Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:03

Ze zijn ook helemaal nog niet zeker of het om de schimmel gaat die erop zit, volgens het amerikaanse onderzoek zijn de bladeren en zaden zelf giftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:05

Dat zei mijn DA ook vandaag, MirandaFuego. zaden en blad is giftig...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:11

jfd, je bedoelt de Spaanse Aak of veldesdoorn. Die schijnt inderdaad neit gevaarlijk te zijn, maar ik weet het niet. Vandaag is dit gebleken, morgen blijkt dat. Ze zijn nog lang niet uit-onderzocht, voor hetzelfde geeld komt er volgend jaar een update dat die ook gevaarlijk is.

Of het in slootwater ook gevaarlijk is weet ik eigenlijk niet, dat zal wel minder zijn, zeker als het geen doodlopende slootjes zijn. OVerigens heb ik er ook nog niet van gehoord dat het gevaarlijk is voor koeien, geiten en schapen, dus die kunnen misschien wel tegen het gif.

OJJ, heftig dat het allemaal zo tegenzit. Heel rot om te horen dat je definitief afgekeurd bent, maar aan de andere kant geeft het je uiteindelijk wel duidelijkheid. Nu hoef je je daar in elk geval neit druk over te maken en als jij denkt dat je wel energie over hebt om een uurtje per week vrijwilligerswerk te doen, kan je dat altijd nog doen. Dan heb je toch je sociale contacten en kom je toch even de deur uit. Absoluut niet bedoeld om alles te bagatelliseren hoor, zeker niet, maar ik wil je hiermee even een hart onder de riem steken, sterkte hoor!
Verder woon ik ook veel te ver uit de buurt om iets voor je te kunnen betekenen, anders had ik ook graag mijn hulp aangeboden.

Sientje, jij had ook wel kunnen bedenken dat ze geen es, maar esdoorn bedoelde als je even gegoogled had...

Qua verlies van blad zal het trouwens ook een stuk schelen of het hoge bomen zijn, of ze in de wind staan, of dat het een haag is die uit de wind staat. Als ze normaal uit de wind staan, zullen ze pas blad gaan verliezen als ze in de wind komen. En het kan natuurlijk ook enorm per type esdoorn ( of elke willekeurige andere bomensoort) verschillen. Ook scheelt het in welk deel van het land je zit. Bij ons is de natuur vaak een stuk later met alles, ook in het voorjaar, ten opzichte van de warmere ( of in de winter koudere) binnenlanden van Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:17

Jet schreef:
jfd, je bedoelt de Spaanse Aak of veldesdoorn. Die schijnt inderdaad neit gevaarlijk te zijn, maar ik weet het niet. Vandaag is dit gebleken, morgen blijkt dat. Ze zijn nog lang niet uit-onderzocht, voor hetzelfde geeld komt er volgend jaar een update dat die ook gevaarlijk is.

Of het in slootwater ook gevaarlijk is weet ik eigenlijk niet, dat zal wel minder zijn, zeker als het geen doodlopende slootjes zijn. OVerigens heb ik er ook nog niet van gehoord dat het gevaarlijk is voor koeien, geiten en schapen, dus die kunnen misschien wel tegen het gif.

OJJ, heftig dat het allemaal zo tegenzit. Heel rot om te horen dat je definitief afgekeurd bent, maar aan de andere kant geeft het je uiteindelijk wel duidelijkheid. Nu hoef je je daar in elk geval neit druk over te maken en als jij denkt dat je wel energie over hebt om een uurtje per week vrijwilligerswerk te doen, kan je dat altijd nog doen. Dan heb je toch je sociale contacten en kom je toch even de deur uit. Absoluut niet bedoeld om alles te bagatelliseren hoor, zeker niet, maar ik wil je hiermee even een hart onder de riem steken, sterkte hoor!
Verder woon ik ook veel te ver uit de buurt om iets voor je te kunnen betekenen, anders had ik ook graag mijn hulp aangeboden.

Sientje, jij had ook wel kunnen bedenken dat ze geen es, maar esdoorn bedoelde als je even gegoogled had...

Qua verlies van blad zal het trouwens ook een stuk schelen of het hoge bomen zijn, of ze in de wind staan, of dat het een haag is die uit de wind staat. Als ze normaal uit de wind staan, zullen ze pas blad gaan verliezen als ze in de wind komen. En het kan natuurlijk ook enorm per type esdoorn ( of elke willekeurige andere bomensoort) verschillen. Ook scheelt het in welk deel van het land je zit. Bij ons is de natuur vaak een stuk later met alles, ook in het voorjaar, ten opzichte van de warmere ( of in de winter koudere) binnenlanden van Nederland.

dank je wel en het is exact hoe jij het zegt. Ik vat het ook absoluut niet verkeerd op en vind het nog een leuk idee ook, als er ooit weer eens rust in de tent komt, haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:18

Koeien, schapen en geiten zijn herkauwers, die hebben een heel andere spijsvertereing dus die kunnen idd veeel meer hebben!
Hier langs de weg staan drie dezelfde bomen naast elkaar, en allemaal verliezen ze verschillende tijd hun blad.. (zijn geen esdoorns)dus dat gebeurd zo vaak.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:20

Dat het eten van de bladeren/zaden voor koeien, schapen en geiten gevaarlijk is, is al wel bekend hoor... ;) Alleen in verdunde slootwatervorm niet, dus vroeg me af of iemand daar toevallig iets over had gehoord. Verder (@Jet) heb ik het nergens over een es, dus begrijp ik ook niet waar ik in die context google voor had moeten gebruiken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:22

Ze bedoelde joyfordogs, die had een over een es.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:37

Nou, ik bedoelde eigenlijk jou, MirandaFuego, sorry Sientje. MF, gaf aan naar aanleiding van het bericht van jfd over spaanse es, aan dat de es niet gevaarlijk is en dat dat geen familie van de esdoorn is. Maar de Spaanse Aak is dus wel een esdoorn, ook wel de veldesdoorn genoemd. jfd bedoelde dus wel een esdoornsoort. Maar het maakt niet echt uit hoor, het is gewoonweg heel vervelend als je ermee te maken hebt en niet goed kans ziet het te vermijden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:43

Ja, dan moet ze schrijven aak ipv es, dan wordt het wat minder verwarrend.
Maar zij zegt juist dat die aak niet giftig is, dus dat klopt dan ook niet.
Maar toch even handig dat dan weer duidelijk te hebben. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:59

Ja, maar ze had het ook over acer en daardoor snapte ik dat ze esdoorn bedoelde. Het gekke is, als je kijkt bij duitse en oostenrijkse sites, dan zeggen ze dat die niet giftig is, maar ik had volgens mij ook verschillende keren gelezen dat die ook giftig is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:24

MirandaFuego schreef:
Ja, dan moet ze schrijven aak ipv es, dan wordt het wat minder verwarrend.
Maar zij zegt juist dat die aak niet giftig is, dus dat klopt dan ook niet.
Maar toch even handig dat dan weer duidelijk te hebben. :j

tsja, sorry, elk mens kan wel eens iets fout opschrijven.
Jet, dank dat je jou best doet om mij te snappen :)

De spaanse acer!
Kun je daar iets mee ;)
nogmaals, ze komen niet in aanraking met deze boom, hoe jammer ik dit ook vind, want deze bomenrij is aan een paddock van ons, waar de paarden graag staan en waar nog een extra schuilstal staat waar dmv een slow feeder, altijd stro beschikbaar is.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:13

Begrijp ik het nu goed dat het voor schapen ook gifitg is of juist niet?
Ik heb 1 schaap bij mijn paarden lopen en die kan werkelijk overal komem (die wandeld vrolijk onder de lijnen door) dus die kan ook bij alle bladeren.. dat houd dus in als het ook voor hun giftig is ik het waarschijnlijk als eerst aan mijn schaap zal merken als het hier ook is..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:16

BianCatjee schreef:
Ik heb 1 schaap bij mijn paarden lopen en die kan werkelijk overal komem (die wandeld vrolijk onder de lijnen door) dus die kan ook bij alle bladeren.. dat houd dus in als het ook voor hun giftig is ik het waarschijnlijk als eerst aan mijn schaap zal merken als het hier ook is..

Van wat ik heb begrepen, is in the end ook giftig voor koeien/schapen, etc, alleen zullen ze er, vanwege de meerdere magen, minder gauw last van hebben, net als met jkk. Bovendien ligt de focus van de dierenarts bij de verschijnselen vooral op eikenbomen, die er vaak pal naast staan, omdat eikels ook heel giftig zijn. In elk geval haal ik de blaadjes (van de buren) ook bij m'n schapen en koeien weg. Zal eens informeren of er publicaties over te vinden zijn, laatste keer dat ik er een dierenarts over sprak, zei die dat ook koeien/schapen/etc beter geen esdoornbladeren met inktvlekken kunnen eten.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:19

Sientje schreef:
BianCatjee schreef:

Van wat ik heb begrepen, is in the end ook giftig voor koeien/schapen, etc, alleen zullen ze er, vanwege de meerdere magen, minder gauw last van hebben, net als met jkk. Bovendien ligt de focus van de dierenarts bij de verschijnselen vooral op eikenbomen, die er vaak pal naast staan, omdat eikels ook heel giftig zijn. In elk geval haal ik de blaadjes (van de buren) ook bij m'n schapen en koeien weg. Zal eens informeren of er publicaties over te vinden zijn.

Hmm oke, van jkk wist ik inderdaad maar hiervan had ik nog niks gehoord/gelezen (nou is er natuurlijk zowiezo nog weinig echt duidelijk over AM)
Mijn schaap is tot nog toe dezelfde (gelukkig) de paarden zijn vandaag wel wat dichter richting de bomenrij gegaan, maar nog wel van het stuk af waar de grootste berg bladeren ligt. Daar zullen ze ook niet meer op komen dit jaar..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:17

Het blijft onzeker. maar imo nog steeds geen reden tot paniek. Zonder t te bagetaleren

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:44

Als je in het engels zoekt op hypoglycin A sheep, kom je verschillende artikelen tegen dat het voor schapen ook giftig is, voor koeien overigens ook. Bij herkauwers geeft het leverschade, dus misschien zijn er wel andere verschijnselen en duurt het wat langer voordat je het merkt dat ze er last van hebben, maar ik zou dus ook bij herkauwers oppassen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 07:45

is er ook iets bekend over Kippen?
enne via mijn fone antwoorden, is niet handig, die bedenkt zelf steeds woorden :(

We hebben onze kippen los lopen, die eten vanalles.
Nu moet ik zeggen dat ik maar heel weinig zaadjes tegenkom gelukkig en in de paddock kijk ik een paar keer per dag, daar vind ik niets meer, alleen toen met die heftige storm.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:30

Voor kippen vooralsnog geen probleem. Omdat hun spijsvertering heel snel is schijnt het voor zover ze nu weten daardoor niet giftig te zijn. Maar ervring leert dat ze esdoorn bladeren niet zo lekker vinden. Plataan weer wel.

Wij hebben een esdoorntje in de tuin staan, met de betreffende schimmel erop en de kipjes hebben afgelopen jaren geen probleem gehad. Heb het ook aan een vogelarts gevraagd en die zei me ook dat het geen kwaad kon tot onderzoek anders uitwijst.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:20

oke. dank voor je antwoord. er is hier ook geen kip ziek. maar ze lopen vrij rond. lastig opsluiten zo ;).

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 08:28

gisteren ivm mijn werk, bij een stal geweest, zij vertelde dat er tijdens die storm bij hun in de buurt, veel paarden ziek zijn geworden door AM, de meeste hebben het niet gehaald, de dierenarts gaf aan dat er in korte tijd teveel blad de wei in was gewaaid (logisch ook natuurlijk), het gevaar is nu niet direct weg, maar wel enorm verkleind.

Is er nog wat bekend over meer gevallen?
voor mijn gevoel is het namelijk erg rustig op het moment, gelukkig, ik vind elk slachtoffer er 1 teveel!!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:33

Jeetje Ohjajoh6, wat een rotsituatie! Snap wel dat je je enorm veel zorgen maakt, sterkte! Hoe gaat het nu met je paardjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:05

Dank je wel Jindai, helaas zit er op geen enkele wijze schot in de zaak en grote is nog altijd niet lekker; dag 9 nu al...

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:53

Hè, wat vervelend zeg, nog steeds ziek dus. Vreselijk om je beestje zo te moeten zien en je niet weet wat er aan de hand is. Zou er niet ergens een ontsteking kunnen zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:07

Ik mag toch hopen van niet, DA is al 2x geweest, ga ik er toch vanuit dat DA hier dan wel mee gekomen was? Ze verbetert wel hoor, maar veel te langzaam naar mijn zin. Ik had vandaag nog even de schrik van mijn leven en hardop in een deuk gelegen om die 2 van mij; Ik was wat vroeger als normaal vandaag en normaliter staat grote mij dan al op te wachten, nu dus niet. terwijl ik uit auto stap (100 meter van ingang wei) zie ik die kleine van me ineens even naar het hek toekomen om zich direct om te draaien en weg te gaan, gevolgd door die grote die vlak erna hogelijk verbaasd aan kwam sprinten...
Ik dacht dus eerst nog; he fijn ze voelt zich weer wat beter...
Nou dat bleek verdomme ook wel want ze had het bijna voor elkaar om de binnenomheining zo te slopen dat ze de wei in konden... stond geen stroom op , stom van mij natuurlijk! En achterlijk doen joh achter mijn rug, toen ik zag wat ze gedaan had; sprintje trekken, bokken de hele ratteplan. Knollies op stal gezet en ben halve dag bezig geweest en is weer gefixt, met stroom deze keer.

Heb ze alleen wel gezegd dat ze de volgende keer echt beter naar de andere kant op kunnen uitwijken; dat is namelijk blad en zaad loze wei van de boer...
En heb werkelijk waar de hele middag een glimlach op mijn gezicht gehad, als ik weer dacht aan dat moment, dat pukkie dus grote ging waarschuwen; oliebol, vrouw is der!, hahaha partners in crime I love it...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:24

wat fijn dat er een beetje verbetering in zit. ik snap dat je het erg lang vind duren.
zorgen maken om je dieren die je zo dierbaar zijn. Kunnen er flink inhakken.
Mijn 6 jarige merrie is nu ruim een half jaar niet in orde na aanleiding van een heftige bevalling waarbij ze haar veulen heeft verloren. details wil ik niet online om diverse redenen.
ze loopt niet goed en is incontinent.

ik hoop dat je paard snel helemaal de oude is.