De vorige is al een hele tijd geleden, toen was er een duidelijke scheur te zien. Nu niks meer, maar wel andere DA/mobiel toestel. We wachten nog even om verder naar de kliniek te gaan voor controle. Maar het feit dat het verbeterd is fijn. Hoe is het met de jouwe?
Ah zo. Ik dacht dat je vrij recent nog had gescant. Vandaar. Iig super fijn dat er niks meer te zien is.
Mara gaat heel erg goed. De pees is slank en de wond is biiijjjjna dicht. De pees houd zich ook goed met het stappen.
Omdat ik ondertussen aan 45 minuten stappen zit en de pees zich zo goed houd ben ik heel voorzichtig de lange zeides heeel langzaam (doorzitten) aan het draven. Echt een jog zegmaar. Mara barst van de ernergie en met stappen gaat het onder het zadel ook lopen bokken en stijgeren. Op deze manier houd ze zich een.beetje koest.
Ik moet haar weer opnieuw laten scannen, maar nadat mn vriend zn baan kwijt is door ziekte zit het er even niet in. Maar binnen de aankomende 2 weken moet het wel maar eens gaan gebeuren.
Ik probeerde laatst de pees te provoceren, maar ze gaf 0,0 reactie. Dus dat was heel fijn om te zien
ValerieM
Geplaatst: 07-11-13 21:46
Al een paar dagen geen updates. Hoe gaat het met Mara Peelie? Is de wond al helemaal dicht?
Mara gaat met pieken en dalen. De wond is ondertussen dicht. Ze staat dus ook weer zonder verband.
De pees gaat wisselend. Afgelopen weekend stond ze opeens weer met een dikke warme pees. Waarscheinlijk ietjes te enthausiast geweest buiten. Dus toen heb ik haar voor haar pees in het verband gehad, dat was woensdag weer goed. Nu rustig aan weer een beetje stappen. Sons pak ik haar onder het zadel om haar bezig te houden. Ze word anders helemaal gek.
Verder wissel ik het af met buiten zetten of aan de longe. Als ze te gestoord wordt pak ik haar even aan de hand
Al met al gaat het dus nogsteeds de goede kant op
Mirranda
Geplaatst: 10-11-13 09:28
Fijn dat het toch vooruit gaat. Was even bang dat het helemaal mis zou zijn omdat er maar geen update kwam
Tjah, er was de laatse tijd niet zo veel te updaten eigenlijk, juist omdat we zo rustig aan hebben gedaan doordat het been ooeens heel heftig reageerde.
Nu ze sinds 2 dagen weer zonder verband staat is haar been wel weer helemaal vol met oedeem. dat is een proces was rustig een half jaar kan duren jammer genoeg.
Mn jonge paard gaat erg goed btw. Gisteren zn L1 debuut gelopen en gelijk eerste en een wp! Trots trots trots!
Mirranda
Geplaatst: 10-11-13 14:14
Jammer van het oedeem, maar dat geeft verder geen schade. Uiteindelijk wordt dat ook steeds minder (ik kijk even naar mijn eigen knie, ook zwaar beschadigde pees en oedeemvorming).
Top gedaan met je jonkie Dat is een lekker begin in het L1 zou ik zo zeggen.
ValerieM
Geplaatst: 22-11-13 22:09
Wat een stilte... Ik ben nieuwsgierig hoe het gaat.
Hoe gaat hetmet Mara? houdt ze zich nog een beetje rustig? Heb je al een idee wanneer je naar de kliniek gaat?
Hoi valerie, klopt. Ik heb het de laatste tijd nogal druk met school.
Mara gaat langzaam aan nogsteeds de goede kant op. De dagen zijn wisselend. Soms geeft de pees out of the blue wel weer reactie en dik, na het stappen en koelen kan dat zomaar weer over zijn.
De oedeem trekt heel langzaam weg. Na stappen en koelen is het been iedere keer wel weer slanker. Dus er zit nog een hoop rek in zeg maar
Wanneer ik vakantie heb (dat is tussen kerst en oud en nieuw ga ik een afspraak maken, dan heb ik even rustig alle tijd om due scan uit te laten voeren. Eigenlijk ook een neetje omdat de pees nog wat wisselend is. Soms zakt me de moed dan ook echt in mn schoenen als ze dan weer een warme poot heeft. Ik weet nu dat stappen dan wel helpt, dus dan doe ik dat wel.
Verder is ze eigenlijk heeeeeel erg rustig gezien de omstandigheden. Ze is heel erg braaf. Ik neem ook een paar rustige drafjes mee aan de longemeer een western jog als het waar. Dan peert ze hem wel een keertje of 2, maar daarna blijft ze netjes draven. Maar ik heb meer het idee dat het een spelletje geworden is, want ze daagd me dan ook echt uit. Best grappig. Maar ze zit verder goed in haar vel. Mooie appeltjes, haar ogen glimmen. Ik denk dat dat ook wel komt doordat de andere paarden weer binnen staan.
Mara been wordt eindelijk slanker. De oedeem trekt er langzaam aan uit. Iets wat ik in het begin (toen ze net de oedeem kreeg) niet zag gebeuren. Ook lijkt het koelen nu wel effect te hebben, dus doe ik dat.
Ook ga ik overleggen met mn stadhouder om Mara een paar uur per dag in een paddock te zetten dat ze lekker naar buiten kan. Dan staat ze nog wel appart, maar wel andere paarden naast zich. Dan hoeft ze niet te rennen omdat ze weg gestuurd word. Ik denk dat dat een mooi begin is om uiteindelijk van de zomer weer lekker op het land te kunnen staan.
ValerieM
Geplaatst: 26-11-13 10:45
Super zeg!!! Nu maar hopen dat ze in de kliniek ook goed nieuws hebben!! Ik zal voor je duimen.
Voor mij duurt de spanning nu nog een weekje. Volgende week naar de kliniek en dan hopen we maar dat het een beetje positief is. M'n paard is rondjes stappen in de bak echt zat. Ze heeft zich 6 maanden bijna voorbeeldig gedragen. Maar sinds vorige week probeert ze er vandoor te gaan aan de hand, met gekke sprongen erbij.
Mirranda
Geplaatst: 26-11-13 14:17
Fijn Peelie. Herstel van een peesblessure neemt best wel tijd in beslag maar prettig dat je resultaat ziet. Ook top dat een plekje voor zichzelf in de paddock kan hebben (niet overal mogelijk)
Vanaf morgen gaat Mara 2 uurtjes per dag in de paddock. De paddock is niet groot (4x7), maar dat is in dit geval wel gunstig.
Ik ga haar nu eerst aan de paddock laten wennen. Ze heeft de laatste tijd wel vaker buiten gestaan, maar wel onder mijn toezicht. Daarna ga ik er ook weer bij stappen en kleine stukjes draven als ze zich gedraagt. Ik ben benieuwd
Ik heb foto's van Mara's been van vandaag. Ze heeft vandaag voor het eerst 2 uur op de paddock gestaan. Toen ik op stal aan kwam (half uur nadat ze weer binnen stond) was haar been warm en dik. Ik heb haar been toen opgeschoren zodat ik haar been makkelijker kan koelen met water.
Haar been was voor het koelen echt heel dik, en de foto's zijn na het koelen ik ben best tevreden
Mirranda
Geplaatst: 27-11-13 20:50
Ziet er goed uit toch. Zolang je verschil ziet voor ne na het stappen en koelen gaat het goed.
Peelie
Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 05:46
De pees gaat de laatste tijd echt goed. Sinds Mara buiten staat is jet been weer slank. Wel heeft ze oets verzonnen om zichzelf bezig te hoiden en dat is vrijwel constant ja knikken.
Mijn meisje gewoon weer een beetje terug. Ondanks het raare gedoe in het begin (bokken, willen galloperen, stijgeren), was ze daarna zooo fijn te sturen! Wauw! Ik ben weer eventjes verliefd!
Ze voelde qua gangen heel fijn en steady aan. Als was ze er op een gegeven moment wel weer klaar mee (dat was rond dit filmpje).
In het begin liep ze ook heel erg te schudden met haar hoofd, maar toen ze eenmaal aan het werk was, ging het eigenlijk heel erg goed
Gisteren heb ik haar ook bijna niet zien schudden met haar hoofd, dus daar ben ik heel blij mee
Mirranda
Geplaatst: 01-12-13 13:36
Begrijpelijk. Ze heeft aan conditie vast ingeleverd door het verplichte stil staan. Maar zo te zien loopt ze in ieder geval niet onregelmatig en super dat haar been nu ook dun blijft.
Moet een lekker gevoel zijn dat je langzaam weer kunt opbouwen met haar.
Ik heb voorlopig geen auto meer die een trailer mag en kan trekken. Dus daar moet ik dan iets op verzinnen. Maar als ik kom, kom ik met beiden paarden. Mits Mara dan goed genoeg is uiteraard.
Op dit momemt zit er, heel bewust, nog geen buiging eb stelling in het paard. Ik ben bang dat ze anders in de bochten toch nog te veel de pees gaat belasten.
Ja, ik ben gewoon weer helemaal een beetje in de wolken lekker gevoel is dat