4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:03

Ik blijf echt schrikken van de niet paardvriendelijke adviezen en opmerkingen. Maar dit is wel echt een afspiegeling van hoe het werkelijk is in de paarden. Kom zulke dames echt overal tegen, alleen hebben ze in het echt niet zo een grote mond.

Op bokt weten inderdaad veel mensen niet genoeg over paarden. Als je even leest, zie je ook dat Bokt propvol staat met problemen. Huisvesting, voer, blessures, omgang en training, het staat er helemaal vol mee.

Er staat nergens dat je alleen advies mag geven wat een ts wil horen. Ik denk inderdaad niet aan ts en wat zij snel wil bereiken, maar aan het paard.

Ik was dealer van een aantal merken voer en raad eens wat ik adviseerde?? Logisch dat als je Subli of Pavo belt, dat zij hun eigen voer prima vinden. En alleen kijken naar laag in suikers en zetmeel is niet een voer beoordelen.
In een snicker zitten ook pinda's en mist je geen notenallergie hebt, kun je daar ook even op door als je een dip hebt. Neemt niet weg dat als je serieus wilt sporten en presteren, toch echt een goed dieet moet volgen, naast een heel aangepast leven.

Blogs en stukken die geschreven worden zijn erg commercieel. Hoe kun je nou beoordelen wat de schrijvers als ervaring en kennis hebben? Ik heb ook een bedrijf en een site, maar ben niet zo commercieel en behaal toch erg goede resultaten voor mensen en paarden.

Ik lees regelmatig de blogs van bit en hoefslag bijv en die spreken elkaar regelmatig erg tegen. Als je alles klakkeloos aanneemt wat daarin gezegd wordt, kies je ook weleens de verkeerde weg. Het is net als met bepaalde trainers die momenteel als goeroe worden gezien en aanbeden. Ze doen 1 kunstje met een paard en staan op een hoog voetstuk. Daarna zijn ze zo commercieel dat het alleen nog maar om naam en roem gaat en niet om de paarden.

Als je hier op internet beweerd een goed voedingsadvies te kunnen geven, terwijl je het ruwvoer nooit hebt gezien, het paard niet in het echt kent, dan ben je alleen jezelf op de borst aan het slaan hoe goed je het wel niet weet, want je helpt het paard echt niet en uiteindelijk ts ook niet.

TS wil de makkelijkste weg en dat doen veel mensen, dus is niet eens zo raar. Bokt en het echte paardenwereldje zitten er vol mee. Vandaar ook al die probleem topics. Het is een keus die je maakt. Maar het meerendeel zou beter een motor kunnen kopen, is veel makkelijker.

Dit is een 4 jarig paard dat net in training is en heeft niks aan alleen maar ene schep troep erbij ( lees ingredienten van subli ) Hij groeit, moet spieren opbouwen, moet energie hebben. Dat is dus altijd meer dan alleen een schep voer erbij.

En ja, dat is voedingsadvies. Alleen zeggen; haal een zak biks van pavo, subli of cavalor is geen advies.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:09

Ja maar ja wat is een sportpaard?

Ongeveer zoiets als "als je serieus wil sporten".. wat is serieus sporten dus wanneer moet je die snickers laten staan (buiten dat je prima een snicker kan eten als je serieus sport volgens mij maar ik ben niet deskundig).

Ik ben helemaal voor brede orientatie en deskundigheid, maar, sorry dat ik het zeg, als een deskundige zo'n toon tegen mij zou aanslaan, zouden we heel snel klaar zijn..

Volgens mij zit dat ook oa in marketing, coaching en verkoopopleidingen. Als je mensen gaat beledigen met aannames, haken ze af. En dan heb je dus per saldo niets gewonnen...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 12:17

Superpony; je trekt wederom conclusies die je niet kan trekken vanachter je computer. Ik heb Subli namelijk gesproken en zei vroegen mij om eerst de analyse van het ruwvoer op te vragen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:22

superpony schreef:
Ik blijf echt schrikken van de niet paardvriendelijke adviezen en opmerkingen. Maar dit is wel echt een afspiegeling van hoe het werkelijk is in de paarden. Kom zulke dames echt overal tegen, alleen hebben ze in het echt niet zo een grote mond.

Op bokt weten inderdaad veel mensen niet genoeg over paarden. Als je even leest, zie je ook dat Bokt propvol staat met problemen. Huisvesting, voer, blessures, omgang en training, het staat er helemaal vol mee.

Dat zou toch niet komen omdat het een informatief forum is waar vragen gesteld kunnen worden als je een probleem hebt...? :oo Of zou het toch...? >;) Dat is zoals zeggen dat de levensstijl tegenwoordig wel heel ongezond is, gezien er zoveel zieke mensen bij de dokter passeren. Daar dient een dokter voor, en voor vragen dient dit forum. Logisch dus dat je haar vaak uitsluitend probleem-topics ziet, dat is nog geen afspiegeling van het nationale paardenwelzijn hoor. :')

Wat betreft de rest van je post, wat heeft TS er aan dat je zegt hoe fantastisch jouw bedrijf is omdat het niet commercieël is? En dat jij tenminste voedingsadvies geeft en dat wij dat niet doen door dat we gewoon een brok aanraden? Ik zie hier maar één iemand die zichzelf op de borst slaat en zegt hoe goed hij wel niet is, en dat ben jij. Dus laat ons rustig TS verder helpen zonder dat jij jezelf superieur boven ons zet omwille van je 'ervaring'. Andere mensen zonder voedingsbedrijf kunnen ook ervaringen opdoen, snap je? Daar heb jij geen alleenrecht op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:32

Als je bij mensen komt die problemen hebben, gaat de communicatie natuurlijk wel anders. Die mensen zijn tegen problemen aangelopen na vele opties te hebben geprobeerd en willen echt iets doen. En ja, als die mensen stug volhouden dat ze het goed doen of niks willen veranderen voor het paard, ben ik weg. Ik ben niet commercieel.

Het klanten likken, is iets van de huidige tijd. Toen ik vroeger les had, had je respect voor je trainer en gaf je geen weerwoord. Je luisterde en werkte hard. Dat is vaak ( dus niet altijd!! ) wel anders nu.

Ik doe geen aannames, maar lees puur wat mensen hier schrijven. Je ziet het in heel veel topics dat iemand een vraag stelt en vervolgens elk advies wegwuift. Oplossingen zijn vaak te lastig, te duur etc.

Marketing en verkoop trainingen zijn inderdaad gericht op klanten aantrekken en binnen houden. Maar op het moment dat klanten van alles mogen roepen en je als verkoper/ coach or whatever dan maar van alles moet slikken, om geld te verdienen, ben je ook niet meer geloofwaardig. Geloof je in je producten of diensten, moet je daar wel voor op komen. Zelfs als het je klanten kost. De mensen die echt iets willen doen, blijven wel en heb je vaak zeer goed contact mee.

Als eigen vb had ik iemand die mij na een les of 8 toch wat hard vond en dat snap ik. Ze is gaan rondzwerven en moest van bepaalde trainers les, want dat deed iedereen en die waren zo goed. Ze heeft handenvol geld uitgegeven. Er is haar van alles wijsgemaakt. Uiteindelijk heeft ze dure spullen overgenomen, paard laten trainen etc. Paard was stuk en het plezier was weg. Maar ze wilde zo snel wedstrijden rijden...........Nu is ze blij dat we het paard weer op de rit hebben voor bosritten en genieten ze samen, want meer zit er niet in.
Zij geeft inmiddels ook toe dat die lieve trainers erg gezellig waren; staan in de hoek met anderen te kletsen in je dure les, staan te roken voor en na je les, waar er dus al 10min van je les af gaat en ze kwam geen steek verder.

Het ligt er overigens ook echt aan waar je vandaan komt. Ik ben door Nederland verhuisd 2x en je moet in sommige dorpen inderdaad wat oppassen hoe je dingen brengt en daar pas je je ook op aan.

Een sportpaard is imo een paard dat zware training heeft en meerdaagse wedstrijden van huis loopt. En hoewel die paarden daar ook aan wennen, net als een paard met minder conditie al hard werkt voor 1 rondje bos, heb je het over bepaald spiergebruik dat het paard moet aankunnen. Heel veel paarden worden geforceerd in oefeningen. Als ze moeilijk gaan, wordt het erg vaak opgelost met supplementen en bijzetteugels. Maar doorgaans zie je dat er een stuk basis mist en dat is helaas algemeen geaccepteerd. Ook bij de betere trainers.

Zo was ik vd week bij een wedstrijd kijken. Mensen trainen bij toptrainers, maar er wordt niet op hun zit en houding gelet. Als iets de ene kant op moeilijker gaat, wordt het met handen en benen opgelost, terwijl de ruiter het paard gruwelijk in de weg zit. Maar die mensen hebben naam en volgt men blindelings.

Ja, ik maak me kwaad erom, zeker als je zoveel ellende ziet er nog zo weinig aan gedaan wordt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:33

Roodvos schreef:
Ik geef naast de brok vaak nog 2 schep zemelen en 0.5 schep luzerne bij. (Zemelen altijd nat voeren, nooit droog!) Zemelen bevatten ijzer en zijn vezelrijk, wat de darmwerking stimuleert. Luzerne is een bron van eiwit. Daar geef ik dan nog een vitaminesupplement bij om het "tekort" van die 1 kg brok aan te vullen. Ik geef deze: https://www.paardendrogist.nl/product/c ... us/100101/

Verder kunnen paarden heel goed overweg met plantaardige olie. Deze levert ook "langzame" energie, dus geen korte piek maar juist voor meer langdurige inspanning. Je zou kunnen overwegen meer vetten (bijv. Omega 369 olie) aan het rantsoen toe te voegen.

Ik gebruik omega 369 juist om paarden rustig dikker te laten worden, dus of dat hier echt wat gaat toevoegen betwijfel ik.

Hoewel de combinatie luzerne+zemelen een goede is en luzerne inderdaad eiwit levert (gemiddeld rond de 118g vrep per kg, afhankelijk van maaimoment en manier van oogsten tussen de 61-138g/kg), leveren tarwezemelen eigenlijk evenveel tot meer vrep op (121g vrep per kg). Met ijzer is dat juist weer andersom. Luzerne bevat 590mg ijzer/kg en tarwezemelen slechts 157mg/kg. Dus wat je wilt bereiken, bereik je, alleen op een andere manier dan dat je in gedachte had.

De ideale calcium-fosfor verhouding bereik je door te voeren in de verhouding 2kg luzerne (1 schep luzerne is tussen de 0.3 en 1.2kg, afhankelijk van hoe fijn gehakseld en of/hoe het tot brok geperst is) op 1kg zemelen (1 schep zemelen is tussen de 0.25 en 0.4kg, afhankelijk van of het grove of fijne zemelen zijn en vast het aangedrukt zit). Maar op kleine hoeveelheden, bij luzerne tot 0.5kg per 5kg hooi en bij zemelen tot 0.1kg per 5kg hooi, maakt de verhouding eigenlijk niet uit. Doordat je het al combineert is de licht scheve verhouding dus geen probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:36

TS, ja, ze zijn niet gek bij subli

heleenn, nee hoor, want ik ben zeer selectief wie ik als klant neem en noem nergens een bedrijfsnaam. Dat hou ik ook zeker apart.

Natuurlijk is bokt wel een afspiegeling van de paardenwereld. Weet je hoeveel mensen paarden hebben en hoeveel daarvan op bokt zitten? Behoorlijk wat.
En dat is ook wat ik tegenkom op grote schaal. Dat het algemeen geaccepteerd is en mensen het maar normaal vinden, is een heel ander probleem.

Ik kwam op een stal waar mensen elkaar helpen en staan te adviseren qua voer. Dan hoor je exact dezelfde verhalen als hier op bokt. Dat is zo met omgangsproblemen, blessures, training etc.

Maar goed, ik wens vooral de paarden overal een goed leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:42

superpony schreef:
En ja, als die mensen stug volhouden dat ze het goed doen of niks willen veranderen voor het paard, ben ik weg. Ik ben niet commercieel.
dat idee had ik niet van TS

Citaat:
Het klanten likken, is iets van de huidige tijd. Toen ik vroeger les had, had je respect voor je trainer en gaf je geen weerwoord. Je luisterde en werkte hard. Dat is vaak ( dus niet altijd!! ) wel anders nu.
Ja nou ja als mensen nu klakkeloos doen wat de trainer zegt, zonder weerwoord, is het ook niet goed (zie je eigen tekst hieronder: Maar die mensen hebben naam en volgt men blindelings. )

Citaat:
Ik doe geen aannames, maar lees puur wat mensen hier schrijven. Je ziet het in heel veel topics dat iemand een vraag stelt en vervolgens elk advies wegwuift. Oplossingen zijn vaak te lastig, te duur etc.

Ik heb niet het idee dat TS dat doet, maar je geeft wel dat idee. Of heb ik niet goed gelezen?

Citaat:
Marketing en verkoop trainingen zijn inderdaad gericht op klanten aantrekken en binnen houden. Maar op het moment dat klanten van alles mogen roepen en je als verkoper/ coach or whatever dan maar van alles moet slikken, om geld te verdienen, ben je ook niet meer geloofwaardig. Geloof je in je producten of diensten, moet je daar wel voor op komen. Zelfs als het je klanten kost. De mensen die echt iets willen doen, blijven wel en heb je vaak zeer goed contact mee.
Dat is niet wat er staat. Er staat nergens dat klanten alles mogen roepen en je als verkoper alles moet slikken. Wat kan jij het negatief oppakken zeg?
Het gaat erom dat je mensen in een positieve gedachtengang moet houden, anders gaan ze niet met je mee. Dat is niet 'alles slikken', maar meer de communicatie openhouden, uitleg geven, en níet aannemen dat mensen bij voorbaat al niet doen wat je zegt, dat ze het waarschijnlijk niet gaan volhouden, of afgeven op anderen.. dat staat heel onprofessioneel.

Citaat:
Zij geeft inmiddels ook toe dat die lieve trainers erg gezellig waren; staan in de hoek met anderen te kletsen in je dure les, staan te roken voor en na je les, waar er dus al 10min van je les af gaat en ze kwam geen steek verder.
Everybody is entitled to make their own mistakes.. blijkbaar ging ze in eerste instantie toch niet met je mee qua gedachtengang. En het is alleen maar prima dat zo iemand dan uit eigen ervaring iets geleerd heeft. Helaas kost dat soms wat..
Maar het is aan de ene kant lastig om iemand op waarde te schatten omdat je zelf niet de kunde hebt. Ik geloof ook niet iemand op zn blauwe ogen die zegt dat ie weet hoe het moet. Hoe moet ik dat meten dan? Voor t zelfde geldt kletst ie maar wat...

Citaat:
Een sportpaard is imo een paard dat zware training heeft en meerdaagse wedstrijden van huis loopt. En hoewel die paarden daar ook aan wennen, net als een paard met minder conditie al hard werkt voor 1 rondje bos, heb je het over bepaald spiergebruik dat het paard moet aankunnen.

Dat zijn er maar weinig denk...

Citaat:
Heel veel paarden worden geforceerd in oefeningen. Als ze moeilijk gaan, wordt het erg vaak opgelost met supplementen en bijzetteugels. Maar doorgaans zie je dat er een stuk basis mist en dat is helaas algemeen geaccepteerd. Ook bij de betere trainers.

Geen idee of dat hier aan de hand is, nergens gelezen ook...

Citaat:
Zo was ik vd week bij een wedstrijd kijken. Mensen trainen bij toptrainers, maar er wordt niet op hun zit en houding gelet. Als iets de ene kant op moeilijker gaat, wordt het met handen en benen opgelost, terwijl de ruiter het paard gruwelijk in de weg zit. Maar die mensen hebben naam en volgt men blindelings.
Heeft niks met het topic te maken.. maar ja, als de lesklanten ook niet weten hoe het moet, hoe moeten ze dan meten of iemand onzin verkoopt of niet?

Citaat:
Ja, ik maak me kwaad erom, zeker als je zoveel ellende ziet er nog zo weinig aan gedaan wordt.
Dat begrijp ik heel goed... :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:45

Nou superpony dat is heel fijn voor je maar totaal naast de kwestie. Het gaat hier niet om welke paarden jij met je lessen hebt kunnen redden van het monster dat moderne dressuurtraining heet, maar om het probleem van TS. Als je zo inzit met het feit dat mensen/ruiters elkaar helpen zonder dat dat volgens jouw idealen is, dan moet je daar maar even een ander topic over openen. Er is nog geen pagina geleden een moderator opmerking gepost en het gaat alweer helemaal de verkeerde kant op. No hard feelings overigens, maar het voegt gewoon niet zoveel toe wat betreft de voeding-discussie. Je posts zijn zelf nogal recht voor de raap dus ik verwacht ook niet dat je er problemen mee hebt als ik dat ook ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:54

Cer, je wil niet weten hoeveel mensen hulp zoeken, maar het niet echt willen tot het echt noodzaak is. Je kan wel erg commercieel blijven, maar soms is een streep eronder beter.

Trainers zijn soms niet heel eerlijk. Ik weet trainers die een paard uit het niks vol in training zetten en vol in de supplementen om het aan te kunnen. Mensen willen, snel, snel snel.

Heleenn, omdat er een aantal keren door meerdere! mensen is gezegd dat het niet alleen een voerprobleem is en een kwestie van een schep biks erbij. Dit gaat om voeradvies, maar dat is soms niet alleen; neem een zak pavo erbij.

Er is al een aantal keren door meerdere mensen gezegd dat dit een jong paard is dat meer nodig heeft. Als je veel verwacht van een 4 jarige die net onder het zadel is, is het logisch dat mensen ook daarop reageren, want het is een groot probleem dat men zoveel verwacht.
Dat dit geaccepteerd is ook feitelijk, want we houden het dan met zijn allen in stand.

Maar goed, het blijft een geschreven woord op internet. We kennen ts en haar paard niet, zijn er niet bij etc. Vanuit ervaring probeer je ts en haar paard alleen te behoeden van de fouten die te voorkomen zijn met gevolgen die niet altijd even prettig zijn.

Het is zonde dat mensen alleen horen, wat ze willen horen en dan eerst alle fouten en problemen moeten tegenkomen, omdat het te voorkomen is.

Ik hoop alleen dat in de toekomst mensen heftiger reageren naar mensen die zomaar een bepaald merk voer adviseren of gooi er nog maar een kilo bij, en het algemeen welzijn belangrijker gaat worden. Op elk niveau trouwens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:01

Maar volgens mij heeft TS ook al een paar keer aangegeven er mee bezig te gaan... ander stalmanagement en goed kijken naar het voer (níet zomaar een schep van t 1 of ander erbij kwakken).. dus hoe vaak moet dat dan nog herhaal worden?

Doet me denken aan mn PersonalTrainer die maar bleef afgeven op andere gyms want hij was de beste, en na ieder weekend steevast zei "zo, heb je weer lekker wijn gedronken en pizza gegeten!" (k had al een aantal keer aangegeven dat ik daar niet tegen kan dus dat niet eet) .. ik werd daar echt scheitziek van, dus ben gestopt met trainen bij hem.
Terwijl het an sich best een goeie trainer was. Maar als ik mn best doe wens ik niet steeds toegeworpen te krijgen dat ik alles fout doet, omdat men nou eenmaal altijd alles fout doe. Dat bepaal ik altijd zelf nog wel...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:05

Heb je al eens naar Fibramix gekeken ts? Vind ik zelf echt een hele goede voeding.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:20

Cer schreef:
Een suikerjunk van 1 kg brok per dag voor een groot paard.. (en volgens mij heeft TS nog niet eens aangegeven wat voor merk brok het is)
Over conclusies trekken gesprooken..

Dat 95% van Bokt het even weet, ze zijn allemaal junkies aan het kweken... :j

Natuurlijk wordt je paard geen suikerjunk van 1kg per dag! Brok is ook niet de enige suikerleverancier van paarden: hooi, voordroog, kuil, slobber, gras, wortels, appels allen bevat suikers!
Als je naast het ruwvoer/gras dan ook de kilo's brok gaat opvoeren dan kan dit echt wel nadelige gevolgen hebben qua energiegift! Vandaar dat ik voorstander ben van een vitamine/mineraal korrel die laag is in suiker en zetmeel gehalte. Suiker en zetmeel geeft even een korte explosive energieboost maar de dip er na is ook vele male groter! Beter is het om te kiezen voor een produkt wat langzaam aan zn energie vrijgeeft..zodat een paard langer kan volhouden wat je van hem vraagt..
Laatst bijgewerkt door Othilly op 15-06-17 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:25

TS, dit is misschien ook wel een informatief stukje voor je

http://www.voervergelijk.nl/column/29/k ... aarom-niet

Ik heb hier 3 jonge/onervaren paarden staan, lopen ook op 1 kg brok per dag.
1 daarvan is heet/heel looplustig, de 2e is heel heet/rillerig dus ook altijd heel voorwaarts, nummer 3 zal het allemaal aan zijn r**t roesten, die maakt zich totaal niet druk. Is niet lui maar loopt met zo'n tekstballonnetje boven zin hoofd van , pfuh mens waar maak je je druk om ??

Het zou me niet verbazen als jouw paard ook gewoon wat flegmatiek is. Je kan het met het voer proberen op te lossen en/of rijkunstig, medisch enz, maar het kan ook zo zijn dat er een dag komt dat je gewoon het temperament zal moeten accepteren en daar het allerbeste van zal moeten maken.

Wat voer aan gaat heb ik nog nooit een paard snel kunnen voeren, gelukkig vrijwel altijd hete paarden gehad, maar nu dus een die zich dus ook niet zo druk maakt. Ze lopen hier voor het rijden altijd eerst buiten en wat ze dan al aan extra energie van het voer zouden krijgen raken ze buiten dan al wel kwijt.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 13:40

Mousmous schreef:
TS, dit is misschien ook wel een informatief stukje voor je

http://www.voervergelijk.nl/column/29/k ... aarom-niet

Ik heb hier 3 jonge/onervaren paarden staan, lopen ook op 1 kg brok per dag.
1 daarvan is heet/heel looplustig, de 2e is heel heet/rillerig dus ook altijd heel voorwaarts, nummer 3 zal het allemaal aan zijn r**t roesten, die maakt zich totaal niet druk. Is niet lui maar loopt met zo'n tekstballonnetje boven zin hoofd van , pfuh mens waar maak je je druk om ??

Het zou me niet verbazen als jouw paard ook gewoon wat flegmatiek is. Je kan het met het voer proberen op te lossen en/of rijkunstig, medisch enz, maar het kan ook zo zijn dat er een dag komt dat je gewoon het temperament zal moeten accepteren en daar het allerbeste van zal moeten maken.

Wat voer aan gaat heb ik nog nooit een paard snel kunnen voeren, gelukkig vrijwel altijd hete paarden gehad, maar nu dus een die zich dus ook niet zo druk maakt. Ze lopen hier voor het rijden altijd eerst buiten en wat ze dan al aan extra energie van het voer zouden krijgen raken ze buiten dan al wel kwijt.

Dat het aan haar karakter kan liggen realiseer ik me heel goed. Echter, met zadelmak maken is ze wel ril en loperig geweest. Vrij snel daarna werd ze wat trager. Ik heb echt het gevoel dat het ook een beetje energie tekort is. Dat het geen hele vlugge gaat worden geloof ik zeker.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:44

Cer schreef:
Oh gevonden, Subli idd :j
Nou daar zijn de meningen ook over verdeelt als ik er op zoek binnen bokt.
En Pol1, ik zou maar snel stoppen met Subli voeren, want ik zag dat je dat tot deze maand nog voerde.. met een te hoog zetmeelpercentage en dus suiker... gaat je suikerjunk :P

Mijn paarden krijgen marstall force.. en een handje brok of muesli.. dat is heel wat anders dan kilo's ervan voeren.!
Mijn paarden zijn overigens overmatig fit zelfs! Hebben allen een topconditie..niet moe te krijgen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:00

Goed stuk mousmous van voervergelijk!! Dat zijn toch ook niet de eerste de beste daar! Fijn dat er meer bewustwording komt wat betreft krachtvoer!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:43

Dus toen ze zadelmak gemaakt werd was ze rillerig en loperig en nu is ze tam.
Wat was er toen anders tov nu?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 19:52

Ayasha schreef:
Dus toen ze zadelmak gemaakt werd was ze rillerig en loperig en nu is ze tam.
Wat was er toen anders tov nu?

Er is niks veranderd. Denk gewenning en meer vertrouwen, waardoor ze een stuk rustiger is. Ik heb haar niet zelf zadelmak genaakt en ben er ook niet bij geweest. Kan er dus ook niet heel goed over oordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:56

Rustiger en geen looplust is een groot verschil. :) Rust = positief, minder looplust is geen positieve ontwikkeling. Ik begreep dat ze vakantie ging krijgen? Wellicht zal dat haar goed doen. :) Wie weet heb je een heel ander paard op het eind van de vakantie als je haar weer op pakt. :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:19

Rillerige en loperige kan spanning geweest zijn vanwege de nieuwe ervaring van een ruiter op de rug. Door gewenning/vertrouwen zou je dat rillerige/loperige weer kwijt kunnen raken. Precies zoals TS zegt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:26

Je hebt eerder in dit topic eens gezegd dat ze niet veranderd is sinds je haar van de fokker hebt. Dus bij de fokker, waar ze zadelmak gemaakt is, was ze wel voorwaarts en rillerig?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:28

Mousmous schreef:
Rillerige en loperige kan spanning geweest zijn vanwege de nieuwe ervaring van een ruiter op de rug. Door gewenning/vertrouwen zou je dat rillerige/loperige weer kwijt kunnen raken. Precies zoals TS zegt.

Ja maar niet de looplust ansich. Eentje die van nature traag is, is meestal bij het beleren ook relatief kalm. Iig niet rillerig. Hier staat er ook eentje die het werken niet uit gevonden heeft ondanks dat hij heel erg bang was toen hij hier kwam en snel gespannen is, loperig of rillerig is ie nooit geweest, ook niet tijdens het beleren. Verstijven doet ie wel.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-06-17 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 20:31

Gini schreef:
Je hebt eerder in dit topic eens gezegd dat ze niet veranderd is sinds je haar van de fokker hebt. Dus bij de fokker, waar ze zadelmak gemaakt is, was ze wel voorwaarts en rillerig?

Dat hoorde ik deze week. Toen ik haar uitprobeerde was ze al zadelmak en niet rillerig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:41

Bij een opmerkelijke gedragsverandering zou ik dan toch inderdaad een bloedje laten trekken. Ze moet nog niet zo hard werken, dus op zich zou ze dat perfect moeten kunnen met het huidige voer. Ik bedoel: je moet een van nature rillerig voorwaarts paard serieus onder de energiebehoefte voeren voordat die zo tam wordt dat je ze constant moet aansporen. En dat lijkt mij hier nou niet echt het geval. :+
Dan zou ik sowieso willen weten of ze aantoonbare tekorten heeft en met die kennis ineens ook veel gerichter kunnen voeren.