Citaat:Even een terug blik.
Vorig jaar stond ze met koliek, da erbij gehaald. Verstoppingskoliek, nog niet helemaal want er kon nog wel een klein beetje mest langs. Uit voorzorg opgegoten met paraffine omdat de da ervan overtuigd was dat ze anders binnen 1á2 uur terug kon komen en wel een totale verstopping zou zijn.
Reageerde er goed op en meste daarna goed.
Toch bleef er iets waarmee we niet precies onze vinger op konden leggen. In overleg met de da besloten het even aan te kijken.
Glom, eten, mesten was prima.
Geen zand in mest, maar toch uit voorzorg een kuur gegeven en ontwormd.
Toch stond ze 10 dagen erna weer met koliek, deze keer kram koliek.
Hierna knapte ze op en was weer de oude ik.
Maar met enige regelmaat water bij d'r mest, hierdoor zaten soms echt d'r achter benen eronder. Het rare ervan is dat ze wel normale mest heeft. Soms net ietsje natter dan de andere keer.
Dit bleef eigenlijk de hele winter.
Op aanraden een klein beetje droge psylliumvezels erbij te gaan geven, hierna verbeterde het. Toen het over was hiermee gestopt.
Toen ze van het voorjaar weer de weide op ging uit voorzorg een beetje psylliumvezels bij haar kv gegaan om het te voorkomen.
Ondanks er dit jaar verschillende paarden met graskoliek stonden, ondanks het dagelijks opbouwen van weide gang. Gelukkig Bo niet.
Overdag op de weide en met de nacht in de paddock met onbeperkt graszaadhooi.
Nu weer met de nacht op stal en overdag in de paddock. Met erg slecht weer met de nacht op stal met mooi droog hooi uit plastic (omdat ze graszaadhooi op stal heel erg slecht eet).
In de paddock krijgen ze nu gewoon nog steeds graszaadhooi en op stal een combi van graszaadhooi met mooi droog voordroog.
Maar ze heeft wederom steeds water bij de mest.
Krijgt maandelijks een zandkuur van psylliumvezels, gewoon uit voorzorg. Als ik een zandtest doet zie ik vrijwel geen zand).
Een maand terug ontwormd met Pramox...
Qua krachtvoer krijgt ze een klein handje Subli musli zonder en een Marstal Force vitamine korrel. De reden dat ze er een klein handje musli bij krijgt is omdat ze anders mest ging eten vorig jaar, en 50 gram is nogal weinig om over 2 voerbeurten verdeeld te worden (krijgen bij ons op stal 2x kv).
Maar op het moment is het water erbij best veel. Een natte wind is gewoon een straaltje water erbij, maar haar mest verder is wel redelijk te noemen. Zou ietsje vaster mogen (net geen vaste mestballen, maar ook geen platte mest).
Verder lijkt ze er geen hinder van te hebben. Is blij, actief, glimt als een spiegeltje, eet en drinkt goed. Ook met rijden goed voorwaarts, met vlagen lekker jolig als een 5 jarige puber(is ze ook haha).
[MD] Ik weet het even niet meer, water bij de mest