Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:13

Dat denk ik ook arisca, echter hoop ik voor ts dat haar vader haar de tijd geeft om vrede te krijgen met dit besluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:19

Hoog tijd dat de moderators zich hiermee gaan bemoeien! Sommige mensen hier willen echt niet begrijpen dat TS echt niets anders kan doen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:23

SandraVerl schreef:
Hoog tijd dat de moderators zich hiermee gaan bemoeien! Sommige mensen hier willen echt niet begrijpen dat TS echt niets anders kan doen.

Vind ik nog al overdreven....iedereen snapt de positie van TS denk ik.... Maar hebben mogelijk een dubbel gevoel net als ik.
Iedereen staat anders in het hebben van dieren, iedereen maakt eigen afwegingen. Ik ben blij dat ik niet in de positie van TS zit en zelf kan bepalen wat ik wil uitgeven en hoe ver ik wil gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:24

myk_en_shant schreef:
xBontfire schreef:
Ik vind het maar slap gepraat. Als jullie denken dat ze niks waard is en dat ze alleen maar wat moet opbrengen dan heb je het mooi mis, maar als jullie dat willen denken moeten jullie dat lekker doen.

Ik zie niet in waarom het iets simpels zou kunnen zijn (peesprobleem? Dan zou het toch warm zijn of dan zou er een reactie moeten komen als je er in knijpt) en ik zie het nut niet in van het rekken van haar leven.

En ik vind het ronduit belachelijk dat die opmerking gemaakt moet worden dat ze maar mooi naar het slachthuis moet, 'dan brengt ze in ieder geval nog wat op' alsjeblieft zeg. Alsof ik het allemaal zelf voor het zeggen heb en alsof ik het niet zelf graag anders had gezien.

Amen.
sta zelf maar eens in deze situatie, dan piep je wel anders. Willen jullie wel respect voor ts houden. Zij staat met de rug tegen de muur en op het punt om een moeilijke beslissing te moeten nemen, doorgaan met onderzoek of toch inslapen/ slacht.

ik stond zelf voor deze situatie,dus ik piep helemaal niet anders...heb in februari mijn paard van 28 jaar in laten slapen.Ik heb hem 24 jaar gehad.Als ik geen geld had gehad of het wel had gehad maar het niet aan hem willen uitgeven voor medicatie was hij 8 jaar geleden al ingeslapen.Het koste mij 8 jaar lang 160 euro per maand,alleen aan medicatie.

Ik krijg bij TS de indruk dat het geen cent mag kosten...geen degelijk onderzoek,geen speciaal beslag,geen medicatie.
Dat schrijft ze gewoon zelf in haar posten.Helemaal prima,dat is een keus(of overmacht)Beestje is beter af of bij iemand anders die er wel geld in wil steken,of gewoon in de paardenhemel.

En mijn opmerking over dat slachten nog wat opbrengt...als ik lees dat speciaal beslag hem niet gaat worden vanwege de kosten,gaat inslapen het dan wel worden?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:43

Het inslapen en afvoeren heeft in totaal 150 euro gekost bij mij. Natuurlijk kost dit ook geld.

Maar de hele reutemeteut er onder timmeren en onderzoeken kost nog veel meer.
Maar geeft dit een garantie tot een goed en pijnvrij leven. Nee, absoluut niet.

Ijzers zijn ook een belasting voor de benen en hoef, als het een tijdelijke oplossing is zeg ik ja ga ervoor.
Maar als ik het verhaal van ts goed heb, is dit niet een situatie wat sinds kort ontstaan is, maar al veel langer speelt.
Dus in feite als het een "simpele" blessure was geweest, dan had het allang beter of juist erger moeten worden. En niet zoals nu al een hele tijd door sijpelt.

Slacht mag dan misschien een goedkopere oplossing zijn, maar dan komt het gevoel om de hoek kijken.
Niet iedereen is hiervoor.

En nog even inhaken op de opmerking dat het dier als oud vuil aan de kant gesmeten wordt nu hij stuk is.
Dit zie ik absoluut niet terug in het verhaal van ts, in het geval met haar vader heb ik een andere mening en die luid als volgt.
vader heeft een ander beeld dan ts, hij is niet emotioneel verbonden aan het dier. En zal dus eerder de hand op de knip houden.

Echter moet ik bekennen dat mijn vader ook zo is en hij wel emotioneel verbonden is met mijn paarden. Hij vind nog steeds zonde van mijn geld als de fysiotherapeut moet komen als éénvan mijn paarden vast zit. Maar hij accepteert het, omdat hij ziet dat het wel zin heeft.

Zoals ik als buitenstaander naar de situatie van ts kijk, zie ik ook maar één mogelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:12

Arisca2005 schreef:
SandraVerl schreef:

Vind ik nog al overdreven....iedereen snapt de positie van TS denk ik.... Maar hebben mogelijk een dubbel gevoel net als ik.
Iedereen staat anders in het hebben van dieren, iedereen maakt eigen afwegingen. Ik ben blij dat ik niet in de positie van TS zit en zelf kan bepalen wat ik wil uitgeven en hoe ver ik wil gaan.

Helemaal niet overdreven. TS heeft al zo vaak vermeld dat de pony reeds bij aankoop gebreken had, maar dat zij daar nu pas achter gekomen is. Zij probeert tenminste nog iets te doen, er zijn mensen met geld op de spaarrekening, die zonder verpinken hun paard voor veel minder laten inslapen.
TS heeft de nuttige tips die ze kreeg, gebruikt en ze heeft altijd heel eerlijk gezegd dat ze geen geld heeft voor uitgebreide onderzoeken en dat haar vader het geld ervoor niet wil geven, dus al die onzin dat ze van mensen, die wel een inkomen hebben en zelf kunnen kiezen wat ze ermee doen, daar heeft ze niets aan. En ja, de moderators mogen die mensen wel de mond snoeren

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:16

Allereerst nogmaals bedankt voor de vele reactie's.

Het speelt inderdaad al veel langer bij Kayela, het is niet iets wat van de een op de andere dag is ontstaan.

Er is geen volledige diagnose, maar er zijn wel veel aanduidingen. En 1 + 1 = 2

Ik had het waarschijnlijk anders gedaan als ik het helemaal zelf voor het zeggen had gehad, maar ik heb het niet helemaal zelf voor het zeggen.

Ik blijf wel bij mijn mening dat ik het rekken van een paarden leven op vele vlakken niet nuttig vind, zoals genoemd word speciaal beslag e.d. Wil niet persé helpen, daarbij is het in sommige gevallen erg duur en het is geen garantie op een fijn leven.
Deze mening is fijn voor mij want dan kan ik me beter neerleggen bij het lot van mijn pony. Ik denk niet dat ik meer keuze heb dan dat te doen.

Natuurlijk respecteer ik jullie meningen en dat jullie het anders zouden doen en daarom wil ik ook vragen om hetzelfde te doen voor mij.

En even een extra bedankje naar de bokkers die het nog voor me opgenomen hebben, ik durfde op een gegeven moment haast niet meer in het topic te kijken.

Ik bel waarschijnlijk na het weekend de DA op, nog even duimen draaien dat de duivelsklauw gaat helpen maar er was vandaag opnieuw vrij weinig van te merken. Ik plaats een update zodra ik meer weet, voor de mensen die het nog willen volgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:19

ik snap niet hoe je van te voren kunt bedenken dat speciaal beslag niet gaat werken als je het niet hebt geprobeerd.

Ik respecteer het ook als je er geen geld aan uit wilt geven,dat lees ik steeds tussen iedere regel door.Dan zou ik afwachten of de duivelsklauw afdoende werkt,zoniet inslapen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:32

Geerke nogmaals het ligt niet aan ts en ik vind jouw toon van opmerkingen aardig denigrerend en beschuldigend naar ts, terwijl zij niets aan kan doen, zij doet er alles aan wat in haar mogelijkheden liggen.
Als jij zo graag wil dat er onderzoek gedaan wordt en speciaal beslag eronder gemept wordt. Dan betaal jij het toch voor haar. Jij blij, ts blij en uiteindelijk eindig je toch met dezelfde conclusie waar we nu al zijn, zonder alle dure poespas.

En bij deze wil ik iedereen ook verzoeken om op te houden met het door het strot te duwen van dure onderzoeken en dergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:36

myk_en_shant schreef:
Geerke nogmaals het ligt niet aan ts en ik vind jouw toon van opmerkingen aardig denigrerend en beschuldigend naar ts, terwijl zij niets aan kan doen, zij doet er alles aan wat in haar mogelijkheden liggen.
Als jij zo graag wil dat er onderzoek gedaan wordt en speciaal beslag eronder gemept wordt. Dan betaal jij het toch voor haar. Jij blij, ts blij en uiteindelijk eindig je toch met dezelfde conclusie waar we nu al zijn, zonder alle dure poespas.

En bij deze wil ik iedereen ook verzoeken om op te houden met het door het strot te duwen van dure onderzoeken en dergelijken.

_/-\o_ _/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:37

lezen jullie wel goed wat TS schrijft?Nu kun je mij wel dingen gaan verwijten maar ik herhaal feitelijk wat zij al heeft geschrven?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:56

Ja ik lees zeker het topic goed door.
Wat ik lees is namelijk dat ts wel wil, maar daar simpelweg de middelen niet voor heeft.
En jij hamert erop dat zij zelf niet wil, dit is niet waar, haar vader wil het niet.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:58

maikeltje schreef:
Ik begrijp alleenniet waar die beslissing op gebaseerd is aangezien er, buiten klinisch onderzoek en giswerk om, niets is vastgesteld. Wel stel ik vast dat pony, als hij niet kan werken voor de bijrijdsters, geen geld oplevert en dat TS zelf een ander paard heeft voor het rijden. Dat gaat allemaal erg tegen mijn gevoel in.

En waarom zou het niet iets simpels kunnen zijn? Zonder gedegen onderzoek weet je dat niet. Ik kan die gedachtengang echt niet volgen en ik zou mezelf niet in de ogen kunnen kijken als ik mijn dier, op niets concreets gebaseerd, zou laten inslapen of slachten omdat ik anders misschien wel voor niets mijn spaargeld zou aanspreken.
Dat is in mijn ogen een hele vreemde gedachtengang.

Zonder ''gedegen onderzoek'' kan TS, iemand die de pony al heel lang kent, vaststellen dat ze niet lekker in haar vel zit. Zo veel zelfs dat ze liever stilstaat dan doet wat haar gevraagd wordt - dit terwijl paarden van zichzelf liever doen alsof er niks mis is. Bovendien was er al eerder terug vastgesteld dat de benen niet goed zijn, dat is in ieder geval zeker. Ja, dit zou onderzocht kunnen worden, en wie weet, misschien is het wel behandelbaar. Feit blijft dat de pony volgend jaar hoogstwaarschijnlijk ook de ziekte van Cushing heeft.

Ik denk dat dit alles toch een redelijke basis vormt om zo'n beslissing te nemen. Al blijft dat natuurlijk subjectief.

TS,
Ik heb het topic zo hier en daar een beetje gevolgd en wil nu toe graag weer even mijn mening delen.

Kayela is niet de oudste pony, maar ze is duidelijk niet fit meer, zoals je zelf aangeeft. Wat het precies is, is misschien nog niet duidelijk, maar er was al vastgesteld dat haar benen niet meer goed zijn.

Je zou dit natuurlijk kunnen onderzoeken. Maar stel dat ze dan wel artrose heeft. Behandeling daarvan is ook niet gratis en dat komt bovenop de kosten voor het achterhalen van wat ze heeft.

Of je kunt er speciaal beslag onderschuiven, kijken of het helpt. Ja, ook dat kost geld. En of het werkt is niet zeker.

Maar ok, stel je voor dat je een van beide doet en het werkt. Na een jaar zit je niet alleen meer met de artrose of wat ze anders zou kunnen hebben, maar ook met een in ieder geval verhoogde kans op de ziekte van Cushing. Ook dit kost extra zorg, tijd en geld.

Wat je je dan kunt afvragen of de hoge kosten die je dan maakt of hebt gemaakt opwegen tegen het plezier dat de pony nog heeft. Ze is misschien niet zo oud, maar ik meende dat ik gelezen had dat ze vroeger een manegepony was en dat ze inmiddels niet meer te porren is voor bakwerk. Bot gezegd zijn dit geen tekenen van een blije pony.

En ja, ook kun je je afvragen of het 'nut' dat zij nog voor jou heeft opweegt tegen deze kosten en bovendien of je die kosten kunt dragen.

Wat je ook nog zou kunnen doen is die duivelsklauw, of iets soortgelijks, blijven voeren, lekker met haar naar buiten toe (want dat vond ze wel leuk, toch?). Dan kun je kijken of ze daar beter van wordt of juist niet en op basis daarvan beslissen of je op die manier verder wil (en kan, financieel). Als ze daar helemaal van opleeft, kun je haar misschien nog een jaartje of wat laten leven.

Mocht ze daar niks of weinig van opknappen, dan misschien toch overwegen Kayela in te laten slapen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:17

Ik heb een modje een pbtje gestuurd om even mee te lezen in dit topic, omdat er redelijk vaak op de persoon wordt gespeeld ipv op de bal.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:46

Heel bot gezegd het gaat hier om een afgeschreven manegepony. TS en haar ouders hebben haar nog een paar "mooie" jaren gegeven. Als het een simpel/goedkoop te behandelen blessure was geweest had de manege dat zelf wel aangepakt want goede manegepony's zijn niet makkelijk te vinden. Ik denk afgaande op dit topic dat deze pony al jaren met pijn rond loopt. Genoeg is genoeg

TS heel veel sterkte met de beslissing die je moet nemen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:49

TS ik heb je topic doorgelezen en ik snap dat je in een vervelende positie zit.

Toch wil ik je iets zeggen. Vanaf de winter hier mijn tinker gehad die niet lekker liep. Ze is ze is 21 en zwaar gebouwd. Elke dierenarts, fysio, masseur, hoefsmid vertelde mij dat ik er wel vanuit kon gaan dat het artrose was. Daar kon ik me ook echt wel in vinden. Uit de buigen proeven kwam ze achter slecht eruit. Eerste kliniek zag ook geen nut om verder te onderzoeken. Ik ben blij dat ik een second opion heb laten doen. Ze is achter geheel op de foto gezet. En wat zagen we daar? Geen artrose. Dat wat iedereen dacht was het niet. Toen op de scan. Bleek ze links een blessure te hebben aan de banden van de kogel en rechts lag de pees dichter bij het bot. Pees was niet geïrriteerd. Blijkt ook een probleem te zijn die ze al langer had, aangezien ze rechts in het begin wat korter stapte. Kosten €650 (kreupelheidsonderzoek, beide benen geheel op de foto en beide benen geheel op de scan en suppelement totaal €150). Drie maanden stapschema, dag en nacht buiten, supplement en oefeningen. Verwachting van de DA: zal niet meer 100% worden, zal een zwakke plek blijven en vanwege haar leeftijd en bouw duurt het herstel langer. Maar ik zie duidelijk verschil. Eind augustus mag ze voor controle.

Wat wil ik hiermee zeggen? Wat je verwacht is niet altijd het geval. Tuurlijk heb ik 'hoge' kosten gehad (totaal heeft dit me €1600 gekost. Terwijl ik er met €650 ook had kunnen zijn. Maar dat is een ander verhaal) , maar ik weet wat ze mankeert en geen dure andere kosten. Terwijl ze nu toch echt weer pijnloos is. Ze zal alleen niet meer volop gereden kunnen worden, maar daar heb ik vrede mee.

Maar ieder zijn eigen keus. Als jij er zo vrede mee heb, is dat ook goed. Mijn 21 jarige is al vanaf haar 9e bij me en is echt m'n alles. Zit al zoveel geld in. Had ik een aardig goed paar van kunnen kopen. Maar ik vind dat ik alle zorg moet geven voor m'n beestje. Maar ieder zijn eigen afweging en keuze hierin.

Doe wat jou het beste lijkt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:51

xBontfire schreef:
maikeltje schreef:
Ik begrijp alleenniet waar die beslissing op gebaseerd is aangezien er, buiten klinisch onderzoek en giswerk om, niets is vastgesteld. Wel stel ik vast dat pony, als hij niet kan werken voor de bijrijdsters, geen geld oplevert en dat TS zelf een ander paard heeft voor het rijden. Dat gaat allemaal erg tegen mijn gevoel in.

En waarom zou het niet iets simpels kunnen zijn? Zonder gedegen onderzoek weet je dat niet. Ik kan die gedachtengang echt niet volgen en ik zou mezelf niet in de ogen kunnen kijken als ik mijn dier, op niets concreets gebaseerd, zou laten inslapen of slachten omdat ik anders misschien wel voor niets mijn spaargeld zou aanspreken.
Dat is in mijn ogen een hele vreemde gedachtengang.

Heb je het topic wel gelezen? Er is kreupelheids onderzoek gedaan, beide voorbenen zeer slecht en rechtsachter zwak. Er is een DA bijgeweest. DA zegt dat verder onderzoek niet veel nut heeft omdat het iets met de gewrichten te maken moet hebben. Dus vertel mij wat voor iets simpels met de gewrichten aan de hand kan zijn?

En dan zeg ik nu, nogmaals, wat ik inmiddels al wel elke pagina minstens 2 keer herhaald heb.
Mijn ouders betalen het niet en ik mag het zelf niet betalen met mijn eigen spaargeld zonder een goede rede. Dus als de DA zegt dat verder onderzoek niet veel zin heeft, poef weg is mijn goede rede.

Ja ze heeft bijrijders omdat ik zelf haar stalling betaal en het anders te duur is, en ja ze is te duur als weide paard. En ja ik heb een tweede paard, een groter paard om op te rijden en wedstrijden mee te starten omdat, jawel, ik ben ouder geworden en ik ben groter geworden. Ik zie niet in waarom dat zo'n vreemd verhaal is.

Ik heb het topic heel goed gelezen. Heb jij ook goed gelezen? Bijvoorbeeld de berichten van babootje vind ik heel erg nuttig.

Maar mij bekruipt het gevoel dat je alleen de berichten wil lezen die zeggen: onderzoek is niet nodig, jij kent je pony het beste dus als jij denkt dat ze niet meer te redden is, dan is dat zo. Want je kunt niet alles maar rekken. En misschien krijgt ze cushing. Hmmm, onze pony is bijna 20. Misschien moet ik die ook maar preventief laten inslapen. Grote kans op cushing want: op leeftijd, pony, merrie...grote kans dat ze artrose heeft, niet onwaarschijnlijk op die leeftijd.

Ik kan beter het topic ontstippen. :)
Sterkte met de pony.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:44

xBontfire schreef:
Ik denk ook niet dat er nog een uitweg is, mijn onderbuikgevoel zegt dat. En inderdaad die artrose, de cushing die ze aan het ontwikkelen is.. ik zie het niet echt meer zitten met haar.

Babootje schreef:
Heb ik iets gemist? Ik heb nog echt geen diagnose gezien.

xBontfire schreef:
Er is al artrose geconstateerd bij de klinische keuring, beide spronggewrichten achter. Volgens mij is dat wel terug te vinden in het topic ja.
En met de cushing zat ze in het grijze gebied, waarschijnlijk volgend jaar dus ook raak.

xBontfire schreef:
Heb je het topic wel gelezen? Er is kreupelheids onderzoek gedaan, beide voorbenen zeer slecht en rechtsachter zwak. Er is een DA bijgeweest. DA zegt dat verder onderzoek niet veel nut heeft omdat het iets met de gewrichten te maken moet hebben. Dus vertel mij wat voor iets simpels met de gewrichten aan de hand kan zijn?

Nu lees ik het topic ook goed en TS wisselt nog wel eens van benen die slecht zijn. Wat is het nu TS, is het nu achter, voor of alle 4 de benen?
Iedereen die wel eens kreupelheidsonderzoek heeft gedaan weet hoe dat in zijn werk gaat: 1) buigproeven 2) locatie bepalen dmv uitverdoven en 3) foto's of echo. Een DA zal echt nooit zeggen dat het de gewrichten wel zullen zijn. Dat kan hij namelijk helemaal niet, want het kan zoveel anders zijn.
Ben ik nu de enige die twijfelt aan het hele verhaal? (Iets met zomer en komkommers?)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 08:42

@geerke
Ik heb ook niet gezegd dat het niet werkt, ik heb gezegd er is kans dat het niet werkt.

@Runa
Ze heeft inderdaad in de manege gelopen op jongere leeftijd.

Ik denk dat het inderdaad de afweging is hoeveel is ze waard of er nog onderzoek wordt gedaan of niet.
Echter, ben ik bang dat ik hier zelf niet veel in te zeggen heb. Ik had graag ook nog onderzoek gedaan al is het maar voor mijn gemoedsrust, maar ik denk niet dat het er nog in zit dat dat gaat gebeuren.

Bedankt voor je reactie, ik vind zelf ook wel dat je aan de hand van de informatie die we wel hebben kunt zeggen dat ze geen fitte pony meer is.

@YvonneV
Dat denk ik zelf ook, ik denk dat ze gewoon een bikkel is geweest en altijd is door blijven gaan. Dankjewel.

@femke_harley
Allereerst bedankt voor het delen van je ervaring!
Begrijp mij niet verkeerd ik snap dat er een kans is dat het goed behandelbaar is, maar als ik al niet verder onderzoek mag/kan doen hoe moet ik dan de behandelingen gaan betalen?
En ik weet dat heel veel mensen nu zeggen dat je geld moet hebben voordat je aan een pony begint, maar het is niet dat we geen geld hebben, het is dat mijn ouders (en dan vooral mijn vader) het niet willen spenderen meer aan haar.
Niet dat ik de schuld compleet bij mijn ouders neer wil leggen, maar ik ben minderjarig en ik moet dus alles in overleg doen.

@maikeltje
Dat is niet alles wat ik wil horen? Maar jullie pony mankeert allersinds nog niks toch? Dat is in Kayela haar geval dan toch anders?

@Babootje
Ik wissel helemaal niet van benen?
Spronggewrichten artrose is al langer geleden vastgesteld (2 á 3 jaar geleden) bij afgelopen kreupelheids onderzoek beide voorbenen slecht, links erger dan rechts en rechts achter zwak? Dat heb ik vanaf het begin af aan gezegd omdat het gewoon de waarheid is?

En je blijft wel zeggen 'een DA zal nooit' nou mijn DA dus wel. Maar als je het niet wil geloven dan wil ik je graag bedanken voor je tips en dan wil ik het daarbij laten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:22

xBontfire schreef:
@Babootje
Ik wissel helemaal niet van benen?
Spronggewrichten artrose is al langer geleden vastgesteld (2 á 3 jaar geleden) bij afgelopen kreupelheids onderzoek beide voorbenen slecht, links erger dan rechts en rechts achter zwak? Dat heb ik vanaf het begin af aan gezegd omdat het gewoon de waarheid is?

En je blijft wel zeggen 'een DA zal nooit' nou mijn DA dus wel. Maar als je het niet wil geloven dan wil ik je graag bedanken voor je tips en dan wil ik het daarbij laten.

Je bedoelt dit?

Op 19-6 schrijf je:
xBontfire schreef:
@kwita
Er is al wel een speculatie gedaan naar artrose in haar spronggewrichten bij de klinische keuring toen we haar gekocht hebben, zijn we verder niet op in gegaan omdat ik zo dol op haar was hebben we haar gewoon gekocht.

En op 6-7 dit:
xBontfire schreef:
Nu zegt mijn vader net dat ze toen bij die keuring van de verzekering wel degelijk gezegd hebben dat een achterbeen (hij weet niet meer welke, handig..) niet goed was, dat heeft mijn vader me dus tijds niet verteld.

En dit:
xBontfire schreef:
Ik weet niet of ik dit al eerder had gezegd in het topic en ik kan het nu even niet terug zoeken want ik typ dit via mijn telefoon maar bij de klinische keuring van de aankoop was er al wel een vermoedde van lichte artrose (spronggewrichten) maar ik dacht tsja ze is toch alleen maar voor de recreatie dus dat zal wel goed zitten. Ze is er overgens niet op afgekeurd.

Als er bij de klinische keuring een vermoeden van artrose in de sprong gewrichten wordt geuit, kan de veearts dat alleen maar zeggen als de buigproeven toen al niet goed waren. (En dan nog is dat een discutabele uitspraak, want er kunnen meer oorzaken zijn, waarom een pony niet door de buigproef komt, bijvoorbeeld een peesblessure bij de aanhechting bij de sprong o.i.d. Daarvoor hoeft een been niet warm of dik te zijn; als ik dat al vaker heb gezien moet een veearts dat toch zeker wel weten.)
Over de mate van artrose kan alleen een foto uitsluitsel geven. Als een pony niet door de buigproeven komt, zal de veearts voorstellen even verder te kijken, of voorstellen de proeven na een paar weken nog een keer over te doen. Een dierenarts zal nooit een positief aankoopadvies geven als een paard niet door de buigproeven komt. Ook niet als een paard alleen maar voor recreatie bedoeld is. Want op een kreupel paard kun je ook niet recreeren.

Dierenartsen werken volgens protocollen. Eigenlijk allemaal wel op dezelfde wijze. Want dat hebben ze zo geleerd.

Het uiten van een vermoeden van artrose is absoluut geen vaststelling.

Nogmaals, als je pony spat zou hebben kan de kreupelheid in de voorbenen overbelastingskreupelheid zijn.
Je pony lijkt nu "heel veel" te hebben, maar feitelijk weet je nog niets en is het met wat aanpassingen mogelijk een stuk beter te maken.

Maar goed, ik laat het hier ook bij. Je staat er niet voor open en heb eigenlijk je besluit al genomen.
Maar zoals Maikeltje al zei, vind ik het nogal wat om te besluiten over het leven van een dier waar je de verantwoordelijkheid voor hebt genomen, zonder moeite te willen doen om te kijken of dat wel nodig is.

In dat opzicht wil ik je nog even wijzen op dit topic, van ook een meisje van 16 die er alles aan doet om haar pony (die er nog slechter aan toe lijkt als die van jou) te helpen. En daar heb ik dan weer respect voor.
[MD] Hoefbevangen, artrose en verbot kraakbeen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:04

Misschien heb ik erover heen gelezen hoor, er staat inmiddels zoveel informatie in dit topic, maar is het niet een idee om eens het 1 en ander uit te verdoven? Die verdovingen zijn niet zo duur maar je haalt er wel veel informatie uit. Bij mijn pony werd bijvoorbeeld op die manier ook heel duidelijk hoeveel pijn ze had, ze liep namelijk hetzelfde als jou pony, en met de verdoving liep ze ineens vlot en regelmatig en belangrijkste, ontspannen en met de oortjes naar voren in plaats van naar achteren.
Op die manier werd me duidelijk hoeveel pijn ze normaal dus had. Doordat ik gezien heb hoe ze liep zonder die pijn had ik er ook meer vrede mee haar te laten gaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:41

@Anne_bento, TS geeft aan dat ze met pijnstiller heel wat vlotter loopt, dus het dier heeft duidelijk pijn.

En onderzoeken, allemaal goed en wel, maar bij mijn hengst bijvoorbeeld hebben we nooit diagnose gehad van zijn stijfheid/kreupelheid. Heeft 4 jaar slecht gelopen, en is plots toch goedgekomen (door andere voeding, en door de verkoop van zijn "vijand", dus minder stress/ijsberen). Maar had ik hem niet aan huis gehad, dan was ie er ook niet meer geweest. Door zijn gevoelige maag waren pijnstillers bij hem trouwens geen optie.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:07

En op 6-7 dit:
xBontfire schreef:
Nu zegt mijn vader net dat ze toen bij die keuring van de verzekering wel degelijk gezegd hebben dat een achterbeen (hij weet niet meer welke, handig..) niet goed was, dat heeft mijn vader me dus tijds niet verteld.

En dit:
xBontfire schreef:
Ik weet niet of ik dit al eerder had gezegd in het topic en ik kan het nu even niet terug zoeken want ik typ dit via mijn telefoon maar bij de klinische keuring van de aankoop was er al wel een vermoedde van lichte artrose (spronggewrichten) maar ik dacht tsja ze is toch alleen maar voor de recreatie dus dat zal wel goed zitten. Ze is er overgens niet op afgekeurd.

Als er bij de klinische keuring een vermoeden van artrose in de sprong gewrichten wordt geuit, kan de veearts dat alleen maar zeggen als de buigproeven toen al niet goed waren. (En dan nog is dat een discutabele uitspraak, want er kunnen meer oorzaken zijn, waarom een pony niet door de buigproef komt, bijvoorbeeld een peesblessure bij de aanhechting bij de sprong o.i.d. Daarvoor hoeft een been niet warm of dik te zijn; als ik dat al vaker heb gezien moet een veearts dat toch zeker wel weten.)
Over de mate van artrose kan alleen een foto uitsluitsel geven. Als een pony niet door de buigproeven komt, zal de veearts voorstellen even verder te kijken, of voorstellen de proeven na een paar weken nog een keer over te doen. Een dierenarts zal nooit een positief aankoopadvies geven als een paard niet door de buigproeven komt. Ook niet als een paard alleen maar voor recreatie bedoeld is. Want op een kreupel paard kun je ook niet recreeren.

Dierenartsen werken volgens protocollen. Eigenlijk allemaal wel op dezelfde wijze. Want dat hebben ze zo geleerd.

Het uiten van een vermoeden van artrose is absoluut geen vaststelling.

Nogmaals, als je pony spat zou hebben kan de kreupelheid in de voorbenen overbelastingskreupelheid zijn.
Je pony lijkt nu "heel veel" te hebben, maar feitelijk weet je nog niets en is het met wat aanpassingen mogelijk een stuk beter te maken.

Maar goed, ik laat het hier ook bij. Je staat er niet voor open en heb eigenlijk je besluit al genomen.
Maar zoals Maikeltje al zei, vind ik het nogal wat om te besluiten over het leven van een dier waar je de verantwoordelijkheid voor hebt genomen, zonder moeite te willen doen om te kijken of dat wel nodig is.

In dat opzicht wil ik je nog even wijzen op dit topic, van ook een meisje van 16 die er alles aan doet om haar pony (die er nog slechter aan toe lijkt als die van jou) te helpen. En daar heb ik dan weer respect voor.
[MD] Hoefbevangen, artrose en verbot kraakbeen[/quote]

Even dimmen, Zoals TS al heeft gezegd: Zijzelf will er graag alles voor doen en onderzoeken doen, Maar omdat ze minderjarig is moet ze dit in overleg doen met haar ouders.
Nu will de VADER geen Geld spenderen Meer aan haar Pony, Nogmaals: TS neemt de moeite en tijd voor haar Pony, ze will alleen het beste!
Ze Staat met haar hoofd tegen de muur aan, zij heeft helaas niks om in te brengen.

TS, ik volg jou verhaal. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Misschien is er een mogelijkheid dat je vader toch nog iets bijdragen will en dat jij dan helpt met klusjes in huis? (Ramen wissen, bodem wissen, stofzuigen, keuken grote schoonmaak geven?)
Is een Idee :)

Nogmaals, ik wens jou veel sterkte toe en vergeet niet naar jou gevoel te luisteren. We kunnen hier nog zoveel zeggen Maar jij kent jou Pony als beste, en wanneer jij ziet dat het niet Meer gaat neem je jou beslissing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:31

Wat nou dimmen Arashah? TS heeft toch gezegd dat haar ouders meelezen, dus dan heeft dat misschien nog wel zin.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:38

Ik vind dat er door verschillende op een vervelende manier word ingehakt op TS.
Mensen vergeet niet dat ze pas 16 is en qua geld afhankelijk van haar ouders. Haar ouders willen er geen geld meer instoppen omdat de da er het nut niet meer van inziet.

Hierdoor staat TS ook met haar rug tegen de muur, omdat ze zelf het geld er ook niet voor heeft.