Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:15

Dat is ook mijn ervaring Britta,dat is idd. ook zo. Ze laat op een of andere manier zelf zien wanneer het genoeg is en wanneer ze zich even niet goed voelt.Dat was 3 weken geleden,ze werd heel mager en keek niet happy uit haar ogen en stond er zielig bij.Toen dacht ik dat het gedaanwas,maar de volgende dag was ze alweer opgeknapt!
Ze heeft in ieder geval sowieso de eerste sneeuw in 2017 mee gemaakt,ze is dol op sneeuw.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:09

gohya schreef:
Het gaat echt op en af met haar,ze blijft wel goed eten en heeft er nog zin in. Ze staat wel al een poosje op volledige pensioen,dus ook geen stapritjes meer.
Ze heeft nu ook een ontsteking in haar neusholte volgens mij, er viel vandaag een groot stuk snot uit haar neus wat groen was met een beetje bloed erbij.
Ze staat ook weer op de slobber,ze werd mager en ze heeft al een hele poos een warme deken op.
Echt benauwd is ze [nog] niet en ze heeft ook nog steeds praatjes t.o. de andere paarden.

mooi dat ze nog praatjes heeft dat is een goed teken :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 15:45

Toen ze er paar weken terug zo bij stond dacht ik het is gebeurt. Maar paar dagen later was ze weer zoveel beter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:59

Wauw wat voelt ze goed aan zeg, lijkt wel in haar 2e jeugd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:17

De laatste foto, net zijn allen op de wei ziet er fijn uit Gohya!
Prima leven hebben de paarden bij jou zo te zien +:)+

gohya

Re: Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 19:08

Dank je wel Marleen en Nikass, ze hebben zeker een goed leven hier,ook heerlijk 24/7 buiten op de wei [met grote schuilstal].
Fyanne knort nu wel weer af en toe,maar dat kan over enkele dagen ook weer over zijn. Ze voelt zich goed en ze eet heel goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:06

Usar kucht ook soms hoort ook bij het weer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 16:17

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:27

Ik kan je filmpje helaas niet zien. Hoe gaat het nu met haar?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 17:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:11

Ach jeetje, kan me voorstellen dat je geschrokken bent, dat zou ik ook zijn.Gelukkig gaat het nu weer goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:18

Ach wat sneu |(
Het is gewoon per dag kijken denk ik?
Geen verwachtingen, geen planning.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:36

Ach wat naar zeg...het lijkt iets cerebraals als ik het zo zie, in de hersenen dus, soort toeval.
Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:36

Het lijkt mij gewoon dat je haar heb betrapt op remslaap. Paarden kunnen dan rare dingen doen en zeker als je ze daar in stoort, dan zijn ze helemaal van de wereld.

Hier een voorbeeld, maar google er maar eens op https://www.youtube.com/watch?v=ncYbZNgyips

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:12

Zo tref ik mijn merrie ook weleens aan in de wei, lijkt dan even gedesoriënteerd maar was gewoon heel ver weg. Die kan ook echt diep slapen en heel hard snurken, niet ongerust om maken hoor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 08:38

Nou ik zag haar gaan liggen en al gelijk zo raar doen.Gaan ze dan zo snel al in slaap?
Een toeval dacht ik ook aan,maar ik las dat ze dan ook trekken met de benen,soort verkramping,en dat deed ze niet. Dat snurken komt door die tumor in haar neusholte,ze snurkt ook tijdens eten enzo.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:55

Dat kan ja, zeker als het al een tijdje geleden is dat ze remslaap hebben gehad. Toen mijn paard ernstige maagzweren had, wilde ze niet gaan liggen om te slapen. soms viel ze letterlijk om en gelijk in remslaap, heb er uren video van.

En kan zich in alle vormen uiten, van rustig liggen tot wild met benen slaan, tot (zoals mijn merrie deed) half hals omhoog en bijten in de lucht. Draaien met de ogen (ogen zijn nooit helemaal dicht bij een paard. Op video met nachtzicht ziet het er dan uit alsof ze wakker zijn, maar ze zijn helemaal van de wereld.

Ken jouw merrie verder niet maar dat gedesorienteerd zijn etc past er ook bij, zeker als je ze stoort.

edit, volgende keer zeker niet storen en eventjes observeren, remslaap duurde bij mijn paard van ongeveer 8 minuten tot een kwartier, daarna liggen ze vaak nog even "bij te komen"

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:42

Oke dank je! mocht er een volgende keer zijn [dat ik erbij ben] stoor ik haar niet en film het alleen maar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 16:52

Fyanne gaat achteruit, ze begint echt mager te worden en soms kijkt ze ook droevig vinden we.
Ze eet wel heel erg goed, en staat ook nog steeds haar mannetje.
Morgen komt de D.A. langs om te enten en dan vraag ik wat hij er van vind,wat is wijsheid? kan ze zo nog door blijven lopen, heeft ze pijn? een D.A. weet soms meer dan ikzelf.
Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:57

Lastig dit. Je zit er als betrokken eigenaar vaak zo met je neus bovenop dat je net even de afstand mist om het grotere geheel te kunnen zien.
Volgens mij ben je, als ik je bijdragen in dit topic zo lees, prima in staat de juiste keuze te maken. En de juiste keuze is precies dat, welke keuze je ook maakt.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:03

Ai :( niet leuk... ik vind dat je het heel goed doet :) je kijkt eerlijk naar je paard... en soms is dat moeilijk omdat je er vol boven op zit...
Sterkte morgen met de dierenarts... kan me voorstellen als je er tegen op zou zien

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:54

Maflinger_S schreef:
Lastig dit. Je zit er als betrokken eigenaar vaak zo met je neus bovenop dat je net even de afstand mist om het grotere geheel te kunnen zien.
Volgens mij ben je, als ik je bijdragen in dit topic zo lees, prima in staat de juiste keuze te maken. En de juiste keuze is precies dat, welke keuze je ook maakt.

Wat mooi verwoordt maflinger-S! Goed dat de DA toch al langs moet komen, fijn om iemand naast te hebben die een oordeel kan geven. Maar indd volg je eigen gevoel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:27

Wat een dilemma hè.Maar overleggen met de d.a. , al ken jij het paard natuurlijk beter. Maar blijft moeilijk inschatten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:29

Het tweede deel van de winter is voor oudjes vaker een lastige periode. Het blijft een moeilijke beslissing.
Veel wijsheid gewenst.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:52

Als ik haar zo zie zeg ik dat het genoeg is. Ze is behoorlijk achteruit gegaan. -O-