[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:00

He he dat kinkt helemaal niet goed.
Scheuren in de hoef kan ook ontstaan doordat er druk in zijn hoef is (door welke reden dan ook) dan kan inderdaad de hoef gaan scheuren.
De mijne is gevoelig voor suikers en ik merk dat hij (wanneer hij iets te lang op het gras heeft gestaan) gevoelig is aan zijn zolen en dan ook niet graag een voetje geeft. Dit is wel de dag erna weer weg.
Ik probeer maar mee te denken.

Pumpkins

Re: [VOLG] paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:12

Of door verkeerd bekappen, waardoor er teveel druk komt te staan op deze plek i.p.v. Evenredig verspreid. Goed om jezelf in hoeven bekappen te verdiepen. En vragen welke hoefsmid de profs hebben, vond ik een goede tip! Misschien lastig, maar als je om je heen vraagt kom je vaak een heel eind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:29

Bacardi loopt om 1 of andere reden steeds aan die hoef een barst als het droog weer is, meestal is die na max 2 bekapbeurten ook weer weg, dus daar maak ik me geen zorgen over. Daarnet vertrok hij in galop naar zijn hooi en ik zag vooraan niets abnormaals, maar nu maakte hij links achter even een raar hupsje. Dus even gaan kijken, blijkt er terug wat meer oedeem en zwelling aan zijn koker te zitten en ook rechts vooraan zat er opnieuw een zwellinkje. Het zou me niet verbazen dat het zaterdag binnenin al wat zat te drukken. De DA komt morgen, even afwachten dus.

Ik heb zaterdag ook foto's naar de kliniek gestuurd, ze vinden dat hij er goed uit ziet en dat ik duidelijk goed zorg draag voor mijn ventje.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:58

Hij blijft schommelen met zijn oedeem.
Wel een goed teken dat hij nog sprintjes trekt naar zijn hooi.
Teken dat hij niet meer zo "depri" is.

Wel fijn dat de kliniek hem ook verbeterd vind.
Zo kan hij de zomer wel ingaan toch?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:17

Als je nog iets van bevestiging zou willen, kun je je dierenarts vragen met een naaldje één van de bulten aan te prikken. De cellen die daar uit komen, kunnen je veel info geven over wat voor soort zwelling het is (tumor, oedeem, ontsteking, etc). Is het calciumgehalte in het bloed ooit bepaald? Dan kan ook eea zeggen over tumoren.

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat! Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:36

Jasmijn159 schreef:
Als je nog iets van bevestiging zou willen, kun je je dierenarts vragen met een naaldje één van de bulten aan te prikken. De cellen die daar uit komen, kunnen je veel info geven over wat voor soort zwelling het is (tumor, oedeem, ontsteking, etc). Is het calciumgehalte in het bloed ooit bepaald? Dan kan ook eea zeggen over tumoren.

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat! Veel sterkte!

Er is van 1 bult al een biopsiename gebeurd, daar kwam ontstekingsweefsel en vetweefsel uit. Vorig jaar was zijn calcium ok, wel laag vitamine E, maar dat heb ik vrij snel terug op pijl gekregen en in de fibre force die hij nu krijgt, zou toch voldoende vit E moeten zitten.

Wij zijn gisteren van onze reis terug gekomen en ik heb net mijn DA gebeld. Zijn koker is nu langs beide kanten gezwollen en beide koten zijn dik en warm, al loopt hij niet kreupel. Ik heb gans de boel afgewassen en zie geen korstjes of open wonden, maar heb in afwachting van de DA toch al maar Neo-cutigenol in zijn koten gesmeerd om de boel te ontsmetten en te beschermen tegen de vliegen. Hij is ook drijfnat van het zweet, ademt snel en hij lijkt me oncomfortabel. Maar ja, het is hier nu drukkend warm en er zitten vrij veel vliegen, dus dat kan ook wel een reden zijn waarom hij zich niet al te best voelt. Enfin, ik hoop dat mijn DA snel terug belt en dat er uiteiendelijk geen echte problemen zijn, maar het is toch wel even bang afwachten nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:32

Het is vandaag dan ook wel smerig benauwd weer.
Hij heeft inderdaad flink vocht zitten rond zijn koker en onder zijn buik.
Zelf vind ik zijn buik een beetje opgeblazen uitzien, zo op de foto's.
Ik hoop wel dat hij na deze hitte weer opknapt.

Raar van de dikke warme koten. Je zou meteen aan vocht denken maar dan zou het niet warm mogen aanvoelen toch?
Het zweten kan natuurlijk komen doordat hij het benauwd heeft en het daarbij erg warm is.

Ik ben benieuwd wat de da zegt, ik ben er niet gerust op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:05

Pff, mijn eigen DA is tot maandag op verlof en bij de vervanging had ik voicemail, nu wachten tot zij me terug belt.
Ik heb de indruk dat zijn benen dikker worden naarmate de dag vordert, dus ik wil hier echt wel een DA liefst nog vandaag.
Heb maar even foto's van zijn achterbenen genomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het wit in zijn koot is van de zalf, maar ik zie in ieder geval echt niets dat me aan mok doet denken

Afbeelding

En zijn koker staat ondertussen op ontploffen

Afbeelding

|(

Edit: net telefoon van de DA gehad en ze komt deze namiddag nog langs, oef.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:18

Poeh ziet er niet fijn uit.
Mok is het niet want dan had je al korsten moeten hebben en rode geirriteerde huid en dat zie ik niet.
Wel zijn de koten/ onderbenen inderdaad dik. En het lijkt wel ene kant erger als de andere.
Wanneer je erop drukt voel je dan echt vocht of is het stevig?
En de koker is echt dik.
Ik hoop dat de plaatsvervangende da snel contact met je opneemt.

Het lijkt wel of zijn lichaam het vocht niet weg krijgt met deze warmte.
Heb je wel het idee dat hij gewoon plast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:36

De DA is net weg en ze schrok best wel van zijn koker. Ze heeft hem een vochtafdrijver en een ontstekingsremmer ingespoten en als dat helpt, kan ik aan mijn vaste DA vragen om de orale vorm te bestellen. Helpt het niet, dan moeten we bekijken of Bacardi nog comfortabel is of niet. Deze arts zei me wel dat kokerproblemen altijd zoveel vocht geven en dat het vocht zelf niet pijnlijk is, al zijn die gezwollen benen best wel lastig. Toen ik er vanmiddag naar keek, waren er nog geen wondjes, toen de DA keek, begon er scheurtjes te komen door de druk van al het vocht. Ik moet dus verder proper maken en de zalf smeren die ik er zelf reeds had aan gedaan. Het was volgens haar ook een heel goede beslissing om zo snel te bellen, aangezien het zeer moeilijk zal zijn om Bacardi op terug in orde te krijgen als hij te hard ontspoord.

We hadden het ook even over het wel/niet verhuizen van Bacardi naar de wei, DA had nog een extra argument om het niet te doen. Aangezien hij zo gewoon is om mij vaak bij hem te hebben, is de kans groot dat hij gaat treuren als ik hem verplaats. Ventje blijft dus lekker hier en als ik hem terug op de rails krijg en daar kan houden, gaan er draineerbuizen in de grond zodat de bagger voltooid verleden tijd is.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:20

Mijn paard ( deze mnd 25) heeft ook eigenlijk altijd een iets dikke koker..laatst vertelde iemand mij dat dit vaker wordt gezien bij paarden die wat aan t hart mankeren..Ze kunnen daar overigens oud mee worden. Mijn paard doet niet ziek aan...Kan goed plassen, eet goed dus ik laat t voor wat t is..
Sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:49

pol1 schreef:
Mijn paard ( deze mnd 25) heeft ook eigenlijk altijd een iets dikke koker..laatst vertelde iemand mij dat dit vaker wordt gezien bij paarden die wat aan t hart mankeren..Ze kunnen daar overigens oud mee worden. Mijn paard doet niet ziek aan...Kan goed plassen, eet goed dus ik laat t voor wat t is..
Sterkte!!

Zijn hart leek vorig jaar in orde, maar goed, je kan bij een paard geen echo of ecg maken, dus zeker kan ik er niet van zijn.

Daarnet nog een laatste check-up gedaan en hij is wat rustiger als daarstraks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:02

Oef, vandaag niet zo'n hitte en dat doet Bacardi duidelijk deugd. Er is wel heel wat vocht afgekomen, ik kan dus niet zeggen dat hij niet op de medicatie heeft gereageerd. De koker is duidelijk minder gezwollen, benen blijven wel nog dik. Ik was gisteren een wandeling aan de hand aan het overwegen toen de DA de nodige medicatie uit de auto ging halen, waar ik vanaf gezien heb toen de dazen Bacardi te veel werd. Beest werd echt gek en heb hem moeten loshaken zodat hij naar de stal kon lopen. Hij heeft zoveel last van die beesten, dat hij onrustig wordt zodra hij er ook maar eentje ziet, zucht.

Maar goed, foto's van vandaag (ze zijn helaas niet zo scherp omdat hij niet uit zijn donker hoekje wilde komen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:31

Zo lang het koel blijft, denk ik dat we safe zitten, maar ook vanavond zijn de koker en achterbenen nog gezwollen. Hij is heel de dag zijn stal niet uit gewillen, maar verder leek hij zich vandaag wel beter te voelen.
Vanavond heb ik toch betere foto's van zijn koker kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:37

Het is toch nog flink gezwollen hoor.
Ik ben wel blij dat het door de medicatie iets afneemt.
En ja de dazen zijn echt vroeg dit jaar.
Je kan niet eens lekker rustig rijden in de bossen want de paarden worden lekgeprikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:20

Benen en koker zijn minder dik, maar nu krijgt hij op zijn 4 onderbenen wondjes. De wondjes zitten, gek genoeg, niet op de plekken waar je mok zou verwachten en het ziet er nog steeds niet uit als mok, maar we nemen toch het zekere voor het onzekere. Vanaf vandaag is het paddock verboden terrein en krijgen ze alles op stal of het verharde stuk ervoor. Hopelijk droogt alles deze week eindelijk eens wat op, en kunnen ze tegen het eind van de week gewoon terug naar achter.

Mijn vriend en ik vinden beiden dat Bacardi op dit moment niet echt een twinkeling in zijn ogen heeft, maar ja, die wondjes zullen wel pijnlijk zijn. Als ik morgenvroeg alles uitwas, doe ik een poging om foto's te maken.

De heertjes op stal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Had ook nog selfies genomen en dan zie je goed hoe de blik in de ogen van Bacardi anders is als bij Macho

Afbeelding

Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:43

Als die wondjes zijn ontstaan op de benen die dik zijn geweest dan kan het zijn dat de huid daar wat los is gegaan en afgestorven dat daar door het wondvocht wondjes ontstaan, beter kan ik het niet uitleggen maar je ziet het ook wel eens bij paarden met een einshuss been. Hij kijkt idd wat berustend, maar dat kan ook een momentopname zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:12

We zijn nu een paar dagen verder en het haar op zijn onderbenen komt los en yep, daar zijn de schilfers, dus toch mok. Ik heb het 1 keer met iso-Betadine uitgewassen, maar daar werd Bacardi zo woelig op, dat ik het verder maar behandel met zinkoxide zalf. Gelukkig zie je het dag na dag beteren en daar waar eerst alle benen gevoelig waren bij het aanraken, is nu enkel rechts voor nog wat moeilijk. Al ging het ook daar vanmorgen al wat beter. En de benen voelen ook opnieuw koel aan, dus het lijkt erop dat we op goede weg zijn. Geen foto's van de benen dus, heeft geen zin met die dikke laag zalf die ik er 2 keer per dag op doe.

Achterbenen en koker blijven wel dik, al is het boeltje niet meer zo gezwollen als donderdag.
Afbeelding
Afbeelding

Om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik hem ook opnieuw op een Echinea kuurtje gezet zodat zijn weerstand een boost krijgt.

Ik heb nog steeds de indruk dat zijn ogen er maar gek in staan, maar goed, het zou best kunnen dat meneer nu na 3 dagen ongelooflijk staat te balen omdat hij nu echt heel klein staat en om die reden niet vrolijk krijgt. Duimen dat het hier droog blijft en hij tegen het weekend weer lekker op zijn paddockje kan.

Afbeelding
Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:25

Balen dat het toch mok is, zijn de benen wel weer geslonken? Lester had op een gegeven moment ook mok, wat ik niet meer onder controle kreeg omdat zijn weerstand zo laag was, uiteindelijk kreeg hij daardoor einshuss, met een flinke AB kuur is de bacterie verdwenen maar het been is nooit meer dun geworden doordat de lymfbanen in de verdrukking zaten en het vocht niet meer afgevoerd kon worden.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:27

Raar dus toch mok,
Normaal zie je dan al korsten en rimpels op de onderbenen of in de kootholtes.

Wat bij Joey super helpt is dik insmeren met sudocreme. Dus dat is nog een optie wanneer de zinkzalf niet goed zou werken.

Hij kijkt teneergeslagen, beetje een droevige blik.

Nou laat de zomer nu maar eens komen, alleen maar regen regen regen. Ben het spuugzat de nattigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:56

Vanavond even telefonisch overleg met de DA gehad. Bacardi maakt veel kans om opnieuw problemen te krijgen met warm weer, ik mag dan ook zakjes met vocht afdrijvende medicatie komen halen om in geval van nood te gebruiken. Als hij zijn Echinea kuur gehad heeft, gaat hij ook terug op de druppels die ik hiervoor gaf.

Zoals ik het telefonisch omschreef, denkt zij ook aan lichte mok, maar ik moet niets anders aan zijn benen doen aangezien hij geen open wonden heeft. Droog houden, zoals ik nu doe en zinkzalf smeren is prima. (en hopen op droog weer) Ik moest me geen zorgen maken om zijn benen, zodra hij opnieuw in zijn paddock kan, zou die dikte moeten afnemen.

Ik heb haar ook gevraagd of ik op dit moment al te ver aan het gaan ben, omdat ik absoluut niet wil dat ik mijn man nodeloos laat lijden. Volgens haar zitten we absoluut nog niet in die fase en ze heeft me ook beloofd dat ze me zeker zou zeggen als ze vindt dat ik Bacardi zijn leven aan het rekken ben.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:48

Het is wel fijn dat je da je het eerlijk zegt wanneer ze denkt dat het niet meer gaat.
Maar vooralsnog is dit nog niet aan de orde.
Geniet lekker nog van Bacardi.
Het word tijd dat het droger gaat worden zodat hij op het groter stuk kan zo gaat hij ook meer bewegen .
Misschien dat hij dan ook wat minder somber word.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:24

Helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:00

Soms wordt een mens gedwongen om te kiezen tussen 2 kwaden en kan je alleen maar hopen dat je de beste keuze hebt gemaakt.

Mijn plan was om Bacardi aan de stal te houden, minstens tem zondag en dan zijn benen te herevalueren. Tot hiertoe heb ik enkel grijze korstjes op zijn benen, die je zelfs zo niet ziet. Ze komen los met het aanbrengen van de zinkzalf en als ze los komen, dan komt het haar mee. Is het aan een witte voet, dan krijgt hij een roze plek, de anderen zien er gewoon uit als kale plekken. Op de eerste plekken begint zelfs al terug dons te staan. Droge voeten en zalf lijken dus echt wel aan de orde te zijn. Gek genoeg lijkt hij ook minder haar te hebben op zijn snoet, waardoor de vacht daar doffer lijkt, maar daar zie ik geen schilfers. Schouderklopje aan mezelf, ik ben goed bezig. :)) Maar zo langzaam aan valt het zelfs mijn niet-paardenervaringsdeskundige-vriend op dat Bacardi triest is. Al 2 dagen is krijg ik hier de vraag of ik mijn man toch niet op zijn paddock zou laten. :\

En ook Macho zet me met mijn rug tegen de muur. Hij heeft al sinds vorige week een klein kuchje (hooi dat 14 dagen in de hoek van hun stal ligt is blijkbaar al te stoffig voor hun longen) en begint wat meer te hoesten. Meneer rolt nl meermaals per dag lekker in de vlas om zijn verveling te verdrijven. Maar ik heb ook nog een ander probleem. Eergisteren stond ik hem al bedenkelijk te inspecteren, ik vroeg me toen al af of zijn buik niet ronder was geworden na 2 dagen amper bewegen. En vandaag zag ik dat zijn ruggegraat een geultje lijkt %) . Hij is dus echt in een razend tempo aan het bijkomen :?

Na een hele ochtend wikken en wegen, heb ik dan toch maar de beslissing genomen om de draad te openen, zodat ze op hun paddock kunnen als ze willen. Er ligt nog genoeg hooi aan de stal, dus ik hoop dat ze uit zichzelf vooral vooraan blijven. Vannacht gaat de boel opnieuw toe, zodat ik morgen vroeg droge benen bij Bacardi heb en dan zullen we wel weer verder zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:03

Jammer dat je aan je eigen post niets kan toevoegen eens je een paar uurtjes verder bent, dat zou een monoloog sparen, maar goed.

Die 3 draadjes die de doorgang naar het paddock versperren, hebben dus echt een psychologisch effect op Bacardi, gek beest. Vlak na mijn up-date, ben ik hem zijn echinea druppels gaan geven. Het draadje stond toen een klein uurtje open, peerd was nog niet naar achter geweest, maar ik kreeg wel een vrolijke "hallo baas" hinnik zodra meneer me zag. <<) Toen ik om 12u naar mijn werk vertrok, waren beide mannen nog niet naar achter geweest, maar alle 2 keken ze wel een stuk vrolijker uit hun ogen. Ze gaven echt de indruk "wij door die bagger ploeteren, ben je gek, maar hé, nu zijn we tenminste niet meer opgesloten". Nu ja, dat is fijn voor Bacardi, maar lost nog niets op voor Macho. Die laatste moet wel gaan bewegen.

Vriendlief heeft in ieder geval de opdracht gekregen om beide mannen terug op te sluiten vanavond zodat ze zeker niet te veel door de bagger kunnen ploeteren. Gisteren zei de buurman trouwens dat de beek achter ons huis nog nooit zo hoog gestaan heeft en die man woont daar dus al enorm lang. We kunnen dus echt wel stellen dat het abnormaal nat is bij ons.