 kan zomaar 40 worden hoor en dan stop je met 20 al met geld uitgeven voor het dier? Zijn daar deadlines voor of zo?

Niet zozeer deadlines in tijd. Maar wel een kosten-baten analyse. En de concrete vraag wat het wezenlijke verschil is voor het paard om al dan niet een specifieke en bevestigde diagnose te hebben.

Paard met die spierscheur was bijvoorbeeld al met pensioen wegens ernstige artrose in de achterbenen. (Gevolg van een zware blessure en operatie op jongere leeftijd) En daarnaast is ze ook dampig. Ze is aangevallen geweest op de weide door een ander paard (grote spierscheur) en heeft daar restschade aan over gehouden. Inderdaad vermoedens wat die restschade net inhoudt. Ik zou echo en foto's kunnen laten maken om het precies te weten. Maar dat heeft toch geen nut in zo'n geval? Of vind jij van wel? Enige verschil is dat ik voordien misschien nog een rustig wandelingetje met haar durfde maken op een goede dag. En dat is nu helemaal uitgesloten. En verder blijft ze gewoon in de kudde op de weide lopen. Goed warm houden, genoeg beweging en duivelsklauw in moeilijke periodes. Maar 40 wordt ze zeker niet. ;)
In contrast dan bijvoorbeeld een veulen dat afgelopen april geboren is. Dag 2 in coma op de weide gevonden, dummie foal en met spoed naar de kliniek gebracht waar hij enkele weken op intensieve doorgebracht heeft. Elk detail werd gescreend en in de gaten gehouden. Foto's, elke 2 dagen echo's, compleet lekgeprikt aan bloedonderzoeken,.... etc.
Een rib uit mijn lijf, kan ik je zeggen. ;)
Maar! Resultaat is dat ik nu een 100% gezond en vrolijk veulen in de wei heb lopen. Die zijn hele toekomst nog voor zich heeft. Dat vind ik het dan waard geweest.
Dat is het grote verschil. De mogelijkheid tot 100% herstel...

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:43

bigone schreef:
En hb paard MOET bewegen om zo snel mogelijk de afvoerstoffen af te voeren. Dus geen pijnstilling en bloedverdunners geven aan een hb paard is misdadig.

Met het eerste ben ik niet akkoord. Een hb paard moet rust krijgen! Zeker in de acute fase doet beweging meer kwaad dan goed! Begrijp niet zo goed waar deze misvatting vandaan komt. Hoe vaak ik als dierenarts bij hb pony's ben geweest waarvan de eigenaar trots vertelde dat hij/zij minutenlang met de pony was gaan stappen om de afvalstoffen weg te krijgen... :=

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:45

Orlinapaard schreef:
"dieren zijn vrij van pijn, verwonding en ziekte. Er is sprake van preventie en een snelle diagnose en behandeling"
Ook al heeft pijn misschien 'een functie', betekent dat niet dat je daar als eigenaar geen gehoor aan moet geven. Sterker nog, doe je dat niet, dan ga je lijnrecht tegen het dierenwelzijn in. Dus ja, TS heeft wel degelijk zorg onthouden. De titel vind ik nog niet zo slecht gekozen.

Nochtans wordt heel vaak gekozen in de diergeneeskunde om net geen pijnstilling te geven.
Omdat het dier niet zijn grenzen zou overschrijden of omdat de pijnstilling een negatief effect kan hebben op het herstel.
Dus zo controversieel is dat niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:47

Luckystory schreef:
Roccootje schreef:

:wow: koekoek!!
Toen mijn paard hoefbevangen was had hij nog pijn ondanks de medicatie.
Zonder was regelrecht dierenmishandeling, het dier had zoveel pijn.

@orlinapaard; ik denk dat men bedoeld en wat ik ook las: vrije beweging?
Mijn paard ging op een stukje gedeeltelijk natgespoten paddock zodat hij als hij wilde wel wat kon lopen. In een stal met die korte draai vind ik ook niets als ze hb staan.

Lopen met een zwaarbevangen paard is van de gekke. Dat heb ik ook nog nooit iemand zien doen.

Luckystory

Orlinapaard schreef:
bigone schreef:

Met het eerste ben ik niet akkoord. Een hb paard moet rust krijgen! Zeker in de acute fase doet beweging meer kwaad dan goed! Begrijp niet zo goed waar deze misvatting vandaan komt. Hoe vaak ik als dierenarts bij hb pony's ben geweest waarvan de eigenaar trots vertelde dat hij/zij minutenlang met de pony was gaan stappen om de afvalstoffen weg te krijgen... :=

En TS schreef dat het paard amper neerlag en wel kalmpjes aan bewoog.
Bij een continu liggend paard dat weigert te lopen, vind ik het nog iets anders.

Askja

Citaat:

Dat wil niet zeggen dat je het maar aan moet zien, zeker geen langere tijd. Kom nou zeg ...
En je hebt pijn en pijn. Als het dier aan alle kanten uitstraalt dat de pijn bijkans niet te verdragen is, en het is ook nog een IJslander (die zijn keihard voor zichzelf), dan moet je ingrijpen, punt.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:49

Luckystory schreef:
Orlinapaard schreef:

Nochtans wordt heel vaak gekozen in de diergeneeskunde om net geen pijnstilling te geven.
Omdat het dier niet zijn grenzen zou overschrijden of omdat de pijnstilling een negatief effect kan hebben op het herstel.
Dus zo controversieel is dat niet.

Nee, klopt, en daar kan ik je helemaal in volgen. Heb als dierenarts wel vaker dat advies gegeven bij milde blessures en een paard met te veel energie. Maar bij overmatige pijn, zoals in dit geval, is het een misdaad om geen pijnstilling te geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:50

Orlinapaard schreef:
bigone schreef:

Sorry niet duidelijk genoeg geweest. Na toediening van pijnstilling en bloedverdunners is beweging goed op eigen initiatief van het paard. En in de acute fase ga je er idd niet aan trekken maar zorg je voor koeling van de voeten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:53

Sunnda schreef:
:wow: koekoek!!
Toen mijn paard hoefbevangen was had hij nog pijn ondanks de medicatie.
Zonder was regelrecht dierenmishandeling, het dier had zoveel pijn.

Maar jou paard is toch TS haar paard niet?
TS haar paard stapte nog uit zichzelf en TS vond pijnstilling niet aangewezen.
Zoiets is toch moeilijk te vergelijken? En al helemaal van een filmpje.

Mijn merrie met pijnlijke peesblessure kreeg expliciet geen pijnstilling van de DA. Ondanks dat het pijn deed aan mijn ogen en ik dat zelf wel graag wilde geven. Dier heeft meer dan een maand geen steun genomen op het been. Dat was een noodzakelijk kwaad volgens de DA. (En niet de eerste de beste DA)
Beter niet steunen dan zichzelf forceren.