Zo vanmorgen met de wekker wakker geworden, weer een keertje in een keer doorgeslapen, HEEERLIJK! Vanmorgen stond Whizz er fris bij, lekker zijn kuil te eten, even een rondje gemaakt en daarbij direct weer een grote hoop mest neergelegd. Goed gevoel bij Hij is ook frisser nu lijkt het, nog helderder weer, alsof hij zich een beetje pafferig heeft gevoeld van het te vele eten eerder? Weetnie
Kasztanka
Geplaatst: 25-01-12 14:28
Ik heb hier niet alle reacties gelezen maar meld me om te zeggen dat ik ook een paard heb gehad dat een koliekoperatie overleefd heeft en het goed gedaan heeft gedurende acht maanden, daarna op één maand tijd drie keer hervallen tot... de laatste spuit. (ingeslapen dus). Ik weet dat ik hier spelbreker speel, maar met mijn ervaring wéét ik dat ik nooit ofte nimmer een paard laat opereren van koliek. De helft komt er niet door en van de andere helft hervalt 80% binnen het jaar.
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-12 14:32
@Kasztanka: Ik denk dat de meeste mensen hier die een koliekoperatie laten uitvoeren op de hoogte zijn dat er veel paarden het uiteindelijk (tijdens operatie of herstel ervan) niet overleven. Waaraan was de jouwe geopereerd en wat ging er uiteindelijk mis dat hij is ingeslapen? Misschien wel zo volledig om dat er bij te vertellen? Relevante informatie en achtergronden zijn altijd welkom.
Laatst bijgewerkt door fargo op 25-01-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Ireen_
Geplaatst: 25-01-12 14:47
Ik denk dat de meesten in dit topic dat ook wel degelijk beseffen, maar je hebt er niks aan om continu met die gedachte te leven. Mij is het ook verteld voor de operatie, denk dat ze dat altijd doen. Mij zijn wel andere percentages verteld. max 15% om goed uit de operatie te komen in mijn geval en 50% kans op alsnog overlijden binnen een jaar door verklevingen/nieuwe kolieken. (mijn paard heb ik niet laten opereren). Ik denk dat je al een eind bent als je paard eenmaal uit de kliniek ontslagen is. Mijn stalgenootje heeft haar shet van 25 laten opereren, ik denk bijna een jaar geleden, hij is er nog steeds en doet het goed!
@Fargo. Goed om te lezen!!! Ik denk zelf dat Whizz inderdaad een beetje te veel kuil had en zich wat "vol" voelde. Hij doet natuurlijk ook niet zo veel.
@Kasztanka. Ik denk ook wel dat de meeste hier bekend zijn met de percentages. Die van ons kreeg meer dan 50% op dat moment, maar ik ken ook wel paarden die ze slechts 15% geven of geen kans. Het is voor mij nu 2 jaar geleden en hij is er nog steeds. Op zich doet hij het heel goed, mits hij zijn eten maar goed kauwt, dus een slowfeeder is geen overbodige luxe en de tandarts komt ook zo (laatste keer is 5 maanden terug). Hij heeft vorig jaar met een entrapment gestaan en als ze toen tot een operatie over zouden moeten gaan kreeg hij minder dan 50% en de mededeling dat de darmen dan weer minder zouden worden. Toen hebben wij al besloten om hierna geen operatie meer te doen. Maar ook daar is hij weer bovenop gekomen.
Bah, nu mest die van mij vandaag ineens plattere mest dan anders... Temperatuur is redelijk ok, 37,7° en ik vind hem op zich ook zowat zielige oogjes hebben... Hij eet wel goed en alles, maar maak me toch een beetje zorgen. En ook heeft hij nog maar 2 keer gemest tot 4 uur, terwijl hij andere dagen dan al 3 keer ofzo gemest had... We hebben hem grasvlokken gegeven al een week, misschien daardoor? Ook hebben we zijn bloed nog eens laten testen voor de kreatinine waarden en is dat ook nog wat hoger dan eigenlijk mag. (hij heeft 2.01 en het maximum mag 1.91 zijn) Nu weet ik niet of dat zo erg is, veearts moet nog bellen, heb enkel de uitslag nog maar.
Bij eerste koliek had mijn paard een verdraaïng in de dunne darm wat bij de operatie aan het licht is gekomen (bij het opvoelen had DA verdikking en verplaatsing van de dunne darm gevoeld). Er is geen stuk tussenuit gemoeten, daar ik er snel bij was volstond het om de verdaaïng ongedaan te maken en om de bloedsomloop weer in gang te masseren. Ik heb trouw 5 maanden revalidatie gevolgd met gewoon aan de hand te wandelen en na 5 maanden stilaan weer beginnen rijden. Acht maanden na zijn operatie is mijn paard 3x hervallen in dezelfde maand, de derde keer weer met een verdikking van de dunne darm. Ik heb hem weer naar de kliniek gebracht en daar was de optie weer opereren de enige uitkomst maar met een zeer laag percentage dat het zou slagen. Het was duidelijk dat mijn paard doodziek was, er kwam mest uit zijn neus, dus zijn maag was overvol met half verteerd voedsel dat door een "obstakel", een knoop of een verdraaing niet weg kon. Zijn maag dreigde te barsten daarom hebben ze die leeg laten lopen via een sonde door zijn neus. Zo zijn er twee volle emmers vuil uit zijn maag gelopen. Daar ik geen tweede operatie wou voor hem door de weinige slaagkansen, heb ik hem laten inslapen. Hij moest nog 7 jaar worden. Ik weet niet wat het hervallen in de hand gewerkt heeft maar mogelijk heeft de eerste koliek en de afgesneden doorbloeding toch voor een vernauwing van de darm gezorgd, waardoor mijn paard eigenlijk een permanente risico op koliek liep. Ik wens je paard een spoedig en volledig herstel en jezelf een gezonde stress om toch waakzaam te blijven.
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-12 00:29
Dank je wel voor je toelichting. Wat zal dat erg geweest zijn om na 8 maanden zo'n jong dier als nog te verliezen. Mijn vorige paard is aan een maagkoliek overleden, de maag heeft het uiteindelijk begeven, we waren toen wel inmiddels in Utrecht maar we waren al te laat zijn lichaam was in shock. Mijn vorige paard was 18 jaar toen hij overleed. Whizz is nu 8 en in principe in de bloei van zijn leven en ik vond daarom dat hij toch een kans verdiende. Bedankt voor je verhaal en voor je waarschuwing, het is toch goed om ook dit soort dingen te horen zodat je alert kunt zijn op signalen en niet te gemakkelijk wordt. Uiteraard hoop ik dat mijn whizz de positieve uitzondering op de regel is. Na zijn operatie zei de chirurg dat er 70 tot 80 % was dat het weer helemaal goed zou komen. Toen we weer naar huis mochten zei hij DIT gaat gewoon helemaal goedkomen. Daar hoop en vertrouw ik op (zeker met mi jn hart) maar probeer ook wel met mijn hoofd erbij te blijven.
Kasztanka
Geplaatst: 26-01-12 10:53
Mijn DA was uiteindelijk niet zo verwonderd, wel teleurgesteld dat mijn paard hervallen was. Ik wens je nogmaals je paard een volledig herstel.
Bojangles
Geplaatst: 26-01-12 11:20
Nou vanmiddag gaan wij weer naar de kliniek, ter controle. Benieuwd of ze de trailer graag in wil.
Heb alles opgeschreven wat ik nog wil vragen enzo. Ben erg benieuwd wat ze over haar zeggen.
Gister is ze helemaal uit haar plaat gegaan Ze was al fris met het longeren, hoge sprongen, gek doen, galloperen (wil ik liever nog niet). Uiteindelijk kon ze zich niet meer houden en ging bijna vanuit draf liggen, ze had zo'n zin om lekker te rollen Later dacht ik dat ik wel genoeg gelongeerd had; dus ik denk ga maar even los (liep ook nog andere merrie in de bak) nou, ze ging HARD en BOKKEN en ik dacht NEEEEEEEEEEE Na 2 rondjes had ik haar weer bij het halster, mijn zusje wil me een touw aangeven nou met 4 benen de lucht in, capriole, dus liet haar los Daarna toch maar weer paar rondjes aan de leadrope laten draven. Daarna nog 10 min lekker los in de bak, toen was ze wel rustig. Pfff was me de training wel weer.
Oh en ik heb nog een eng verhaal, houden we hier niet zo van, maar hier kunnen jullie vast wel om lachen Ik ging 2 andere naar buiten doen, mijn jongste merrie Bo (grote Appaloosa) en mijn nieuwste aanwinst Revenge (american mini). Had ze in de paddock en ze bleven eerst nog voor in de blub (ze kunnen verderop zo naar de weide). Maar goed, ik hooi wegen voor Indy, draai me om, ligt Revenge daar DOODSTIL op de grond. Grote ogen, ik denk huh wat heeft die nou? Ik dacht die heeft een hartaanval gekregen en ligt dood op de grond.... Ik roepen en roepen en ja hoor er kwam beweging in. Wat was nu het geval..... Meneer ging rollen op een bultje maar bij het omrollen lag hij precies met de 4 beentjes omhoog. Beetje blubbig, dus meneer kon niet meer overeind komen (beetje schaap op de kop idee). Maar hij is zo cool in zijn hoofd, hij had waarschijnlijk zo iets van, hmmm okee ik kom niet meer overeind, ik wacht wel tot iemand me komt redden Uiteindelijk omdat ik er aan gerend kwam schrok hij toch en na 3 keer half rollen was hij 'bevrijd' van de berg en spurtte hij in een wilde galop er van door
Ik dacht echt op dat moment, oh dit is echt -1
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-12 13:14
Vanmorgen weer belletje om half 10 dat whizz weer lag. Heen gereden, onderweg bleek ik lekke achterband te hebben grrrrrr dus laatste stukje met 30 km per uur gereden. Gelukkig geen ongelukken gemaakt op de snelweg, had best gekund want hij ging ineens echt plat (had wel paar dagen iets gehoord maar wist niet wat precies, dacht dat het binnen in de auto zat). Hij lag Colosan gegeven en hij ging binnen paar minuten staan en na 20 a 25 minuten ging hij zijn slobber opeten. Nog weer gewacht, nog even gelopen buiten waar hij ging draven (heeft ie nog niet gedaan) en niet wilde stappen.. Binnen zou ik weggaan maar durfde nog niet, nog wat colosan gegeven, daar reageerde hij dan weer op door even van slag te zijn - vies spul reactie. Daarna ging hij plassen en ontspannen, toch maar weggegaan. Weet nu niet of ik hem eten moet gaan geven rond 1 uur of niet.
Heb Bodegraven gebeld met verzoek om te overleggen, ze zouden terugbellen. Misschien is de 2 kg ook nog te veel, die hij 'smorgens en 'savonds krijgt.
Ah nee, dat meen je niet.... Heb je er al eens over nagedacht om kuil te vervangen door hooi? Of is dat geen optie.
Ik ga je straks even doorsturen wat Anneke mij geantwoord heeft, misschien kun je er nog tips uit halen.
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-12 14:30
Ja graag, het is dat ik zo onrustig ben nu anders zou ik haar ook al even mailen, maar heb daar nu het geduld en de rust even niet voor. Ze hebben even teruggebeld, maar zij was visites aan het rijden, wil toch gegevens achter pc erbij hebben, dus belt mij nog terug.
Twijfel nu of ik naar porties van 1,5 terug moet. Hij was vanmorgen al pietsje slomer bij het lopen. En staleigenaar zei ook dat ie hem iets slomer had gevonden. Vanmiddag toch maar wel de 1,5 kg kuil die klaar stond laten geven, mueslie maar even weggelaten. Geven jullie eigenlijk nog peen? De mijne krijgt 'savonds een paar plakjes (stuk of 10 door zijn slobber)...
Ik wil gewoon de situatie wat beheersbaarder hebben voor hem (en mij). Nu stond vandaag de loodsdeur wagenwijd open toen ik kwam en het is echt berekoud - en hij staat in de eerste box bij de deuropening dus dat doet ook geen goed.
Bojangles
Geplaatst: 26-01-12 17:40
Ik snap je heel goed! En is het geen optie om hem wanneer hij koliekig is, naar de kliniek te gaan (of is het te ver). Dat geeft ze bij de kliniek ook meer inzicht en ze kunnen ter plekke onderzoeken doen. Ik ga je nog even PB sturen!
Ik ben vanmiddag weer naar de kliniek geweest met Indy. Alles is goed, mest is onderzocht, bloedwaarden waren goed, wond was goed en haar gebit is gedaan. Was weer heel verhelderend en ben echt blij dat ze daar allemaal zo goed meedenken! En m'n hooi was te rijk dus toch over op ander hooi!! Was ik dus niet gek
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-12 23:46
kijk dus je had wel gelijk met je hooi, maar dan zul je zien, wil ze het arme weer niet
Naar de kliniek rijden zou wel kunnen maar dat is juist een file-rit. Ben er wel over aan het denken of ze niet toch een keer langs kunnen komen voor een extra geplande controle.
ik voelde vanavond aan de wond van whizz, dat was nu best hard, niet dikker maar wel harder dan eerder. Hebben jullie paarden dat ook (gehad)? Hij heeft geen temperatuur en ik mag er ook aan zitten. of is dit gewoon een herstelfase ofzo???
Jullie hebben er allemaal weer pittige stress momenten op zitten.
Fargo trek je het nog?
Darren mag sinds vorige week zijn stal uit voor stap rondjes, nou dat werden bok rondjes. Wat een frustratie kwam eruit die pony. Kliniek gebeld dat het niet te doen is, nu mag hij aan de longe. Nou wat een bokkesprongen kwamen eruit. Even zijn frustratie eruit laten lopen maar was niet moe te krijgen. Hoop dat het vandaag weer wat beter gaat. Anders weet ik echt niet hoe ik dit moet oplossen.
Hahaha nou dan zit hij iig heerlijk in zijn vel!!! Die bokken ken ik, dat is gewoon regelrecht explosiegevaar Het is even en daarna wordt het wel beter
Ik denk trouwens dat de mijne het arme hooi wel wil eten, want ze aast ook op het armere hooi van de andere paarden, maar dat is net iets te grof. Maar we zullen zien, vanavond heb ik paar nieuwe baaltjes.
Bij mijne is het bij de wond ook hard en ze heeft een hangbuikje er aan overgehouden ..... Maar ja mijne had ook een megawond.
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-12 12:24
Zal zo even een update geven heb beide praktijken gesproken en eigen DA gevraagd om terugkoppeling te geven aan Bodegraven, hij ging haar (daarna) bellen zei hij. Tien minuten later of kwartiertje belde Bodegraven terug met uitgebreid verhaal, zal het zo opnemen. Vanmorgen whizz redelijk ok, had niet veel gemest dus ik met hem lopen, zet ik hem terug zie ik dat ie vlak voor lopen nog 2 hopen neer had gelegd pffff knappe vent
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-12 15:44
Adviezen dan wel opmerkingen mbt Whizzeman: de problemen die hij nu heeft, staan in principe min of meer los van de operatie. Hij heeft nu last van gasvorming in de dikke darm, operatie betrof dunne darm. Ideeën om de gasvorming te verminderen: hooi ipv kuil tenzij je al heel mooi droog kuil hebt. Ok, die kende ik al van hier natuurlijk Ik denk er over na, maar wij hebben echt heel mooi kuil en hooi kan wel geregeld worden maar zorgt weer voor extra geregel en kosten, ik hou ht wel in de gedachten! 2. Gespreid aandienen, dat doe ik keurig, dus geen problemen mee. In principe moet hij ook niet minder dan 7 kg krijgen, dat heeft hij wel nodig, 2 kg per keer moet hij eigenlijk ook kunnen behappen. Flora en fauna in buik en bacterieën moeten stabiliseren. 3. Krachtvoer na kuil aanbieden. Deden we in principe al behalve tussen de middag dan gaf men voor mij kuil en mueslie tegelijk en dan kan het best zijn dat de mueslie eerder op was. Gaat hij nu iets later geven. 4. Met Probiotica of gist/supplementen de gasvorming aanpakken, zij zijn zelf gecharmeerd van Chevital life yeast. KENT IEMAND DIT/ERVARING?? 5. Evt toch sanequi colon gaan geven, weten jullie of je ook eerst monsters ergens kan aanvragen?? 6. Het wandelen dan wel stappen: de operatie is nu lang genoeg geleden, eigenlijk mag ik zoveel als ik wil stappen, maar natuurlijk geen uur lang!!!! YESSSS, daar kan ik wat mee, dan kan hij de boel ook beter op gang houden. 7. Luchtzuigen tegengaan, band zou bij hem niet helpen want hij doet het met zijn kin op een bak. Bovendien is hij echt minder gaan zuigen, deed het voorheen ook als hij niets te eten had e.d. maar nu alleen tijdens eten. 8. De plaat onder zijn buik wordt harder inderdaad, dat is de volgende stap in proces, eerst zacht en indrukbaar, daarna harder. Geen probleem dus Pfff wat een opluchting, voelde me echt een bad mom!
Dusssss nu eerst zorgen dat ik stukken met hem stap, in ieder geval 3 x per dag en niet een keertje overslaan. Mueslie na ruwvoer.
Twijfel over probiotica met huidige porties of over sanequi colon, maar ik kan echt niet 5 keer per dag porties geven/laten geven.. Geven jullie helemaal geen slobber meer daarnaast?? Kunnen jullie nog wat ervaringen delen??
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-12 16:53
Ik heb nog even zitten zoeken nav Chevital life yeast en Yea-sacc en dat is er ook van Hodson & Dorrel. Ik zou best graag monsters van die producten willen krijgen, maar hoe kom je daar zo aan. Ik zie deze niet bij de paardendrogist helaas. Bij de een moet je dus 50 gram geven bij de ander 10 gram, dan is het tweede natuurlijk wel makkelijker qua hoeveelheid.
Ik kan eventueel wel wat Sanequi opsturen als je wil kijken of hij het lust. Maar misschien kan het ook wel bij Sanequi zelf? Je kan idd ook zelf pro/prebiotica geven, ik heb zelf goede ervaringen met Primeval Colon-Flora. Maar die geef ik niet meer nu er ook al gisten e.d. in het voer zit.
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-12 22:10
Hallo allemaal. Hoe gaat het hier? Hier gaat alles best goed, ben vandaag begonnen met 2 x 1 yakult door de slobber van whizz om in ieder geval al iets aan zijn darmflora te doen. Hij eet het goed, dus so far so good. En hij voelt zich lekker op het moment, heeft goede trek en wil zeker 'smiddags en 'savonds wel een stukje lopen. Gisterochtend stopte hij op een gegeven moment met slobber eten en ging bij de deur staan, wilde ook geen kuil .. Ik zei, wil je dan lopen en deed de deur open en ja hoor daar stapte meneer de deur uit. Het is alsof hij weet dat ie weer meer mag stappen. Na wat extra rondjes rond stal ging hij gras eten en zijn we weer naar binnen gegaan waar hij direct weer aan zijn slobber begon. Denk dat ik eerst Yea-sacc van Hodson en Dorrel ga bestellen, de Chevital komt in 5 kg emmers en als hij het nou niets vindt zit ik met zo'n emmer opgescheept. Hij moet dan ook best wel een schep hebben en ik hoor van iemand op bokt die het gebruikt dat het best heel sterk ruikt naar gele banaantjes en dat het door haar paard niet zomaar wordt op gegeten. Dan heb ik liever iets waar je maar 10gram van hoeft te geven of misschien 20 gram per dag ipv 80 gram. Wil namelijk dat ie zijn eten lekker blijft vinden en niet dat ie met tegenzin er aan begint. De yakult was geen enkel probleem (lekker zoet natuurlijk!)
@bojangles lief aangeboden, ik wacht er nog even mee!
Trouwens we kregen een hoefslag gister in de bus, als oud-lid een vernieuwd nummer en daar stond een artikel van Anneke in en speciaal werd er ingegaan op gaskoliek paarden. Alles wat ze aangeeft ben ik verder aan het toepassen zo'n beetje, dan moet het toch goed komen