EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet4You

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:30

In de kliniek waar ik altijd kom met de paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:36

Lastig als er meer speelt. Onze shet zou 18/19 zijn, maar werd ouder geschat. Dit is in 16jr bij ons zijn eerste mankement. Had er meer gespeeld hadden we dat wel meegenomen in het besluit.

Hoe ziet zn tandvlees eruit? Die van ons lag veel en was koliekerig. Bij onderzoek was zijn tandvlees erg rood,dik,hobbelig en met fistels.
Ander dingetje was dat hij enorm knarsetandde wat ook een uiting van pijn kon zijn.

Sterkte!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:36

Lastig als er meer speelt. Onze shet zou 18/19 zijn, maar werd ouder geschat. Dit is in 16jr bij ons zijn eerste mankement. Had er meer gespeeld hadden we dat wel meegenomen in het besluit.

Hoe ziet zn tandvlees eruit? Die van ons lag veel en was koliekerig. Bij onderzoek was zijn tandvlees erg rood,dik,hobbelig en met fistels.
Ander dingetje was dat hij enorm knarsetandde wat ook een uiting van pijn kon zijn.

Sterkte!

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:41

Bedankt superpony. Nee geen koliekachtige verschijnselen. Ligt ook niet veel. Tandvlees lijkt redelijk normaal. Soms een klein rood puntje boven. Het enige wat ik merk is dat hij eet met z'n mond open en dat hij geen wortels door wil bijten. Nou voer ik dat nooit maar van de winter heeft hij 3 maanden in pension gestaan en daar voerde ik hem dat wel bij (thuis heeft hij het hele jaar weidegang en voer ik alleen müsli bij en hooi)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:25

Jet4you, ik snap dat het lastig is. Op de foto's zie ik wel dat vrijwel alle tanden al aangetast zijn. Zowel beginnend als wat verder. Het word alleen maar erger en kan zeer vlot opeens opkomen. In 2015 had mijn merrie nog geen zichtbare gevolgen van EOTRH terwijl ze al langer geen wortels kon doorbijten, had daar nooit iets achter gezocht. Toen in een jaar is het opeens ontwikkeld.
Ze kunnen prima kort grazen of nouja, relatief kort, ze kunnen van zich af bijten. Enige is dat ze er soms uit zien alsof hun IQ met zo'n 1000 punten is gedaalt door de tong die uit steekt.

Als mijn merrie meer had gemankeerd had ik overigens ook niet geweten of ik het wel had laten opereren. Waarschijnlijk had ik haar dan nog een zomer op het land gegeven en daarna laten gaan. Maar merk echt aan mijn merrie niet dat ze last heeft van het leven zonder tanden. Alleen met dikke stugge stengels. Maar goed, die proberen we te ontwijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 01:11

Toen een kindje een wortel gaf ging dat niet goed. Ik zocht daar niks achter en voerde nooit iets bij. Hij at altijd goed.

In November was de tandarts nog geweest. Die vond alleen zijn gebit ouder dan zijn leeftijd zou moeten zijn. Verder niks te zien aan de buitenkant.

Ook onze paarden met tanden zijn heel vakkundig in het kiezen van de sprietjes gras die ze wel of niet willen. Vd week nog gebiologeerd naar staan kijken.

We hebben hem na laatste tand behandeling geprobeerd 2 wk achter een draadje te zetten met een bak sp.
Ten eerste willen ze niet uit elkaar. Ze zagen elkaar en bleven rustig maar happy,nee...
Ten tweede at hij de sp slecht
En als laatste pakte hij elk sprietje gras of hooi als hij de kans kreeg.

Dus hij mag eten wat hij wil en bij zn vrienden blijven.

Misschien kan een paard best een beetje pijn goed verdragen als zijn leven verder oke is. We blijven altijd alert. Sowieso,want 1 heeft peesblessure en oma is 23. En op ons jonge ruintje zijn we zuinig.
Maar je bent wel alert. Ik spoel ook nog weleens zijn mond, maar niet dagelijks.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:02

Jet4you, jaa lastig. Zover ik kan zien (heb geen verstand verder) is het het idd minder erg dan bij mijn paard. Een second opinion van een andere DA kan idd nooit kwaad maar denk niet dat er hier eentje meeleest. Je moet een keuze maken waar je achter staat, of dat nou trekken is of laten zitten, jij kent je paard, wij niet.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:34

Hoe gaat het met de paarden die pas zijn behandeld?

Ik heb trouwens nog een vraag.
Hoe gaat het met voeding van jullie paarden?
Kunnen ze gewoon muesli en brok eten of moet je het voer aan gaan passen?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:22

Met mijn paard gaat het nu super! Het is precies 2 weken geleden dat zijn tanden eruit zijn gehaald en ik merk dat hij pijnvrij is. Loopt actiever, is alerter en is zelfs bitloos heel fijn dressuurmatig te rijden. In het begin maakte we zijn hardvoer nat, maar onze DA zei dat hij ook moest leren om het droog te eten. Nu eet hij prima zijn hardvoer op en hij staat zelfs al op de wei te grazen. Eerste week was lastig maar nu doet hij het bijna zonder moeite. Ik merk wel dat daarna zijn mond wat geïrriteerder is maar dat is logisch en trekt altijd snel weg. We hebben dus niks aan zijn voer verandert als toen hij nog tanden had, hij mag alleen geen wortels/appels en andere harde snoepjes meer.

Moontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:26

Mijn paard eet alles nog. Hij eet sommige dingen zelfs makkelijker dan voor de behandelingen. Toen z'n tanden er net uit waren moest hij eigenlijk een week z'n brok geweekt eten, maar omdat hij de substantie zo niet kende at hij dat niet. Uiteindelijk hebben we het hem gewoon ongeweekt gegeven en dat at ie vrolijk op :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:55

De onze doet het super! Het is nu 3 weken geleden en hij is energiek, fit en eet als een bouwvakker. Wij mogen 4-6 weken niet rijden en mogen deze week nu beginnen met longeren. Ik merk dat hij de lijn aan zijn halster nog niet prettig vind dus longeer los.
Wij geven (uiteraard) minder krachtvoet maar als extra'tje krijgt hij luzerne.

FloorG18 wij mogen zeker 4 weken niet bitloos rijden mag jij dat wel?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:25

Ja, mijn paard wordt alleen maar slechteren stijf als je hem stil zet dus onze dierenarts zei dat we weer rustig aan mochten beginnen. Bewegen doet mijn paard veel beter dan rust geven. Als het nodig is moet hij natuurlijk wel op rust maar het is zo'n type paard wat nooit langer dan een dag wil stil staan anders gaat hij streken uithalen enzo. Gelukkig zagen zij dat ook in de kliniek, we mogen alleen niet met bit zolang de wonden open zijn

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:21

Ok dat is duidelijk! Die van ons zit ook vol energie dus ben wel blij dat we nu wat mogen gaan doen!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:46

Mijn merrie at dadelijk toen we weer thuis waren. Brok, voordroog, lang gras, alles ging als vanzelf. Wij hebben nooit haar brok geweekt. Wel water in een emmer in de stal gezet zodat ze niet uit de automatische hoefde te drinken.
Met rijden ben ik na 3.5 weken terug begonnen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:08

Poeh nou zit ik me toch met een keuze.

De lingehoeve en dap krommerijnstreek gebeld.
Beide hele aardige artsen die alles tot in detail uitlegde wat er precies zou gebeuren.
Prijzen hetzelfde. Afstand precies hetzelfde.

Ik heb nu gewoon echt geen idee waar ik mn paard nu heen moet brengen.

Hebben jullie nog selectie keuzes?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:08

Tja, lastig hoor! Ik kan je alleen zeggen dat ik erg goede ervaringen heb met de Lingehoeve (Marco van Schie). Zij zitten voor mij ook echt om de hoek. Alleen heb ik dus niet op de kliniek laten behandelen, maar thuis. Verder weet ik het niet zeker, maar geloof dat de Lingehoeve qua kliniek ook groter is en daardoor misschien ook beter uitgerust.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:05

Dat is een lastige keus.
Ik ga altijd naar Krommerijnstreek, omdat dat dichtbij is voor mij.
Ze hebben daar een speciale ruimte voor gebitsbehandelingen.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:46

Hier ook goede ervaringen met DAP Krommerijnstreek, de Lingehoeve heb ik geen ervaring mee.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:33

Ik heb ook goede ervaring met Krommerijnstreek, of iig, niet per se met de hele kliniek, maar wel met Jan Kroes! En toen mijn paard daar behandeld werd ging dat allemaal erg fijn :-)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:31

Is de dap in schalkwijk kleiner dan bij de lingehoeve?
En hoe staan ze tegenover de patiënten.
Ik kan op internet namelijk helemaal geen indruk krijgen van deze kliniek.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:13

Mijn paard is er goed verzorgd.
Ook met koliek/enten etc. aan huis andere behandelingen op de kliniek positieve ervaringen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:51

Jammer dat dit topic zover terug zakt. Zeker gezien ik hier veel informatie uit heb kunnen halen.

Ik ben inmiddels met mijn paard naar de lingehoeve geweest.
En ik kon het niet geloven maar Marco vond behandeling niet nodig. Hij vond de foto's er heel goed uit zien, op 1 minuscuul plekje aan de zijkant na. Zijn advies om dus over 3/4 tot 1 jaar terug te komen voor foto's.

Hoe gaat het intussen met de paarden uit dit topic?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:02

Rambogirl schreef:
Jammer dat dit topic zover terug zakt. Zeker gezien ik hier veel informatie uit heb kunnen halen.

Ik ben inmiddels met mijn paard naar de lingehoeve geweest.
En ik kon het niet geloven maar Marco vond behandeling niet nodig. Hij vond de foto's er heel goed uit zien, op 1 minuscuul plekje aan de zijkant na. Zijn advies om dus over 3/4 tot 1 jaar terug te komen voor foto's.

Hoe gaat het intussen met de paarden uit dit topic?

Jee, wat een goed nieuws voor jou zeg! Er waren al wel een paar tanden uit bij jouw paard toch? En jij was zo aan het twijfelen tussen Schalkwijk en de Lingehoeve. Dus toch Lingehoeve geworden?

Met mijn paardje gaat het heel goed. Hij eet prima gras, blijft op gewicht en eet z'n hooi ook prima. Ben wel wat fijner hooi gaan voeren aan hem, het hele grove had hij wel wat moeite mee.
Hij is helaas vorige maand ook wel weer een kies kwijt geraakt, als ik het goed heb is hij er daar inmiddels ook al 5 van kwijt... Dat is eigenlijk een groter probleem dan de tanden vrees ik!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:13

Ja ik was inderdaad aan het twijfelen tussen Schalkwijk en de Lingehoeve.
Omdat ik graag eerst een kliniek wil zien vroeg ik of dat mogelijk was aan Schalkwijk op zaterdagochtend.
Hierop antwoordde degene aan de telefoon dat hun dierenartsen via oproep werken dus dat er geen artsen aanwezig waren.
In mijn ogen zou mijn paard daar dus staan zonder arts op het terrein. Lingehoeve kende ik al dus de keuze was makkelijk achteraf. Marco is trouwens echt een topvent!!

Wat rot voor je dat er nu weer een kies uit is.
Hoeveel snijtanden en kiezen heeft tie nu nog?
En heb je die kies moeten laten verwijderen of is die er zelf uit gekomen?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:18

Kan me die keuze dan inderdaad wel goed voorstellen, zou hetzelfde hebben waarschijnlijk!
Helaas helemaal geen snijtanden meer over en dus ook al 5 kiezen kwijt ;(
Hij had ineens een rare bobbel op z'n hoofd, voelde benig aan. Dacht al meteen aan een ontstoken kies, dus direct Lingehoeve gebeld en zijn zelfde dag nog gekomen. Was inderdaad een ontstoken kieswortel. Zat al zo los dat tang nauwelijks nodig was...