Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:57

Ik had zelf al een topic maar zal het hier ook plaatsen, wellicht hebben jullie een andere kijk

Citaat:
Even een terug blik.
Vorig jaar stond ze met koliek, da erbij gehaald. Verstoppingskoliek, nog niet helemaal want er kon nog wel een klein beetje mest langs. Uit voorzorg opgegoten met paraffine omdat de da ervan overtuigd was dat ze anders binnen 1á2 uur terug kon komen en wel een totale verstopping zou zijn.

Reageerde er goed op en meste daarna goed.
Toch bleef er iets waarmee we niet precies onze vinger op konden leggen. In overleg met de da besloten het even aan te kijken.
Glom, eten, mesten was prima.
Geen zand in mest, maar toch uit voorzorg een kuur gegeven en ontwormd.

Toch stond ze 10 dagen erna weer met koliek, deze keer kram koliek.
Hierna knapte ze op en was weer de oude ik.

Maar met enige regelmaat water bij d'r mest, hierdoor zaten soms echt d'r achter benen eronder. Het rare ervan is dat ze wel normale mest heeft. Soms net ietsje natter dan de andere keer.
Dit bleef eigenlijk de hele winter.

Op aanraden een klein beetje droge psylliumvezels erbij te gaan geven, hierna verbeterde het. Toen het over was hiermee gestopt.

Toen ze van het voorjaar weer de weide op ging uit voorzorg een beetje psylliumvezels bij haar kv gegaan om het te voorkomen.
Ondanks er dit jaar verschillende paarden met graskoliek stonden, ondanks het dagelijks opbouwen van weide gang. Gelukkig Bo niet.

Overdag op de weide en met de nacht in de paddock met onbeperkt graszaadhooi.
Nu weer met de nacht op stal en overdag in de paddock. Met erg slecht weer met de nacht op stal met mooi droog hooi uit plastic (omdat ze graszaadhooi op stal heel erg slecht eet).

In de paddock krijgen ze nu gewoon nog steeds graszaadhooi en op stal een combi van graszaadhooi met mooi droog voordroog.

Maar ze heeft wederom steeds water bij de mest.
Krijgt maandelijks een zandkuur van psylliumvezels, gewoon uit voorzorg. Als ik een zandtest doet zie ik vrijwel geen zand).
Een maand terug ontwormd met Pramox...

Qua krachtvoer krijgt ze een klein handje Subli musli zonder en een Marstal Force vitamine korrel. De reden dat ze er een klein handje musli bij krijgt is omdat ze anders mest ging eten vorig jaar, en 50 gram is nogal weinig om over 2 voerbeurten verdeeld te worden (krijgen bij ons op stal 2x kv).

Maar op het moment is het water erbij best veel. Een natte wind is gewoon een straaltje water erbij, maar haar mest verder is wel redelijk te noemen. Zou ietsje vaster mogen (net geen vaste mestballen, maar ook geen platte mest).
Verder lijkt ze er geen hinder van te hebben. Is blij, actief, glimt als een spiegeltje, eet en drinkt goed. Ook met rijden goed voorwaarts, met vlagen lekker jolig als een 5 jarige puber :+ (is ze ook haha).

[MD] Ik weet het even niet meer, water bij de mest

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:41

Kruiden van sensipharm vorig jaar gehad hartstikke duur en hielp niets , heb al heel veel
van dat soort gastro middeltjes gehad allemaal geen resultaat.
Heb net moederaarde van bio-ron gehaald dat maar eens proberen, en van de week maar eens
op pad voor oregano . Ook een zak Speedibeet gehaald om daar een gedeelte van het ruwvoer mee te vervangen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:58

pleiada schreef:
Diatomeeënaarde,lavameel en biergist schijnt mycotoxinen te kunnen binden..Maar dat kun je net als oregano niet de hele dag verstrekken..Diatomeeënaarde heb ik een poos gegeven en helpt maar als je dan weer stopt komt het weer terug,dat vind ik dan wel weer jammer maar is ook eigenlijk logisch..

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil in werking van zuivere biergist tov biergist gebonden aan bierborstel..

Ik gaf eerst die biergist gebonden aan bierborstel, maar dit had had bij mijn merrie geen enkele werking, kreeg er eigenlijk nog dunnere mest van :( Dan dus die zuivere biergist geprobeerd en weg problemen ! Mooie droge balletjes, geen water meer bij de mest !

Anoniem

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:44

Hoe lang is ze al water vrij? En hoeveel geef je per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:45

Hier weer natte bips....baal, maar zag ook dat hij bij zijn maatje vanher voordroog uit de stal aan het eten was...

Nu dus andere yoghurt met meer andere culturen en Yacult gehaald, eens kijken...maar het is wel een heel stuk minder...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:22

Pandora2 schreef:
pleiada schreef:
Diatomeeënaarde,lavameel en biergist schijnt mycotoxinen te kunnen binden..Maar dat kun je net als oregano niet de hele dag verstrekken..Diatomeeënaarde heb ik een poos gegeven en helpt maar als je dan weer stopt komt het weer terug,dat vind ik dan wel weer jammer maar is ook eigenlijk logisch..

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil in werking van zuivere biergist tov biergist gebonden aan bierborstel..

Ik gaf eerst die biergist gebonden aan bierborstel, maar dit had had bij mijn merrie geen enkele werking, kreeg er eigenlijk nog dunnere mest van :( Dan dus die zuivere biergist geprobeerd en weg problemen ! Mooie droge balletjes, geen water meer bij de mest !

Goed te weten!Hoeveel gram geef je per dag?

Balen Russel!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:43

Vanaf ongeveer juni begonnen met die biergist...na een paar dagen al mooie balletjes en het is sindsdien nooit meer anders geweest :) Ik geef zo ruw geschat een 20 à 30 gr per dag. Ook als ik een paar dagen niet geef, blijft alles gewoon goed ! Cross fingers dat dit zo blijft....is een lange zoektocht geweest :7

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:00

Klinkt goed en het is een betaalbare oplossing :)

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:18

Pandora2 schreef:
Vanaf ongeveer juni begonnen met die biergist...na een paar dagen al mooie balletjes en het is sindsdien nooit meer anders geweest :) Ik geef zo ruw geschat een 20 à 30 gr per dag. Ook als ik een paar dagen niet geef, blijft alles gewoon goed ! Cross fingers dat dit zo blijft....is een lange zoektocht geweest :7

Welk merk geef je , en waar haal je het ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:22

Ik bestel bij Makana in Duitsland ( www.makana.de) ...de '' reine Bierhefe " , dus niet de '' Bierhefe BT '' want daar zit die Biertreber bij in ( de bierborstel dus ) . Heel tevreden van hun service ook !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:54

Zat te lezen op wikipedia dat er veel verschillende soorten biergist zijn.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:41

Heb in het begin van dit topic ook al een reactie geplaatst.
Mijn paard heeft hier heel regelmatig ook last van en tot nu toe nog steeds geen oorzaak kunnen vinden, laat staan een oplossing :(
Wat mij opvalt is dat er steeds vaker topics komen over dit probleem.
Een jaar of 5 geleden zocht ik me suf hier op bokt en was er niet zo hoeveel over te vinden als nu.
Ben nu zo ver dat ik me er bij neergelegd heb maar af en toe (zoals nu, nu het weer een groot drama is) hoop ik toch weer de gouden tip te vinden...

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:59

Pandora2, wat voer je naast de biergist qua kracht en ruwvoer? ook nog een speciaal dieet?
misschien het proberen waard. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:07

Geen speciale dingen hier....'t is te zeggen sinds 1 van de merries voorjaar 2012 erg hoefbevangen was zijn we gewoon back to basics gegaan ( wegens alles werd hier snel te dik met alle problemen achteraf heb ik toen geleerd..) .. Ze krijgen al bijna 2 jaar nu beperkt droog hooi ( liefst 2e snede ), een handje Equilife Formula4Feet voor de mineralen, een handvol lijnzaadbrokken en dan de biergist. Verder nix...en 2 van de 3 werken 4 keer per week redelijk intensief in dressuur...gaat heel erg goed, ze houden meer energie over dan toen ze nog granen kregen...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:31

Hier ben ik nog steeds redelijk tevreden over Haylage van NAF. Gebruik het nu voor het 2de jaar. Drollen varieren per dag van diarree (koeienflats model) tot mooie vijgen. Zonder Haylage is het bruine pies, zo dun. Biergist hou ik in gedachten. Weet wel dat in het voer wat ze krijgen biergist zit.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:26

Sinds afgelopen zaterdag pony verhuisd naar een nieuwe stal, hij begint hier aardig te wennen maar de dunne mest heeft hij nog steeds. Voorheen niet. Wij dachten zelf aan stress mest, maar hoe lang kan dat duren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:51

Stress kan lang duren de meeste paarden hebben een gewen periode dat ze zich echt op hun plaats voelen van een half jaar. Het nieuwe voer en voer beleid is lichamelijk en ook geestelijk, dat hangt van het lichaam af.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:33

Oké dan wachten we nog af. Hij ziet er goed uit, glimt als een spiegel.... enige ia dus de dunne mest, en ontzettend hangen aan zijn vriendje die hij kent van buitenritten

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:45

Hier is het feest ondertussen ook alweer begonnen...
Ik voer hem naast hooi in de ochtend een summerfitkoek en in de avond een handje brok met zeewier. Wij zijn hier ondertussen ten einde raad.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:28

Niemand ervaring met groene klei te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:56

Ik. helpt niet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:34

Bij mijn paard helpt het net wel.. maar kon er met de zoekfunctie weinig over vinden.

Ben alleen bang dat het symptoombestrijding is ipv iets dat iets oplost.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:05

iemand ervaring met het voeren van goudsbloem?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:27

Even nieuwsgierig hoe het met jullie diarree paarden gaat. Hier gaat het bijzonder goed, ben dus benieuwd of het aan het zachte weer ligt of aan het voedingssupplement?

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:28

Hier ook een paard wat last heeft van slappe mest (die ook heel erg stinkt). Hij krijgt nu een antibiotica kuur (niet hiervoor) en dit helpt natuurlijk ook niet mee. Hij hoeft nog maar een paar dagen en dan wil ik iets goeds gaan geven voor de darmen. Zal ik hiervoor de biergist kunnen gaan proberen? Zijn er ook mensen die de biergist geven aan 'gezonde' paarden ter ondersteuning (net zoals wij yakult drinken bijv) en hoevaak dan in de week en de hoeveelheid?