Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jet schreef:jfd, je bedoelt de Spaanse Aak of veldesdoorn. Die schijnt inderdaad neit gevaarlijk te zijn, maar ik weet het niet. Vandaag is dit gebleken, morgen blijkt dat. Ze zijn nog lang niet uit-onderzocht, voor hetzelfde geeld komt er volgend jaar een update dat die ook gevaarlijk is.
Of het in slootwater ook gevaarlijk is weet ik eigenlijk niet, dat zal wel minder zijn, zeker als het geen doodlopende slootjes zijn. OVerigens heb ik er ook nog niet van gehoord dat het gevaarlijk is voor koeien, geiten en schapen, dus die kunnen misschien wel tegen het gif.
OJJ, heftig dat het allemaal zo tegenzit. Heel rot om te horen dat je definitief afgekeurd bent, maar aan de andere kant geeft het je uiteindelijk wel duidelijkheid. Nu hoef je je daar in elk geval neit druk over te maken en als jij denkt dat je wel energie over hebt om een uurtje per week vrijwilligerswerk te doen, kan je dat altijd nog doen. Dan heb je toch je sociale contacten en kom je toch even de deur uit. Absoluut niet bedoeld om alles te bagatelliseren hoor, zeker niet, maar ik wil je hiermee even een hart onder de riem steken, sterkte hoor!
Verder woon ik ook veel te ver uit de buurt om iets voor je te kunnen betekenen, anders had ik ook graag mijn hulp aangeboden.
Sientje, jij had ook wel kunnen bedenken dat ze geen es, maar esdoorn bedoelde als je even gegoogled had...
Qua verlies van blad zal het trouwens ook een stuk schelen of het hoge bomen zijn, of ze in de wind staan, of dat het een haag is die uit de wind staat. Als ze normaal uit de wind staan, zullen ze pas blad gaan verliezen als ze in de wind komen. En het kan natuurlijk ook enorm per type esdoorn ( of elke willekeurige andere bomensoort) verschillen. Ook scheelt het in welk deel van het land je zit. Bij ons is de natuur vaak een stuk later met alles, ook in het voorjaar, ten opzichte van de warmere ( of in de winter koudere) binnenlanden van Nederland.
MirandaFuego schreef:Ja, dan moet ze schrijven aak ipv es, dan wordt het wat minder verwarrend.
Maar zij zegt juist dat die aak niet giftig is, dus dat klopt dan ook niet.
Maar toch even handig dat dan weer duidelijk te hebben.
BianCatjee schreef:Begrijp ik het nu goed dat het voor schapen ook gifitg is of juist niet?
Ik heb 1 schaap bij mijn paarden lopen en die kan werkelijk overal komem (die wandeld vrolijk onder de lijnen door) dus die kan ook bij alle bladeren.. dat houd dus in als het ook voor hun giftig is ik het waarschijnlijk als eerst aan mijn schaap zal merken als het hier ook is..
Sientje schreef:BianCatjee schreef:Begrijp ik het nu goed dat het voor schapen ook gifitg is of juist niet?
Ik heb 1 schaap bij mijn paarden lopen en die kan werkelijk overal komem (die wandeld vrolijk onder de lijnen door) dus die kan ook bij alle bladeren.. dat houd dus in als het ook voor hun giftig is ik het waarschijnlijk als eerst aan mijn schaap zal merken als het hier ook is..
Van wat ik heb begrepen, is in the end ook giftig voor koeien/schapen, etc, alleen zullen ze er, vanwege de meerdere magen, minder gauw last van hebben, net als met jkk. Bovendien ligt de focus van de dierenarts bij de verschijnselen vooral op eikenbomen, die er vaak pal naast staan, omdat eikels ook heel giftig zijn. In elk geval haal ik de blaadjes (van de buren) ook bij m'n schapen en koeien weg. Zal eens informeren of er publicaties over te vinden zijn.