Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
IMJ schreef:@ luckystort: Met pensioen en dus minder beweging is voor een paard met aanleg voor HB niet altijd gunstig..
Bovendien zijn er zat die de wei beter nooit meer op kunnen, ik zou dat toch willen weten..
IMJ schreef:Maar CharmingS heb je wel eens een bevangen paard gezien?
Uiteraard is het niet 100% te beoordelen zo, daarom zegt iedereen, verder onderzoek!
CharmingS schreef:safina schreef:
Kijk voor de aardigheid eens naar de hoeven op het beeldmateriaal van het vorige topic. En hoe hij ze afwikkelt.
Denk dat jij DA op afstand moet gaan worden Safina, scheelt een hele boel mensen voorrijd kosten bij een DA die hiervoor heeft gestudeerd ipv dingen op internet heeft gelezen
Vind het namelijk uiterst bijzonder dat jij dit op een filmpje van afstand kunt zien, of het nu wel zo is of niet is..
Luckystory schreef:Correcte voeding is voor elk paard essentieel, ideale leefomgeving (Mogelijkheid tot rustig bewegen, sociaal contact etc...) en goed bekappen ook. En verder komt het aan op tijd.
Supervixen schreef:'De Symphytum is langere tijd te gebruiken, we zijn pas bij potentie 3. Elke potentie kun je een keer of 50 gebruiken. Met extern gebruik van smeerwortel heb ik geen ervaring. Vos krijgt een middel wat op energetisch niveau werkt'
Het enige dat ik denk als ik dit lees is: 'koekoek'
Luckystory schreef:Ik vind hem eigenlijk wel heel duidelijk atactisch. Vooral op dat nieuwe filmpje is het duidelijk. In die oude filmpjes loopt hij gewoon niet, dus vind ik niet te beoordelen.
Ik heb een atactische pony gehad wegens artrose in hals en rug en waarschijnlijk ook een heupbreuk. (Beetje kip of het ei- verhaal. Degeneratie in hals en rug door het ontlasten van de heup) Opvangertje die bij mij haar laatste jaren kwam slijten. En ik zie vergelijkbare dingen in de coördinatie van de benen.
Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik heel goed snap dat er geen foto's gemaakt worden of andere onderzoeken verricht worden. Het gaat om een dier van bijna 20 die met pensioen is. Dat is dan een afweging die je maakt. Bij mijn bejaarde paarden zal dat ook niet meer gebeuren in zo'n geval. En dan wordt het inderdaad gokken, inschatten en uitproberen. En per situatie bekijken hoe ver je ermee wilt gaan.
Zo heb ik er bijvoorbeeld eentje lopen die waarschijnlijk een enorme spierscheur heeft gehad. En daar nu verkalkingen aan over heeft gehouden. Met zoiets zou je ook ver kunnen gaan om zekerheid te hebben. Maar waarom? Genezen gaat het nooit en paard is bejaard en versleten. Dus dan ondersteun je waar mogelijk. (met bijvoorbeeld Duivelsklauw en warme winterdekens) Maar een heksenjacht maak je daar toch niet meer van? Ook al ben je erg gesteld op het dier.
Pijn heeft trouwens ook nut. Het geeft fysieke grenzen aan. Zolang er herstel is en verbetering merkbaar is, kan het handig zijn dat het paard zichzelf niet forceert...
CharmingS schreef:IMJ schreef:Maar CharmingS heb je wel eens een bevangen paard gezien?
Uiteraard is het niet 100% te beoordelen zo, daarom zegt iedereen, verder onderzoek!
Ja heb ik heb er zelfs meerdere gezien helaas, en dit lijkt er inderdaad op. Maar ik ben geen DA dus kan dit niet beoordelen. Het enige wat ik de TS kan adviseren is om een andere DA een second opinion uit te laten voeren en een behandelplan op te stellen voor wat het dan ook is.
Maar ik kan niet vanuit een filmpje op afstand met zekerheid roepen dat dit paard bevangen is, ga ik ook niet doen daar ben ik niet tot bevoegd.
Dus mijn advies aan Koper is dus om een DA nog een keer te laten komen. Maar moet wel zeggen dat het al een heel verschil is in de filmpjes en dat hij een stuk beter loopt.
Nogmaals ik vind het gewoon heel erg jammer hoe sommige mensen reageren, daar gaat het paard namelijk niet beter van worden.
Als sommige het dan zo goed weten, kom dan eens met een goed advies opper eens een goede DA of hoefsmid bij TS in de buurt. En als de TS dan nog niets wil doen is dat haar keuze, het paard ziet er op het moment van het filmpje niet uit alsof het gruwelijke pijn moet doorstaan, en ik geloof niet dat de TS dit paard gaat laten creperen van de pijn.
Roccootje schreef:Nou weken lang de pony met pijn laten staan kan in mijn ogen echt niet door de beugel. Daarin heeft ze de pony toch echt zorg onthouden.
Luckystory schreef:Roccootje schreef:Nou weken lang de pony met pijn laten staan kan in mijn ogen echt niet door de beugel. Daarin heeft ze de pony toch echt zorg onthouden.
Voor discussie vatbaar mijn inziens...
Pijn heeft ook een functie hé. Je wilt toch ook niet dat een paard waar duidelijk wat aan mankeert, niet voelt dat er iets mis is en als een malle gaat liggen rondcrossen ofzo?
Pijn is zwaar poedersuiker, maar soms is het gewoon nodig om grenzen aan te geven zodat herstel mogelijk is.
Qua voeding. Het is een ronde gepensioneerde ijslander. Geen drachtige merrie of sportpaard. Het lijkt mij dat TS sowieso aangepast zal moeten voeren?
Luckystory schreef:Roccootje schreef:Nou weken lang de pony met pijn laten staan kan in mijn ogen echt niet door de beugel. Daarin heeft ze de pony toch echt zorg onthouden.
Pijn heeft ook een functie hé. Je wilt toch ook niet dat een paard waar duidelijk wat aan mankeert, niet voelt dat er iets mis is en als een malle gaat liggen rondcrossen ofzo?
Pijn is zwaar poedersuiker, maar soms is het gewoon nodig om grenzen aan te geven zodat herstel mogelijk is.
Qua voeding. Het is een ronde gepensioneerde ijslander. Geen drachtige merrie of sportpaard. Het lijkt mij dat TS sowieso aangepast zal moeten voeren?
Rizette schreef:Luckystory schreef:Ik vind hem eigenlijk wel heel duidelijk atactisch. Vooral op dat nieuwe filmpje is het duidelijk. In die oude filmpjes loopt hij gewoon niet, dus vind ik niet te beoordelen.
Ik heb een atactische pony gehad wegens artrose in hals en rug en waarschijnlijk ook een heupbreuk. (Beetje kip of het ei- verhaal. Degeneratie in hals en rug door het ontlasten van de heup) Opvangertje die bij mij haar laatste jaren kwam slijten. En ik zie vergelijkbare dingen in de coördinatie van de benen.
Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik heel goed snap dat er geen foto's gemaakt worden of andere onderzoeken verricht worden. Het gaat om een dier van bijna 20 die met pensioen is. Dat is dan een afweging die je maakt. Bij mijn bejaarde paarden zal dat ook niet meer gebeuren in zo'n geval. En dan wordt het inderdaad gokken, inschatten en uitproberen. En per situatie bekijken hoe ver je ermee wilt gaan.
Zo heb ik er bijvoorbeeld eentje lopen die waarschijnlijk een enorme spierscheur heeft gehad. En daar nu verkalkingen aan over heeft gehouden. Met zoiets zou je ook ver kunnen gaan om zekerheid te hebben. Maar waarom? Genezen gaat het nooit en paard is bejaard en versleten. Dus dan ondersteun je waar mogelijk. (met bijvoorbeeld Duivelsklauw en warme winterdekens) Maar een heksenjacht maak je daar toch niet meer van? Ook al ben je erg gesteld op het dier.
Pijn heeft trouwens ook nut. Het geeft fysieke grenzen aan. Zolang er herstel is en verbetering merkbaar is, kan het handig zijn dat het paard zichzelf niet forceert...
Je moet Koper heel erg goed kunnen snappen want jouw paarden hebben ook allemaal waarschijnlijke dingen en geen oprechte diagnose. Paard van 20 kan zomaar 40 worden hoor en dan stop je met 20 al met geld uitgeven voor het dier? Zijn daar deadlines voor of zo?
bigone schreef:En hb paard MOET bewegen om zo snel mogelijk de afvoerstoffen af te voeren. Dus geen pijnstilling en bloedverdunners geven aan een hb paard is misdadig.
Orlinapaard schreef:Ooit al gehoord van de vijf vrijheden van het dier? Dit is er één van:
"dieren zijn vrij van pijn, verwonding en ziekte. Er is sprake van preventie en een snelle diagnose en behandeling"
Ook al heeft pijn misschien 'een functie', betekent dat niet dat je daar als eigenaar geen gehoor aan moet geven. Sterker nog, doe je dat niet, dan ga je lijnrecht tegen het dierenwelzijn in. Dus ja, TS heeft wel degelijk zorg onthouden. De titel vind ik nog niet zo slecht gekozen.
Orlinapaard schreef:bigone schreef:En hb paard MOET bewegen om zo snel mogelijk de afvoerstoffen af te voeren. Dus geen pijnstilling en bloedverdunners geven aan een hb paard is misdadig.
Met het eerste ben ik niet akkoord. Een hb paard moet rust krijgen! Zeker in de acute fase doet beweging meer kwaad dan goed! Begrijp niet zo goed waar deze misvatting vandaan komt. Hoe vaak ik als dierenarts bij hb pony's ben geweest waarvan de eigenaar trots vertelde dat hij/zij minutenlang met de pony was gaan stappen om de afvalstoffen weg te krijgen...
Citaat:Pijn is zwaar poedersuiker, maar soms is het gewoon nodig om grenzen aan te geven zodat herstel mogelijk is.
Luckystory schreef:Orlinapaard schreef:Ooit al gehoord van de vijf vrijheden van het dier? Dit is er één van:
"dieren zijn vrij van pijn, verwonding en ziekte. Er is sprake van preventie en een snelle diagnose en behandeling"
Ook al heeft pijn misschien 'een functie', betekent dat niet dat je daar als eigenaar geen gehoor aan moet geven. Sterker nog, doe je dat niet, dan ga je lijnrecht tegen het dierenwelzijn in. Dus ja, TS heeft wel degelijk zorg onthouden. De titel vind ik nog niet zo slecht gekozen.
Nochtans wordt heel vaak gekozen in de diergeneeskunde om net geen pijnstilling te geven.
Omdat het dier niet zijn grenzen zou overschrijden of omdat de pijnstilling een negatief effect kan hebben op het herstel.
Dus zo controversieel is dat niet.
Orlinapaard schreef:bigone schreef:En hb paard MOET bewegen om zo snel mogelijk de afvoerstoffen af te voeren. Dus geen pijnstilling en bloedverdunners geven aan een hb paard is misdadig.
Met het eerste ben ik niet akkoord. Een hb paard moet rust krijgen! Zeker in de acute fase doet beweging meer kwaad dan goed! Begrijp niet zo goed waar deze misvatting vandaan komt. Hoe vaak ik als dierenarts bij hb pony's ben geweest waarvan de eigenaar trots vertelde dat hij/zij minutenlang met de pony was gaan stappen om de afvalstoffen weg te krijgen...
Sunnda schreef:koekoek!!
Toen mijn paard hoefbevangen was had hij nog pijn ondanks de medicatie.
Zonder was regelrecht dierenmishandeling, het dier had zoveel pijn.