[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:36

Dankjewel, kwam ook al een bericht tegen in de 400... Het is het paardje van mijn moeder dus heb haar net even gerust kunnen stellen dat er zwaardere gevallen zijn die op medicatie ook aardig stabiel te houden zijn..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:53

Mijn paard had een waarde van 732, maar had bijna geen symptomen op de dikke teddyberen vacht na. Aan de andere kant heb je ook paarden met een waarde van rond de 100 die heel veel nare symptomen hebben.. Dus de waarde is niet perse een graadmeter voor de klachten/symptomen.

Na een tijdje Prascend en monnikspeper is zijn vacht weer heel mooi geworden, maar hij heeft wel ontzettend veel bijwerkingen gehad van de Prascend. Nu is dat stabiel op 0,5 mg/dag. Verder merk ik geen veranderingen met voor de medicatie.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:56

Ik vind de bijwerkingen soms lastig te onderscheiden van de ziekte zelf, wat een symptoom is van cushing en wat een bijwerking.. Hij is lusteloos en hangerig, maar dat kan van beiden komen.. Moeilijk

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:12

Hier ook waardes van boven de 200...Eentje staat er op prascend, de andere niet. Zolang ze haar vrolijke zelf blijft zonder enig symptoom van cushing, hoop ik dat zo te houden... :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:15

Vandaag iets 'ontdekt', de mest van pony lijkt ineens nog een stuk beter dan het al was.... Hele mooie stevige ronde drollen. Zag ik tijdens het mesten, misschien toch door zijn voer verandering... Viel me heel erg op! Voorheen was het wat minder stevig, vaak een grote hoop, zoals het altijd was. Maar zeker niet diaree achtig...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:31

Maris schreef:
Aline4 schreef:
Mijn pony had eind augustus een ACTH waarde van 118. Ze is toen op een half pilletje gezet. 2 weken geleden een nieuwe bloedtest laten doen en nu heeft ze 47. Ze voelt zich nu ook duidelijk fitter, gelukkig!
Voor de dosering: mijn pony is een Welsh A van rond de 230 kg.

Was de dierenarts tevreden met die waarde van 47 ?
En wat zie je aan verandering bij je pony ?

Pfff, wat gaat dit topic snel. Kan ik niet bijhouden hoor!

@ Maris, DA was duidelijk tevreden. Mogelijk dit voorjaar rond april nog eens testen. Wat ik merk aan mijn pony is dat ze veel fitter en vrolijker is. Vanavond had ik haar samen met één van de andere ponies even in de bak en als je dan ziet hoe ze aan het rond stuiterballen waren, dan word je daar wel echt blij van *\o/*

Heb dus wel weer hoop dat ze dit voorjaar wel weer wat aan het werk kan. Duimen dan maar!

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:34

Meld me ook maar een keer. Geloof dat ik geluk heb gehad. Ik krijg nog steeds pergolide bij mijn apotheek. :-) had ooit eens een herhaalrecept.
Mijn Pony doet het er iedergeval super goed op. Hij krijgt het nu 2 jaar. Hij wist wel dat het pilletje kwam eerst wortel dan brood appel. nu krijgt hij de pillen opgelost in een beetje appelsap. En dat gaat zeer goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:14

SuperRoos schreef:
Ik vind de bijwerkingen soms lastig te onderscheiden van de ziekte zelf, wat een symptoom is van cushing en wat een bijwerking.. Hij is lusteloos en hangerig, maar dat kan van beiden komen.. Moeilijk

Was hij dat ook al voor dat je Prascend gaf?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:40

Jessix, ja dat was hij af en toe ook al dus is moeilijk in te schatten wat de oorzaak is dan ervan.. Hij krijgt het net 4 dagen dus geven het maar even goed de tijd..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:07

4 dagen is nog maar erg kort.. En inderdaad moeilijk om in te schatten als je paard al eerder dezelfde symptomen had. Die van mij was nooit lusteloos en hangerig, altijd fit en vrolijk en klaar voor vertrek. En nu gelukkig weer!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:28

Ik zie het nu nieuwe topic pas! Fijn dat ik weer mee kan lezen.

In het vorige topic had ik wat gepost over Pavo en de Speedibeet voor mijn oudje. Ik ga het testen. Als jullie het interessant vinden wil ik de voortgang hier wel plaatsen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:18

Ik geef het mijn paard ook al een paar dagen en ik moet zeggen dat het prima naar binnen gaat. Nu nog de effecten op langere termijn zien

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:32

Jessix schreef:
SuperRoos schreef:

Was hij dat ook al voor dat je Prascend gaf?

Ik begrijp wel wat je bedoeld ,argi was voor de start met de prascend ook weleens somber en traag

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:15

SuperRoos schreef:

Een bijwerking is meer iets dat je over een medicijn zegt meestal. (edit ik zie dat je dat ook bedoelt ;-) )
Een symptoom of een gevolg van cushing is inderdaad dat ze lusteloos en hangerig en zelfs depressief kunnen zijn door hun verstoorde hormoonhuishouding.

En als je te grote stappen maakt met de prascend kunnen ze daar ook zeker duf en een beetje teruggetrokken door zijn. Met wat voor stappen ben je aan het opbouwen? En hoe hoog is de dosis nu? Sterkte ik hoop dat ie snel wat opknapt en fitter wordt!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:26

Hij krijgt nu een half tabletje per dag.. In het werken (20 minuten rustig grondwerk) was hij wel even zo gek als een cent geworden uit zichzelf.. Dat is bij hem meestal ook wel een graadmeter over hoe hij zich voelt dus denk dat het wel aardig ok gaat met hem..

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:10

fargo schreef:
Een symptoom of een gevolg van cushing is inderdaad dat ze lusteloos en hangerig en zelfs depressief kunnen zijn door hun verstoorde hormoonhuishouding.

Is dit een symptoom die je doorgaans het hele jaar ziet ?
Of vooral in de winter ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:12

Lonan schreef:
fargo schreef:

Of vooral in de winter ?

bij mijn paard vooral in de winter,ik merk nu ook dat hij anders is dan zomers.Soms wat sloom.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:14

Mijn Vlek is nu ook wat slomer en ik merk dat ze wat schrikkeriger wordt. Dit heeft ze nog nooit gehad, ze is altijd de rust zelve. Ze schrikt ook niet van een bepaald iets, maar ik zag dat ze in de wei zo in 1 keer haar staart tussen de benen deed en opsprong. Er gebeurde helemaal niets waarvan ze zou kunnen schrikken.
Is het verstandig om de dosis aan te passen? Ze staat nu op een kwart per dag.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:24

Ik heb nu de uitslag van mijn eigen paardje ook terug.

ACTH waarde is 51.3

Grensgevalletje? Of....

Wat denken jullie hiervan? Dierenarts zou de test over een half jaar willen herhalen..?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:29

geerke schreef:
<quote="Lonan">
fargo schreef:

Of vooral in de winter ?[/quote>>>

bij mijn paard vooral in de winter,ik merk nu ook dat hij anders is dan zomers.Soms wat sloom.

In mijn ervaring: op het moment dat je op de juiste dosis medicijnen zit en die een poosje actief zijn en hormoonhuishouding is op orde dan zijn ze niet meer sloom, duf of inactief. In periodes van aanpassingen/verhogen van dosis kan paard weer even moeten wennen paar dagen, maar verder behoort hij/zij op een gegeven moment gewoon actief en helder te zijn naar mijn idee en mening.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:45

Die van mij is sinds dat ik terug ben van vakantie helemaal hyper. Hij loopt als een jonge hengst, rennen/bokken en gewoon niet slepen met zijn achterbeen. Zelfs met hengstenketting is hij niet te houden, stap-halt oefeningen willen dan al helemaal niet meer werken aangezien hij dan compleet over de rooie gaat.

Maar ik ben blij dat hij zo actief en happy is. Dat geeft mij toch wel het gevoel dat alles niet voor niets is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:58

Mijn oudje met cushing heeft ineens allemaal bulten op de hals met pus eruit. Ontstekingen dus...
Is dat ook een verschijnsel van cushing trouwens?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:02

Suzanne F. schreef:
Mijn oudje met cushing heeft ineens allemaal bulten op de hals met pus eruit. Ontstekingen dus...
Is dat ook een verschijnsel van cushing trouwens?

Huidproblemen en gevoeligheid daarvoor zijn inderdaad een symptoom, wassen met Betadine scrub of inspuiten met Betadine oplossing wil vaak goed helpen, dan drogen de plekken in. Ondersteunen van de weerstand met bijvoorbeeld echanicea of msm is ook heel belangrijk hierbij want juist deze problemen zijn wel vaak door de verminderde weerstand die een cushing paard heeft.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:11

Ik zet hier ook een stipje.
Gewoon omdat ik twijfel en dit topic in de gaten wil houden.

Ik lease een paard van 20 jaar heeft artrose.
Zijn vacht ziet er goed uit.
Maar soms zijn de klieren op gezwollen en het verharen gaat moeizaam in de lente en kost hem veel energie en hij plast (vind ik) ook veel.
Veel drinken valt denk ik wel mee want hij staat overdag op de weide en gooit elke dag weer zijn drinkbak omver.
Mest ziet er ook goed uit.

Zouden jullie aan de hand van dit bloed laten prikken?
Verdere symptonen beschreven op pagina 1 heeft hij niet.

Foto van afgelopen zomer zie mijn profiel. Nu begint hij al een dikke vacht te krijgen.
Hij is wel wat aan de dikke kant. Dat komt denk ik omdat hij altijd in de sport gelopen heeft en sinds ik hem lease rijden we recreatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:17

fargo schreef:
Huidproblemen en gevoeligheid daarvoor zijn inderdaad een symptoom, wassen met Betadine scrub of inspuiten met Betadine oplossing wil vaak goed helpen, dan drogen de plekken in. Ondersteunen van de weerstand met bijvoorbeeld echanicea of msm is ook heel belangrijk hierbij want juist deze problemen zijn wel vaak door de verminderde weerstand die een cushing paard heeft.

Oke dank je wel. Ze is al ruim de 30 gepasseerd en begint het nu wel zwaarder te krijgen. Loopt dagen vaak heel gevoelig en dan trekt het weer weg. En nu die bulten erbij... Ik heb het al gewassen met Betadine scrub maar als je op de bulten drukt hoor je nog echt dat er vuil inzit. Ik denk dat ik morgen de plekken even kaal scheer en nog een keer goed was. Anders vraag ik de veearts of hij een antibiotica spuit komt geven.