[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamanthaIJ

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:55

Hier ook weer eens een update! Ik ben nu 3 keer naar Utrecht geweest voor de BGC injecties en alles valt me tot nu toe nog erg mee.

De 1e en de 2e keer heeft ze totaal nergens last van gehad alleen nu de laatste (3e injectie) helaas wel iets een behoorlijke zwelling waardoor ze ook 2 dagen niet echt goed kon lopen. Maar gelukkig na 2 dagen al stukken minder en lopen gaat ook weer goed. Ze staat in een groepsstalling maar doordat ze op 1 na bovenaan in de kudde staat adviseerde ze toch om er in de kudde te laten staan zodat ze bleef bewegen.

De sarcoid is beduidend kleiner al geworden en nu komen er ook echt zwarte korsten op dode stukken, dus ik ben heel erg benieuwd naar het eind resultaat, we moeten nog 1 keer naar Utrecht en hopen dat het dan helemaal weg gaat. Al bestaat de kans wel dat er een bultje over blijft die ik eventueel om cosmetische redenen weg zou kunnen laten halen (wat ik nooit zou doen) of misschien nog een keer het bevriezen zou moeten doen. Maar goed we houden goede hoop zo.

@brigitte2 Hoe groot is de sarcoid ongeveer bij jouw paard, omdat je spreekt over een grote? En op welke plek zit hij?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:22

Misschien heeft hij daar betere ervaringen mee?

Ik weet trouwens niet of ze op die plek wel bcg spuiten. Benen zijn ze minder happig op ivm kans op einschuss.
Tijdens mijn rondje bellen waren de klinieken er sowieso niet zo enthousiast over. Het schijnt moeilijk zijn om er nog aan te komen.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:14

De BCG injecties kost tussen de 900 en 1100 euro afhankelijk of er een sedatie nodig is. Ik vond het ook erg lastig maar had dit wel nog als laatste optie na al veel dingen te hebben gedaan/geprobeerd.
Laatst bijgewerkt door SamanthaIJ op 12-04-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:13

@brigitte: waarom ga je niet voor de liverpool creme, volgens mij zijn daar zeer goede resultaten mee, ook bij zo'n grotere plek en op die plaats. Kan me voorstellen dat het frustrerend is, als een eerdere behandeling niet heeft gewerkt..

@samantha: je bent dus al een eind in het traject, nog 1 injectie te gaan. Wel mooi om te horen hoe dat zo verloopt, had geen idee hoe dit zich zou ontwikkelen op de huid. Lijkt goed te gaan dus, ben ook heel benieuwd verder. Succes!

Hier gaat het nog erg voorspoedig. De wond is, nu de korst eraf is, met de dag kleiner aan het worden. Ik moet het wel goed in de gaten blijven houden maar ziet er vooralsnog goed uit.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:44

Ja als ze gaat liggen is dat inderdaad wel waar je tegenaan loopt.. vervelend.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:56

Vraagje: ik smeer nu een aantal dagen met de virex creme maar het valt mij op dat de sarcoid er veel bloederiger uitziet, zusje had gisteren ook gezien dat het bloedde. Zou het kunnen dat het jeukt en dat mijn paard het open schuurt?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:02

Mij is altijd verteld dat het met virex eerst erger wordt en dan beter. Bloeden heeft het nooit gedaan.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:17

Hoi, ik ben bang dat ik ook een sarcoid heb ontdekt bij mij paard op de hals. Hij is nog ieniemienie maar ik wil er bijtijds bij zijn! Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De laatste foto geeft aan waar hij zit op de hals en dat hij best nog klein is.
Het begon vorig jaar rond september met een bultje maar nu wordt het plekje kaal

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 22:38

Lastig, zou het ook een gewone wrat kunnen zijn?
Wanneer dr plek zelf niet groeit moest ik er van mijn DA niets mee doen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:34

Zijn er eigenlijk al bokkers hier die Kurkuma als middel hebben ingezet tegen sarcoiden?

Ik zeg dit omdat ik mijn honden (eerst de een en later de andere) Kurkuma heb gegeven toen zij een gezwel ontwikkelden. Eerst een klein bultje dat na een poos ineens flink begon te groeien en open ging.
Ik heb toen een "golden paste" gemaakt (recept via internet) en 2 x per dag een theelepel over het voer gedaan. Bij de ene hond is het gezwel nu bijna weg en bij de andere (die ik het later ben gaan geven) is het gezwel met de helft geslonken. Wat ook opvallend is, is dat hun gebit weer wit werd, zelfs bij mijn oude hondje. Omdat beide honden positief reageren op de Kurkuma is het voor mij wel aangetoond dat het iets doet.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:53

Ik wil gewoon niet te veel risico's nemen dus houd me voorlopig aan het oordeel van de dierenarts vast.
Hij komt binnenkort langs om te kijken of het een sarcoid is en wat de vervolgbehandeling gaat zijn

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 11:43

Dat is naar mijn idee ook zeker niet verkeerd. Ik bedoelde dat ik niet zelf zou gaan dokteren ondat je denkt dat het een sarcoid is, omdat je het dan juist ook kan stimuleren om te gaan groeien :)

Laat je ons weten wat de Da er van vond?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:58

Zou een sarcoid kunnen zijn, met nadruk op zou kunnen... maar laat er vooral een DA naar kijken.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:13

@Marloezz: is inderdaad lastig te beoordelen maar vind t er wel verdacht uitzien. Een goede da zal je vast meer kunnen zeggen, ook als je aangeeft hoe het er eerst uitzag en hoe t zich ontwikkelt. Zo klein is het wel het makkelijkst te behandelen.

Het is nu inmiddels bijna 4 maanden geleden dat mijn paard is behandeld en er is nog maar een kleine wond zichtbaar op de hals. Achteraf is het traject me gelukkig allemaal meegevallen, maar had de da het in een eerder stadium goed beoordeeld dan was de impact van een behandeling veel kleiner geweest.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:56

Hoi Beaugeste en anderen.
De dierenarts denkt inderdaad dat het een sarcoid is. Ik kon natuurlijk kiezen:
- Afwachten
- Biopt nemen, waardoor hij waarschijnlijk zou worden geactiveerd als het een sarcoid was
- Wegsnijden en opsturen. Als het eventueel terugkomt aan de knottenbelt zalf

Ik heb voor het laatste gekozen. Eind volgende week krijg ik de uitslag.
Hij heeft nu een flink gat in zijn hals. Ik hoop dat het snel en zonder terugkerend sarcoid geneest!!
Afbeelding

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:38

Hoi Marloezz, denk wel dat het verstandig is het gelijk zo aan te pakken. Is best een flinke wond dan inderdaad, hopen dat t snel netjes geneest. En als het toch terugkeert kun je het alsnog in een vroeg stadium met de creme behandelen. Ben benieuwd naar de uitslag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:40

Voordeel van die plek was dan wel dat je daar ook ruim weg kan snijden en dan op kan sturen.
Duim voor je dat het geen sarcoid was en als het het wel was, dat hij helemaal weg is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:53

Duim ook voor je!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:03

Ik ben met de mijne gestart met zalf op basis van aciclovir. Eerst even 2 van de 4 proberen en zien of het verschil geeft en bij hem werkt het op een week tijd echt heel erg. 2 keer per dag aanbrengen en de sarcoide trekt echt al grotendeels weg.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:19

Bedankt voor het meeleven allemaal!!
Jullie horen het als ik meer weet.
Yontheke, jij ook veel succes met de behandeling

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:24

Mijn paard had ook een sacroid. Op haar neus. De paardendokter heeft mij een zalf gegeven uit Engeland die ik zes dagen moest smeren. Ze heeft nergens wat last van gehad. De sacroid was na drie weken verdwenen. Het duurde dus beduidend langer eer ik verandering zag maar hij was ineens echt weg en is niet meer teruggekomen.
Het zalfje is niet legaal in Nederland maar werd door arts besteld in Engeland.
Zou het zo weer gebruiken.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:17

hallo, ik heb gister de uitslag gehoord van het biopt van de bult op mijn merrie haar hoofd en het is een sarcoid.
Dierenarts schrijft mij Dermequin voor, vind het wel een beetje eng omdat ik hoor dat dit spul echt een gat achter kan laten en het zit op haar hoofd.
Iemand ervaring met een sarcoid op deze plek?
Afbeelding

groetjes Debby

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 23:21

Niet met die plek, wel met dermequin. Na 2 behandelingen is de sarcoid eraf gevallen.

Een nare plek om te smeren. Heel veel succesen sterkte!
Ben wel geinteresseerd in het verloop, dus als je updates wil blijven delen is dat meer dan welkom.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:01

Ik heb de uitslag van het lab gekregen. Helaas was het inderdaad een sarcoid. De dierenarts zegt dat er een reƫle kans is dat hij terugkomt.
Wat ontzettend balen dit!
Nu maar duimen....

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:19

Ik heb hem zelf met een smeersel uit Engeland kunnen laten verdwijnen. Zat bij mijn paard op de neus. Niet meer terug gekomen