Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:03

eiber schreef:
Persoonlijk vind ik dit een gevaarlijk advies.
Ik ben geen arts, maar weet dat b.v. bromocriptine (merknaam Parlodel), ook een dopamine, niet vaak meer voorgeschreven wordt aan paarden omdat er veel mindere resultaten mee werden geboekt bij paarden met Cushing. Je kunt niet zomaar een dopamine gaan uitproberen omdat Pergolide nu toevallig ook een dopamine is.
En je paard gebruiken als proefkonijn als het al ziek is?
Nee, dat lijkt me niet de manier.

Bromocriptine is ook nog duurder dan pergolide/Prascend dus daar schiet je helemaal niets mee op, bovendien heeft pergolide over het algemeen betere resultaten inderdaad

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:13

Focussed schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niet zo netjes om ga met die pillen. Pak alles met m'n blote handen, was ze daarna niet. Eigenlijk heel slecht... Gaan jullie er secuurder mee om?

nee hoor,ik pak het ook gewoon met mijn handen.(Maar ben ook niet zwanger of van plan het te worden...gezien mijn leefijd vrij onmogelijk ;) )

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:31

Focussed schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niet zo netjes om ga met die pillen. Pak alles met m'n blote handen, was ze daarna niet. Eigenlijk heel slecht... Gaan jullie er secuurder mee om?

Ik kreeg de eerste dagen hoofdpijn s'avonds na dat ik de pil in mijn handen had gehad. Ik vermoed dat het daarvan is maar ben niet zeker, sindsdien ga ik er wel een stuk secuurder mee om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:38

geerke schreef:
Focussed schreef:

nee hoor,ik pak het ook gewoon met mijn handen.(Maar ben ook niet zwanger of van plan het te worden...gezien mijn leefijd vrij onmogelijk ;) )

Zeg nooit nooit... Ik ben ook al 41,5 :D
Denk dat ik het over 5,5 jaar ook nog wel zou kunnen worden... In theorie... Denk dat ik dat in praktijk dan ook niet meer wil :=

Sammie

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:00

Weet niet hoe oud Geerke is, maar een kennis van een familielid was op haar 48ste nog spontaan zwanger geworden. :D Spontaan als in zonder hulpmiddelen, alleen een vent dat wel :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:36

Ik pak het ook met de hand, zal zo'n vaart niet lopen toch?
Breek ze wel met een pillensplijter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:10

Sammie schreef:
Weet niet hoe oud Geerke is, maar een kennis van een familielid was op haar 48ste nog spontaan zwanger geworden. :D Spontaan als in zonder hulpmiddelen, alleen een vent dat wel :D

oei....daar zit ik niet echt op te wachten...ben ook bijna 48 en heb alles behalve een kinderwens :7

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:57

Zijn jullie nog wat wijzer geworden wb pergolide / prascend ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:11

eiber schreef:
Beste medelezers,
helaas is uit alle informatie die ons tot nu toe heeft bereikt, niet gebleken dat we op enige manier een succesvolle strijd zouden kunnen aanbinden tegen de ongehoorde prijsverhoging van Pergolide door B.I.

B.I. verschuilt zich achter de kosten die zij hebben moeten maken voor registratie van het medicijn. Deze kosten zijn niet openbaar en daarom niet door ons te weerleggen.
B.I. geeft aan dat Pergolide voor humaan gebruik uit de handel zal worden gehaald en ook dat feit is niet door ons te weerleggen. Zeker weten we alleen dat Pergolide voor mensen voorlopig nog leverbaar blijft via de apotheek. Echter op termijn (en niet duidelijk is over welke termijn we dan spreken) zal Pergolide voor humaan gebruik van de markt gaan.

Dierenartsen zijn vrij in het prijzen van de Prascend en dat betekent dat er waarschijnlijk wel wat kleine verschillen zullen ontstaan tussen de uiteindelijke verkoopprijs van Prascend bij verschillende klinieken.
De prijs die op het moment geldt, ligt tussen de 1.85 en 1.95 incl. BTW per mg. voor de officiële Prascend. De weinige gelukkigen onder ons die nog via de apotheek hun Pergolide kunnen betrekken betalen 0,40 ct. per mg.

Rest ons als topicstarters alleen de bittere conclusie dat paarden met Cushing vanaf dit moment het kind van de rekening zijn geworden.

Mochten er nog mensen zijn die een nieuw gezichtspunt in deze zaak naar voren willen brengen: we staan nog steeds open voor ideeën.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:11

Vindt bovenstaande nadat ik verder las , heb dus on nodig een topic omhoog geschopt .

ine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:51

Mijn paard heeft (ook) cushing en sinds 3 maanden pergolide (overgenomen van iemand). Een wereld van verschil. Ik wil graag overstappen op Prascend, maar de prijs is inderdaad absurd vergeleken bij de Pergolide. Ik heb al verschillende instanties aangeschreven: Overheid, KNMvD, FIDIN, maar komt er geen stap mee verder. Ik weet nu alleen wel dat er geen controle is op prijzen van dierengeneesmiddelen en dat de dierenartsen de prijzen zelfstandig mogen vaststellen.
De volgende stap die ik ga zetten is: De Telegraaf aanschrijven. Zij hadden afgelopen week een topic over de prijsverschillen van castratie en sterilisatie. Ook deze prijzen zijn vrij, dus dat sluit wel aan. Wellicht dat landelijke bekendheid iets teweeg brengt. In ieder geval is het misdadig om mijn paard nu van de medicatie af te halen. Dan kan ik haar even zo goed direct naar de slacht laten afvoeren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:11

Goed idee , Ine123 .
Misschien idee om eens te overleggen met Topic starter hier .
Die heeft al eea ondernomen .
Het is belachelijk wat de prascend kost .
En een ppid /cushing paard heeft zonder medicatie geen leven .
Voor mij is het ook een hele zure appel .
Wil ik mocht de medicatie aanslaan haar op de prascend houden zal ik of een baantje bij moeten zoeken of een van de paarden moeten verkopen .
Eigenlijk te gek dat dat zou moeten ...

ine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:52

Hoi Zinzi,
Ik ben nieuw op bokt en nu de vraag: hoe kan ik contact opnemen met de starter van dit topic? Eiber als ik me niet vergis.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:54

ine123 schreef:
Hoi Zinzi,
Ik ben nieuw op bokt en nu de vraag: hoe kan ik contact opnemen met de starter van dit topic? Eiber als ik me niet vergis.

Je kunt op de eerste post gaan staan en dan kiezen voor PB - dat is een persoonlijk bericht.

ine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:58

Thanks

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:10

Sorry dat ik dit topic weer omhoogschop, maar is er nog iets gedaan met die actie -> Telegraaf?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:42

Wij mensen schijnen te denken dat de farmaceutische industrie er is om ons te helpen. Helaas, zij zijn er echt alleen om hun aandeelhouders in hun dure auto's te laten rijden.
Dit geldt niet alleen voor diermedicijnen maar ook voor humane. Denk aan de discussie omtrent de behandeling van dure ziekten die dit jaar is gevoerd.
Gisteren was er een item in Een-vandaag over vaccinatieschade bij baby's. Dat wordt slechts mondjes maat wereldkundig gemaakt, want anders zakken de aandelen.
Waarom worden er geen nieuwe antibiotica ontwikkeld? Omdat er niet genoeg mee verdiend kan worden, want AB gebruik wordt teruggedrongen.
Zolang wij maar steeds reguliere medicijnen blijven gebruiken zonder vragen te stellen en niet investeren in alternatieven blijft deze situatie gehandhaafd.
Bij mijn eigen paard is recent Cushing vastgesteld. Deze wordt nu op alternatieve wijze behandeld, evenals het paard van een stalgenoot. Over een paar maanden volgt nieuw bloedonderzoek en maak ik bekend wat de resultaten zullen zijn. Laten we hopen dat dit perspectief biedt voor genezing.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:48

Marietje bericht je over die resultaten hier of is er een apart topic over?
Ben héél benieuwd hoe jullie paarden behandeld worden en door wie!

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:53

Ik behandel ze zelf met bioresonantie, heb er geen topic over omdat de behandeling net is begonnen. Wel zijn van beide paarden de bloedwaarden door een DA gemeten om te voorkomen dat mijn resultaten niet serieus genomen worden. Dat doen we over 5 maanden weer en dan weet ik of de behandeling succesvol is geweest. Wel knapte mijn eigen paard na de 1e behandeling al erg op, maar dat zakte ook weer in. Ze is al 29 en ik denk dat de Cushing bij haar heel snel op is gekomen.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:29

Even dit topic omhoog schoppen. Ik heb alles even doorgelezen en natuurlijk schandalig wat die pilletjes kosten. Ook ik moet er nu aan geloven sinds dat 3 weken geleden cushing is vastgesteld bij mijn paard. Nu vraag ik mij af, aangezien ik gelezen heb dat prascend voorheen gewoon pergolide was, kan het dan geen kwaad om toch gewoon pergolide te geven? Ik zou bijna zeggen van niet aangezien men vroeger niet beter wist en de paarden het goed deden op pergolide. Nu kan ik van mijn DA wel een receptje krijgen en dit gewoon bij de apotheker gaan ophalen. Daar betaal ik 43 euro voor 100 stuks ipv 200 euro voor 100 stuks. Prascend vind ik gewoon strontduur en op termijn onbetaalbaar..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:37

Als je DA meewerkt kun je idd gewoon pergolide geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:37

Pergolide is het zelfde als Prascend, mijn paard heeft er een jaar op gestaan, werkt exact het zelfde. Als je nog bij de apotheker mag halen van je DA dan zeker doen.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:39

Oh gelukkig! dat scheelt enorm in de kosten! Weten jullie toevallig ook of het recept word ingenomen of dat het je het kan gebruiken ieder keer dat je nieuwe nodig hebt, of moet ik ieder keer nieuw recept aanvragen bij de DA? Is groot inslaan bij de apotheker geen optie?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:42

Als je een herhaalrecept hebt kun ke blijven halen, anders zul je steeds weer een nieuw recept moeten vragen.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:44

Ok, bedankt voor de informatie. Wat betreft de prascend, denk ik dat er ondanks vele moeite wat gedaan wordt, er weinig verandering brengt in de prijzen..helaas..