dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:02

Phoya schreef:
Nikass schreef:
Nou laat maar weten Jolliegirl, ik wil er wel eens een kijkje nemen.

Doen! Ben zo benieuwd wat je gaat vinden van het paard en de omstandigheden. Of het echt zo slecht is als wij hier denken.

Sorry gaat niet op hele korte termijn gebeuren. Manege zit erg ver weg :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:45

Trui schreef:
Nikass schreef:

Je mag wel een keer met mij mee :j

O en Jolliegirl, ben jij dat meisje/ die vrouw (weet even niet hoe oud je precies bent) waar ik toen mee heb geholpen om die minis van lilis te vinden?

Nee?
Weet niet waar je het over hebt.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:28

Jollieg
[quote="Trui schreef:
Nikass schreef:

Je mag wel een keer met mij mee :j

O en Jolliegirl, ben jij dat meisje/ die vrouw (weet even niet hoe oud je precies bent) waar ik toen mee heb geholpen om die minis van lilis te vinden?

Nee?
Weet niet waar je het over hebt.[/quote]

Oké dan heb ik de verkeerde. Ik heb tijd terug iemand geholpen met ongeveer dezelfde naam :)

Pandoa

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:43

Weet je, ik snap het excuus "ze is pas 14" niet zo goed. Tuurlijk is het niet nodig om "gemene" reacties achter te laten, maar dat paard is er gewoon duidelijk slecht aan toe. En dat weet zij ook, anders had ze dit topic niet geopend. Ook dat je "maar" een manegeruiter bent doet er niet toe. Je kan alles opzoeken op het internet als je wil. Ik zou gewoon per direct stoppen met het leasen van dit paard, en die eigenaar niet meer sponsoren. 450€ per maand, nee, daar zijn genoeg andere opties voor. Dat je niet zomaar een eigen paard kan nemen is logisch. Maar kan de eigenaar van je vp's je geen les geven? of gwn 1x in de week ook op een andere manege gaan rijden en dan nog je vp's erbij doen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:07

Het is de moeder en niet de TS die least.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:08

Wanneer je 14 bent denk je nog niet zo diep over dingen na. Dat besef komt allemaal later pas. Iets met het puberbrein enzo. Voordat ze hier kwam dacht ze dat 450 normaal was. Ik dacht op die leeftijd ook dat 300 euro voor het leasen van een manegepaard gewoon normaal was. Maar ik denk dat ze door dit topic wel veel heeft geleerd :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:29

poes schreef:

Ja maar zij rijdt er net zo goed op. En ze zegt zelf dat haar moeder stopt met rijden en dat zij meer gaat rijden.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 12:33

Stamper schreef:
poes schreef:

Ja maar zij rijdt er net zo goed op. En ze zegt zelf dat haar moeder stopt met rijden en dat zij meer gaat rijden.

Ik zeg het tegenovergestelde. Dat Mn moeder wilde stoppen en dat ze dus minder gereden wordt en dat ik meer op de grond wil gaan doen

Pandoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:39

Denk dat t per 14 jarige toch wel verschilt. Misschien ligt het ook wel aan hoeveel ervaring je hebt enzo. Zelf ben ik 14 en ik zou dit niet zo doen, maar nogmaals iedereen is natuurlijk anders. Denk/hoop dat ts iig wel heeft geleerd van dit topic

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 14:38

Er is geen rede om te ontwormen. Halverwege september moeten we nog een test doen omdat we nu niet wisten wanneer ze voor het laatst ontwormd was. Maar ze heeft dus geen wormen

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:39

Trui schreef:
Er is geen rede om te ontwormen. Halverwege september moeten we nog een test doen omdat we nu niet wisten wanneer ze voor het laatst ontwormd was. Maar ze heeft dus geen wormen

Persoonlijk als je dan niet meer weet wanneer ze voor het laatst ontwormt geweest is zou ik er gewoon alsnog een ontworming indoen. Zoals hier al eerder aangehaald is kan het goed zijn dat je test vals negatief is omdat de mest te oud was

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 14:42

The_Cat schreef:
Trui schreef:

Persoonlijk als je dan niet meer weet wanneer ze voor het laatst ontwormt geweest is zou ik er gewoon alsnog een ontworming indoen. Zoals hier al eerder aangehaald is kan het goed zijn dat je test vals negatief is omdat de mest te oud was

Maar de mest is dampend op de post gegaan en mocht maximaal 12 uur oud zijn als de test werd gedaan en we hebben gewoon een nieuwe drol gepakt dus eigenlijk klopte alles wat we moesten doen van ze....

Niet gemeen bedoelt dit (ik dacht ik meld het maar even)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:46

Trui schreef:
Maar de mest is dampend op de post gegaan en mocht maximaal 12 uur oud zijn als de test werd gedaan en we hebben gewoon een nieuwe drol gepakt dus eigenlijk klopte alles wat we moesten doen van ze....

Niet gemeen bedoelt dit (ik dacht ik meld het maar even)

Ja dat wel, maar spijtig genoeg is hij daarna niet meteen bij het analyse centrum

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:50

Sorry hoor maar had ze hem dan uit z'n reet moeten halen? Die eitjes zijn echt niet zo snel verdwenen hoor. Blijkbaar ligt de oorzaak ergens anders. Al kan ontwormen als het super lang geleden is nooit kwaad natuurlijk. Maar dan wel met een brede kuur.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:52

_Reneee schreef:
Sorry hoor maar had ze hem dan uit z'n reet moeten halen? Die eitjes zijn echt niet zo snel verdwenen hoor. Blijkbaar ligt de oorzaak ergens anders. Al kan ontwormen als het super lang geleden is nooit kwaad natuurlijk. Maar dan wel met een brede kuur.

Wat een boertige reactie. Neen, ik bedoel toch ook niet dat zij iets fout gedaan heeft, maar dat ding op de post doen duurt gewoon toch langer dan de standaard 12u in de meeste gevallen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:54

Ik denk dat het probleem eerder ligt dat worm testen helemaal niet zo betrouwbaar zijn.
Een paard kan vol met wormen zitten maar als ze op dat moment niet naar buiten komen geeft de test aan dat alles prima is.

Een paard wat zo ribbig is met buik daar gaat bij mij zonder verder onderzoek een uitgebreide wormkuur in.
En dan heb ik daarna nog altijd wormen er vanaf zien komen.
Dus mijn kijk erop zal zo fout niet wezen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:56

Maar... Wat kost een wormenkuur nou nog? Denk dat je het best gewoon een wormenkuur voor kan laten schrijven ipv aanmodderen tot september. :)

En gezien de staat van Utah is het geen overbodige luxe om een directe test te doen, ipv op de post en dergelijken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:57

bruintje123 schreef:
Ik denk dat het probleem eerder ligt dat worm testen helemaal niet zo betrouwbaar zijn.
Een paard kan vol met wormen zitten maar als ze op dat moment niet naar buiten komen geeft de test aan dat alles prima is.

Een paard wat zo ribbig is met buik daar gaat bij mij zonder verder onderzoek een uitgebreide wormkuur in.
En dan heb ik daarna nog altijd wormen er vanaf zien komen.
Dus mijn kijk erop zal zo fout niet wezen.

Dat icm het versturen van de mest per post, kans op vals negatief is wel enorm groot aanwezig. Ik zou er bij dit paard, in overleg met een goed geinformeerde dierenarts, ook een juiste wormenspuit in stoppen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:05

Ik gok zomaar dat ze een wormonderzoek heeft gedaan zodat ze eventueel gericht kan ontwormen. De bedoeling is goed. Ik zou ook niet aanmodderen, maar het is al heel wat dat ze onderzoek heeft gedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:07

UIteraard kan de bedoeling goed zijn, maar vaar niet blind op een mestonderzoek, omdat de kans gewoon zeer zeker en groot aanwezig is, dat je (op deze manier) een vals negatieve uitslag krijgt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:08

Beste TS
Goed dat je hulp en meer kennis zoekt voor Utah.
Vanachter de pc is het niet goed te beoordelen wat er met Utah aan de hand is. Ik lees dat er geen bloedwormeneieren zijn aangetroffen in de mest. Neemt niet weg dat er wel sprake kan zijn van lintworm of leverbot.

Mijn tip aan jou is om je moeder te vragen om de eigenaar te vragen om gezamenlijk een paardenarts te laten komen en het paard goed te laten onderzoeken.
Jullie leasen nu een paard, waar je niet veel mee kan, omdat het paard niet gezond is. Het is in het belang van de eigenaar, van jullie en het paard dat hij goed onderzocht wordt. De veearts kan meteen met de eigenaar een goed voedingsschema op zetten en een goed trainingsschema.
Dit is echt teamwerk. Dit kan jij niet alleen oplossen: dit moeten jullie met zijn allen doen in het belang van Utah

Succes en beterschap voor Utah

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:12

_Reneee schreef:
Ik gok zomaar dat ze een wormonderzoek heeft gedaan zodat ze eventueel gericht kan ontwormen. De bedoeling is goed. Ik zou ook niet aanmodderen, maar het is al heel wat dat ze onderzoek heeft gedaan.

Natuurlijk het is heel goed van haar en haar moeder.
Maar helaas ben ik zelf niet kapot van die testen omdat ze te vaak een vals beeld geven.
En zelf belachelijk dat dierenartsen het enorm promoten. Die kunnen veel beter een goed schema opzetten, dat heeft meer zin.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:35

Bij het Woud stellen ze samen met jou een schema op volgens mij. Mijn dierenarts raadde aan om testen af te wisselen met kuren. En dan ook niet steeds dezelfde kuur erin. Maar ik kijk zelf vooral naar het paard. Denk ook niet dat het verkeerd zou zijn om in dit paard een kuurtje te stoppen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:16

Het kan ook andersom gaan met een mestonderzoek: die van mij zien er super uit en blijken nu een bloedwormbesmetting te hebben. Wel een lichte gelukkig. En de gene die er het slechts uitziet heeft niks :Y) Blijft apart.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:41

De gebruiker heeft bezwaar ingediend (vanwege een SA) en deze is toegekend, toch blijft het topic definitief gesloten vanwege het verloop.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-09-17 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanpassing slotpost.