Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:10

danoesje schreef:
Eerlijk is eerlijk, met logisch nadenken begrijp ik wel dat het misschien niet zo handig is om een dressuurzadel op een jonkie te leggen. Maar ik heb er echt serieus nooit bij stilgestaan dat dat slecht voor hem zou kunnen zijn. Vrees dat ik door schade en schande in de afgelopen maanden in ieder geval een stuk wijzer ben geworden... Voor dat ik nu half bokt over me heen krijg dat ik leer ten koste van mijn paard: ik denk niet dat ik m naar de mallemoeren heb gereden maar dat hij al KS had toen ik kreeg of in ieder geval een hele sterke aanleg ervoor..

Ik denk dat je je door niemand moet laten aanpraten dat je het zelf veroorzaakt hebt omdat je er een dressuurzadel hebt opgegooid hoor. :(:)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 08:17

ja idd, maar wat ik me dan weer afvraag is wij hebben thuis twee achttienjarige pony's staan de ene is van mij (warmbloed, rank, paardgefokt en hij heeft eigelijk altijd wat zoals nu ks) een dagje jonger is de new forest van m`n zusje (echt een harde, nooit kreupel wel echte new forest bouw en natuurlijk pony gefokt) die heeft eigelijk nooit wat. Ik heb het idee dat die pony veel harder is. Dat terwijl ze beide achtien zijn en op dezelfde manier gereden worden. Door de zelfde zadelmaker, hoefsmid en da behandeld worden.

Zou dat kunnen, dat het ook echt inderdaad er in gefokt is? En dat het echt ras typisch is hoe sterk zo`n beestje is?

Suelza

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:19

New Forest is een puur ras, weinig doorfok, dus inderdaad over het algemeen spijkerhard. Pas op het moment dat wij mensne, vinden dat we moeten gaan verbeteren op een bestaand ras, wordt over het algemeen het fundament vaak slechter. Zeker in de begin jaren. Tegenwoordig weten we veel meer en letten we op veel meer zaken...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:20

Suzanne F. schreef:
danoesje schreef:
Eerlijk is eerlijk, met logisch nadenken begrijp ik wel dat het misschien niet zo handig is om een dressuurzadel op een jonkie te leggen. Maar ik heb er echt serieus nooit bij stilgestaan dat dat slecht voor hem zou kunnen zijn. Vrees dat ik door schade en schande in de afgelopen maanden in ieder geval een stuk wijzer ben geworden... Voor dat ik nu half bokt over me heen krijg dat ik leer ten koste van mijn paard: ik denk niet dat ik m naar de mallemoeren heb gereden maar dat hij al KS had toen ik kreeg of in ieder geval een hele sterke aanleg ervoor..

Ik denk dat je je door niemand moet laten aanpraten dat je het zelf veroorzaakt hebt omdat je er een dressuurzadel hebt opgegooid hoor. :(:)

Dat is ook niet gezegd...

Het enige wat uit ervaring blijkt en waar je veel mensen over hoort is dat veel jonge paarden slecht kunnen tegen dressuurzadels met een diepe zit. Niet tegen dressuurzadels in zijn algemeenheid.

Daarnaast zullen die 2 maanden dat Danoes op haar paard heeft kunnen rijden, niet opwegen tot het jaar dat hij al onder het zadel was en voor handel werd gereden op een veel te jonge leeftijd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:27

Mijn inmiddels 23 jarige merrie heeft jaren geleden een kreupelheidsonderzoek gehad omdat ze al een tijd onregelmatig liep in meer of mindere maten.
Met foto's en alles kwamen we uit op kogelartrose en achter in de hakken.
Maar hiermee wel licht rijbaar.
Een jaar later zakte ze steeds door haar achterbenen, waarna we vanalles geprobeerd hebben.
Technologie bij mijn da toen was nog niet dermate goed en een foto van de rug zou niet duidelijk worden.
We hebben nog een fysiotherapeut laten komen en zij kreeg alles los maar merkte al meteen op dat ze het stuk in haar kruis niet los kreeg.
Ze toen gemasseerd en bleef onder controle, maar de therapeute herkende dit en noemde meteen KS ook haar reactie (het doorzakken) is daar typisch voor.
Mijn da die contact met haar had gehad was hier ook al bang voor.
Inmiddels staat ze al 8 jaar stil, maar geniet nog steeds van het leven.
Ik ben zowiezo met haar aandoening te zwaar voor haar.
Laatst bijgewerkt door jesito op 05-09-13 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:27

Ik laat me ook niet aanpraten hoor, dat ik dat zelf gedaan heb. Kan haast ook niet met dat beetje werk dat hij deed en daarnaast was mijn dressuurzadel niet heel diep, scheelt weer :)

Heb echt de ballen verstand ervan dus puur op logisch denken gebaseerd, maar denk inderdaad dat fokken een groot aandeel heeft in het probleem. Paarden worden natuurlijk voor verschillende doelstellingen gefokt. Vroeger was dat vooral voor het werken op het land, waarmee je paarden wilde creeren die erg sterk waren en zo min mogelijk kwaaltjes hadden, simpelweg omdat je zonder je peerd je land niet geploegd kreeg. Ze werden dus gefokt om te trekken. Later kwamen er rijverenigingen en moesten dezelfde paarden na een dag op het land nog een uurtje viertal rijden bijvoorbeeld (heb ik uit betrouwbare bron, namelijk mijn vader:P) gehoord.
Inmiddels zijn de paarden vervangen door tractoren maar willen wij nog steeds paarden, alleen voor een ander doel, namelijk met als hoofddoel om erop te zitten en ze mooi te laten zijn, mooi gebouwd, mooie gangen. En dan heb ik het nog niet eens over de (al dan niet) kwaliteiten van een ruiter die gewoon heel veel meer vraagt dan vroeger. Het primaire doel, namelijk harde paarden met kracht die goed kunnen werken, dan ook best willen en nooit kreupel zijn, is daarmee wat verder op de verlanglijst gekomen dat uitstraling en beweging. Tel daarbij op een ander gebruik in alle facetten en het feit dat we steeds meer richten op begrijpen van het gedrag (het is hier al eerder genoemd: vroeger was een paard gewoon onhandelbaar, een eikel etc als hij ging bokken. Zo heb ik ook mijn eerste paardenopvoeding gehad) en er komen ook meer problemen op tafel. Over onhandelbaar gesproken: het eerste wat mijn vader zei toen ik vertelde dat ik met een rodeo van mijn paard was gegaan: 'Die moet je eens even naar een goeie stoere vent brengen, die hem wel leert dat hij zich moet gedragen!' En zo is het cirkeltje weer rond :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:40

jesito schreef:
Mijn inmiddels 23 jarige merrie heeft jaren geleden een kreupelheidsonderzoek gehad omdat ze al een tijd onregelmatig liep in meer of mindere maten.
Met foto's en alles kwamen we uit op kogelartrose en achter in de hakken.
Maar hiermee wel licht rijbaar.
Een jaar later zakte ze steeds door haar achterbenen, waarna we vanalles geprobeerd hebben.
Technologie bij mijn da toen was nog niet dermate goed en een foto van de rug zou niet duidelijk worden.
We hebben nog een fysiotherapeut laten komen en zij kreeg alles los maar merkte al meteen op dat ze het stuk in haar kruis niet los kreeg.
Ze toen gemasseerd en bleef onder controle, maar de therapeute herkende dit en noemde meteen KS ook haar reactie (het doorzakken) is daar typisch voor.
Mijn da die contact met haar had gehad was hier ook al bang voor.
Inmiddels staat ze al 8 jaar stil, maar geniet nog steeds van het leven.
Ik ben zowiezo met haar aandoening te zwaar voor haar.

Dat doorzakken in de achterhand/benen, is iets wat bij die van mij de laatste tijd steeds erger word.
Jaren geleden(ver voor de diagnose KS) heeft ze dat ook een aantal keer gehad, een paar keer gewoon terwijl ze vaststond en zichzelf dan bijna ophing. En een aantal keer tijdens het rijden. Ik vond dat als klein meisje wel allemaal wat vreemd, maar ze was toen ook net van de ijzers af en liep mega gevoelig en met mijn weinige verstand heb ik dat daaraan verweten.
Daarna is het jaren weggeweest en ook na de diagnose KS nooit meer teruggekomen. Inmiddels de laatste paar weken wel weer en begin me daar toch een beetje zorgen over te maken... Het gebeurd regelmatig met het rijden en voelt een beetje alsof ze de coördinatie dan even kwijt is en doorzakt(weet even niet anders te omschrijven). Daarna kreupelt ze ook een paar passen rechtsachter(dat is haar kreupele been geweest van vlak voor de KS diagnose).

Zijn er meer mensen met deze ervaringen? En is het iets wat in de loop van de tijd erger word?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:56

Kan me voorstellen dat dat wel schrikken is zeg, zeker als ze zichzelf dan bijna ophangt of als je erop zit. Mijne is nog nooit echt kreupel geweest, alleen wat onregelmatig, dus kan er gelukkig niet over meepraten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:57

Ik heb na deze diagnose een gesprek gehad met de da of wel of niet een rontgen, maar hij het zo duidelijk als wat zeker met de bevindingen van de therapeute.
Ik heb haar een tijd stil gezet wel gewoon op wei maar geen rijden en moest haar na een maand of 3 nog eens oppakken en alles.
Geprobeerd probleem bleef en ben gestopt en paard defenitief met pensioen.
Ik heb haar liever nog jaren zo dan dat ik er steeds op zit.
Met snelle draaiende bewegingen zakt ze nog wel eens door de achterhand en is wat stijver.
Maar als je haar smorgens de wie in zit gaan, dan lijkt het wel een gezond paard.
Zolang ze dit plezier houd en goed met de groep mee kan, mag ze 100 jaar worden.

Ijssnuiver, ik weet niet of ik in jouw geval het paard nog zou rijden.
Het kan zijn dat er op het moment van doorzakken een zenuw klem komt te zitten, vandaar het coordinatieloze gevoel.
Je paard kan natuurlijk ook in zo'n moment vallen.
Ik zou het anders eens overleggen met je da.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:15

Jesito, jouw paard is ook wel op een leeftijd dat het waarschijnlijk wel oke voelt om haar stil te zetten. of zit ik daar helemaal naast? Als je denkt dat rontgen wat toevoegt zou ik het doen, anders zonde van je geld. ben zelf ook nog aan het overwegen of ik nog foto's laat maken voor ik echt weer met hem aan de slag ga, maar uiteindelijk is het klinische beeld natuurlijk het belangrijkst. Toch wil ik gewoon graag weten of hij in ieder geval niet achteruit is gegaan omdat de vraag dan toch gaat worden of ik verder met hem moet willen...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:19

@Jesito:
Dat is inderdaad ook iets wat door mijn hoofd speelt. Het is heel lang niet aan de orde geweest, maar nu sinds een week of 2 dat ik het af en toe weer merk. De ene keer wat minder(dan is het net of ze even een drempeltje mist met 1 van de achterbenen) en de andere keer zakt ze inderdaad compleet weg, maar weet zich nog te herstellen. En soms is er met rijden ook totaal niets aan de hand.
Ik wil nu niet van de 1 op de andere dag zeggen, ik ga helemaal niet meer rijden. Eerst even alles nagelopen hebben en wellicht nog een keer op de foto.
Mijn behandelend DA komt volgende week weer terug van vakantie(Ik had gisterochtend al even gebeld ":) .. Ik kan wel met de vervanger overleggen, maar dat doe ik liever niet. Het is verder niet levensbedreigend en ik kan altijd even een weekje niet rijden.

Helaas is het voor die van mij geen optie om haar stil te zetten en in een groep op het land. Daar word ze alleen maar minder van, zowel mentaal als fysiek. Ze word lichtelijk depressief als ze niet meer aan het werk mag en gaat dan binnen no time weer slechter lopen. Rust roest in haar geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:52

Ik heb mijn paard verleden jaar ook op de foto laten zetten ivm vermoeden op kissing spines, na een steeds terug komende rugblessure. De wervels stonden bij het lenden gebied wel vrij dicht op elkaar maar raakte elkaar niet. Dierenarts heeft haar ook goedgekeurd als sportpaard. Toch probeer ik haar veel op lengte te rijden en lang en laag te rijden.. Echter mijn paard loopt daar wel maar wat 'hakkelig' dus eenmaal lang en laag lijkt ze een beetje te 'schrikken'van zichzelf en komt weer omhoog met haar hoofd op een bepaald punt. toch wil ik haar natuurlijk daar graag laten lopen. Aan de longe gaat dit beter. hebben jullie nog tips om haar zekerder te maken als ze eenmaal daar loopt ohz om haar op dat punt te houden? uiteraard beloon ik haar veel als ze daar loopt en vraag ik haar weer om mijn hand te volgen als ze haar hoofd iets omhoog heeft gebracht.. maar het gaat dus 'naar beneden, iets omhoog, naar beneden, iets omhoog'. Waardoor de balans en takt ook een rommeltje worden. en ze soms dan nerveus wordt en wat hectisch in haar lopen. ofwel de ontspanning gaat weg omdat ze onzeker wordt. dan is het even schakelen en slangevoltes en dan is ze wel weer daar. maar ik zou graag willen dat ze laag durft te blijven lopen. en niet alleen 2,3 passen.

iemand tips??

Hier trouwens fotos van haar ruggewervels.
Dan snappen jullie wel, dat ik graag wil dat ze wat bolt achter het zadel en haar rug lang maakt.
Afbeelding
Afbeelding

2,3 passen daar
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1558_o.jpg
op dat punt 'schrikt'ze en komt ze omhoog.
tot ongeveer dit punt, maar dat wisseld een beetje
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7305_o.jpg
Sorry voor de wazige beelden maar deze zijn van gister, dus recent.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:13

Die manier van lopen, zoals op de foto's, herken ik erg goed! En dat schrikken van zichzelf ook. *** heeft dat ook. Ik heb de indruk dat het een kwestie van tijd is en dat ze door moeten krijgen dat ze echt ontspannen laag kunnen lopen zonder pijn. Iemand vertelde mij eens dat het voelt alsof er ineens een zenuwpijn voorbijkomt, zoals tandpijn. En dat ze daardoor reageren met het hoofd toch weer omhoog brengen.

* Edit: Ik kijk nog eens naar de foto's en zelf het gespannen mondje komt overeen met die van mij. Ik zou proberen om haar in het lang en laag iets meer naar het rond en laag te rijden. Dus proberen om de neus iets meer naar de knieën te brengen. Op die manier bollen en trainen ze de rugspieren pas echt.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 17-04-18 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:16

Jeetje ik zou een moord doen als de rug van die van mij er zo uit zou zien!!
Dit is helemaal geen ernstig geval hoor. Qua rug kan deze met een goede training en aangepast management gewoon helemaal goed functioneren.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:18

Zijn er meer mensen die de rugfoto's bij de hand hebben? Ik ben wel benieuwd naar de vergelijking. Ik zal die van mij ook weer eens opzoeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:20

essy87 schreef:
Zijn er meer mensen die de rugfoto's bij de hand hebben? Ik ben wel benieuwd naar de vergelijking. Ik zal die van mij ook weer eens opzoeken.

De kliniek heeft ze, ik heb ze zelf niet. Maar zou ze niet eens durven te plaatsen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:21

Dat weet ik suzanne haha! Ze heeft dan ook geen kissing spines gelukkig!

Ze is idd altijd met dr mondje aan het prutten als ze meer over dr rug moet lopen.
Zal dr is proberen ronder in te stellen! Thanks voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:24

Suzanne f, waarom zou je dat niet durven? Je doet toch je best, om haar zo fijn mogelijk te laten dragen en lopen?? Of ben je bang dat wij denken van op zown rug ga je toch niet meer zitten? Ik veroordeel je iig niet ik denk dat een paard heel goed aangeeft wanneer het écht geen optie meer is om op zn rug te zitten!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:46

Share schreef:
Suzanne f, waarom zou je dat niet durven? Je doet toch je best, om haar zo fijn mogelijk te laten dragen en lopen?? Of ben je bang dat wij denken van op zown rug ga je toch niet meer zitten? Ik veroordeel je iig niet ik denk dat een paard heel goed aangeeft wanneer het écht geen optie meer is om op zn rug te zitten!

Oh nee hoor dat is het niet. Ik rijd er namelijk niet meer op. Ze loopt in de wei nu. :)
Maar ik vond het er best schokkend uitzien namelijk op zo'n röntgenfoto.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:50

danoesje schreef:
Jesito, jouw paard is ook wel op een leeftijd dat het waarschijnlijk wel oke voelt om haar stil te zetten. of zit ik daar helemaal naast? Als je denkt dat rontgen wat toevoegt zou ik het doen, anders zonde van je geld. ben zelf ook nog aan het overwegen of ik nog foto's laat maken voor ik echt weer met hem aan de slag ga, maar uiteindelijk is het klinische beeld natuurlijk het belangrijkst. Toch wil ik gewoon graag weten of hij in ieder geval niet achteruit is gegaan omdat de vraag dan toch gaat worden of ik verder met hem moet willen...

Ze was 15 jaar toen ik haar stil zette, maar ik denk ook dat het het makkelijker maakte door mijn eigen problemen aan mijn rug en het feit dat ik zelf toch wat zwaar ben.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:06

Deze foto is van 2 maanden geleden.

Afbeelding

En deze heb ik laten maken bij de aankoopkeuring, dus een jaar geleden. Hierop is hij volledig, zonder opmerking, goedgekeurd.

Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:45

Suzanne F. schreef:
Jeetje ik zou een moord doen als de rug van die van mij er zo uit zou zien!!
Dit is helemaal geen ernstig geval hoor. Qua rug kan deze met een goede training en aangepast management gewoon helemaal goed functioneren.

Mijn idee! Er is ook geen verkalking of iets zichtbaar. En die wervels mogen nauw staan, door een paard over de rug te rijden, trekt hij de wervels als het ware 'open'.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:47

Op de fotos van Danoes, zie is verkalking zichtbaar. De wervels staan op foto 2 nog niet tegen elkaar aan, maar omdat dit fotos waren van een 3 jarige paard, is dat voor mij aanleiding geweest om 8 (? Danoes??) maanden later een second opinion te vragen omdat mijn gevoel zei dat ze WEL tegen elkaar aan stonden. Wat de dierenarts overigens als zeer onwaarschijnlijk had aangemerkt, die kans was niet groot. Maar goed... resultaat is foto 1... Duidelijk verergering en daadwerkelijke diagnose KS.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:28

Zo, wat een verschil in korte periode Danoesje. Op de eerste foto is inderdaad de verkalking wel te zien. Wat kan dat dan snel gaan zeg!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:34

... en dan heeft hij nog geluk gehad dat hij bij Danoes terecht is gekomen die op onderzoek uit is gegaan. Voor hetzelfde geld verdwijnt zo n dier een het handelscircuit of wordt hij er wel even doorheen getrapt omdat hij ongehoorzaam is"...