Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:55

Top dat de afspraak staat +:)+ Tip, zorg voor een 2e die je heen kan brengen in geval de eerste toch niet kan. (mankementen aan de wagen, ziekte bv) Zou zonde zijn nu je op weg bent dat het straks afgezegd moet worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:52

aikon schreef:
Top dat de afspraak staat +:)+ Tip, zorg voor een 2e die je heen kan brengen in geval de eerste toch niet kan. (mankementen aan de wagen, ziekte bv) Zou zonde zijn nu je op weg bent dat het straks afgezegd moet worden.
heb online geboekt via http://www.globalhorsetravel.be
Die had ik ook toen ik met Harley naar equitom was geweest. :) was er zeer tevreden over.

Desnoods kan ik ook mijn stalbaas vragen om met de trailer te rijden. Maar dat hou ik als second option.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:20

Even off topic, wat is er met harley gebeurd? (Mag ook in pb :) )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 13:14

Die is verkocht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 00:03

Iemand van de bokkers geïnteresseerd om maandag mee te gaan?

Vorige keer in 2016 met harley is een vriendin/stalgenoot meegegaan. Maar zij moet helaas werken maandag.

Verder kan er niemand mee ivm werken. En alleen gaan vind ik zo spannend/eng. :\

Iemand die zich geroepen voelt om gezelschap te houden als steun?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 03:17

Hoe laat moet je vertrekken vanuit stal?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 08:00

14u30 maar mijn zus komt achterna als de smid klaar is met haar paard. Haar smid staat op voor 14u.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:39

Als ik geluk heb kan er ook een medebokker mee :D zij probeert het te regelen. Komt zelfs van Nederland speciaal voor mij dan naar België. <3

Heb een vraagje, in de trent van als ik er dan toch ben dan meteen alles...
Ik heb de afspraak gemaakt voor rug en lendenen. Maar ik zou na nadenken ook beide achterbenen willen doorlichten, zou dat nog mogelijk zijn als ik dat ter plaatse vraag?

Zijn voorbenen ook belangrijk of vooral achterbenen?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:17

Dat kan vast wel hoor, maak van tevoren anders een vragenlijstje of dingen die je meegenomen wil hebben bij dat onderzoek. Het zal best een geregel zijn qua vervoer en stress om je paard daar te krijgen dus is het fijn als je alles kan vragen wat er in je opkomt. Daar ga je natuurlijk voor naar een kliniek! Onthoud dat geen vraag dom is en een goede dierenarts houdt je graag nauw betrokken bij het proces dus dan vinden ze wat extra uitleg geven ook heus niet erg.

Zo’n lijstje kan ook helpen voor wanneer je dingen vergeet bij eventuele zenuwen of wat dan ook.

Meestal beginnen ze met een kreupelheidsonderzoek, bij mijn paard kwam daar 1 been slecht uit waar hij in 7 jaar tijd nooit last van heeft gehad of kreupel op liep. Door dat erbij te pakken weet ik wat hij daar aan heeft, terwijl ik alleen gefocust was op de rug. Conclusie: een goede DA pakt mee wat nodig is

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 21:57

Dat deden ze bij harley idd ook, moest ik over het harde draven aan.de hand nadat ze het betreffende been geplooid gehouden hadden.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:02

Precies, dat is een buigproef inderdaad. Onderdeel van een kreupelheidsonderzoek, net als op de volte lopen op verharde en onverharde ondergrond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:06

Ja, in plaatselijk jargon heet dat 'buigproef'.
Ook heb je proeven zoals rechtuit draven op het harde, aan de longe/ korte cirkel links en rechtsom in de zandbak en op het harde.
Verder is er tastonderzoek (pezen voelen, spieren duwen) en 'de visiteertang' - een soort nijptang op mee in de hoef te knijpen op verschillende plekken.

...in principe kan dit in 5 of 10 minuten - dus met wat mazzel kan het er bij.
En 'kijken naar de achterbenen' is zeker bij onderzoek van het bekken wellicht iets wat de kliniek zelf al meeneemt.
Maar expliciet zeggen dat je het graag wil kan geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-01-18 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:23

Heb je een afspraak gemaakt voor puur fotoos van rug/lendenen ? Dan zou ik vooraf erbij aangeven dat het ook gaat om een kreupelheids onderzoek. Als het goed is gaan ze dan alles testen en op de foto zetten waar ze van denken dat het vandaan kan komen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:28

Normaal gezien zou dat geen probleem moeten zijn, maar kun je best voor bellen om zekerheid. Ik ben 2 maand geleden met mijn pony naar kliniek gegaan voor echo van zijn been (controle), maar ze hebben achteraf toch foto's gemaakt van beide benen. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 22:51

Had idd alleen rug en bekken gemeld. Maar had een secretaresse aan de lijn die me enkel kon melden welke dag beschikbaar was en dat bekken enkel met echo kan maar de rug wel tot met de lendenen via foto's ging.

Dat vind ik een nadeel aan telefonisch contact. Ik kan véél meer verwoorden/vermelden via schriftelijk contact omdat ik dan alles kan nalezen en extra informatie kan bijvoegen als ik het nodig vind.

Ik meld maandag sowieso dat het erom gaat dat de Osteopaat ook een bekken"probleem" aangaf en hij lang niet durfde ontspannen in de rug en bekken niet durfde kantelen.

Ik zal mij dit weekend ook alle belangrijke vragen/punten op papier zetten zodat ik dat kan meenemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:54

Ik denk dat je er op moet rekenen dat ze eerst een buigproef gaan doen en op basis daarvan aangeven wat ze gaan bekijken op basis van het beeld. Zou er daarom heel blanco in gaan en vragen voor jezelf vooral richten op je paard. "Hij doet ..., waarom?" Zorg dat je voor jezelf helder krijgt hoe het van A tot Z in het lichaam dit beeld geeft.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:21

Ik zou wel van te voren bellen. Normaal gesproken plannen ze een tijd voor je in dei afgestemd is op jouw verzoek ( foto's van de rug bijvoorbeeld). Als je dan ter plekke nog allerlei extra zaken vraagt, kan dat voor hun vervelend zijn en kan het zo zijn dat een ander die na jou komt lang moet wachten.

Ik zou zeggen: bel ze en vraag in eerste instantie toch nog om eerst een kreupelheidsonderzoek te doen en laat het van hun bevindingen afhangen wat ze op foto of echo willen zetten.
Vaak zien ze aan de manier van bewegen al waar ze moeten zoeken, 1 been, meerdere benen, hoger of lager in het been, bekken, rug...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 23:23

Probleem is dat in weekend bellen onmogelijk is tenzij je belt voor een spoedgeval.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 02:01

Art_Ificious schreef:
Probleem is dat in weekend bellen onmogelijk is tenzij je belt voor een spoedgeval.

Komt goed hoor! Stalgenoot is ook bij Equitom geweest en ondanks een afspraak voor een scintigrafie (doorgestuurd vanuit Equisound) standaard kreupelheidsonderzoek. :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 02:24

Fijn dat er een andere Bokker mee probeert te gaan, ik heb net maandag om 15.30 een afspraak, anders was ik wel even in de auto gesprongen.

En maak je geen zorgen om de afgesproken details van je consult. Je hebt tenslotte niet zomaar verzonnen dat je voor de leuk een paardenrug op de foto wilt zetten, ze gaan je gewoon vragen wat voor klinisch beeld/wat voor klachten ervoor hebben gezorgd dat je een afspraak bij hen hebt gemaakt, en aangezien het om vrij onduidelijke/vage klachten gaat gaan ze heus met je meekijken waar de oorzaak gezocht moet worden. En daar hoort een kreupelheidsonderzoek gewoon bij :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:10

Daar hebben jullie ook wel weer gelijk in hoor. Eventueel kan je maandagochtend op tijd nog even bellen, maar de kans is inderdaad ook wel weer groot dat ze daar al tijd voor ingepland hebben. Fijn dat je waarschijnlijk iemand mee hebt, twee onthouden vaak meer dan één en een beetje steun is altijd lekker in zo'n situatie!

In elk geval veel succes hoor en ik hoop dat er iets uitkomt waar je wat mee kan!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 15:40

Onderweg naar equitom
Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:41

Veel succes :) Hopelijk krijg je een goede en duidelijke uitslag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:41

Succes!!

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:43

succes