[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:55

Syrianda schreef:
Als meelezer- info zoekende stel ik graag even vragen.
Wat geven jullie je paarden als brok?
Het is voor exceempaarden ( en ach voor welke paarden niet ) het best om brok te geven dat laag in zetmeel en suiker zit. Wat geven jullie dan?

De pony van mijn ouders is gevoelig en hij krijgt pavo care 4 life. Dat is laag in zetmeel en suikers.
Maar toch heb ik ergens gelezen dat pavo wel voor gevoelige reacties kan leiden.
Is dit bij jullie ook bekend?

geen brok voeren maar gewoon goed ruwvoer, dan voer je de minste zetmeel en suikers

kim1207

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:06

Ik voer kruidenhooi, graszaadhooi, duits eiffelhooi en thimothee hooi (alles geanalyseerd) en dan 1 schep granulaat van je paard gezond en fit voor de vitaminen plus wat extra natrium

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:18

Kinke schreef:
vreemd Ankje, zijn het geen aarsmaden?

Volgens mij niet. Zie verder niks geen bestjes oid bewegen.

papagroom schreef:
Het lijkt wel wat op een opeenstapeling van toxines in het bloed....in dat geval is mijn advies......bijvoeren met algae-vitalis....dit zorgt ervoor dat toxines via de mest worden afgevoerd,en tevens voor een betere verbranding zo dat er minder toxines vrijkomen......de opname van selenium,en vit e stijgen aanzienlijk,zodat de aangetaste huid makkelijker hersteld.

Oke dank je wel voor het advies. Kan ik dit ook laten testen voordat ik dat voer ga kopen?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:24

Afbeelding

Wat zou het kunnen zijn? Hij schuurt best wel, wordt ook niet minder. This geen schimmel..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:34

Ankje11 schreef:
Kinke schreef:

papagroom schreef:
Het lijkt wel wat op een opeenstapeling van toxines in het bloed....in dat geval is mijn advies......bijvoeren met algae-vitalis....dit zorgt ervoor dat toxines via de mest worden afgevoerd,en tevens voor een betere verbranding zo dat er minder toxines vrijkomen......de opname van selenium,en vit e stijgen aanzienlijk,zodat de aangetaste huid makkelijker hersteld.

Oke dank je wel voor het advies. Kan ik dit ook laten testen voordat ik dat voer ga kopen?

dat kan wel,maar dan moet je bloed laten trekken,en dat is duurder dan het supplement.
Het zet de darmflora op standje optimaal, en kan dus zo wie zo geen kwaad....gewoon proberen zou ik dus zeggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:35

nekwormen Jeroenschot?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:35

Ankje, google ff op aarsmaden, dat je niets ziet bewegen zegt nl. niet zoveel.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:45

Aarsmaden kruipen snachts naar buiten om eitjes af te zetten rond de anus....bij een besmetting zijn die vooral in de ochtend goed zichtbaar... aarsmaden kruipen daarna weer naar binnen, en zijn dan idd niet te zien....ze zijn echter vrij zeldzaam, en komen niet veel voor.
Ze zijn overigens niet gevoelig voor ivermectine.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:56

Syrianda schreef:
Als meelezer- info zoekende stel ik graag even vragen.
Wat geven jullie je paarden als brok?
Het is voor exceempaarden ( en ach voor welke paarden niet ) het best om brok te geven dat laag in zetmeel en suiker zit. Wat geven jullie dan?

De pony van mijn ouders is gevoelig en hij krijgt pavo care 4 life. Dat is laag in zetmeel en suikers.
Maar toch heb ik ergens gelezen dat pavo wel voor gevoelige reacties kan leiden.
Is dit bij jullie ook bekend?

Ik geef aan mijn paard Fibra. Dit is een müsli op basis van natuurlijke producten en heeft heel weinig zetmeel en suikers, maar wel met veel vitaminen en mineralen.
Tevens hebben ze van de lente tot herfst een voerlijn, die eczeempaarden helpen met de gifstoffen kwijt te raken.
Mocht je hier meer informatie over willen kun je op http://www.fibra-paardenvoeders.nl om meer informatie vragen.
Zij krijgt niks anders meer.

amie1965 schreef:
geen brok voeren maar gewoon goed ruwvoer, dan voer je de minste zetmeel en suikers

Paarden hebben toch vitaminen en mineralen nodig?? Dat zit weinig tot niet in ruwvoer. Dus dan kan je paard ook weer tekorten krijgen aan vitaminen en mineralen en daardoor ook weer de gifstoffen minder kwijt.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:12

Kinke schreef:
nekwormen Jeroenschot?

Wat zijn dat en wat doe ik eraan? Haha

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:37

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:19

[/quote]
Paarden hebben toch vitaminen en mineralen nodig?? Dat zit weinig tot niet in ruwvoer. Dus dan kan je paard ook weer tekorten krijgen aan vitaminen en mineralen en daardoor ook weer de gifstoffen minder kwijt.[/quote]

Daarom moet je goed ruwvoer geven, geen kuil maar langstengelig hooi van gras wat al in het zaad staat, daar zit genoeg in. Mineralen verdampen niet en blijven gewoon aanwezig in hooi. Een aantal vitamines maken ze zelf aan in de darm, de rest halen ze uit hooi en de zon.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:36

amie1965 schreef:
Madje1992 schreef:
Paarden hebben toch vitaminen en mineralen nodig?? Dat zit weinig tot niet in ruwvoer. Dus dan kan je paard ook weer tekorten krijgen aan vitaminen en mineralen en daardoor ook weer de gifstoffen minder kwijt.

Daarom moet je goed ruwvoer geven, geen kuil maar langstengelig hooi van gras wat al in het zaad staat, daar zit genoeg in. Mineralen verdampen niet en blijven gewoon aanwezig in hooi. Een aantal vitamines maken ze zelf aan in de darm, de rest halen ze uit hooi en de zon.

Hmm, want mij hebben ze altijd geleerd dat wat ik namelijk zij, ook voor hooi geldt. Maar dat heb ik dan verkeerd geleerd denk ik dan

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:11

Jeroenschot schreef:
[ [url=m/9NI7pC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zou het kunnen zijn? Hij schuurt best wel, wordt ook niet minder. This geen schimmel..

Nou, dit lijkt nou precies op wat mijn pony heeft. Ik kom er dus ook maar niet achter wat het is. Ze heeft langs haar manenkam kale plekken, omdat ze zichzelf krabt met haar achterhoeven. Maar hoe die jeuk er dan komt, dat blijft een raadsel! Nu lees ik voor het eerst over nekwormen... Maar eens onderzoeken.. Sinds ik haar heb (maart 2014) heeft ze eigenlijk al jeuk. Eerst dachten we aan zomer eczeem, maar dat lijkt me rond deze tijd van het jaar toch wel heel raar.

Hier wat foto's (van een maand geleden) van de nek bij mijn pony. Ze heeft dus kale plekken op haar hals en in haar manenkam. De plekken in haar manenkam zijn inmiddels wel verdwenen. Een maand geleden op advies van de DA gewassen met Byemite, maar de jeuk op de hals blijft aanhouden.Als iemand mij verder kan helpen.. Heel graag! Heeft het zin om een huidafkrabsel te laten doen denken jullie?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:55

Wauw wat interessant over die nekworm! Die van mij heb ik de hele zomer goed gehouden en in het najaar ging het verkeerd en ook alleen op de nek vanaf de schoft tot helft nek! Nu nog steeds korstjes..... en sinds een aantal dagen vreemde korstjes op de buik.Ik heb nog eraquell liggen ik denk dat ik het er straks bij hem in doe! Hij is een week of 6 terug ontwormd maar niet met ivermectine

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:08

Ja zoiets heeft die van mij ook, zit echt in rechte banen onder zijn manenkam, zijn manen schuurt ie niet. Echt eronder, van die lange banen met kale/schilferige plekes. Ook bij de aanzet van de voorpluk en eerder ook op het hoofd

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:33

Ankje schreef:
Kinke schreef:

papagroom schreef:

dat kan wel,maar dan moet je bloed laten trekken,en dat is duurder dan het supplement.
Het zet de darmflora op standje optimaal, en kan dus zo wie zo geen kwaad....gewoon proberen zou ik dus zeggen.[/quote]

Bedankt! Ga het zeker overleggen. Miss. nog een hele domme vraag, maar waar kan ik dat supplement krijgen? Via DA?

Kinke schreef:
Ankje, google ff op aarsmaden, dat je niets ziet bewegen zegt nl. niet zoveel.

Thnx. Geeft veel duidelijkheid, nooit aan gedacht....

papagroom schreef:
Aarsmaden kruipen snachts naar buiten om eitjes af te zetten rond de anus....bij een besmetting zijn die vooral in de ochtend goed zichtbaar... aarsmaden kruipen daarna weer naar binnen, en zijn dan idd niet te zien....ze zijn echter vrij zeldzaam, en komen niet veel voor.
Ze zijn overigens niet gevoelig voor ivermectine.

Ook jij bedankt.. Zal kijken of ik in de ochtend wat zien kan.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:00

Je kunt AlgaeVitalis bij verschillende fourages en ruitersops door het hele land kopen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:46

Rachel_x schreef:
Jeroenschot schreef:
[ [url=m/9NI7pC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou, dit lijkt nou precies op wat mijn pony heeft. Ik kom er dus ook maar niet achter wat het is. Ze heeft langs haar manenkam kale plekken, omdat ze zichzelf krabt met haar achterhoeven. Maar hoe die jeuk er dan komt, dat blijft een raadsel! Nu lees ik voor het eerst over nekwormen... Maar eens onderzoeken.. Sinds ik haar heb (maart 2014) heeft ze eigenlijk al jeuk. Eerst dachten we aan zomer eczeem, maar dat lijkt me rond deze tijd van het jaar toch wel heel raar.

Hier wat foto's (van een maand geleden) van de nek bij mijn pony. Ze heeft dus kale plekken op haar hals en in haar manenkam. De plekken in haar manenkam zijn inmiddels wel verdwenen. Een maand geleden op advies van de DA gewassen met Byemite, maar de jeuk op de hals blijft aanhouden.Als iemand mij verder kan helpen.. Heel graag! Heeft het zin om een huidafkrabsel te laten doen denken jullie?
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Even een update :)
De DA is geweest en het blijken toch weer mijten te zijn. Ze waren te zien onder de microscoop. Maar weer wassen dan -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:15

Ik voer de subli dieetmix
Nu al vanaf het begin dat het op de markt is en ik vind het Super voer.
Zit best veel vitamines in vergeleken met andere voeders.
:D

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:56

Ik meld me (helaas) ook weer hier, destijds nuttige tips gehad en na afgelopen zomer wel een beetje met de handen in mijn haar wat ik nu het beste kan doen met mijn pony.

Ze heeft het hele seizoen een RSHI deken op, erg fijne dekens overigens.
Ze heeft de afgelopen 2-3 jaar met gedeeltelijk prednison capsules gestaan, dit ging in combinatie met de deken prima.
Echter, omdat het bocht is, dit jaar een keer zonder prednison geprobeerd.

Dat was een complete ramp, echt ze heeft helemaal open gelegen.
Dus uiteindelijk in december nog een spuit laten geven en daarna is ze eindelijk opgeknapt.

Ik gelijk bij de dierenarts aangegeven dat ze dus komend jaar weer op onderhiudsdosering prednison gaat omdat zonder dus niet gaat.. Is het uit de handel |(

Alternatief is spuit af en toe ( met daarbij flinke kans op bevangenheid) of poeders die 2x zo duur zijn, en de prednison was al niet goedkoop -O-

Derfen werkt niet, per seizoen al 2 dekens erdoorheen.
Iemand nog een goede tip wat ik verder nog kan doen qua medicatie of homeopathische ondersteuning??

Verder: Pony staat dicht bij de kust. 24/7 weidegang, komt eens per dag iemand op stal om te checken, voeren etc.

Veel smeersels, overdag op stal etc, zijn dus alternatieven die niet gaan.

Ik hoop op een supertip!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:14

Yuri schreef:
Ik meld me (helaas) ook weer hier, destijds nuttige tips gehad en na afgelopen zomer wel een beetje met de handen in mijn haar wat ik nu het beste kan doen met mijn pony.

Ze heeft het hele seizoen een RSHI deken op, erg fijne dekens overigens.
Ze heeft de afgelopen 2-3 jaar met gedeeltelijk prednison capsules gestaan, dit ging in combinatie met de deken prima.
Echter, omdat het bocht is, dit jaar een keer zonder prednison geprobeerd.

Dat was een complete ramp, echt ze heeft helemaal open gelegen.
Dus uiteindelijk in december nog een spuit laten geven en daarna is ze eindelijk opgeknapt.

Ik gelijk bij de dierenarts aangegeven dat ze dus komend jaar weer op onderhiudsdosering prednison gaat omdat zonder dus niet gaat.. Is het uit de handel |(

Alternatief is spuit af en toe ( met daarbij flinke kans op bevangenheid) of poeders die 2x zo duur zijn, en de prednison was al niet goedkoop -O-

Derfen werkt niet, per seizoen al 2 dekens erdoorheen.
Iemand nog een goede tip wat ik verder nog kan doen qua medicatie of homeopathische ondersteuning??

Verder: Pony staat dicht bij de kust. 24/7 weidegang, komt eens per dag iemand op stal om te checken, voeren etc.

Veel smeersels, overdag op stal etc, zijn dus alternatieven die niet gaan.

Ik hoop op een supertip!

Och jeetje. Geen tip voor je, maar ik hoop met je mee dat de gouden tip voor je komt! Heb je trouwens al eens geprobeerd om haar overdag op stal te zetten en snachts naar buiten ivm de knutten?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:54

Ik heb een supertip! Afgelopen zomer heeft mijn jaarling veel last gehad van jeuk, DA hield het op ZE en ik moest vanalles uitproberen om de jeuk onder controle te krijgen. Toevallig ken ik iemand die gespecialeerd is in huidproblemen en ZE bij paarden. Nadat ik alles zonder resultaat had uitgeprobeerd en nogal radeloos werdt, heb ik contact met haar opgenomen en het door haar geschreven boek besteld. Ben het nu aan het lezen en alle iedeen die ik afgelopen 30 jaar heb opgedaan in de paarden staat nu behoorlijk op z'n kop. Het boek legt duidelijk uit hoe het paardenlichaam werkt en wat het nodig heeft, en wat niet. Eigenlijk kun je stellen dat ZE de druppel is die de emmer doet overlopen, vaak is het paard lichamelijk uit balans. Ben nu de tips uit het boek aan het toepassen en merk al duidelijk verschil, geen jeuk meer. Bij mijn jaarling lijkt nu de jeuk veroorzaakt te worden door de brok die ik hem voer in combinatie met disbalans door een fikse wormbesmetting afgelopen tijd. Al die middelen van de DA zorgen ook voor een verstoorde balans in het spijsverteringsstelsel.
Kijk maar eens op de website www.hipposeternety.nl , het boek 'Zomereczeem onder controle' kost amper wat en ze doet ook consulten. Kan beter hier eens in investeren dan al die peperdure middelen uit te proberen.
Klink wat gietenwollensokkig maar vind dat iedereen deze kennis moet hebben, dan zou het welzijn van onze paarden zeker ten goede komen.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:47

Echte ZE is een allergie die helaas niet op te lossen is met voeding; voeding (verkeerde dan) kan wel een verslechtering geven van de jeuk. Los je jeuk op met aanpassen van voeding dan was het geen ZE.
Neemt niet weg dat het boekje de moeite waard is om te lezen maar verwacht geen wonderen als je een echte ZE-er hebt.
Mijne paard gaat ook door tot bloedens en wat hier het beste werkt is alles weghalen waar ze aan kunnen schuren. Ze heeft wel jeuk maar doordat ze niet schuren verergert het niet. Ze krabt met de hoef in de manen (en die zijn beschermt door de rsih) dus t gaat niet meer stuk. Dit heeft tov laten schuren tot een enorme verbetering geleid puur omdat het in een neerwaarste spiraal komt door dat geschuur.
Kun je denken: zielig, ja, maar minder zielig dan voorheen. Het is zoeken naar de minst slechte oplossing.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:40

Yuri, toch zal dat waarschijnlijk verlichting geven. Heb het bij mijn merrie ook gemerkt, terwijl ik een groot voorstander ben van 24/7 buiten werkt het bij haar zoveel beter om haar toch 's avonds op stal te zetten.